Forum Stowarzyszenia
Moderator
Zrobiłem małe zestawienie:
Zdjęcie Ostrzegacza z Muzeum Pożarnictwa i fragmenty czarnobiałego zdjęcia z postu # 219
1 Uszkodzenia emalii na drzwiczkach
2 Uszkodzenia napisu
3 Montaż dolnej tabliczki (dwa nity)
Te fragmenty są takie same na obu skrzynkach i to jest ta sama skrzynka! Chociaż druga rączka gdzieś "odpadła", z czasem.
PS.
Kontunując dzisiejszy wpis:
Ślady ostrzegacza przy Bartoszewicza 1
Dalej Ratuszowa 1(bydynek szkoły)róg Dąbrowszczaków/Sawinkowa
Dziwny sposób umieszczenia ostrzegacza, za ogrodzeniem.. Nawet zakładając, że kiedyś ta furtka
była cały czas otwarta.
Na koniec collage:
Mariensztat 15. Zdjęcie dawne,czarnobiałe autorstwa Tomasza Smolińskiego ze strony"tu było tu stało".
Offline
Moderator
No to dzisiaj może trochę Ochoty ?
Zdjęcie archiwalne z FB-"Całkiem Inna rzeczywistość"
Szczęśliwicka 35:
i dziś:
i tak, bonusowo przy okazji tzw. Telefon Kasetowy MO w kamuflażu srebrnym:
Dalej Białobrzeska 22 róg Bitwy Warszawskiej:
Tylko zamontować skrzynkę i lampę, i będzie jak dawniej:)
Potem Częstochowska 19 róg Białobrzeskiej:
Przykład prawidłowego działania konserwatorskiego.
Krzyżak pomalowny na ładny granatowy kolor - coby nie rdzewiał.
Ale chyba jakiegoś gruntownego remontu elewacji w przyszłości,
to raczej nie przeżyje.
Potem już z innego rejonu:
Lindleya 16 róg Al. Jerozolimskich
Likwidując ostrzegacz, ktoś ułożył niezłą mozaikę,na murze, i uwiecznił go "na zawsze".
Dalej zdjęcie z przeszłości:
Terespolska 4 i nieistniejące dziś budynki "Cory" - zdjęcie z portalu Fotopolska.
I na konie z tego rejonu:
Mińska 25:
Minęło prawie 60 lat. Budynek przy Mińskiej przeżył już parę remontów,
ale ślady po ostrzegaczu są nadal widoczne:
Offline
Moderator
Mały fotooreportaż w czasie, z Sierakowskiego róg Okrzei.
W roku 1976 i 1999
W 1999 ostrzegacz zdemolowany. Lampa już bez klosza.
Fragment zdjęcia czb. z archiwum Allegro, kolorowe - FB "Praga Na Starych Fotografiach"
Poniżej z "Kolejki" z maja 2006
I na koniec czerwiec 2020
Jak to mówią "sic transit gloria mundi"
I w uzupełnieniu:
Bema 65 róg Prądzyńskiego- obecnie Parafialna 2
Dalej zdjęcie z portalu Fotopolska:
Nieistniejący dziś ostaniec przy Polnej 32, rozebrany podczas budowy Trasy Łazienkowskiej.Ostrzegacz zaznaczony czerwona strzałką przy branie po prawej stronie
Potem fragment zdjęcia z – Muranoteka.pl:
Dziś "Solidarności" 149 róg Żelaznej.
Na koniec:
Ślady po ostrzegaczu Marymoncka 65
Offline
Moderator
No i jestem znów na "Kolejce". Zauważyłem, że mój poprzedni post w tym wątku był prawie
rok temu.Wiele zdarzyło się w tym czasie...ale już zmartwychwstaję...
Udało mi się zdobyć cenne źródło dotyczące ostrzegaczy. Jest to już wcześniej wspominany(post#211)
,przeze mnie "Informator Milicyjny M.st. Warszawy" . Wydany w 1966 , stron 381,wydawcy nie ma, ale był drukowany przez wojskową drukarnię w Łodzi (takie tam, tajne przez poufne).
