Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#1 6.04.2018 22:00:48

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1665

Na południe od Tarczyna...

Warto dokumentować aktualny stan kolejki grójeckiej – zwłaszcza części nieczynnej, która jak na razie niszczeje i zarasta roślinnością. Przedwiośnie – gdy JUŻ nie ma śniegu, a JESZCZE gałęzie nie pokryły się liśćmi i nie urosła świeża trawa i różne zielsko – jest najlepszą porą do obserwacji (choć może nie jest zbyt malownicze). Dziś przedstawiam owoce pieszego rekonesansu w dniach 3-4.04.2018 na odcinku od Tarczyna do Grójca.

*     *     *



Z Piaseczna do Tarczyna w weekendy kursuje kolejka, a tory na tym odcinku są dobrze utrzymane. Właśnie zbliżamy się do stacji Tarczyn:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523032875.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523032944.jpg

Jeszcze niedawno na budynku dworca widniała tablica „Tarczyn”:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1522869547.jpg
(3.05.2016)

Dziś wita nas nazwa nieco ogólniejsza:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523032980.jpg

Dalej tory zdają się kończyć, ale to tylko zarośla zasłaniają widok:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033025.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033061.jpg

Jeszcze rzut oka wstecz:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033105.jpg

i zbliżamy się do mostu na Tarczynce. Jak niemal każdy most jest on ulubionym miejscem spotkań młodzieży:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033170.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033208.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033248.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033291.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033344.jpg

Za mostem widać wyraźne objawy starzenia się – zmurszałe podkłady, brak śrub mocujących szyny:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033384.jpg

Dalej jest lepiej, tylko roślinność coraz bardziej pochłania torowisko:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033464.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033502.jpg

W lesie drogę blokują powalone drzewa:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033541.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033597.jpg

Dochodzimy do skrzyżowania z linią kolejową Skierniewice – Łuków. Górą przejeżdża pociąg towarowy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033643.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033700.jpg

Tuż za wiaduktem pierwszy ubytek szyn – doskonale widoczny z góry:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033759.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033800.jpg

A oto widok w kierunku północnym:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033871.jpg

Po parudziesięciu metrach szyny pojawiają się, ale nie na długo. Dalej pozbawione szyn torowisko wygląda jak alejka w parku:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033927.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033957.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033986.jpg

Znowu są szyny. Mijamy skrzyżowanie z szosą-ulicą: w lewo ul. Górna biegnie do Gąsek, w prawo ul. Warszawska do Kolonii Jeziorzany. Za skrzyżowaniem trzeci (na szczęście ostatni aż do Grójca) brak szyn:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034034.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034059.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034091.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034114.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034156.jpg

Już po szynach nasypem wśród mokradeł docieramy do betonowego przepustu w dobrym stanie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034190.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034243.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034277.jpg

Skrzyżowanie w Stefanówce i kolejne przepusty. Po drodze możemy podziwiać malownicze krajobrazy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034314.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034339.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034377.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034407.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034442.jpg

Mijamy niewielką szosę w kierunku Wylezina (ul. Akacjowa), a następnie kolejny przepust – tym razem w nieco gorszym stanie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034511.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034550.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034585.jpg

Wygodną ścieżką obok zarośniętego torowiska dochodzimy do stacji Pawłowice-Kopana. Stąd w lewo od toru (w kierunku wschodnim) odchodziła kiedyś bocznica do pobliskiej cegielni:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034611.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034666.jpg

Dalej idziemy przez malowniczy świerkowy lasek i mijamy kolejny przepust – tym razem kamienny:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034700.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034727.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034753.jpg

Na zakręcie tor ma kłopoty z utrzymaniem rozstawu szyn 1000mm:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034787.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034817.jpg

Miejscami tor jest solidny, są nowe podkłady i porządne złącza...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034852.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034886.jpg

ale w niektórych miejscach widać efekty pracy zbieraczy złomu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034917.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034948.jpg

Mijamy skrzyżowanie leśnych dróg i znów możemy podziwiać piękne widoki. Po drodze napotykamy lisią norę wykopaną w nasypie kolejki:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034984.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035015.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035045.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035071.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035111.jpg

Kapliczka na skrzyżowaniu z drogą we wsi Las Lesznowolski. Po drugiej stronie drogi był trudny dziś do rozpoznania przystanek o tej samej nazwie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035161.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035204.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035243.jpg

Wzdłuż trasy kolejki stoją słupy telegraficzne. Część przewodów jeszcze utrzymuje się między słupami, większość zwisa aż do ziemi:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035301.jpg

