Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Mieszkałem w budynku Wołoska 82/86, ten numer ulicy Wołoskiej obejmował sześć budynków kolonii V (piątej) WSM. Numeracja mieszkań przebiegała przez wszystkie budynki. Dopiero chyba po 2000 roku zmieniono numerację budynków, niektóre przypisano do Balladyny. Obecnie każdy ma nową własna numerację i ulicy i mieszkań.
Ja mieszkałem w budynku przy samej ulicy, został oddany do zasiedlenia w grudniu 1949 roku. Miałem wtedy rok.
Wołoska wybrukowana była grubą, ciemną kostką bazaltową, kiedy padał deszcz, ekstremalnie śliską. Naprzeciwko mojego balkonu rosły dwa duże drzewa - akacja i kasztan. Za torem, do betonowego parkanu terenu szpitala MSW ciągnął się teren ogrodów szkolnych Miejskich Terenów Zielonych(czy jakoś tak).
Jak długo sięgam pamięcią wstecz, to od początku była już tam linia kolejowa. Mniej więcej na wysokości mojego budynku odchodziła od niej wstecznie łagodnym łukiem bocznica kolejowa w stronę szpitala MSW. Na niej ze dwa razy w ciągu roku pojawiały się wagony towarowe dostarczające do szpitala węgiel i ziemniaki.
Na głównej linii parowóz ciągnący wagony pojawiał się może raz, dwa razy w tygodniu. Na polu Mokotowskim, tuż za obecną ulica Batorego była jeszcze jedna bocznica i składy węgla. Główny tor łagodnym łukiem szedł przez Pole Mokotowskie skręcając na wschód, przecinał Aleje Niepodległości i kończył bieg w okolicy obecnego akademika Riwiera, tuż przed Polną. Tam były jakieś składy, magazyny.
Pamiętam, że kiedy wybudowano linię tramwajową w Alejach Niepodległości do Rakowieckiej, to powstało (na krótko) skrzyżowanie torów kolejowych i tramwajowych.
Z linią kolejową mam związane różne wspomnienia - kiedyś (miałem wtedy z 10-12 lat) zahamowałem jeden wagon kręcąc kołem hamulca w budce wagonu, mając nadzieję, że pociąg nie ruszy. Niestety - ruszył i odjechał z zablokowanymi kołami w tym wagonie...
Będąc dzieckiem, zawsze zastanawiałem się skąd ta linia kolejowa idzie. Bo idąc Wołoską w stronę Odyńca/Racławickiej, tam kończył się mój świat, bo kończyła się jezdnia. Dalej była błotna droga aż do Woronicza, a za Woronicza rosła już... kapusta. A potem zlikwidowano tory i już nie miałem okazji sprawdzić dokąd prowadziły.
Mieszkałem tam ponad 30 lat...
Ostatnio edytowany przez wojtekj (31.03.2018 18:59:36)
Offline
Moderator
Witaj Wojtku.
Ja też mieszkałem przez pierwsze lata swojego życia w tym rejonie Mokotowa, przy Odyńca 67, ale nieco później niż ty. Po torze kolejowym nie było już wtedy żadnego śladu. Ale moja Babcia,
mówiła, że tam gdzie jest tramwaj, jeździła wcześniej - kolejka. Zastanawiam się,( a może ty, to pamiętasz), czy tor był jeszcze używany po wybudowaniu zajezdni tramwajowej w 1955 roku, przy Woronicza.?
Bo jego fizyczna likwidacja nastąpiła chyba, na przełomie lat 50 -60..
Offline
administrator
Niestety, nie posiadam map tego terenu z lat pięćdziesiątych. Zresztą, gdybym miał, też może byśmy niczego się z nich nie dowiedzieli. Mam sąsiedni obszar, Wolę, na dwudziestcepiątce z roku 1951. Patrzę... jakoś mi dziwnie. Opis wszystko wyjaśnia, sześć lat po wojnie (bez zmian, napisano) drukowano mapy sporządzone w roku 1931. Tajne, wojskowe. Przecież, jakby co, to wojsko by nam się pogubiło we własnej stolicy
Offline
Użytkownik
Wierzbowa napisał:
Witaj Wojtku.
Ja też mieszkałem przez pierwsze lata swojego życia w tym rejonie Mokotowa, przy Odyńca 67, ale nieco później niż ty. Po torze kolejowym nie było już wtedy żadnego śladu. Ale moja Babcia,
mówiła, że tam gdzie jest tramwaj, jeździła wcześniej - kolejka. Zastanawiam się,( a może ty, to pamiętasz), czy tor był jeszcze używany po wybudowaniu zajezdni tramwajowej w 1955 roku, przy Woronicza.?
Bo jego fizyczna likwidacja nastąpiła chyba, na przełomie lat 50 -60..
W 1955 roku tory były jeszcze na pewno i to był ich złoty okres. Nie pamiętam dokładnie kiedy je zlikwidowano. Ale z kolei pamiętam, że jeździłem motorynką własnej konstrukcji po żużlowej alejce, która szła po zlikwidowanych torach. Jeździłem tą alejką do Rakowieckiej na stację benzynową (nadal ta stacja istnieje), kupowałem 2 litry czerwonej benzyny po 4,80 zł/l plus olej do dwusuwu. Miałem wtedy 14 lat, czyli musiał to być 1962 rok. Tory musiały być zlikwidowane około 1960 roku.
