Forum Stowarzyszenia
administrator
(żeby nie było, że nie rozróżniam - o stacje także mi chodzi)
Usiłuję właśnie coś zrozumieć z książkowego opisu odcinka Most-Gocławek - i jakoś mi nie idzie. O ile dobrze widzę, p. Pokropiński co innego pisze, a co innego pokazuje obok na reprodukowanym rozkładzie jazdy z roku 1914. Z opisu wynika, że za przystankiem Straż Ogniowa, były kolejno: Rogatka Moskiewska (późniejszy Kamionek, później przemianowany na Park Skaryszewski... itd.), następnie Grochów I i stacja Grochów II. Po mojemu, nawet logicznie ten opis wygląda, ale obok jest obrazek, który wszystkiemu przeczy Rozkłąd jazdy z roku 1914 wymienia kolejno: Straż Ogniową, Starą Rogatkę, Kamionek (oddzielny przystanek), Grochów II i Grochów I. Numery Grochowów mogły się zmienić albo i pomylić - to nie jest ogromny problem. Jednak ten Kamionek? Rozkład (strona 37 w Kolei jabłonowskiej) wygląda na zrobiony zgodnie z prawidłami sztuki a pociąg odjeżdżający ze Starej Rogatki na południe, rusza według niego z Kamionka cztery-pięć minut później, nie wygląda to na głupią pomyłkę. Jak to tam w końcu było?
Nie od rzeczy będzie dodać, że na żadnym z posiadanych planów miasta (także na WIG-owskiej setce z lat trzydziestych), w ogóle nie dopatrzyłem się żadnych przystanków na tej linii. Gdzieniegdzie pojawia się tylko stacja Most, na jednym z planów (bodajże 1939) zaznaczone są też Grochów II i Park Paderewskiego, ale nie opatrzono ich nawet nazwami - zaznaczono jedynie, że coś tam takiego było.
Offline
administrator
O, tak to wyglądało:
Offline
Moderator
Temat dotknięty w tym miejscu:
http://750mm.pl/viewtopic.php?t=954&start=15
Offline
administrator
Dzięki
O ile dobrze czytam, właściwie nic nie wiadomo
- Stare Rogatki i późniejsze rozmaite w tym miejscu Parki umiejscowić nietrudno
- Kamionek... gdyby pominąć rozkład z 1914, to by może mógł być Grochów I (oj, nie mam tej pewności )
Chyba, że odrębny przystanek na Kamionku funkcjonował przez jakiś czas w okolicy Lubelskiej - miejscu, gdzie wg Pokropińskiego po zniszczeniu w 1915 przeniesiono dawne Stare Rogatki. Też wątpię.
Tragedia
Offline
Mapa WIG, nie plan , z 1931 w skali 1:25 tyś pokazuje, że była stacja w okolicach parku, stacja w oklicach Grochów II a potem już stacja Wawer.
A nie można porównać kilometrażu? Jeden rozkład zamieszczony przez Księżyc nad Gieesem posiada kilometraż z dokładnością do 10 m. (mam nadzieję, że nie będzie miał nic przeciwko, że go tu wkleję)
Ponadto rozkład z 1944 z książki Pokropińskiego (str 58) ma kilometraż z dokładnością do 100 m.
Niestety ten 22 roku jest strasznie nie wyraźny, ale można zakładać chyba że są zgodne np:
Falenica 17.74 i 17.70
Józefów 21.19 i 21.10
Myślę, że z dokładność 50-100 m. jest wystarczająca na nasze potrzeby. Gdyby tylko dysponować lepszym skanem tego rozkładu jazdy z 1922 r.
Offline
administrator
balcerek napisał:
Mapa WIG, nie plan
, z 1931 w skali 1:25 tyś
Wiem, że mapa Tam nie napisałem wyraźnie, bo jakoś mi nie pasowało kompozycyjnie - ale i tak zakładałem, że wszyscy wiedzą, iż WIG-owska setka nie jest planem
Skąd masz tę dwudziestkępiątkę? Była kiedyś ładna seria reprintów i nawet jeden mam, ale to papier i odszukanie go akurat, gdy jest potrzebny... wiadomo
Natomiast o zamieszczonym przez Ciebie skanie mogę powiedzieć co następuje:
- Stare Rogatki to skrzyżowanie Zamojskiego (tak wówczas pisano, trzymam się oryginału ) z Targową
- Kamionek, to późniejszy Grochów I, przy Weterynarii
- Grochów II to Grochów II
Offline
Kamionek, to późniejszy Grochów I, przy Weterynarii
No nie wiem, na mapie Grochów I jest między Grochowem II a Gocławiem. Potwerdza to zamieszczony przez Ciebie rozkład jazdy: Stare Rogatki, Kamionek, Grochów II, Grochów I, Gocławek itd.
