Forum Stowarzyszenia
Witam, 5 minut temu siê zarejestrowa³em a ju¿ pierwszy post.
Poni¿ej umie¶ci³em wycinek I wojennej mapy niemieckiej. Widaæ na niej bocznicê z Otwocka do Teklina, ale ju¿ na mapie WIGu tej bocznicy ju¿ nie ma. Mo¿e kto¶ co¶ wie na ten temat?
Offline
administrator
Witaj
Po cichu liczy³em, ze do nas trafisz.
W tym temacie nie jestem mocny, ale poczekaj cierpliwie - s± tu tacy, którzy bêd± wiedzieæ
Offline
Moderator
Akurat na temat tej linii to co¶ wiem. By³a to linia ze stacji Otwock do Cegielni Teklin. W pewnym okresie do³±czono do niej bocznicê do budowanego Sanatorium m.st. Warszawy. W pó¼niejszym okresie zbudowano liniê z Cegielni Teklin do glinianek przy Szosie Lubelskiej.
Ale niewiele wiem o innej, widocznej na tej mapce bocznicy od linii normalnotorowej.
Offline
Moderator
balcerek napisał:
Widaæ na niej bocznicê z Otwocka do Teklina, ale ju¿ na mapie WIGu tej bocznicy ju¿ nie ma.
Z kolei, na mapie WIG-u jest linia z cegielni do wyrobisk zwanych Do³ami Goldflama
Offline
Moderator
balcerek napisał:
Poni¿ej umie¶ci³em wycinek I wojennej mapy niemieckiej.
A nie masz przypadkiem wycinka terenów po³o¿onych na wschód od zamieszczonego fragmentu a¿ do Szosy Lubelskiej - chodzi mi o przed³u¿enie bocznicy normalnotorowej. Na jakiej¶ mapie juz to widzia³em ale Twoja jest bardziej dok³adna.
Offline
Moderator
Offline
administrator
Mechanik Jarz±bek napisał:
na mapie WIG-u jest linia z cegielni do wyrobisk zwanych Do³ami Goldflama
Ja tak troszkê OT
Ciekawostka - a mo¿e i nie. Byæ mo¿e owa tradycyjna nazwa wyrobisk wziê³a siê od zniekszta³conego nieco nazwiska w³a¶ciciela cegielni, Adolfa Goldmana.
Offline
Nasz Drogi Go¶æ
W miejscu gdzie jest bocnica normalno torowa jest obecnie stacja ¶rudborów, nie zauwa¿y³em w tamtej okolicy ¶ladów po nasypie kolejowym ani nic co by mog³o wskazywaæ na obecno¶æ bocznicy ale jeszcze bêdê sprawdza³ tamt± okolicê. A kolejka w±skotorowa z Teklina do stacji Otwock s³u¿y³a do transportu cegie³ z cegielni nazwanej od imienia ¿ony Adolfa Goldflama Tekli "Teklinek" do stacji Otwock gdzie nastêpowa³ prze³adunek. Kolejka w±skotorowa przebiega³a najpierw lasem gdzie obecnie jest le¶na droga na której jeszcze s± pozosta³o¶ci cegie³ czerwonych, dalej wzd³ó¿ ulicy ¿eromskiego, samorz±dowej i czaplickiego. W czasie budowy sanatorium owszem by³a bocznica i u³o¿one tory ¿eby u³atwiæ transport cegie³ na budowê ale cegie³ z teklinka u¿yto tylko do budowy fundamentów. Obecnie jeszcze zosta³y w Rudce 2 do³y tzw. do³y Goldflama s³ysza³em od starszych mieszkañców ¿e w jednym z tych do³ów s± jeszcze zatopione 3 wagony i fragment torowiska ale nie sprawdza³em tego osobi¶cie.
pozdrawiam
KP
Moderator
Drogi nasz Go¶ciu.
Je¶li pospacerujesz sobie po lesie pomiêdzy przystankami ¦ródborów i Pogorzel Warszawska bez trudu znajdziesz dawny nasyp kolejowy. Aby u³atwiæ Tobie zadanie dodam, ¿e jest to w pobli¿u niedu¿ego mostka.
Od Mamy mojego Kolegi wiem, ¿e bocznica ta obs³ugiwa³a ¿wirowniê w ¦wierku.