Tereny przy Woronicza w roku 1955 to były dla mnie terra incognita - bo jezdnia Wołoskiej kończyła się przy Odyńca. Tam w latach sześćdziesiątych pętlę miał autobus linii 117 jeżdżący Wołoską na Saską Kępę i linii 112 jeżdżący inną trasą na Nowolipki. Wołoską jeździło jeszcze 114 na Plac Trzech Krzyży.
Linia tramwajowa którą puszczono Wołoską, szła od pętli na Rakowieckiej przy SGGW (tam wiele lat kończyła trasę linia 2 oraz 23) do Woronicza i chyba wtedy też przedłużono jezdnię Wołoskiej do Woronicza. Niedługo potem do torów na Rakowieckiej doprowadzono tramwaj Alejami Niepodległości od Nowowiejskiej i zlikwidowano tory na Rakowieckiej pomiędzy Alejami i Puławską.
Nie pamiętam już dokładnie kiedy i jakie linie tramwajowe puszczono na początku Wołoską, ale chyba 10, 12(?) i 33.
Tam gdzie mieszkałeś przy Odyńca 67 przebiega ulica Rabindranatha Tagore. Tędy cztery lata chodziłem codziennie pieszo do liceum PAX-u nr 53 (katolickiego) przy Naruszewicza i ta nazwa ulicy zawsze mnie fascynowała... Była taka zupełnie inna - teraz już zupełnie zapomniałem wiele popularnych warszawskich nazw ulic (że aż wstyd), ale ulicę Rabindranatha Tagore będę pamiętał do śmierci...
chrisfox napisał:
Niestety, nie posiadam map tego terenu z lat pięćdziesiątych. Zresztą, gdybym miał, też może byśmy niczego się z nich nie dowiedzieli. Mam sąsiedni obszar, Wolę, na dwudziestcepiątce z roku 1951. Patrzę... jakoś mi dziwnie. Opis wszystko wyjaśnia, sześć lat po wojnie (bez zmian, napisano) drukowano mapy sporządzone w roku 1931. Tajne, wojskowe. Przecież, jakby co, to wojsko by nam się pogubiło we własnej stolicy
Ja mam sporo Warszawskich starych map, ale ta linia kolejowa na Wołoskiej nigdy się na żadnej nie pojawiła - została zbudowana w czasach realnego socjalizmu jako towarowa i jej przebieg musiał pozostać dla imperialistów tajny przez poufny...
Ostatnio edytowany przez wojtekj (31.03.2018 09:49:49)
Offline
Moderator
Ja mam sporo Warszawskich starych map, ale ta linia kolejowa na Wołoskiej nigdy się na żadnej nie pojawiła - została zbudowana w czasach realnego socjalizmu jako towarowa i jej przebieg musiał pozostać dla imperialistów tajny przez poufny...
Fragmenty mapy z lat 50-tych są we wcześniejszych postach.
Offline
Moderator
@Wojtek. Przepraszam z góry za mały offtop w tym miejcu, ale mam
do ciebie pytanie w sprawie ostrzegaczy ulicznych.
Czy może pamiętasz ich umiejscowienie w tym rejonie Mokotowa
W , którym mieszkałeś? Jeśli tak, to zapraszam do wątku o ostrzegaczach
Ostatnio edytowany przez Wierzbowa (31.03.2018 12:20:28)
Offline
Moderator
We wtorek 27 lipca 2021 przestał działać serwis "Nasza klasa". Stamtąd prawdopodobnie pochodzi poniższe zdjęcie, opublikowane przez witrynę Moko na fb:
https://www.facebook.com/mokowawpl/phot … 185958929/
Na zdjęciu ul.Wołoska w okolicy ogródków działkowych przy ul.Odyńca. Widoczny tor w kierunku Pola Mokotowskiego.
Czas to prawdopodobnie końcówka lat pięćdziesiątych.
Offline
Moderator
Ciekawe zdjęcie datowane na lata 1947-50. Patrzymy na południe wzdłuż ul. Św. Andrzeja Boboli. Z lewej strony widoczne budynki nr 2 i 6, za nimi niewidoczne skrzyżowanie z ul. Madalińskiego. Z prawej strony tor bocznicy.
https://fotopolska.eu/1931502,foto.html
https://www.facebook.com/mokowawpl/phot … 566403490/
Offline
Moderator
W 1960r. toru kolejowego wzdłuż ul.Wołoskiej już nie było - jego miejsce zajęła alejka spacerowa, która istniała do 1967r., kiedy uruchomiono tu linię tramwajową. Poniżej trzy zdjęcia ze zbioru Grażyny Rutowskiej wykonane w pobliżu skrzyżowania ówczesnej ul.Chodkiewicza (obecnie Św.Andrzeja Boboli) z ul.Narbutta - pierwsze w kierunku południowym, dwa kolejne w kierunku północnym:
https://fotopolska.eu/1722664,foto.html
https://fotopolska.eu/1671485,foto.html
https://fotopolska.eu/1722666,foto.html
Na kolejnym zdjęciu, wykonanym ok. 1960r. z balkonu budynku Wiktorska 108 D, widzimy szpital MSWiA, a na pierwszym planie trawnik i alejkę w miejscu zlikwidowanego toru kolejowego oraz gospodarstwo ogrodnicze:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=43 … 5366748237
I jeszcze raz alejka - tym razem w pobliżu skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego (1964-65r.):
https://fotopolska.eu/777301,foto.html
Nieco wcześniej (koniec lat 50-tych) - tor już rozebrany, alejki jeszcze nie ma, z prawej strony budynek Wołoska 88:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=16 … 0087763773
Drugie zdjęcie z tej samej okolicy:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=16 … 0087763773
Ostatnio edytowany przez J23 (28.10.2022 21:26:00)
Offline