Na poboczu zapas zardzewiałych gwoździ i śrub:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035329.jpg

Znowu trudności z zachowaniem rozstawu 1000mm:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035377.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035416.jpg

Nasyp pozwala przejść suchą nogą przez mokradła Poręba. Marsz utrudniają powalone drzewa:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035448.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035473.jpg

Tu przepust nieco większy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035508.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035540.jpg

Toru prawie nie widać mimo sprzyjającej pory roku. Gdy wszystko się zazieleni nawet przejść będzie trudno:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035581.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035611.jpg

Dalej tor biegnie wzdłuż drogi-ulicy. Nawet gdy całkiem zarośnie, nazwa przypomni o jego istnieniu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035645.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035685.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035712.jpg

Na skrzyżowaniu z ul. Słoneczną w Lesznowoli asfalt zdaje się zwyciężać, choć szyny nie dają za wygraną:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035767.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035870.jpg

I wreszcie most na Jeziorce – najdłuższy na całej trasie. Obok widoczna betonowa platforma. Czy to starsza wersja mostu?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035954.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036110.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036148.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036184.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036233.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036270.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036318.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036479.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036512.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036566.jpg

Schodzimy z mostu i mijamy ul. Worowską. Dalej tor biegnie w wilgotnym wykopie – to jedyne miejsce, gdzie nie dało się przejść suchą nogą, trzeba było obejść górą:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036617.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036661.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036726.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036767.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036811.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036840.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036873.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036911.jpg

Chwila oddechu i znów gęstwina nie do przebycia:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036970.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037030.jpg

Ta trawiasta polanka to dawny przystanek Lesznowola. Za nią skrzyżowanie z szosą 722 na granicy Kośmina i Zakrzewskiej Woli:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037072.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037116.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037146.jpg

Kolejny przepust i coraz bardziej zarośnięte torowisko:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037233.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037276.jpg

Po minięciu szosy we wsi Maciejowice tor biegnie wśród sadów. Po drodze dwa przepusty:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037329.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037462.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037490.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037522.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037552.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037579.jpg

Kolejna lokalna szosa we wsi Mieczysławówka i dalej zarośniętym torowiskiem wśród sadów:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037622.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037669.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037709.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037744.jpg

Zbliżamy się do mostu na Molnicy. Po drodze zasieki z jeżyn:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037772.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037826.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037874.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037909.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037941.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037974.jpg

Mijamy ruchliwą szosę 717. Na przejeździe położono nowe podkłady i solidne szyny – ale to już historia. Dalej znów wszystko znika zarośnięte bujną roślinnością:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038024.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038061.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038094.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038145.jpg

Szyn nie widać, ale za to pojawia się semafor wjazdowy – znak, że dochodzimy do stacji w Grójcu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038188.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038220.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038248.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038276.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038315.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038352.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038385.jpg

Budynek dworca nie zdradza oznak życia. Dobrze, że chociaż jest zabezpieczony paździerzowymi płytami:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038412.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038451.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038484.jpg

Za ul. Piłsudskiego (szyny ukryte pod asfaltem) tylko semafor zdradza, że biegnie tędy tor kolejki. I niezawodna ul. Kolejowa:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038514.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038540.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038568.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038596.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038626.jpg

Dalej ścieżką przez nieco uszkodzony przepust-mostek i gęstą plątaninę kolczastych krzaków...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038655.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038687.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038712.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038745.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038780.jpg

dochodzimy do miejsca, gdzie kiedyś oddzielała się linia do Jasieńca (na wprost – tam gdzie teraz jest szosa):

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038824.jpg

Nasz tor skręca w prawo. Miejscami jest zarośnięty, miejscami nie – zależnie od dbałości właścicieli posesji przylegających do torowiska:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038853.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038892.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038932.jpg

Tu zwyciężył krzew, nie dopuszczając trawy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038958.jpg

Za ul. Wspólną – tunel wśród młodych sosenek:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038988.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523039021.jpg

Jeszcze kawałek i za ul. Zbyszewską zapora z gałęzi. Z lewej strony niezbyt przyjaźnie szczeka pies spacerujący samopas. Na dziś może wystarczy...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523039046.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523039082.jpg


Podsumowanie

Stan torów na trasie z Tarczyna do Grójca można ocenić jako stosunkowo dobry (za wyjątkiem trzech krótkich odcinków na południe od linii kolejowej Skierniewice – Łuków, gdzie szyny zostały skradzione i kilku miejsc, gdzie brakuje złącz). Stan podkładów trudno jest ocenić, gdyż w większości nie są one widoczne – nawet w okresie przedwiośnia.