Przewodnik informacyjno-adresowo-telefoniczny dla funkcjonariuszy MO. Nas oczywiście najbardziej interesuje część dotyczącą ostrzegaczy, które milicja, użytkowała wspólnie ze Strażą Pożarną.
Dzięki temu źródłu, mogłem uzupełnić spis ostrzegaczy,w wątku.
Nic jednak nie jest doskonałe.Dziwi fakt że w spisie wydanym w 1966, ulice widnieją pod nazwami
z przed maja 1951, czyli powiększenia Warszawy o miejscowości satelickie. Na przykład ulica Lazurowa widnieje tam jako "Bielańska", W spisie nie ma ostrzegaczy z terenów: Żoliborza, Białołęki, Włoch, Rembertowa( włączony do Warszawa w 1957). Z innych źródeł wiadomo, jednak że na wymienionych terenach ostrzegacze były montowane na samym końcu, czyli w latach 1960 -1961/62. W wydanym w 1966 więc informatorze zamieszczono ich spis, ze stanem mniej więcej na rok 1959-1960(ciekawe dlaczego)?. Wgląda też, że w drugiej połowie lat 50-dziesiątych, stare nazwy ulic, z terenów przyłączonych były nadal w użyciu.
Poniżej początek spisu:
W spisie, oprócz w/w mankametów roji się od błędów zecerskich np. mylenie "3" i "5".
Oprócz tego spis zawiera parę zagadek adresowych, które jak mniemam będę mógł tu wkrótce przedstawić.
PS.
W uzupełnieniu dokładam jeszcze spis warszawskich jednostek SP w połowie
lat 60-dziesiątych:
Ma to znaczenie ponieważ w spisie ostrzegaczy, każdy punkt jest
przypisany do określonego oddziału SP.
Brak jest przypisanych ostrzegaczy do oddziału II -Włochy,
IV Wola(Chłodna), Oddział VI - Żoliborz.
Oprócz oddziałów głównych SP, były wtedy jeszcze mniejsze jednostki
tzw. Pogotowia Zawodowe Straży Pożarnej w liczbie pięciu.
Straż Pożarna jest nadal pod adresami w spisie za wyjątkiem
Pogotowia SP nr. 4 - Toruńska 21(remiza została zburzona podczas budowy
wielopoziomego skrzyżowania Trasy Toruńskiej z ulicą Marywilską).
No i Komenda Głowna SP wyniosła się pod inny adres.
Offline
Moderator
Zagadka nr 1
Ulica Lazurowa/Kaliskiego.
W spisie wygląda to tak:
Oczywiście Bielańska to obecna Lazurowa od 1951.
1) Lazurowa róg Górczewskiej sprawa jasna, chociaż nie zachowały się tam żadne ślady.
Pozostałe punkty to odcinek Lazurowej, który od 1979 nosi nazwę: Kaliskiego
2)Kaliskiego naprzeciw przyst.autobusowego - to słupek, namierzony kiedyś
przez kol. Michela. Rzeczywiście jest naprzeciwko przystanku.Myślę że jest
on w tym samym miejscu od lat(przystanek).
Teraz zagadki:
3) Kaliskiego portiernia W.A.T.
(Fotopolska, autor StasioA)
Zdjęcie podobno z 1969 i żadnego ostrzegacza tam nie widać
Albo został zlikwidowany wcześniej albo był zamontowany w tym
przedsionku do portierni ?
4)Kaliskiego - blok - chciało by się zapytać: "A który"?
Może ktoś - z kolejkowiczów - mieszkał w tamtej okolicy lub studiował na WAT w latach 60-dziesiątych.
Pomoc mile widziana
A na koniec mały bonusik:
Właściciel posesji przy Morszyńskiej 57 wykorzystał pozostałość po ostrzegaczu jako umocowanie skrzynki na listy.
