Forum Stowarzyszenia
Moderator
W±tki tematyczne po¶wiêcone s± sprawom szczegó³owym. Je¶li pojawiaj± siê tam jakie¶ komentarze, to szybko gin± w¶ród innych wpisów i trudno do nich dotrzeæ. Potrzebne jest miejsce przeznaczone specjalnie na wymianê my¶li, pomys³ów, do¶wiadczeñ o charakterze ogólniejszym. Temu w³a¶nie ma s³u¿yæ niniejszy w±tek.
Na pocz±tek kilka uwag (mo¿e czasem oczywistych) na temat aktualnego stanu kolejki grójeckiej:
* * *
Przegl±d torów kolejki na po³udnie od Tarczyna – wyniki rekonesansów przeprowadzonych w kwietniu 2018r. przedstawiono w w±tkach tematycznych:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2750
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2753
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2752
prowadzi do nastêpuj±cych wniosków:
1. Pomimo podejmowanych wcze¶niej (z sukcesem) prób udro¿nienia torów na po³udnie od Tarczyna, s± one obecnie nieprzejezdne. Spowodowane jest to przede wszystkim przez zaro¶niêcie (miejscami bardzo silne) krzewami i zielskiem. W niektórych miejscach brakuje szyn i/lub podk³adów. Zdarza siê, ¿e tor pokryty jest warstw± ziemi (na niektórych skrzy¿owaniach z drogami gruntowymi, a tak¿e np. w miejscu stacji w Ma³ej Wsi).
2. Stan nasypów i wiêkszo¶ci przepustów jest bardzo dobry. Stan mostów wygl±da na dobry, choæ oczywi¶cie wymagaj± one sprawdzenia pod k±tem no¶no¶ci.
3. Najwiêksz± warto¶ci± jest ci±g³o¶æ linii kolejki grójeckiej. Podk³ady i szyny mo¿na uzupe³niæ, tory i infrastrukturê wyremontowaæ, krzaki i drzewa wyci±æ nawet po latach, ale przeznaczenie jakiego¶, nawet niewielkiego fragmentu torowiska na inne cele sprawi³oby, ¿e przywrócenie funkcjonowania kolejki przesta³oby byæ mo¿liwe. Dlatego na pierwszym miejscu – jako zadanie pilne – nale¿y postawiæ zachowanie ci±g³o¶ci linii.
Wydaje siê, ¿e mi³o¶nicy kolejki skupieni wokó³ Piaseczyñsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei W±skotorowej stracili nadziejê – byæ mo¿e na skutek realnej oceny sytuacji – na uruchomienie ca³ej linii czy chocia¿by tylko odcinka do Grójca i skoncentrowali siê na dzia³aniach zwi±zanych z eksploatacj± odcinka Piaseczno – Tarczyn. Skutek jest taki, ¿e tor kolejki na po³udnie od Tarczyna wygl±da tak, jakby nie mia³ gospodarza (na konserwatora zabytków raczej nie ma co liczyæ).
Dora¼nym, stosunkowo tanim dzia³aniem w kierunku utrzymania ci±g³o¶ci linii by³oby wytyczenie na ca³ej jej d³ugo¶ci pieszego szlaku turystycznego, uzupe³nionego szlakami doj¶ciowymi, umo¿liwiaj±cymi dotarcie do obiektów noclegowych (np. gospodarstwa agroturystyczne) oraz do punktów komunikacyjnych (przystanki autobusowe). Atutem linii kolejki s± niepowtarzalne walory krajobrazowe oraz jej przebieg z dala od du¿ych dróg i osiedli. Poprowadzenie szlaku przez te tereny innymi drogami by³oby trudne ze wzglêdu na du¿e obszary ogrodzonych sadów – a tu jest atrakcyjna trasa o logicznym przebiegu, na której niezale¿nie od pory roku nie grozi np. utkniêcie w mokrad³ach. To doskona³e miejsce do organizowania rajdów, plenerów fotograficznych itp. Warto by³oby zainteresowaæ tym pomys³em np. PTTK i inne organizacje turystyczne.
