Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek



#21 21.01.2020 01:16:20

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1362

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

W tzw. międzyczasie proponuję eliminację miejscowości pokazanych wcześniej przeze mnie na mapkach (z Lidą poszło szybko, może z innymi będzie podobnie). Wśród zdjęć Romera datowanych 1915, 1916 są wymieniane m.in.: Lidzbark (02.1915, 03.1915, 03.1916?), Mława (02.1915), chyba też Suwałki - a więc różne miejscowości  z północno-wschodniej Polski. Jeśli nie trzymać się datowania, to możliwe są różne lokalizacje. Ze swej strony na podstawie zdjęć satelitarnych skłonny jestem zrezygnować z następujących miejscowości: Szereszów, Suwałki, Dąbrowa, Kamieniec, Jabłonka, Zambrów, Serock. Ale np. Sokoły wyglądają obiecująco. Wg mapy i zdjęcia wiatraki stałyby przed obecnym czerwonym budynkiem z prawej strony:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1579564359.jpg
(Street View)

Offline

 

#22 21.01.2020 22:48:37

EwaH

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.10.2017
Posty: 63

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/602_1579642995.jpg
Podobny klimat - zdjęcie z Janowa Podlaskiego. Tylko na końcu ulicy wiatraków brak.   ( tzn jakby się uprzeć to po prawej stronie nad dachami domów w głębi zdjecia może i śmigło wiatraka widać )

Janów Podlaski ?
Biała Podlaska ? tam również widnieją na mapach wiatraki i troszkę lokalizacją pasują.

Ostatnio edytowany przez EwaH (21.01.2020 22:56:16)

Offline

 

#23 21.01.2020 23:23:15

marcinguzek

Użytkownik

Zarejestrowany: 5.07.2017
Posty: 222

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

wydaje mi się, że zdjęcia z Lautenburg/Lidzbark Welski oraz jedno z Mławy nie są autorstwa Romera (chyba ze J23 masz jakiś inny dowód niż opis z bpk?); te zdjęcia są podpisane "Photothek Willy Römer", Romer mógł np. mieć prawo do ich publikacji a nie był ich autorem, (bądź je kolekcjonował?) ... na takiej zasadzie można by powiedzieć że był również we włoskiej twierdzy Forte Campomolon i zrobił zdjęcie austriackiemu następcy tronu, bo takie zdjęcie też jest w tej "fototece". Przy okazji, w "Photothek Willy Römer", jest zestaw kilku zdjęć polskich legionistów z Częstochowy, z 1914, o których już pisałem i też podejrzewam że to nie jego zdjęcia
https://static.polityka.pl/_resource/re … _f1400x900

Dr. ENNO KAUFHOLD
http://www.enno-kaufhold.de/
w swojej biografii Romera podaje, że do 10 Marca 1915 pracował dla Berliner Illustrations-Gesellschaft (prof. Krebs podał datę 12 Marca 1915 jako datę powołania do wojska)

jeżeli chodzi o Sokoły to zacznę od współczesnego zdjęcia (Google view) Nie wydaje mi się żeby to nam coś dało? miasteczko zostało całkowicie zburzone podczas II wojny (1945), widać to na wiki
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … owa%29.jpg
wiatrak się jakimś cudem ostał, niestety był "pod drugiej stronie"
na zdjęciu lotniczym z 1944 (przed zniszczeniem miasteczka), widać tylko ten jeden wiatrak; oczywiście nie znaczy to, że w 1916 nie było po drugiej stronie drogi widocznych na mapach wiatraków; nie mam pewności jednak, czy "nie wszedłby w kadr" (przy takiej lokalizacji powinny być przynajmniej 3 wiatraki na zdjęciu Romera?)
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/599_1579643186.jpg

mapa 1915
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/599_1579643454.jpg

może kilka słów - skąd te Sokoły?
jak pisałem poprzednio, wszystkie zdjęcia które są dostępne na bpk były konsultowane z różnymi osobami i instytucjami;
dr Wiśniewski, który jest "szefem"
https://www.jewishbialystok.pl/region,5414.html
(proszę zobaczyć jaki rejon objęły poszukiwania)
udało mu się zidentyfikować tylko jedno zdjęcie
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/599_1577735908.jpg
https://www.jewishbialystok.pl/Soko%C5% … a,5485,538
zdjęcie dr Wiśniewskiego,  wygląda na zrobione tego samego dnia co publikowane w "Miasto na Szklanych negatywach" (str.122) i opisane Sztetl, miasteczko na Podlasiu;
nie jest jednak jasne co miałby Romer robić w 1916 na dalekich tyłach frontu? (ok 300km od linii frontu?); spece z Warszawskiej Identyfikacji nie mogli się dopatrzeć też "podobieństw" w układzie rynku na dostępnych mapach i na zdjęciu Romera; jedyne dostępne "stare zdjęcie" Sokołów niewiele wyjaśnia
https://ia601903.us.archive.org/BookRea … &rotate=90

podobnie zdjęcia z fotopolska z 1939
https://fotopolska.eu/904/904495/Sokoly … ia_NMP.jpg

przy okazji jeszcze jedna uwaga dotycząca zdjęcia z wiatrakami; otrzymałem dwie opinie z Muzeum w Białymstoku oraz z Politechniki Białostockiej (wydział architektury, wiejskich terenów pogranicza polsko-białoruskiego w aspekcie urbanistycznym, architektonicznym i społeczno-kulturowym); w obydwu przypadkach naukowcy stwierdzili że nie ma na tym zdjęciu żadnego charakterystycznego szczegółu (architektura, stroje itp.) który pozwoliłby na lokalizacje regionalną; zdjęcie mogło być zrobione na całym obszarze "zaboru rosyjskiego", pokazuje małe miasteczko;

