Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Koleją interesuję się od najmłodszych lat. Stację kolejową w Otwocku znam całkiem dobrze, ale jej historia jest dla mnie nieznana. W chwili obecnej znam układ torowy, łącznie z torami nieużywanymi, częściowo rozebranymi i zarośniętymi. Na kompie posiadam kilka fotem historycznych związanych z otwockim dworcem i najbliższym otoczeniem torów. Wiem że obecny budynek PKP Energetyka był kiedyś lokomotywownią, w której stacjonowała Stonka oddelegowana później na Olszynkę.
Ciekawi mnie co znajdowało się w budynkach leżących obok. Chodzi mi o budynek z czerwonej cegły w którym teraz jest apteka i ten obok niego, w którym teraz jest sklep z ubraniami. Szukam również informacji na temat bocznicy dochodzącej do polowy drogi do Świdra (obecnie znajduje się tam skup złomu, a tory częściowo przykrywa warstwa ziemi). Chętnie przyjmę każdą historyczną informacje i grafikę związaną z tym tematem.
Offline
Moderator
margera napisał:
Na kompie posiadam kilka fotem historycznych związanych z otwockim dworcem i najbliższym otoczeniem torów.
Prosimy
margera napisał:
Wiem że obecny budynek PKP Energetyka był kiedyś lokomotywownią, w której stacjonowała Stonka oddelegowana później na Olszynkę.
To nie była lokomotywownia tylko podstacja trakcyjna wybudowana w okresie elektryfikacji węzła warszawskiego. Na torach prowadzących do niej stała niedgyś przewoźna podstacja trakcyjna - tylko już nie pamiętam czy ASEA czy ACEC.
margera napisał:
Ciekawi mnie co znajdowało się w budynkach leżących obok. Chodzi mi o budynek z czerwonej cegły w którym teraz jest apteka i ten obok niego, w którym teraz jest sklep z ubraniami.
Budynek z czerwonej cegły to była kiedyś Przychodnia Lekarska PKP. A ten budynek obok wieży ciśnień to budynek w którym mieściła się świetlica PKP i komórki socjalne /np szewc/. W późniejszych latach był tam jak dobrze pamiętam Klub "Pod Sosnami".
margera napisał:
Szukam również informacji na temat bocznicy dochodzącej do polowy drogi do Świdra (obecnie znajduje się tam skup złomu, a tory częściowo przykrywa warstwa ziemi). Chętnie przyjmę każdą historyczną informacje i grafikę związaną z tym tematem.
Była to bocznica należąca do IBJ Świerk.
Offline
Moderator
Jeszcze po drugiej stronie przejścia służbowego z dworca w kierunku wieży ciśnień stał mały budyneczek też z czerownej cegły. Mieścił się w nim Komisariat Kolejowej MO. Budynek został spalony przez chuliganów w latach chyba siedemdziesiątych i w następswie rozebrany. Po drugiej stronie przejścia stało pudło wagonu osobowego, w którym było pomieszczenie sprzątaczek. A na torze obok pudła odpoczywał parowóz manewrowy stacji Otwock. Wcześniej był to parowóz serii Tp4 a później Tr203 z MD Warszawa Wschodnia.
Offline
administrator
Mechanik Jarząbek napisał:
Budynek został spalony przez chuliganów w latach chyba siedemdziesiątych i w następswie rozebrany.
A nie był to ten słynny otwocki komisariat, o który toczyły się ciężkie walki w latach pierwszej solidarnościowej rewolucji (pewnie 1981)? Pamiętam, coś takiego się działo...
Offline
Moderator
Własnie ten. Tylko nie pamiętam dokładnej daty. I nie pamiętam okoliczności tego wydarzenia. Pamiętam tylko, że został spalony.
Offline
administrator
Sprawdziłem, to było w maju 1981. Milicjanci chyba zatrzymali kogoś, kogo nie powinni - ludność się trochę oburzyła i dalej już jakoś poszło.
Offline
Użytkownik
Fotki posiadam z tej galerii: http://www.galeriaotwock.waw.pl/
Są tak nie tylko fotki okolic dworca, ale również całego otwocka.
To nie była lokomotywownia tylko podstacja trakcyjna wybudowana w okresie elektryfikacji węzła warszawskiego. Na torach prowadzących do niej stała niedgyś przewoźna podstacja trakcyjna - tylko już nie pamiętam czy ASEA czy ACEC.
W chwili obecnej tor który prowadzi w stronę tego budynku jest zakończony kozłem oporowym, ale jego kierunek sugeruje ze zanim go rozebrano do polowy, zachodził z boku za budynek. Świadczy też o tym brama wjazdowa. Obok znajduje się druga, bezpośrednio z którą są drzwi wjazdowe do budynku, pod którymi są zabetonowane tory. Z moich przemyśleń wynika że kiedyś ten stary tor musiał się rozdzielać na dwa.