Celem d³ugofalowym powinno byæ przywrócenie funkcjonowania kolejki na ca³ej d³ugo¶ci. Prawdopodobnie nie da siê tego osi±gn±æ bez pozyskania ¶rodków unijnych. Staraj±c siê o ¶rodki na ten cel, trzeba uwzglêdniæ nie tylko koszt samego remontu torowiska, ale równie¿ koszt utrzymania jego przejezdno¶ci (dotychczasowe do¶wiadczenia pokaza³y, jak szybko nieu¿ywany tor traci przejezdno¶æ). Utrzymanie przejezdno¶ci wymaga systematycznego kursowania kolejki. W sezonie bêd± to przejazdy turystyczne o charakterze komercyjnym, ale poza sezonem trzeba przewidzieæ w bud¿ecie ruch kolejki, którego g³ównym celem bêdzie utrzymanie przejezdno¶ci. Mog± to byæ kursy samej lokomotywy spalinowej, choæ mo¿na uwzglêdniæ równie¿ przewóz towarów lub osób – nie w celu osi±gniêcia zysku, lecz zmniejszenia kosztów utrzymania linii. Funkcjonowanie kolejki musi kosztowaæ – dlatego nawet w przypadku otrzymania ¶rodków unijnych na remont, konieczne bêdzie pozyskanie sponsorów wspieraj±cych bie¿±c± eksploatacjê.
Offline
Moderator
Kolejka Grójecka, tylko dlatego nie podzieli³a losu, wszystkich pozosta³ych w±skotorówek
w okolicach Warszawy, poniewa¿ wojsko, wykorzystywa³o ten rodzaj transportu, dla swoich
celów, i jak podejrzewam, mocno dofinansowywa³o, kolejkê. Niestety, na pocz±tku lat
90-dziesi±tych, wycofa³o siê z tej „opieki”. I od tej pory z kolejk± by³o coraz gorzej.
W dzisiejszych czasach, dalsze istnienie kolejki, musi mieæ uzasadnienie ekonomiczne.
Sporadyczne kursy turystyczno-krajoznawcze, moim zdaniem nie rozwi±¿± tego problemu.
W±skotorówki, przegra³y, niegdy¶ wy¶cig, z transportem samochodowym. Ale...od lat siedemdziesi±tych, zesz³ego wieku sytuacja nieco siê zmieni³a. Drogi s± coraz bardziej zapchane,
jest coraz wiêcej korków i czas dotarcia z punktu „A’’ do punktu „B” , coraz bardziej siê wyd³u¿a.
Co i raz wraca koncepcja po³±czenia np. Piaseczna z Warszaw± przy u¿yciu tzw. „szybkiego tramwaju”, tras± pokrywaj±c± siê z lini± dawnej w±skotorówki, do Piaseczna. Inny przyk³ad:
Rozwa¿a siê po³±czenie kolejowe Konstancina-Jeziorny z Warszaw± , przy wykorzystaniu dla
ruchu pasa¿erskiego, istniej±cej bocznicy do EC Siekierki. Inaczej mówi±c, transport szynowy
mo¿e wróciæ do ³aski. I to mo¿e byæ szansa , dla kolejki Grójeckiej. Ale, jest tu te¿, nowe pytanie
czy w±skotorówka, mo¿e byæ, wobec tego, z kolei:), konkurencyjna dla linii normalnotorowych?
S± te¿ alternatywne sposoby, rodem z Disneylandu, ratowania kolejki, nastawione na zagranicznych turystów. Rodzaj widowiska „¶wiat³o i d¼wiêk”. Na podró¿uj±cych kolejk± turystów, „napadaj±”, przebrani za indianów lub, bandytów, na koniach, staty¶ci. Oczywi¶cie nie wiadomo, czy znalaz³aby siê odpowiednia ilo¶æ, turystów, która, chcia³aby wzi±æ udzia³, w takim widowisku i wysup³aæ na to kasê. Ale gdyby okaza³o siê, ¿e kolejka Grójecka, jest jedyn± tak± w Europie…
to mo¿e. Byæ mo¿e to idiotyczny pomys³…ale tak czy inaczej musia³ by tak czy inaczej, znale¼æ odpowiedniego sponsora, który zaryzykowa³ by swoje pieni±dze...