Grochów II to Grochów II
rozumiem, że była to stacja w okolicach Wiatracznej.
A mapa to ten reprint, o którym wspominałeś.
Offline
administrator
balcerek napisał:
Kamionek, to późniejszy Grochów I, przy Weterynarii
No nie wiem, na mapie Grochów I jest między Grochowem II a Gocławiem. Potwerdza to zamieszczony przez Ciebie rozkład jazdy: Stare Rogatki, Kamionek, Grochów II, Grochów I, Gocławek itd.
Mówię o skanie, który zamieściłeś. To wynika (według tego rozkładu) z kilometrażu. Cztery z czymś (wg Pokropińskiego 4,26 - i śmiało to mogą być takie cyferki) do Grochowa II, Kamionek - o ile dobrze widzę 2,91. To by pasowało do późniejszego Grochowa I - też zresztą krótko egzystującego, do roku 1925.
Grochów I, jak się zdaje, trochę sobie wędrował. Najpierw był pomiędzy Grochowem II a Gocławkiem, później zastąpił Kamionek a później znikł w ogóle. Nie koniec na tym, teraz o Kamionku. Według Pokropińskiego, nazwa ta pojawiła się po spaleniu przez Rosjan (1915) Starych Rogatek. Przystanek zlokalizowano wówczas (cały czas opieram się na książce) tymczasowo w okolicach Lubelskiej. Później ten uległ likwidacji i Stare Rogatki powróciły na swoje miejsce, zmieniając nazwę na Park Skaryszewski...
Skądinąd, jak się zdaje, Park Skaryszewski chyba jednak nie pojawił się od razu po powrocie w okolice Targowej. Kamionek zaś - zgodnie z Twoim skanem - przewędrował w okolice Terespolskiej, gdzie potem przemianowano go na zabrany spod Gocławka Grochów I.
Nieco mętnie ten wywód wygląda - i mniej więcej taki właśnie jest stan mojej obecnej orientacji w temacie
Offline
chrisfox napisał:
[Według Pokropińskiego, nazwa ta pojawiła się po spaleniu przez Rosjan (1915) Starych Rogatek. Przystanek zlokalizowano wówczas (cały czas opieram się na książce) tymczasowo w okolicach Lubelskiej. Później ten uległ likwidacji i Stare Rogatki powróciły na swoje miejsce, zmieniając nazwę na Park Skaryszewski...
No dobrze, tylko dlaczego rozkłady z lat 1914,1922,1924 pokazują taką kolejność: Stare Rogatki, Kamionek, Grochów II itd?
Nie wiem czy pana Pokropińskiego trochę nie poniosła fantazja. Podobnie z tym Grochowem I.
Grochów I, jak się zdaje, trochę sobie wędrował. Najpierw był pomiędzy Grochowem II a Gocławkiem, później zastąpił Kamionek a później znikł w ogóle.
Nie bardzo to rozumiem. Czy jest jakiś dowód na to, czy tylko rozważania Pokropińskiego? Bo zamieszczone przez Księżyc_nad_Gieesem rozkłady mówią coś innnego. Ja bym raczej obstawiał, że to Gocławek zastapił Grochów I. Tym bardziej, że nazwanie Kamionka Grochowem I to tak jakby zlikwidować przystanek Królikarnia, a nazwę przystanku Morskie Oko zastąpić właśnie Królikarnią.
Kamionek - o ile dobrze widzę 2,91
No właśnie, a mnie się wydawało 2,51.
Ostatnio edytowany przez balcerek (10.06.2010 11:30:52)
Offline
miglanc
Przepraszam, że sie wtrącam, bom laik - czy przystanek Park Skaryszewski (Ostpark) to nie wcześniejszy przystanek Kamionek?
I czy po spaleniu we wrześniu '39 stacji Grochów II funkcjonował tam nadal przystanek?
Offline
roox napisał:
Przepraszam, że sie wtrącam, bom laik - czy przystanek Park Skaryszewski (Ostpark) to nie wcześniejszy przystanek Kamionek?
I czy po spaleniu we wrześniu '39 stacji Grochów II funkcjonował tam nadal przystanek?