Ciekawa inicjatywa.
Offline
Moderator
Zagadka nr. 2 z Boernereowa
Mamy następujący zapis w IM
Ulica Pocztowa to obecna Bawełniana od 1954, Waryńskiego to obecna Sobczaka od 1960.
Problem jest z ulicą "Barlickiego" widniejącą w spisie.W grę mogą wchodzić
dwie ulice: Westerplatte i Kleeberga.
Ulica Westerplatte przed wojną nosiła nazwę Aleksandra Prystora, a gen. Kleeberga
Aleksandry Piłsudskiej. Napewno te nazwy nie mogły dotrwać do lat 60-dziesiątych.
Zresztą na pierwszym, książkowym planie Warszawy z 1958 roku obie ulice są .. bezimienne.
Obecne nazwy zostały nadane więc, w 1961 ... bezimiennym uliczkom. Skąd w spisie, ta nazwa "Barlickiego" ?
Logika wskazywała by, że to ulica Westerplatte. Ulica ta stanowi oś Boernerowa i montaż alarmów ulicznych
miał tu sens. Natomiast ulica gen. Kleeberga przebiega jego skrajem.
Boernerowo zostało przemianowane w 1947 na Bemowo, być może w tym czasie zmieniono przedwojenne nazy ulic.
Wtedy ulica Prystora mogła być zmienona na Barlickiego. Kiedy jednak w maju 1951 przyłączono Boernerowo
do Warszawy, okazało się że istnieje już ulica Barlickiego w Wawrze. Dlaczego jednak czekano z nadaniem
nowej nazwy aż 10 lat,pozbawiając ulicę nazwy? Ot zagadka...
Offline
Moderator
Punkt ze spisu:
W pierwszej chwili trochę mię zadziwił. Jak to to Młynarska róg Siedmiogrodzkiej?
Przecież Młynarska zaczyna się przy Wolskiej?Zajrzałem jednak do odpowiednich źródeł
i kiedyś rzeczywiście tak było. Ten odcinek Młynarskiej, został wchłonięty przez zajezdnię tramwajową
ale w latach, kiedy budowano sieć ostrzegaczy był jeszcze przejezdny.
Kiedy został zamknięty? Może kolega Lipton ma jakieś informacje na ten temat?
Teraz w tym miejscu, jest zapasowa brama:
Tak bonusowo jeszcze, pozostałości wyjazdu technicznego z zajezdni, który przebiegał
Siedmiogrodzką, Grzybowską i do Towarowej.
Offline
Użytkownik
Wierzbowa napisał:
][...]Zajrzałem jednak do odpowiednich źródeł i kiedyś rzeczywiście tak było. Ten odcinek Młynarskiej, został wchłonięty przez zajezdnię tramwajową ale w latach, kiedy budowano sieć ostrzegaczy był jeszcze przejezdny. Kiedy został zamknięty? Może kolega Lipton ma jakieś informacje na ten temat?
"Z głowy" nie pamiętam, ale były to zdaje się lata 60.
Wierzbowa napisał:
Tak bonusowo jeszcze, pozostałości wyjazdu technicznego z zajezdni, który przebiegał Siedmiogrodzką, Grzybowską i do Towarowej.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 871301.jpg
Primo, nie z zajezdni, tylko z warsztatów Secundo, to był podstawowo dojazd do elektrowni na Przyokopowej jak jeszcze funkcjonowała. Oczywiście dojazd do Towarowej też był.
Offline
Użytkownik
Witam.