Ja natomiast pamiêtam inny, wyra¼ny nasyp w Pogorzeli id±cy w tym samym kierunku. Niestety nasypu dzi¶ nie ma - byæ mo¿e zosta³ splantowany przy budowie boiska sportowego.
Gor±co zachêcam do spaceru po lesie, tym bardziej, ¿e zaczê³y siê pokazywaæ grzybki. Mo¿na po³±czyæ przyjemne z po¿ytecznym.
Offline
Nasz Drogi Go¶æ
Dziêkujê za informacjê, na pewno sprawdzê którêdy przebiega³ ten tor w kierunku ¶wierku, a czy mo¿esz powiedzieæ co¶ wiêcej o bocznicy w pogorzeli? Czy wiesz dok±d mog³y prowadziæ tory z pogorzeli i w jakich latach by³y u¿ywane?
Moderator
Przypuszczam, ¿e te wszystkie nasypy prowadzi³y do ¿wirowni w ¦wierku lub gdzie¶ w pobli¿u. Mo¿e po wybraniu piasku w jednym miejscu tory przek³adano na nowe miejsce. Na mapie zaznaczony jest wjazd od strony ¦ródborowa natomiast na wspominany przeze mnie nasyp by³ wjazd od strony Pogorzeli.
Offline
Nasz Drogi Go¶æ
Przepraszam ze odkopuje taki stary w±tek, ale chcialem sie spytac czy ktos moze nie ma tych map wiecej i/lub w lepszej jakosci?
Bardzo mnie interesuje historia Otwocka, a dosyc ciezko cos znale¼æ nowego na ten temat...
Nasz Drogi Go¶æ
O! Wspaniale!
Nie wiem czy masz jakies rozne wersje starych map (a moze nawet i zdjec...) Otwocka ale wszystko mniej wiecej z tego kwadratu
przez kilka dni za pomoc± poni¿szego linku bêdziesz móg³ pobraæ 3 mapki jakie znalaz³em. Uwaga ciê¿kie.
www.republika.pl/bzq5/mapy.rar
Offline
Nasz Drogi Go¶æ
WOW! S± swietne
...a masz moze jeszcze troche bardziej na wschód od Otwocka?
Nasz Drogi Go¶æ
Witam Panów.
Bocznica kolejowa od St. ¦ródborów do dawnego Folwarku Strachocin by³a u¿ytkowana przez kilka tylko lat. Na drewnianych podk³adach u³o¿one tory, po nich konie ci±gne³y wagoniki. Wiem ¿e to by³ ¿wir i by³ u¿ywany na potrzeby koleji. W okolicach ma³ego mostka, jak to kolega poetycko opisa³ jest co¶ na co miejscowi mówi± grobla. Obok wspomnianego boiska jest jeszcze jedna. Przep³ywaj±ca Pogorzelska Struga w tamtych miejscach by³a spiêtrzana i tworzy³a stawy hodowlane. Prawdopodobnie jeszcze wtedy o kolejach tu nie my¶lano
Kolejkê do cegielni Goldmana koledzy maj± ³adnie opracowan±.
Pozostaje mi jeszcze napisaæ o kolejce która na mapach jest poni¿ej g³ównego toru. To kolejka która transportowa³a torf do stacji w Otwocku. Torf z obecnych stawów przy rezerwacie "Na torfach"
Z innych, ciekawych informacji...
z okolic obecnego przejazdy kolejowego w Pogorzeli, na czas budowy bunkrów na D±browieckiej Górze by³a po proawdzona "w±skotorówka"...
W okolicach PW zosta³ te¿ rozbity niemiecki poci±g pancerny (chyba 131) w do¶æ du¿ej potyczce z rosyjskimi czo³gami.
pozdrawiam
Użytkownik
nic nie dzia³a tak na wyobra¼nie jak zdjêcia z epoki miejsc o których mówimy, wiec pozwolê sobie wrzuciæ kilka zdjêæ
Wspomniany ju¿ tor kolejki na ulicy Samorz±dowej stworzonej do transportu materia³ów do budowanego Sanatorium m.st. Warszawy. 1920 rok.
Natomiast niemiecki poci±g pancerny rozbity po Pogorzel± Warszawsk± mia³ nr 74 (typ BP44). Zdjêcie ze zbiorów Muzeum Ziemi Otwockiej.
Offline