A ten budynek obok wieży ciśnień to budynek w którym mieściła się świetlica PKP i komórki socjalne /np szewc/. W późniejszych latach był tam jak dobrze pamiętam Klub "Pod Sosnami".
Jeszcze jakieś 2 - 3 lata temu często zaglądali tam sokiści, którzy zatrzymywali się na dłużej w Otwocku. Jeżeli chodzi o stan obecny dworca to w środku, w małym kiosku jest jakaś Pani która sprzedaje mapy i nie wiem co jeszcze. Od strony przejścia służbowego, niedawno swoje biuro otworzyła firma Oriflame, a obok niedługo zostanie otwarty kebab. Mały sklepik stojący koło wiaty został przerobiony na mini salon z automatami.
Poza tym ciekawi mnie jeszcze jedna kwestia. Od strony Warszawy istnieją tory wjazdowe, wyjazdowe i postojowe. Między postojowymi, a pozostałymi jest sporo wolnego miejsca, a teren jest płaski. Do tego sieć trakcyjna zawieszona jest na poprzecznych linach co stosuje się często przy większej ilości torów. Czy istniały w tamtym miejscu jakieś inne tory, które później zostały rozebrane?
Ostatnio edytowany przez margera (4.12.2008 21:14:13)
Offline
Moderator
margera napisał:
ale jego kierunek sugeruje ze zanim go rozebrano do polowy, zachodził z boku za budynek.
Tak, dochodził ogrodzenia. Kozioł oporowy znajdował się przy samym płocie. Zaraz za płotem była skarpa.
margera napisał:
Świadczy też o tym brama wjazdowa. Obok znajduje się druga, bezpośrednio z którą są drzwi wjazdowe do budynku, pod którymi są zabetonowane tory. Z moich przemyśleń wynika że kiedyś ten stary tor musiał się rozdzielać na dwa.
Kiedyś były dwa tory. Ale jak moja pamięć sięga - bez zwrotnicy. Tor dochodzący do bramy był nieużywany.
Offline
Nasz Drogi Gość
Dawno mnie tu nie było. Z tego co zauważyłem, to do składu węgla także prowadził dodatkowy tor, który jest już rozebrany. Na zdjęciach widać betonowe płyty po bokach których prawdopodobnie ułożone szyny, oraz rozpadającą się bramę i szyny zabetonowane pod nią.
Chętnie przyjmę każdą historyczną informację na temat tej stacji, chociaż prawdę mówiąc największą chrapkę mam na dane odnośnie powstania i lat około wojennych.
Mechanik Jarząbek napisał:
To nie była lokomotywownia tylko podstacja trakcyjna wybudowana w okresie elektryfikacji węzła warszawskiego. Na torach prowadzących do niej stała niedgyś przewoźna podstacja trakcyjna - tylko już nie pamiętam czy ASEA czy ACEC.
Zreszta to jest w dalszym ciagu podstacja trakcyjna. Szkoda tylko, ze szara cegielke elewacyjna wypacykowano na zolto. Zreszta to nieszczescie spotkalo i inne zachowane podstacje i kabiny sekcyjne na terenie WWK.
Na marginesie jeszcze dodam, ze slupy oswietalajace plac ladunkowy po zachodniej stronie stacji maja bardzo wyrazne pochodzenie. Sa to najpewniej slupy dawnej linii zasilajacej podstacje trakcyjna w Otwocku. Identyczne mozna jeszcze zobaczyc np. w Falenicy tuz kolo nastawni i dworca.
Krzysztof
Ostatnio edytowany przez oelka (25.12.2009 18:58:19)
Offline
Użytkownik
witam, wklejam kilka ujęć które mogą pomóc w rozwikłaniu trapiących nas zagadek
Otwock, 1946-07-12. Uroczystość uruchomienia pociągów elektrycznych łączących Warszawę z Otwockiem. Zdjęcia robione z dachu wiaty dworca. (PAP)
Otwock. Widok na linie kolejową prowadzącą do Otwockiego Dworca. (Ujęcie z miejsca gdzie do niedawna mieścił się skład węgla i skup złomu).
Otwock. Tory kolejowe przecinające wydmę między stacjami Świder-Otwock. Pocztówka z ok 1910 roku. (Widok w stronę Otwocka.)
Otwock. Widok na stacje PKP. Po lewej budynek MO. Niestety nie jestem pewien czy zamieszanie widoczne na zdjęciu jest związane z wydarzeniami z 1981 roku. Pamiętam że było jeszcze ujęcie spalonego budynku MO, jak znajdę to wrzucę.