Może nie powinienem przyczyniać się do rozwoju wątku poza tematem głównym, ale jednak zaryzykuję. Z tego, co pamiętam ze swoich podróży jako dziecko w okolicy lat 1964, 65 lub nieco później, ten tor wychodzący z warsztatów (wówczas rzecz jasna przez bramę) na skrzyżowaniu z Przyokopową rozwidlał się chyba w formie trójkąta, a potem na Grzybowskiej ginął w asfalcie. Odnoga biegnąca Przyokopową po kilkudziesięciu lub stu metrach dzieliła się na 2 tory (najprawdopodobniej było to przy elektrowni). Co było dalej, nie wiem, bo oglądałem to tylko z okien autobusu. Ponadto, co najmniej nad torem wzdłuż Siedmiogrodzkiej i Grzybowskiej znajdował się przewód trakcyjny, który też się kończył ślepo na Grzybowskiej (zbaczając do odciągu), niedaleko za Przyokopową. Czy przewody były również na Przyokopowej, nie jestem pewien.
Nie pamiętam, kiedy i w jakiej kolejności to wszystko poznikało (jak widać, niezupełnie).
Ostatnio edytowany przez rzepola (29.06.2021 21:51:18)
Offline
Użytkownik
rzepola napisał:
Może nie powinienem przyczyniać się do rozwoju wątku poza tematem głównym, ale jednak zaryzykuję.
I bardzo dobrze
rzepola napisał:
Z tego, co pamiętam ze swoich podróży jako dziecko w okolicy lat 1964, 65 lub nieco później, ten tor wychodzący z warsztatów (wówczas rzecz jasna przez bramę) na skrzyżowaniu z Przyokopową rozwidlał się chyba w formie trójkąta, a potem na Grzybowskiej ginął w asfalcie.
Tak, tam był trójkąt. Nie pamiętam teraz w którym roku odcięto dojazd do Towarowej, ale w 1961 jeszcze był.
rzepola napisał:
Odnoga biegnąca Przyokopową po kilkudziesięciu lub stu metrach dzieliła się na 2 tory (najprawdopodobniej było to przy elektrowni).
Ona się tam nie dzieliła, ale faktycznie były tam dwa tory (układ był tam specyficzny).
rzepola napisał:
Co było dalej, nie wiem, bo oglądałem to tylko z okien autobusu.
Dalej były dwa wjazdy na teren elektrowni, a tam już prawdziwa plątanina
rzepola napisał:
Ponadto, co najmniej nad torem wzdłuż Siedmiogrodzkiej i Grzybowskiej znajdował się przewód trakcyjny, który też się kończył ślepo na Grzybowskiej (zbaczając do odciągu), niedaleko za Przyokopową.
Doskonałą masz pamięć! Jest fotka z roku 1964 gdzie sieć się urywa zaraz za Przyokopową i właśnie kończy odciągami - jeden idzie do słupa, a jeden do kamienicy.
rzepola napisał:
Czy przewody były również na Przyokopowej, nie jestem pewien.
Na pewno była sieć na skrzyżowaniu z Grzybowską. Dalej niestety nie widać...
rzepola napisał:
Nie pamiętam, kiedy i w jakiej kolejności to wszystko poznikało (jak widać, niezupełnie).
Sieci oczywiście nie ma, ale wiekszość tych torów nadal istnieje pod asfaltem ;-)
Offline
Moderator
rzepola napisał:
Może nie powinienem przyczyniać się do rozwoju wątku poza tematem głównym, ale jednak zaryzykuję
Ależ, jak najbardziej, ryzykuj. Temat główny, często się łączy z innymi wątkami.
Nieprzypadkowo, niedawno rozszerzyłem sprawę alarmów ulicznych, o różne zagadki pośrednio z nimi związane.
Wiele spraw zostało w ciągu tych sześdziesięcu lat, zapomniaych, zmienił się układ ulic,
nazw.Trzeba to teraz odszyfrowywać.
Kolejna 4 zagadka dotyczy :
Punkt jest przypisany do VIII(Majdańska) oddz. Straży Pożarnej
a więc dotyczy to rejonu Pragi Południe.)
Radiowa na Grochowie - pojawiła sie na planach w 1936 roku.Przecinała się
z ulicą Franciszka Żymirskiego - generała z Powstania Listopadowego.
