Forum Stowarzyszenia
Moderator
Dzięki za zdjęcie :-)
Jeśli można, to prosiłbym w jak największym formacie mailem.
Offline
Moderator
lachim napisał:
Drugie z 23 grudnia 1956, zrobione en face od strony parku - cmentarza żołnierzy sowieckich. Niestety krawędź ulicy/torów zarośnieta małymi drzewkami, znów pudło.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 950741.jpg
Na tym zdjęciu dom wygląda na otynkowany. Ale może to tylko złudzenie, jeżeli zdjęcie pochodzi z grudnia 1956? Wydaje mi się, że dom otynkowano już po zasiedleniu, czyli po 1957r.
Offline
Moderator
W tygodniku "Stolica" nr 17 z kwietnia 1960r. natrafiłem na takie oto zdjęcie z okolicy ul.Odyńca, oznaczone na załączonym planiku cyfrą 5.
Zdjęcie jest mało wyraźne, ale wydaje się, że widać na nim coś podobnego do toru.
Ostatnio edytowany przez J23 (10.01.2016 04:51:22)
Offline
Użytkownik
J23 napisał:
lachim napisał:
Drugie z 23 grudnia 1956, zrobione en face od strony parku - cmentarza żołnierzy sowieckich. Niestety krawędź ulicy/torów zarośnieta małymi drzewkami, znów pudło.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 950741.jpgNa tym zdjęciu dom wygląda na otynkowany. Ale może to tylko złudzenie, jeżeli zdjęcie pochodzi z grudnia 1956? Wydaje mi się, że dom otynkowano już po zasiedleniu, czyli po 1957r.
Racja, poprawiłem daty w oryginalnym wpisie.
A teraz obiecany porządny skan panoramy zrobionej z okna domu Wołoska 88 w 1957 lub 1958 r.
W lepszej rozdzielczości skan dostępny w Galerii
Jedna rzecz mnie nurtuje/niepokoi. Na zdjęciu, o którym mowa na początku tego wpisu po lewej stronie widać chaszcze, zupełnie nie pasujące do zadbanych, otoczonych płotem i żywopłotem działek widocznych na zdjęciu panoramicznym, ewidentnie wykonanym wcześniej. Owszem, na panoramie nie widać tego narożnika działek ale jakoś trudno sobie wyobrazić, że tam z obu stron (alejki do parku i ulicy/torów) nagle płot się urywa i jest taka zupełnie niezagospodarowana enklawa.
Ostatnio edytowany przez lachim (16.02.2014 22:31:02)
Offline
Moderator
Wydaje mi się, że omawiane zdjęcie z 1958r. wykonane zostało mniej więcej z miejsca oznaczonego strzałką:
Ostatnio edytowany przez J23 (10.01.2016 04:48:56)
Offline
Użytkownik
Tak musiało być. Zmyliło mnie to, że już zapomniałem, że główna alejka odchodziła od Wołoskiej pod pewnym kątem, nie prostopadle.
Ciekawostka znaleziona na ortofotomapie sporządzonej ze zdjęć lotniczych w 1945 r., dostępnej na stronie Urzędu Miasta. Po drugiej stronie Wołoskiej, mniej więcej od linii wyznaczonej przez rzeczoną alejkę hen aż do Gimnastycznej a na zachód praktycznie do Żwirki Wigury rozciągało się gigantyczne ziemne lotnisko - widać szeregi małych samolotów, trudno powiedzieć czy wojskowych czy cywilnych. Poniżej fragment ze zrzutu ekranu, mapa na stronach UM jest interaktywna, umożliwia zoomowanie itp. Trzeba wybrać "Zdjęcia" i potem rok wykonania 1945.
Offline
administrator
O tym lotnisku, parę (złośliwych, niestety) słów, jest tu: http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=800
Offline
Moderator
To tzw. lotnisko Mokotów II.
Informacje nt. lotniska na Polu Mokotowskim można znaleźć w różnych miejscach - np. w Wikipedii lub na stronie:
http://panorama.varsovia.pl/varsovia/in … top=12.htm
Jest tam wzmianka:
"Po wojnie jako czasowe miejsce stacjonowania samolotów przed defiladą z okazji zwycięstwa wykorzystano jedynie fragment przestrzeni w rejonie ul. Racławickiej luźno związany z Polem Mokotowskim. Tradycyjnie nazywano je jednak lotnisko Mokotów II".