Ostpark i Stare Rogatki były na 1,6 km. A Kamionek na 2,91 km (lub 2,51 słabo widać na skanie)
Offline
administrator
Ortofotomapa właśnie mi powiedziała, żebym się bujał, ale co nieco sprawdziłem. 2,51, to by była okolica Międzynarodowej a 2,91 - Rybnej (czyli już niemalże Terespolska).
Offline
administrator
I jeszcze drobiazg:
balcerek napisał:
Nie wiem czy pana Pokropińskiego trochę nie poniosła fantazja.
Nieładnie tak pisać, ale autor znakomitych skądinąd książek o wąskotorówkach, czasem lubił coś... powiedzmy: wygładzić, nieco poprawić, czy dopisać. To opinia osób, które go znają, ja jedynie perfidnie powtarzam. Sam wiem o paru podobnych działaniach w sprawie linii Wawer-Zegrze, więc też do wszystkiego co wyczytałem odnoszę się z dużą ostrożnością. Niestety
Offline
Moderator
roox napisał:
czy po spaleniu we wrześniu '39 stacji Grochów II funkcjonował tam nadal przystanek?
Tak - do ostatnich dni istnienia linii Grochów II już jako Grochów funkcjonował jako stacja kolejowa z możliwością krzyżowania pociagów.
W/g rozkładu jazdy - Zima 1948 już było wszyściutko jasne:
0 - Warszawa Most,
3 - Park Paderewskiego,
4 - Grochów,
9 - Wawer,
itd
Offline
administrator
Będę nieznośny (wiem )
Mechanik Jarząbek napisał:
W/g rozkładu jazdy - Zima 1948 już było wszyściutko jasne:
A wcześniej?
Offline
Użytkownik
chrisfox napisał:
Grochów I, jak się zdaje, trochę sobie wędrował. Najpierw był pomiędzy Grochowem II a Gocławkiem, później zastąpił Kamionek
Trochę tego nie rozumiem. W swoim czasie Grochów został podzielony na 8 kolonii, odpowiednio ponumerowanych i każda z nich do kogoś należała. W takim razie jak Grochów I mógł sobie wędrować?
Offline
administrator
Ty nie rozumiesz? Nie, to ja nie rozumiem
W sobotę będę sypać hipotezami: Tu (a może nie tu) był przystanek kolejki, który nosił nazwę Kamionek (a może Grochów I - albo jedną i drugą)... (itd.)
A Grochów I mógł wędrować - nie takie już rzeczy widzieliśmy. Gdybym miał dokumenty na to, że w pewnym momencie znalazł się nieco na zachód od Woli, też bym uwierzył.
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
Będę nieznośny (wiem
)
Ja też wiem. Tak mają ci z 21.
chrisfox napisał:
A wcześniej?
Wcześniej?
Od 4 maja 1942 r.
0 - Warschau (Most)
2 - Park Paderewskiego
5 - Grochów
10 - Wawer.
Od 3 lipca 1944 r.
0 - Warschau Weichselbahnhof
1,6 - Ostpark
4,2 - Grochów
9,0 - Wawer WEO
A jeszcze wcześniej było tak:
Warszawa Most - wiadomo
Straż Ogniowa - ok. ul. Marcinkowskiego
Stare Rogatki - ok. ul. Lubelskiej
Kamionek - przy Instytucie Weterynarii.
Grochów II - Rondo Wiatraczna
Grochów I - Plac Szembeka
Gocławek.
I nigdzie nie wędrował żaden Grochów ani pierwszy ani drugi. Tak jak budynek Park Paderewskiego nie był zbudowany po II wojnie tylko przed. Nawet na zdjęciu zamieszczonym w książce wyrażnie widać ślady ostrzału. Przetrwał wojnę tylko niestety nie przetrwał okresu powojennego.
Offline
administrator
Dzięki serdeczne
Jeszcze tylko dla uściślenia. Czy Park Skaryszewski/Paderewskiego/Ostpark (itd.) znajdował się na Zamojskiego przed Targową/Zieleniecką, czy tam gdzie Stare Rogatki, przy Lubelskiej? Obstawiam wersję pierwszą, ale pewnie znów mi się pomyliło.
Proza p. Pokropińskiego jest trudna, mam z nią spore kłopoty
Offline
Moderator
Znajdował się w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwowej pętli tramwajowej na Zielenieckiej. Na rogu Targowej i Zielenieckiej. Kawałeczek dalej, między ulicami Targową a Zamoyskiego był jeszcze w latach sześćdziesiątych taki specyficzny WC dla panów. Blaszany okrąglaczek.
Po obejrzeniu w innym dziale zdjęcia zidentyfikowanego przez Zaruka:
Dokładnie naprzeciwko tego domu.
Offline