Poniżej wycinek planu Warszawy z 1940 r.
Oraz fotoplanu z 1945:
(czerwoną kropką zaznaczono ostrzegacz.Słupek był tam jeszcze do 2014 roku)
Widać, w porównaniu z pierwszym obrazkiem, że wiele ulic, było tylko
w planie. A plac Jugosłowiański to w rzeczywistości skrzyżowanie prawie wiejskich
dróg. Tak było w 1945 i tak, jak sądzę było w zasadzie do lat 70-dziesiatych,XX wieku, kiedy zaczęto
budować tu osiedla mieszkaniowe, pojawiło się też przedłużenie, al. Stanów Zjednoczonych.
Skąd więc wzięła się ta "Wiejska", w spisie ostrzegaczy?
(źródł.um.warszawa.pl)
Teraz fragment planu Warszawy z 1946 roku: Radiowa jest bezimienna(pomyłka kartografa?),
plac Jugosłowiański zniknął także(tow. Tito podpadł?), tylko Żymirski jest na swoim miejscu.
Rychło jednak Żymirski został wymieniony na Międzyborską - na planie z 1955 poniżej:
A plac zmienił nazwę(krótkotrwale)na "Młodzieży Jugosłowiańskiej".
Wreszcie w 1962 Radiowa zmieniła nazwę na Bełchatowską.
W 1967 plac Jugosłowiański zniknął znów z planu Warszawy, tym razem już na zawsze.
Co z tą "Wiejską" w spisie? Nie ma jej na żadnych planach. Może tak tymczasowo nazywano
jakiś fargment pl. Jugosłowiańskiego, kiedy Jugosławia była w niełasce władz PRL?
(fragm. planów: Trasbus.pl)
Offline
Moderator
Mały aneksik:
Ślady przy Płockiej 25
Łata w cokole budynku, po przewodzie do skrzynki, ostrzegacza i ślady na tynku po
teowniku.
Płowiecka 77 w pobliżu Edissona:
Zapadnięty w ziemię słupek.
Woronicza róg al. Niepodległości.
Teownik po ostrzegaczu na słupku dawnej furtki do budynku przy al. Niepodległości.
Offline
Moderator
Dzisiaj trzy nowe zdjęcia:
Targowa 48:
Ze strony fotopolska.pl.
Jaracza 20:
autorstwa Grażyny Rutowskiej
i na koniec, Mokotowska 61 róg Wilczej:
ze strony "Wczoraj i dziś"
Offline
Użytkownik
Wierzbowa napisał:
Dzisiaj trzy nowe zdjęcia:
Targowa 38:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 636693.jpg
Ze strony fotopolska.pl.
Powinno być 48 - uzupełniam, żeby ktoś nie powielił tej "literówki".
Offline
Moderator
Dziękuję za czujność .Już poprawiłem.
Ps. Jak to dobrze mieć świadomośc, że
Jednak ktoś, posty z tego wątku przegląda.
Chociaż rozumiem, że to temat mocno niszowy.
Offline
administrator
Przegląda, przegląda
Życie jest nielitościwe i różnie bywa z regularnością, ale tak, stanowczo. Ależ kawał niszowej wiedzy tu się udało zgromadzić, aj...
Offline
Moderator
Przymierzam się do stworzenia mapy ostrzegaczy. Na razie fragment Górczewskiej na
zachód od dzisiejszej al. Prymasa Tysiąclecia
1) Górczewska 50/52 - stacja benzynowa.Stacja istnieje w tym samym miejscu od lat.
Otoczenie się jednak bardzo zmieniło.Obecnie teren pomiędzy Czorsztyńską
Deotymy Górczewską zajmuje Park Moczydło i Klub Sportowy Olimpia.