Teren ten był także lotniskiem Aeroklubu Warszawskiego (późniejsza lokalizacja na Gocławiu, obecnie na Bemowie)
http://www.aeroklub.waw.pl/stara/historia.htm
Offline
Moderator
Oto zdjęcie z 1959r., wykonane w tej samej okolicy, co pokazane kilka wpisów wcześniej zdjęcie ze "Stolicy" nr 17/1960 - między ul. Woronicza i Odyńca w miejscu oznaczonym na mapie strzałką.
Na zdjęciu na pierwszym planie widać TOR BOCZNICY:
("Stolica", nr 38/1959)
A to ten sam budynek (adres: ul. Baboszewska 1) obecnie:
(stan 02.2014)
Ostatnio edytowany przez J23 (10.01.2016 04:54:13)
Offline
Moderator
Przedstawiam wspomnienia, przesłane mi przez p. Jana Więckowskiego:
"Bocznicę kolejową przez Pole Mokotowskie pamiętam od początku mojego zamieszkiwania w domku fińskim od jesieni 1945r. Niestety nie pamiętam kolejnych dat. Zaraz po wojnie bocznica dochodziła do dużej „fabryki” pomiędzy Polną a Al.Nieogległości, przerabiającej odpady cegieł z rozbiórki ruin na kruszywo do gruzobetonu, chyba także do budowy MDM („nie rób drugiemu MDMu” – a chodziło m.in. o zasłonięcie kościoła Zbawiciela poprzez zwężenie Marszałkowskiej). Pracowała tam potężna kruszarko-przesiewarka. Z kolonii X chodziliśmy regularnie do Jezuitów na Rakowiecką. Najpierw szło się na przełaj przez Pole Mokotowskie a następnie bocznicą miedzy jakimiś barakami-magazynami aż do zbiegu ul.Wołoskiej (Komarowa, teraz Św.Andrzeja Boboli) z obecną ul.Rostafińskich. Potem część baraków przeznaczono na mieszkania i chodziło się dróżką między nimi. Przez kilka lat, do jesieni 1963r., jeździłem tamtędy niemal codziennie rowerem na Narbutta jako student Wydz. Mechaniczno-Technologicznego PW. Na Polu często widywałem ćwiczących studentów Studium Wojskowego (wówczas na Studium zabierano jeden dzień w tygodniu, latem były obozy wojskowe a po studiach SOR, ale mnie to ominęło, bo byłem kat.D). Nie pamiętam, kiedy tory bocznicy rozebrano, został tylko nasyp pomiędzy dwoma rowami. Chyba najdłużej przetrwały szyny w jezdni Al.Niepodległości. A wzdłuż Wołoskiej z czasem położono tory tramwajowe, ale to już nie moje czasy, schronisko dla zwierząt – tak samo. Zdjęć lotniczych Pola pomiędzy 1945 a 2000r. na Google Earth niestety nie ma".
Offline
Moderator
Uzupełnienie przesłane przez p. Jana Więckowskiego:
"Brat mój zapamiętał, że bocznica kolejowa w obrębie baraków i magazynów miała zwrotnicę i wsteczne odgałęzienie w kier. zachodnim do składu węgla".
To odgałęzienie widać chyba na zdjęciu http://fotopolska.eu/68990,foto.html datowanym na lata 1960-68:
Ostatnio edytowany przez J23 (10.01.2016 04:56:56)
Offline
Moderator
Kolejne informacje, nadesłane przez p. Jana Więckowskiego:
"Wskazane przez Pana zdjęcie lotnicze zrobiono z nad terenów baz i baraków tuż przy południowej granicy domków fińskich, prostopadle do al. Niepodległości, za którymi widać GUS. Droga widoczna na terenie baraków i baz wydaje mi się rozjeżdżoną terenową drogą samochodową. Bocznica kolejowa była, o ile pamiętam, co najmniej kilkadziesiąt metrów na południe i biegła ukośnie w kier. płd-zach ku ul. Rakowieckiej i dawnej ul. Chodkiewicza, (której część istnieje nadal bliżej szpitala MSW). Wydaje mi się, że przy przejściu bocznicy przez dwa pasma al. Niepogległości były dwa oddzielne poziome szlabany (bo nad jezdniami biegły przewody trolejbusowe), zamykane ręcznie na czas przejazdu pociągów. Przypomniane przez mego brata wsteczne odgałęzienie bocznicy do składu węgla było w rejonie baz i baraków obok obecnej(??) ul.Rostafińskich. Niestety nie mam planów W-wy z lat 50-60tych i nie szperałem za nimi w internecie – przepraszam jeśli coś poplątałem. Ulic Bruna i Batorego wtedy nie było, zabudowa kończyła się na gmachach SGGW i Mechanizacji Rolnictwa PW(??) przy Rakowieckiej."
