Forum Stowarzyszenia
Moderator
W zbiorach NAC znalaz³em takie zdjêcie:
Podpisane jest: Opis obrazu: W±skotorowa kolejka dojazdowa z Dworca Gdañskiego do £omianek przez Bielany. Widoczna liczna grupa pasa¿erów jad±cych kolejk±..
Nie znam siê za bardzo na kolejnictwie, ale rozstaw szyn nie wygl±da mi na pó³tora metra, raczej na sporo mniej ni¿ metr. Czy mo¿e kto¶ wie co to za kolej?
Offline
administrator
Naprawdê widzê u siebie ostatnio niez³e zacz±tki prekognicji. S³owo dajê, po w±tku z kolejk± rembertowsk±, pomy¶la³em sobie "no, teraz kto¶ napisze o w±skotorówce do Palmir" - i proszê Myli³em siê jedynie o tyle, ¿e Ty akurat wiesz, co by³o a czego nie. Fajny obrazek, ale sk±d pochodzi? Janek bêdzie wiedzia³.
Oj... (to o specach z NAC).
Offline
Moderator
Znam to zdjêcie od b. dawna. I od dawna g³owiê siê co to jest? Napewno nie jest to kolej W-wa Gdañska - Palmiry.
Przypuszczam, ale tylko przypuszczam, ¿e mo¿e to byæ kolejka wojskowa z Pow±zek.
Zna³em kiedy¶ dwóch Panów, z których jeden by³ w Sk³adnicy w Palmirach a drugi s³u¿y³ w ¯andarmerii w Modlinie. I ten Pan ¯andarm przyje¿d¿a³ drezyn± z Modlina do Palmir. Niestety wtedy nie zapyta³em o wiêcej szczegó³ów /szeroko¶æ toru, przebieg/ i ju¿ nie zapytam niestety.
Pó¼niej doczyta³em siê, ¿e krótko przed wybuchem wojny saperzy u³o¿yli w±skie tory z Modlina do Palmir.
Offline
Zdjêcie pochodzi z lipca 1935 i chyba data jest pewna. Rzeczywi¶cie kolejka do Palmir by³a normalnotorowa (1435mm), a podpis NAC jest niezwykle sugestywny. Wagoniki wygl±daj± na w±skotorowe, ale pewno¶ci nie mam.
Co do linii Palmiry-Modlin - to jest to legenda. By³y plany, ¿eby tak± zrobiæ, ale przyszed³ kryzys i zabrak³o ¶rodków. G³ówn± przeszkod± by³a tu Wis³a, przez któr± nale¿a³oby poprowadziæ most kolejowy. Uk³adanie torów jest praco- i czasoch³onne, w±tpiê zatem, aby komukolwiek chcia³o siê w przededniu wojny bawiæ w w±skotorówkê. Ostatecznie amunicjê wo¿ono transportem samochodowym.
W okolicach Modlina jest kilka linii kolejowych, jest tak¿e tor w±ski - byæ mo¿e ¯andarm je¼dzi³ drezyn± do sk³adu w Pomiechówku?
Offline
administrator
enejeio napisał:
Wagoniki wygl±daj± na w±skotorowe, ale pewno¶ci nie mam.
Spoko, my mamy
Offline
Ja to zmierzy³em tak po swojemu. Statystyczny mê¿czyzna jak stoi to zajmuje 40 cm (wszerz) - na wagoniku stoi 4, z tym, ¿e 2 nad torami - z tego wynika, ¿e tory maj± rozstaw oko³o 80 cm. Jak kto nie wierzy, niech we¼mie linijkê i zmierzy.
Offline
Moderator
enejeio napisał:
Co do linii Palmiry-Modlin - to jest to legenda.
Polecam lekturê broszury o Batalionie Silnikowym.
Offline
OK. By³o po³±czenie z Kazuniem, a we Wrze¶niu u³o¿ono na mostach tory, aby ewakuowaæ sprzêt. Sta³ej linii kolejowej miêdzy Palmirami a Modlinem jednak nie by³o.
Z Wielkiej Encyklopedii Uzbrojenia:
11. pluton osi±gn±³ gotowo¶æ 1 wrze¶nia, pod dowództwem por. M. Wenge i przeszed³ do m. Szczypiorno ko³o Modlina. 12 pluton, dowodzony przez por. H. Sosnkowskiego, wkrótce do³±czy³ do 11. plutonu. Od 2 wrze¶nia oba plutony saperów wykonywa³y swoje pierwsze zadanie, tj. karczowa³y las od strony Szczypiorna, a drewno przewozi³y do twierdzy modliñskiej od strony pó³nocnej.