Wtedy były tu uliczki Żmichowskiej(obecnie aleja parkowa), Zagłoby, Domosławska. Inowrocławska. Początek tej ostatniej, pokrywa się obecnie z głównym wjazdem do WRKS Olimpia.Najprawdopodobniej to właśnie tu, był ostrzegacz .W każdym razie są w tym miejscu studzienki telefoniczne.
2) Deotymy/Górczewska
3) Górczewska 84/86 – Tak oznaczyłem ten punkt.Pierwotnie było tu skrzyżowanie Górczewskiej
i Elekcyjnej. Ta ostatnia do lat 60- dziesiątych przebiegała od Wolskiej do Obozowej. Ale w 1962 odcinek na północ od Górczewskiej został przemianowany na Ciołka i jednocześnie odcinek początkowy tak powstałej "nowej" ulicy został przesunięty na zachód jakieś 40 metrów. Rok później ten sam manewr zrobiono z Elekcyjną. Jej końcowy fragment został przesunięty na wschód
na przeciwko ulicy Deotymy.Tak więc pierwotne skrzyżowanie Elekcyjna/Górczewska przestało istnieć.
4)Górczewska 100 róg ks. Janusza – chociaż dom stoi do dziś brak śladów po ostrzegaczu.
5) Górczewska 124 / na przeciw Szańcowej – jedyny zachowany relikt pożarowskazów na tej ulicy – słupek na obrazku – stan na początek 2021.
6) Górczewska – przejazd kolejowy. Należy przypomnieć, że gdzieś do ok 1975 bieg Górczewskiej
mniej więcej na wysokości dzisiejszej stacji paliwowej Auchan, skręcał na północny zachód, przecinał tory kolejowe, póżniej się prostował aby póżniej znowu skręcić tym razem w południową stronę i na wysokości skrzyżowania z Powstańców Śląskich, wrócić do prostego biegu, tak jak dzisiaj. Górczewska, zatem omijała tereny gdzie w latach 50, powstało drewniane osiedle "Przyjaźń", które sięgało o wiele dalej niż dzisiaj na północ. Potem wybudowano wiadukt nad torami kolejowymi, prostując Górczewską. Stary odcinek próbowano przemianować na "Budy",
ale podobno mieszkańcy nie chcieli tej nazwy. Rozwiązanie było kompromisowe. Po parzystej
stronie mamy nadal Górczewską, po nieparzystej, nowe bloki przy ul.Budy, fragment zachodni,
natomiast, starego odcinka ,przemianowano na Bolkowską.
7) Górczewska 168 – budynek nie istnieje, był przy dawnej pętli autobusowej.
8) Górczewska 194 – obecna lokalizacja to północno- zachodni narożnik Górczewskiej
i Powstańców Śląskich. Kiedy budowano w tym miejscu w 2000 roku blokowisko, miało
właśnie ten numer.Ale dziś ma numer 200 a 194-zniknął.
9) Górczewska 226 – do niedawna TESCO, co teraz, nie wiem.
10) Górczewska róg Lazurowej.
Mamy w tej okolicy, dwie zagadki,:
Górce Stare 18 – to teren pomiędzy Lazurową, Dywizjonu 303, Powstańców Śląskich i Górczewską.
Oznaczenie posesji pochodzi oczywiście z przed przyłączenia tych terenów do Warszawy.
Jaki miał faktyczny adres ten budynek?Gdzie stał?
Osiedle "Przyjaźn" - Jelonki (bufet) był w drewniaku nr.87 śladów ostrzegacza brak.,
jelonki (hotel) – tak jest opisany, trudno jednak powiedzieć w jakiej części osiedla był hotel.Ca łe osiedle jest jednym wielkim hotelem.
I na koniec bonusowo, chociaż plan tego nie obejmuje:
Górczewska 21 róg Płockiej
Kadr ze znanego filmu"Co mi zrobisz jak mnie złapiesz"
Zdjęcia do filmu wykonano latem 1977 widać na narożniku
domu już tylko uchwyt po ostrzegaczu, dość niewyraźnie, więc
zaznaczyłem go kółkiem:
PS.