Offline
Moderator
Poniżej zdjęcie z 1964r., przedstawiające teren nieistniejącego wtedy odcinka ul.Wołoskiej między ul.Odyńca a Woronicza. Toru kolejowego już nie ma (na jego miejscu nowe domy), ale od strony ul.Odyńca widać pozostałości po rampie, zaznaczonej na mapie pokazanej trzy wpisy wyżej.
("Stolica" nr 18/1964)
Offline
administrator
Co to jest nisza? O, to na przykład takie coś. I tym bardziej cieszy, że wytrwale pilotujesz ten temat, dziękujemy
Offline
Użytkownik
J23 napisał:
Poniżej zdjęcie z 1964r., przedstawiające teren nieistniejącego wtedy odcinka ul.Wołoskiej między ul.Odyńca a Woronicza. Toru kolejowego już nie ma (na jego miejscu nowe domy), ale od strony ul.Odyńca widać pozostałości po rampie, zaznaczonej na mapie pokazanej trzy wpisy wyżej.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 397004.jpg
("Stolica" nr 18/1964)
Gdzie tu jest Woronicza ? szukam fotki Wołoskiej 36A , dom wybudowany w 1939 roku.
Offline
Moderator
Na zdjęciu w prawym górnym rogu widać zakończenie ul.Odyńca i ul.Racławicką. Ul.Woronicza byłoby widać w lewym dolnym rogu, ale jest poza obszarem zdjęcia. Budynek Wołoska 36A można zobaczyć na zdjęciu lotniczym z 1945r. (http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/map … istoryczna) - najdalej wysunięty na północ z grupy trzech (może wcześniej czterech) budynków. O fotkę trudniej. Współczesną można zrobić w terenie :-)
Ostatnio edytowany przez J23 (8.08.2016 13:12:20)
Offline
Moderator
Na stronie FotoPolska trafiłem na takie zdjęcie, podpisane: "sierpień 1960 , Perspektywa ul. Wołoskiej w kierunku ul. Rakowieckiej (północnym). Zdjęcie wykonane z budynku przy ul. Wołoskiej 88 (róg ul. Madalińskiego)".
Jeżeli datowanie zdjęcia jest poprawne, to znaczy, że w sierpniu 1960 na tym odcinku Wołoskiej toru już nie było, a jego miejsce zajęła alejka spacerowa...
http://fotopolska.eu/942022,foto.html
Ostatnio edytowany przez J23 (12.02.2018 22:39:55)
Offline
Moderator
Stadion MKS "Syrena" (1948). W tle widać wagony na końcowym odcinku bocznicy. Dalej pierwsze magazyny, Politechnika i Instytut Badawczy Budownictwa w budowie:
Offline
Moderator
Narożnik dzisiejszej ulicy Bytnara i nieistniejącego wtedy jeszcze odcinka ulicy Wołoskiej w roku 1960...
z dobrze widocznym torem kolejki.
źródło Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa, Tygodnik "Stolica" rok 1960 numer. 12
PS. Ten numer "Stolicy" jest z 20 marca 1960 roku. Tymczasem na zdjęciu, krajobraz raczej nie zimowy. Nie można wykluczyć, że zdjęcie pochodzi z wcześniejszego okresu.
PSII. W uzupełnieniu:
Tak to wygląda dzisiaj:
Tor był na tyłach obecnych pawilonów handlowych
Ostatnio edytowany przez Wierzbowa (26.03.2018 08:59:23)
Offline
Moderator
Kolejne zdjęcie, na którym widać tor kolejowy, pochodzi z albumu "Warszawa dzisiejsza" wydanego pod koniec lat 40-tych i przedstawia budynki Wołoska 80 i 82 widziane od strony ul.Dąbrowskiego:
Tor wydaje się przebiegać zbyt blisko budynków, ale współczesne zdjęcie wykonane z podobnego miejsca pokazuje, że między torem (obecnie tramwajowym) a budynkami zmieści się jezdnia, chodnik, a nawet ogródki:
(03.2018)
Offline