Forum Stowarzyszenia
Moderator
http://warszawa.wikia.com/wiki/Piaseczy … ±skotorowa
Kolejka grójecka:
- 30.10.1898 - otwarcie ruchu na linii od placu Keksholmskiego (Unii Lubelskiej) do Piaseczna
- 05.1900 - zakoñczenie budowy linii do Góry Kalwarii, linii obwodowej w Piasecznie, i pod³±czenie linii do Go³kowa.
- 18.08.1900 - pierwszy ogólnodostêpny poci±g do Góry Kalwarii
- 15.05.1914 - otwarcie ruchu publicznego od Go³kowa przez Grójec do Jasieñca
- 05.1915 - uruchomienie linii wojskowej z Grójca do Mogielnicy
- 0.71915 - ewakuacja przez Rosjan parowozów, obrabiarek i niszczenie ca³ej infrastruktury kolei grójeckiej
- 1.01.1916 - uruchomienie poci±gów z trakcj± parow±
- 5.02.1917 - otwarcie ruchu publicznego do Mogielnicy
- 9.10.1920 - otwarcie ruchu publicznego do Brzostowca
- 20.09.1924 - otwarcie ruchu do Nowego Miasta
- 07.1935 - rozebranie linii dowozowej, rozebranie torów kolei wilanowskiej od placu Unii Lubelskiej do stacji Belweder, a kolei grójeckiej - od placu Unii Lubelskiej do ul. Odyñca róg Pu³awskiej
- 1936 - przebudowa torów kolei wilanowskiej z szeroko¶ci 800 na 1000 mm i w³±czenie jej do kolei grójeckiej na stacji Iwiczna
- 07.1937 - wprowadzenie trakcji spalinowej na linii wilanowskiej
- 1938 - skrócenie linii na ul. Pu³awskiej do zbiegu ulic Ikara i Bukowieckiej, skrócenie linii do stacji Szopy
- 20.04.1943 - zmiana nazwy stacji Szopy na Dworzec Warszawa Po³udniowa
- 6.02.1946 - pierwszy poci±g po wyzwoleniu Warszawy z Piaseczna do Dworca Po³udniowego
- 22.03.1946 - pierwszy poci±g po wyzwoleniu z Iwicznej do Wilanowa
- 1.05.1946 - pierwszy poci±g po wyzwoleniu z Wilanowa do stacji Belweder
- 1.01.1949 - przejêcie kolei grójeckiej przez PKP
- 1.07.1952 - zamkniêcie i rozbiórka odcinka Rozjazd Oborski - Konstancin
- 19.07.1957 - zamkniêcie odcinka Belweder - Wilanów
- 1958 - otwarcie bocznicy wojskowej na lotnisku w Nowym Mie¶cie i bocznicy do stacji paliw MON w Piasecznie
- 1966 - zamkniêcie ruchu pasa¿erskiego na linii Grójec - Jasieniec
- 1.10.1968 - zamkniêcie ruchu pasa¿erskiego na trasie Dworzec Po³udniowy - D±brówka
- 1.12.1969 - likwidacja odcinka Dworzec Po³udniowy - D±brówka
- 1.02.1970 - likwidacja odcinka Grójec - Jasieniec
- 1.08.1971 - zamkniêcie i likwidacja nastêpuj±cych linii: D±brówka - Iwiczna - Piaseczno, Wilanów - Iwiczna, Piaseczno - Góra Kalwaria
- 1.01.1988 - zamkniêcie ruchu osobowego na trasie Grójec - Nowe Miasto
- 1.07.1991 - zamkniêcie przewozów pasa¿erskich
- 1994 - wpisanie kolei grójeckiej do rejestru zabytków województwa warszawskiego i radomskiego
- 1.09.1996 - zamkniêcie ruchu towarowego
- 19.05.1998 - powstanie Towarzystwa Restauracji Grójeckiej Kolei W±skotorowej
- 4.10.1998 - uruchomienie parowozu Px48-3917, kupionego od ZNTK Pi³a
- 2000 - Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei W±skotorowej przekszta³ci³o siê w Piaseczyñskie Towarzystwo Kolei W±skotorowej
- 06.2002 - przekazanie przez PKP Grójeckiej Kolei W±skotorowej w³adzom samorz±dowym powiatu piaseczyñskiego, a nastêpnie w u¿ytkowanie Piaseczyñskiemu Towarzystwu Kolei W±skotorowej
- 2003 - rozpoczêcie remontu kapitalnego torowiska od Piaseczna do Tarczyna ze ¶rodków ONZ przyznanych Piaseczyñskiemu Towarzystwu Kolei W±skotorowej
- 2004 - od pocz±tku roku zaczêto u¿ywaæ oficjalnie nazwy PIASECZYÑSKA KOLEJ W¡SKOTOROWA.