Torowisko jest mocno zarośnięte – zwłaszcza od strony Grójca – ale krzewy są jeszcze młode (tor był udrożniony kilka lat temu), więc stosunkowo łatwe do usunięcia. Ze względu na walory krajobrazowe warto oczywiście zabiegać o przywrócenie kursowania kolejki, a tymczasowo można by poprowadzić tędy szlak pieszy. W tym celu trzeba usunąć (może z pomocą wolontariuszy) część krzaków zagradzających drogę i zapewnić systematyczne wydeptywanie ścieżki – np. poprzez organizowanie rajdów i innych imprez turystycznych. Docelowo w budynkach stacyjnych (Tarczyn, Pawłowice-Kopana, Grójec) mogły by powstać obiekty turystyczne (posiłki, noclegi itp.).

A teraz pora na dyskusję, uwagi i uzupełnienia. Zachęcam też do dokumentowania dalszej trasy – z Grójca do Nowego Miasta nad Pilicą – dopóki wszystko nie zniknie pod płaszczem zieleni.

Offline

 

#2 6.04.2018 22:52:06

Wierzbowa

Moderator

Zarejestrowany: 24.01.2009
Posty: 904

Re: Na południe od Tarczyna...

Zawsze mnie dziwiło,dlaczego w innych krajach
ludzie mają pomysły i chęć aby takie zabytkowe
magistrale kolejowe utrzymywać w ruchu choćby jako
atrakcje turystyczne? A u nas nawet pies z kulawą nogą się tym
nie zainteresuje..bo "się nie opłaca"..

Offline

 

#3 7.04.2018 21:53:29

Wierzbowa

Moderator

Zarejestrowany: 24.01.2009
Posty: 904

Re: Na południe od Tarczyna...

W wikipedji piszą, że pociągi do Grójca, kursowały do 2010.
Smutne jest ,że w ciągu 8 lat nastąpiło tak wiele ubytków
w torowisku i dewastacji. Bez remontu generalnego torowisk
I infrastruktury nie da się, ewentualnie tej linii odtworzyć.
Ciekawe jak sprawa wygląda pomiędzy Grójcem a Nowym Miastem
n. Pilicą. Tam pociągi kursowały do 1996. Może być jeszcze gorzej.

Offline

 

#4 17.04.2018 20:31:06

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1665

Re: Na południe od Tarczyna...

Przy moście na Jeziorce widoczna jest betonowa platforma - fragment starszej wersji mostu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036110.jpg

Znalezione w sieci zdjęcie, datowane na rok 1930, jest co prawda podpisane "Most na Mogielance", ale na Mogielance jest zupełnie inny, a ten ze zdjęcia ma konstrukcję zgodną z fragmentem widocznym przy moście na Jeziorce:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523984559.jpg
https://www.facebook.com/18264963043467 … =3&theater

Offline

 

#5 20.04.2018 23:02:40

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1665

Re: Na południe od Tarczyna...

Kilka zdjęć znalezionych w sieci:

Stacja Pawłowice-Kopana. Ilustracja odpowiedzi na pytanie, dlaczego lepiej oglądać trasę kolejki wczesną wiosną niż np. w środku lata:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523985876.jpg
https://www.facebook.com/18264963043467 … =3&theater


Czynna stacja w Grójcu (21.03.1998):

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523986043.jpg
https://www.facebook.com/photo.php?fbid … =3&theater


Jeszcze ciekawsze zdjęcie z 23.05.1998r.:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523986154.jpg
https://www.facebook.com/photo.php?fbid … =3&theater

Opis zdjęcia: "23.05.1998, Grójec. Do Mogielnicy Px48-3917 jechał ze składem 3xBxhpi+brankard+Lxd2-465. W Mogielnicy nastąpiła zmiana trakcji parowej na spalinową i wagony z Lxd2 pojechały do Nowego Miasta nad Pilicą (zdjęcie stamtąd wstawiłem wczoraj). Parowóz w Mogielnicy został na wodowanie, aby potem luzem pojechać na polanę w Jastrzębiej, gdzie rozpalono ognisko dla pasażerów pociągu, który w międzyczasie zdążył wrócić z Nowego Miasta."