Ostatnio edytowany przez marcinguzek (22.01.2020 00:09:42)

Offline

 

#24 22.01.2020 01:40:50

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1362

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

Jestem pełen podziwu dla zakresu poszukiwań. Ja nie posiadając wiedzy historycznej ograniczyłem się do analizy szczegółów topograficznych.

Bardzo ciekawe jest zdjęcie lotnicze z 1944r. (czy takie zdjęcia są gdzieś ogólnie dostępne?). Wiatrak z lewej strony drogi mógłby nie być widoczny na zdjęciu, zasłoniety domami z lewej strony. Jest jednak inny szczegół, który prawdopodobnie eliminuje tę lokalizację: Wzdłuż drogi między wiatrakami a centrum jest bardzo mało budynków, a na zdjęciu stoją jeden przy drugim...

Skoro

marcinguzek napisał:

naukowcy stwierdzili że nie ma na tym zdjęciu żadnego charakterystycznego szczegółu (architektura, stroje itp.) który pozwoliłby na lokalizacje regionalną; zdjęcie mogło być zrobione na całym obszarze "zaboru rosyjskiego", pokazuje małe miasteczko;

więc można posłużyć się metodą eleminacji. Na mapkach pokazałem w zasadzie wszystkie miasteczka na północny wschód od Warszawy (po Wilno, Wilejkę, Dawidgródek), w których daje się dostrzec - przynajmniej na podstawie dostępnych map - jakieś podobieństwo do zdjęcia. Do eleminacji można wykorzystać zdjęcia satelitarne (w niektórych miejscowościach domy stoją szczytem w kierunku drogi - ten sposób zabudowy jest charakterystyczny dla wielu wschodnich obszarów) lub zdjęcia archiwalne (jak w Lidzie). Myślę, że niewiele z wymienionych miejscowości zostanie po krytycznej analizie.

Offline

 

#25 22.01.2020 15:54:04

marcinguzek

Użytkownik

Zarejestrowany: 5.07.2017
Posty: 222

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

J23 napisał:

Bardzo ciekawe jest zdjęcie lotnicze z 1944r. (czy takie zdjęcia są gdzieś ogólnie dostępne?).

ja zapłaciłem za wyszukanie tego zdjęcia z Sokołów ale można, z tego co pamiętam, zrobić to samodzielnie, po opłaceniu jednorazowego dostępu do zbiorów; musisz poszperać
https://www.archives.gov/research/carto … /order#arc
https://www.archives.gov/college-park/photographs
to są te same zasoby, z których korzysta p.Walkowski w swoich pracach, przy identyfikacji Warszawy

Offline

 

#26 23.01.2020 20:19:06

EwaH

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.10.2017
Posty: 63

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

Sokoły, Sokołami a może Sokołów koło Węgrowa?

Co najmniej dwa razy sprawdzałam mapy i okolice Białegostoku i płn - wsch Polski - nie ma tam pasującego miejsca.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/602_1579806559.jpg

Ostatnio edytowany przez EwaH (23.01.2020 20:36:34)

Offline

 

#27 24.01.2020 01:05:50

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1362

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

Jest wiele miejscowości, które wykazują pewne podobieństwo do zdjęcia z wiatrakami (pokazałem je na mapkach w jednym z wcześniejszych postów). Wśród nich jest Sokołów Podlaski. Zaznaczone miejsce to ul. Sadowa w pobliżu Magistrackiej.

Poniżej dwa zdjęcia z wiatrakiem z portalu FotoPolska, opisane jako Sokołów Podlaski, zdjęcia niezidentyfikowane. Jeśli to któryś wiatrak ze zdjęcia Romera, to z pewnością z innej pespektywy...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1579823632.jpg
(1940)   https://fotopolska.eu/485074,foto.html

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1579823705.jpg
(1943)   https://fotopolska.eu/535521,foto.html

Offline

 

#28 18.02.2020 22:28:51

EwaH

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.10.2017
Posty: 63

Re: Willy Romer i dla czego to nie Młynów

Nie to żebym zapomniała o naszych wiatrakach - czasem o nich myślę i szperam to tu, to tam ale żadna lokalizacja tak na 100 % nie pasuje. Zastanawia mnie jakimi środkami transportu poruszał się Willy Romer. W samolotach raczej nie było miejsca dla wszystkich z Jego  jednostki... koleją, transportem samochodowym ?  Szukać przy stacjach kolejowych ...czy sama nie wiem gdzie.
J23 te ostanie zdjęcia Sokołowa Podlaskiego - też jakoś nie pasuje. Ten barak, dom ustawiony innym bokiem do ulicy...

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
Okolic U nas kupisz szamba betonowe Jakość niskie ceny Ceryfikat PZH ITB Od wielu egzamin uprawnienia budowlane wstążka z organzy