Ostatnio edytowany przez hando_83 (26.01.2010 12:04:13)
Offline
Użytkownik
mam pytanie do was, jako do świetnie za pewne poruszających się w temacie kolejnictwa
szukam informacji na temat drewnianych budynków stacyjnych na strasie kolei szerokotorowej Wawer-Otwock-Celestynów
gdzie szukać informacji? jakaś specjalistyczna biblioteka w Warszwie? może jakieś tytuły książek? o kolei nadwiślańskiej? o Towarzystwie Budowy Kolei Nadwiślańskiej?
może sami posiadacie jakieś ciekawe informacje?
mam już część potrzebnych zbiorów ikonograficznych (niestety w dużej mierze średniej jakości), czy ktoś mógł by podzielić się skanami zdjęć czy pocztówek drewnianych stacji Wawer-Radość-Józefów-Świder-Otwock-Śródborów-Celestynów?
pzdr
Offline
Użytkownik
Komisariat kolejowy przy przejściu służbowym. Koniec tego budyneczku zaczął się niewinnie. Po lekcjach wypili chłopcy parę win i wracali do domu do otwocka wydaje mi się że z celestynowa. Gdy pociąg przejechał wiadukt i był blisko budynku stacji, chłopcy zobaczyli 2 gliniarzy będących przed budynkiem dworca wiec coś tam do nich krzyknęli, a może tak po prostu krzyczeli bo było ciepło bo drzwi od pociągu były otwarte. Władza postanowiła zatrzymać krzykaczy i tu wszystko się zaczęło. Szarpanina w wejściu do hali dworca jakieś krzyki, a że młodzież była oporna i milicja zawzięta wiec poleciały pałki porwały się jakieś kurtki i tłum gapiów bo ludzie wysiadali z pociągów. Kiedyś około 15 pociągi przyjeżdżały co 10min. Błędem milicji było to że zaczęli ich bić przed budynkiem dworca. Jednym z zatrzymanych (było ich 2 lub 3) był brat mojego kolegi z którym siedziałem w ławce. Nie pamiętam jak to się zaczęło że ludzie poszli na tzw. kolejówkę ale pamiętam że gliniarze zamknęli się w celi na co tłum zaczął podpalać ten budynek. Milicjantów przed wściekłością tłum uratował ówczesny proboszcz z kościoła na kościelnej. Nie przypominam sobie by jakaś milicja się wtrącała w to co robił tam tłum. Palący się budynek próbowała ugasić straż pożarna ale zakończyło się to pocięciem węży strażackich i chyba po trzech dniach zakończono całą akcję zniszczeniem budynku doszczętnie. Za burdę i spalenie komisariatu przed sądem odpowiedziały trzy osoby. Adam Nowak - zginął prawdopodobnie pchnięty pod pociąg w peronach na stacji w otwocku. Było to jakieś 10 lat temu. Wojtek Cabaj - zginął w wypadku. Jechali po wódkę karetką pogotowia i wysypali się na górce na słowackiego. Trzeciego z nich pamiętam tylko z twarzy - powiesił się na wieść że go zdradza żona. Wrócę to jeszcze do sądu w pierwszej instancji wszyscy dostali po 1,5 roku w zawieszeniu w drugiej instancji dostali chyba po trzy lub trzy i pół roku do odsiadki. Wojtka ojciec wykupił (może miał wejścia) i właśnie gdy na drugi dzień opijał ten fakt szczęśliwego uwolnienia zginął jako jedyny, a jechało ich tym fiatem chyba 5 lub 6
Offline
administrator
Dziękuję. Pamiętam te wydarzenia, ale z daleka - tyle, co z komunistycznej telewizji - a to historia warta opowiedzenia i przypomnienia.
Offline
Użytkownik
Zapomniałem dopisać że obu milicjantów zwolniono z milicji. Jeden z nich po wywaleniu go z milicji pracował jako dróżnik na przejeździe kolejowym w miedzylesiu. Przypomniałem to sobie dzisiaj gdy przejeżdżałem przez ten przejazd. Dokładnie to przypomniałem sobie słowa brata Adama Nowaka gdy rano jechaliśmy do pracy i szlabany otwierał były milicjant "o jest ten co mu firmę spalili"
Offline
Użytkownik
zdjęcia spalonego posterunku kolejowego MO w Otwocku na stronie :
www.zbigniew3333.web-album.org
Offline
Użytkownik
Zdjęcia moje . Robiłem je chyba następnego dnia po spaleniu . Słaba jakość , bo na błonie już niewiele widać , a skanowane z błony.
Offline
administrator
No nieee... Zdjęcia rewelacyjne. Słupek na ostatnim ujęciu, pozwala dokładnie określić miejsce. Fajnie, że się tu ten link pojawił, dziękuję w imieniu własnym i innych.
Offline
Użytkownik
Witam. Interesuje mnie w jakim kierunku budowana była kolej nadwiślańska ( z Warszawy czy do Warszawy ), szczególnie na odcinku Śródborów - Pogorzel. To pewnie pozwoli rozstrzygnąć wątpliwości czy kolejka wąskotorowa, tzw. Dworska, ze Świerku, docierała do kolei szerokotorowej na wysokości obecnej stacji śródborów, czy tylko do miejsca na wysokości Pol-Hotu. Może ktoś ma taką wiedzę albo podpowie gdzie szukać informacji.
Offline