Wspomniane zdjęcie z Nowego Miasta nad Pilicą można u nas zobaczyć w wątku "Mogielnica - Nowe Miasto nad Pilicą"
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2752


Kolejne zdjęcie opatrzone jest opisem: "Uzupełnienie węgla na trasie między Grójcem a Kępiną. 21.04.2001r. Fot. J.P.Tryk":

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523986285.jpg
https://www.facebook.com/18264963043467 … =3&theater

Offline

 

#6 22.04.2018 00:14:45

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Na południe od Tarczyna...

Nadzwyczajna dokumentacja. Pewnie się tam nie wybiorę, bo być w paru miejscach naraz nie daję rady, ale obejrzałem i ciepło mi się zrobiło, że się komuś jeszcze chce tak pójść sobie po torach. Dziękuję


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#7 23.04.2018 22:43:44

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1665

Re: Na południe od Tarczyna...

Seria ciekawych filmów, wykonanych podczas przejazdu drezyną 9.06.2009r. na trasie do Grójca w ramach przywracania przejezdności toru. Można prześledzić przebieg prawie całej trasy. Jest też parę migawek pokazujących odkrzaczanie:

https://youtu.be/5kUe0vzM7z4   (Marylka - Tarczyn)
https://youtu.be/FMwoz41BA8w   (Tarczyn - Kośmin)
https://youtu.be/XyVwyJTqj0E   (Kośmin - Maciejowice)
https://youtu.be/aIB_kk8FhZk   (Maciejowice)
https://youtu.be/YF-dG5fUgcE   (Maciejowice - Janówek)
https://youtu.be/-6MbkLo0t2c   (Janówek)
https://youtu.be/rG1RDW7kz-I   (okolice Janówka)
https://youtu.be/-NcRcJ2QWDs   (Grójec)

Jako uzupełnienie - kilka obrazów z przejazdu lokomotywą spalinową 23.07.2009r.:

https://youtu.be/DiZu6IaQbVU   (okolice wiaduktu linii Skierniewice - Łuków)
https://youtu.be/0PFVrACssKM   (Pawłowice)
https://youtu.be/Xf2e1wJKifA   (most na Jeziorce)

I jeszcze dwa starsze filmy z 2004r. (nieco gorszej jakości) z przejazdu, który prawdopodobnie miał osiągnąć Grójec, ale zakończył się za Pawłowicami z powodu braku szyn:

https://youtu.be/VGf6PUyQnVA   (Piaseczno - Pawłowice)
https://youtu.be/yhfky9iaH0Y   (Pawłowice - Piaseczno)


A tu trochę zdjęć z 2015r. m.in. z okolic mostu na Jeziorce:
http://anna.bikestats.pl/1303333,Kraina … orowa.html

i z 16.07.2017r.:
http://torowy.blogspot.com/2017/11/pias … orowa.html

Offline

 

#8 3.05.2018 03:59:35

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1665

Re: Na południe od Tarczyna...

Przejazd w stronę Grójca przez most na Jeziorce:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1525311991.jpg
http://naszepiaseczno.pl/news/105934/ko … ch-dziecka

Brak informacji, kto i kiedy wykonał to zdjęcie...

Obecnie w podobnym ujęciu, choć w innej porze dnia (gorsze oświetlenie z tej strony mostu) i nieco wcześniejszej porze roku, wygląda to tak:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1525745536.jpg
(4.04.2018r.)

Offline

 

#9 30.03.2021 12:43:50

Alicja

Użytkownik

Zarejestrowany: 30.03.2021
Posty: 5

Re: Na południe od Tarczyna...

Na odcinku od stacji Tarczyn do ulicy Piaskowej w Stefanówce usunięto krzaki, a także pojawiły się drewniane szyny w niektórych miejscach, w których wcześniej szyny stalowe zostały skradzione. Prawdopodobnie umożliwiają one przejazd drezyny. Czy wiadomo, w jakim celu prowadzone są te prace? Czy może być to początek prac mających na celu przywrócenie kursowania pociągów między Tarczynem a Grójcem?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/657_1617100316.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/657_1617099913.jpg
30.03.2021

Offline

 

#10 31.03.2021 09:16:28

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 851

Re: Na południe od Tarczyna...

Alicja napisał:

Na odcinku od stacji Tarczyn do ulicy Piaskowej w Stefanówce usunięto krzaki, a także pojawiły się drewniane szyny w niektórych miejscach, w których wcześniej szyny stalowe zostały skradzione. Prawdopodobnie umożliwiają one przejazd drezyny. Czy wiadomo, w jakim celu prowadzone są te prace? Czy może być to początek prac mających na celu przywrócenie kursowania pociągów między Tarczynem a Grójcem

To podobno "działanie wolontariatu"...

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
hotels-world.pl hotels-world El Salvador