Ostatnio przeżyłem pozytywne rozczarowanie.Jakiś czas temu przechadzając się Ząbkowską,
widziałem jak budynek "Konesera" spowity jest zasłonami – z powodu remontu generalnego.
Bardzo to pozytywne zdarzenie, ale na tym budynku – Ząbkowska 33 był kiedyś zamontowany
ostrzegacz i pozostał po nim teownik. Mając na uwadze, inne budynki, gdzie przeprowadzono remonty i ślady po ostrzegaczach zniknęły, pomyślałem, że znów, kolejny ślad po systemie zniknął.
Gdy tymczasem, parę dni temu:
Można podziękować, anonimowej ekipie remontowej, która zachowała ten kawałek żelaza, choć nie wiadomo czy wiedziała z czym ma do czynienia. Może potraktowała to jako jakiś element wystroju
budynku? W każdym razie historia została uszanowana.
Offline
Moderator
Dzisiaj mały rajd po Pradze:
Łochowska róg Grajewskiej
]
Chodakowska róg Mińska
Grochowska 272 (daw. instytut weterynaryjny)
Zamoyskiego 43
Grochowska 308 . Zdjęcie z TKW
Teraz z lewej strony Wisły:
Połczyńska róg Powstańców Ślaskich autorstwa Leopolda Pytko zdjęcie z FB "Jestm z Woli"
Dla mnie rewelacja.Dziś w miejscu tych chałupek – torowisko tramwajowe.
Na koniec:
Andersa 37
Offline
Moderator
Dzisiaj, Kazimierzowska w pełnej odsłonie.
Wcześniej wisiała tu jakaś tablica reklamowa i zasłaniała ślady na murze.
Oraz...
Wilcza róg Kruczej.
Offline
Użytkownik
Na pewno był jeszcze ostrzegacz na Niepodległości róg Malczewskiego (w ŻW z 20 lutego 1957 jest info, że niejaki "Marek Żyliński, zam. przy ul Wajnerta", "podał fałszywą wiadomość z "ostrzegacza"").
W "Expressie Wieczornym" z 27 kwietnia 1957 (s. 5) jest fotka - "Na zdjęciu małoletni łowca przygód, uchwycony w czasie majstrowania przy ostrzegaczu przeciwpożarowym przy ul. Waszyngtona".
W podsumowaniu roku 1960 w "Expressie Wieczornym" z 13 stycznia 1961 - "Najwięcej razy fałszywie alarmowano straż z ostrzegacza przy ul. Stalowej 77, dokąd wozy strażackie wyjeżdżały aż 18 razy. Z ostrzegacza przy skrzyżowaniu ul. Płowieckiej i Nowowiśniowej alarmowano Straż Pożarną 17 razy."
Z innych aspektów:
W "Expressie Wieczornym" z 8/9 czerwca 1958 jest notka o wykorzystaniu "sygnalizacji świetlnej ostrzegaczy pożarowych dla wszczęcia pościgu za sprawcami"
W "Kurierze Polskim" z 14 listopada 1958 jest notka o czasie, w jakim straż dojeżdża do nadanego z ostrzegacza zawiadomienia o pożarze (jest tam mowa o ostrzegaczu nr 1433, do którego pojechała załoga z Polnej)
W ŻW z 24 stycznia 1959 - fałszywy alarm z ostrzegacza nr 1425
W "Kurierze Polskim" z 29 maja 1968 zapowiedziano likwidację części ostrzegaczy ze względu na notoryczne fałszywe alarmy.
W kolejnych latach starano się przenosić część ostrzegaczy na tereny strzeżone, więc mogły zmieniać pierwotną lokalizację.
Normy budowy żelbetowych słupków do ostrzegaczy - jak ktoś wie, gdzie ich szukać - to RN-55/MBPrzem-00173 i zaktualizowana RN-57/MB-2576
Offline