Offline
Moderator
Obecnie kursuj±ca kolejka – kilka ogólnych uwag z punktu widzenia turysty:
1. Planowanie wycieczki
Wybieraj±c siê na wycieczkê turysta oczekuje mo¿liwie szczegó³owej oferty – jakie s± dostêpne terminy, ile to kosztuje, jakie s± zni¿ki, jakich dodatkowych atrakcji mo¿na oczekiwaæ podczas wycieczki, co jest wliczone w cenê biletu, a za co trzeba dodatkowo zap³aciæ itp. Pewnym problemem jest fakt, ¿e czê¶æ us³ug zwi±zanych z kolejk± ¶wiadcz± firmy zewnêtrzne, za które operator kolejki nie mo¿e braæ odpowiedzialno¶ci. W takim przypadku w ofercie powinna pojawiæ siê informacja o us³udze z wyra¼nym zaznaczeniem, ¿e nie jest ona gwarantowana. Z³e wra¿enie pozostawia sytuacja, gdy na miejscu okazuje siê, ¿e nie ma atrakcji, które wystêpuj± na zdjêciach reklamowych (np. drezyny). Powinna wtedy pojawiæ siê jaka¶ atrakcja zastêpcza (np. mo¿liwo¶æ przeja¿d¿ki lokomotyw±).
Na facebooku oferty s± dynamicznie uaktualniane. Na oficjalnej stronie kolejki mog³oby byæ trochê wiêcej szczegó³ów (ew. odes³anie do strony na facebooku).
2. Przejazd kolejk±
Amatorów kolejki mo¿na podzieliæ z grubsza na dwie kategorie:
– Rodzice z dzieæmi, szybko nudz±cymi siê jazd± kolejk± i oczekuj±cymi ró¿nych atrakcji w miejscu docelowym. Z punktu widzenia tych osób przejazd powinien trwaæ mo¿liwie krótko, mile widziane s± jakie¶ atrakcje podczas jazdy (dzieci lubi± dostawaæ drobne nawet gad¿ety) i szerszy program w miejscu biwakowym.
– Osoby zainteresowane kolejk± i jej histori±, dla których g³ówn± atrakcjê stanowi podró¿. W tym przypadku dobrze jest, gdy poci±g jedzie wolno, mo¿e nawet zatrzymaæ siê w jakich¶ miejscach, aby mo¿na by³o dok³adnie wszystko obejrzeæ. Podczas jazdy przewodnik (na ¿ywo lub z nagrania) móg³by przybli¿aæ historiê kolejki i podawaæ jakie¶ ciekawe szczegó³y. Ta forma podró¿y jest mniej wra¿liwa na warunki pogodowe.
W sytuacji dwóch kursów kolejki mo¿na by³oby zró¿nicowaæ ofertê – pierwszy kurs dla szerokiego ogó³u (jak obecnie: szybka jazda i d³u¿szy pobyt w miejscu biwakowym) oraz drugi (mo¿e byæ nieco dro¿szy) bardziej dla koneserów (z wolniejsz± jazd±, d³u¿szym czasem podró¿y i relacj± przewodnika). Innym rozwi±zaniem mo¿e byæ specjalny termin dla koneserów (np. w sobotê).
Ciekaw± form± by³oby zastosowanie kamery umieszczonej z przodu poci±gu, z której obraz by³by wy¶wietlany na monitorach wewn±trz wagonów lub przesy³any do telefonów komórkowych za pomoc± odpowiedniej aplikacji. Mo¿na by³oby rozwa¿yæ przesy³anie takiego obrazu i wy¶wietlanie na ¿ywo na stronie kolejki (trzeba by³oby przedtem zbadaæ, czy by³aby to reklama sk³aniaj±ca turystów do przejazdu kolejk± czy przeciwnie – us³uga wybierana zamiast realnej podró¿y).