- 08.2009 - ruszy³ poci±g do Grójca
Kolejka wilanowska:
- 16.05.1891 godz. 19:00 - otwarcie ruchu tymczasowego
- 5.05.1892 - oficjalne otwarcie ruchu do Wilanowa
- 17.05.1894 - oficjalne otwarcie dla ruchu odcinka od rogatki belwederskiej do rogatki mokotowskiej
- 1.09.1894 - wprowadzenie trakcji parowej
- 1.08.1895 - otwarcie ruchu z Wilanowa do Klarysewa na podstawie zezwolenia tymczasowego
- 7.07.1896 - otwarcie regularnego ruchu towarowego do fabryki papieru
- 15/18.08.1896 - otwarcie ruchu osobowo-towarowego do Piaseczna
- 1.05.1900 - otwarcie stacji Konstancin
- 15.05.1914 - korekta trasy z Che³mskiej na Idzikowskiego, na starym torze uruchomiono tramwaj konny, ale ze wzglêdu na nik³± frekwencjê wkrótce linia zosta³a zlikwidowana, a tory rozebrane
- 26.07.1915 - zawieszenie kursowania, ewakuacja parowozów i niektórych wagonów na wschód, dokonana przez wycofuj±ce siê wojska rosyjskie
- 09.1915 - uruchomienie poci±gów konnych do Skolimowa (kurs co 120 minut)
- 6.01.1916 - uruchomienie poci±gów z trakcj± parow±
- 28.08.1935 - przeniesienie stacji koñcowej kolejki na mocy wyroku S±du Okrêgowego o natychmiastowym usuniêciu torów kolejek z ulic miasta. Poczekalnia i kasy umieszczone by³y w specjalnie przystosowanym wagonie, umo¿liwiaj±cym sprawne przemieszczenie przy zmianie po³o¿enia stacji
- 12.09.1935 - przeniesienie stacji koñcowej kolejki do zbiegu ul. Belwederskiej i Parkowej w celu u³atwienia przesiadki do linii tramwajowych jad±cych Al. Ujazdowskimi
- 05.1936 - Zakoñczenie przekuwania torów na rozstaw 1000 mm i w³±czenie do sieci Kolejki Grójeckiej na stacji Iwiczna
- 1937 - wprowadzenie trakcji spalinowej
- 20.03.1945 - pierwszy poci±g po wojnie z Iwicznej do Wilanowa
- 26.04.1945 - wznowienie kursowania z Sadyby do Wilanowa
- 1.05.1945 - pierwszy poci±g po wojnie z Wilanowa do stacji Belweder, wznowienie kursowania z Belwederu do Sadyby
- 1.07.1952 - zamkniêcie i rozbiórka odcinka Rozjazd Oborski - Konstancin
- 19.07.1957 - zamkniêcie odcinka Belweder - Wilanów
- 1.08.1971 - zamkniêcie i likwidacja linii z Wilanowa do Iwicznej
Okres budowy: 1891-1914
Okres eksploatacji: 1891-1971
Trakcja: konna (1891-1896), parowa (1894-1937), spalinowa (1937-1971)
Szeroko¶æ toru: 800 mm (1891-1936), 1000 mm (1936-1971)
Pe³niejsze kalendarium mo¿na znale¼æ na stronie kolejki piaseczyñskiej lub w wikipedii oraz na stronach trasbus (zob. Przydatne linki http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2747 ).
Offline