3. Na polu biwakowym
Tu sytuacja wygl±da ca³kiem dobrze – s± dostêpne miejsca do siedzenia, sprzêt sportowo-rekreacyjny, narzêdzia do pieczenia kie³basek. Zapewnione jest ognisko i zazwyczaj catering. Dzieci otrzymuj± ró¿ne atrakcje w postaci malowania buzi, strzelania do celu, robienia baniek mydlanych itp. Dostêpne jest (za dodatkow± op³at±) „miasteczko dzikiego zachodu”, choæ jego ofertê warto by³oby znacz±co poprawiæ (tkwi w nim potencja³ zw³aszcza w warunkach gorszej pogody).
Jednym z celów wycieczki kolejk± jest spêdzenie czasu na ³onie natury. W tym kontek¶cie bardzo pozytywnym elementem jest zachowanie ciszy i brak nag³o¶nienia na miejscu biwakowym. Zmor± wielu tego typu miejsc jest wszechobecna muzyka wydobywaj±ca siê z g³o¶ników w ramach rzekomej rekreacji.
Operator kolejki ze swej strony (a wiêc niezale¿nie od firm zewnêtrznych) oferuje konkursy dla dzieci i gad¿ety zwi±zane z kolejk±. Tê ofertê warto znacznie poszerzyæ. Przyk³adowo mo¿na sprzedawaæ:
– ksi±¿ki i przewodniki o tematyce kolejowej;
– pocztówki – przede wszystkim dotycz±ce kolejki piaseczyñskiej – z mo¿liwo¶ci± samodzielnego przy³o¿enia okoliczno¶ciowej piecz±tki (dzieci bardzo to lubi±);
– plakietki i metalowe znaczki z kolejk± do przypiêcia na odzie¿y;
– czapki typu kolejowego i inne atrybuty kolejarza;
– tekturowe bilety wraz z c±¿kami do ich dziurkowania;
– parasole i p³aszcze igielitowe (oczywi¶cie z logo kolejki) – szczególnie przydatne i poprawiaj±ce nastrój podczas z³ej pogody.
Bezp³atnie mo¿na udostêpniæ dowcipne i na odpowiednim poziomie artystycznym plansze do fotografowania siê (np. takie z wyciêciami na twarz). Wykonane przez uczestników zdjêcia z pewno¶ci± bêd± rozsy³ane w sieci, staj±c siê dodatkow± reklam± kolejki.
Sprzedawane przedmioty powinny mieæ przystêpne ceny jednostkowe, ale w sumie mog± przynie¶æ istotny wk³ad finansowy (dzieci skutecznie sk³oni± rodziców do zakupu, je¿eli oferowane gad¿ety wzbudz± ich zainteresowanie) oraz wizerunkowy. Ró¿ne tego typu pami±tki wzmocni± pozytywne wspomnienie o wycieczce, a pokazywane znajomym bêd± dodatkowo reklamowaæ kolejkê. Warunkiem musi byæ wystrzeganie siê tandety.
Obecnie coraz wiêcej osób pos³uguje siê wy³±cznie kartami p³atniczymi, wiêc w materia³ach reklamowych powinna byæ jaka¶ sugestia na temat potrzeby dysponowania gotówk±, chyba ¿e umo¿liwi siê p³acenie kart±.
Oferta powinna byæ sukcesywnie wzbogacana i zgodna z zasad±, ¿e im wiêcej siê zainwestuje (w tym przypadku nawet nie ¶rodków finansowych, lecz pomys³ów), tym wiêksze bêd± przychody. Przy wzro¶cie popytu mo¿na uruchamiaæ kolejkê nie tylko w niedziele. W okresie wakacji pewnie równie¿ w inne dni mo¿na liczyæ na chêtnych. A dochody s± potrzebne, je¶li w planach jest wyj¶cie poza odcinek od Piaseczna do Tarczyna.
Offline