3 wrze¶nia oba plutony podporz±dkowano Kwaterze G³ównej Naczelnego Wodza i nakazano przerzuciæ sk³ady natychmiast do Lublina. Z powodu obci±¿enia stacji Modlin, plutony przerzucono za Wis³ê, a za³adunku dokonano w Palmirach. Od 4 wrze¶nia plutony pracowa³y przy budowie kolejki w±skotorowej z twierdzy modliñskiej do Kazunia, gdzie miano w³±czyæ siê w sieæ miêdzyfrontowych linii w±skotorowych dochodz±cych do Palmir. Po³o¿ono w ramach tych prac tory na mostach drogowych na Bugo-Narwi i Wi¶le. Aby przerzuciæ sprzêt do Lublina, w Palmirach za³adowano sprzêt na wagony kolejowe normalnotorowe. Okaza³o siê, ¿e lokomotywa zosta³a zatrzymana przez komendanta Palmir do ewakuacji magazynów. Pomimo prób, do 6 wrze¶nia lokomotywy nie uda³o siê odzyskaæ, wiêc zarekwirowano poruszaj±c± siê luzem lokomotywê.
Offline
administrator
Tak miêdzy nami mówi±c, mnie ten tor wygl±da na ca³kiem nieszeroki - sze¶æsetka? Spójrzcie choæby na niedawno poruszane rembertowskie 750 (http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … d=1040&p=4 ) - tamten tor wygl±da przy tym niemal¿e jak normalny.
Offline
Tyle, ¿e "na Bialanach" mamy ujêcie zrobione z ukosa. Oczywi¶cie nie upieram siê, ¿e jest to 800, ale by jednoznacznie stwierdziæ ¿e jest to 600 czy 750 trzeba by porobiæ dok³adne wyliczenia matematyczne, a nie tak gdybaæ na oko.
Tak czy owak, ciekawe jakie to miejsce?
Offline
Dosta³em mail z NAC:
Szanowny Panie,
Jestem pracownikiem Oddzia³u Fotografii Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Od kilku miesiêcy zajmujê siê korekt± wpisów, dlatego z Biura Obs³ugi
Klienta przes³ano mi mail od Pana dotycz±cy opisu zdjêcia o sygn.
1-G-3062. Bardzo dziêkujê za sugestiê, ¿e nie jest to kolejka jad±ca w
kierunku Bielan. Sprawdzi³am tê informacjê i okaza³o siê, ¿e jest to
rzeczywi¶cie kolej w±skotorowa, która nie kursowa³a na podanej w opisie
obrazu trasie. Tak siê sk³ada, ¿e to ja wprowadzi³am tê fotografiê.
Niestety korzysta³am z informacji zawartych tylko na karcie i z
odrêcznej notatki na odwrocie zdjêcia: "Wycieczka na Bielany"
pochodz±cej prawdopodobnie od jednego z dziennikarzy IKC. Nie jeste¶my w
stanie zweryfikowaæ ka¿dego opisu sporz±dzonego przez pracowników ADM
ponad trzydzie¶ci lat temu. Nie mo¿na te¿ wykluczyæ pomy³ki prasowej,
które zdarza³y siê do¶æ czêsto. Dokona³am stosownej korekty. Mo¿e
znajdzie siê kto¶, kto rozpozna np. stacjê i wtedy bêdzie wiadomo, na
jakiej trasie kursowa³a ta kolejka.
Z wyrazami szacunku
Katarzyna Br±kowska
katarzyna.brakowska@nac.gov.pl
Offline
Moderator
Gdyby Ta Pani jeszcze obejrza³a orygina³ zdjêcia pod lup± mo¿e by co¶ dojrza³a. Jest jaki¶ napis na burcie platformy - mo¿e bêdzie w stanie odczytaæ.
Offline
enejeio napisał:
Ja to zmierzy³em tak po swojemu. Statystyczny mê¿czyzna jak stoi to zajmuje 40 cm (wszerz) - na wagoniku stoi 4, z tym, ¿e 2 nad torami - z tego wynika, ¿e tory maj± rozstaw oko³o 80 cm. Jak kto nie wierzy, niech we¼mie linijkê i zmierzy.
Linie o rozstawie 800mm, byly bardzo zadko spotykane. Tak wiec raczej nalezaloby celowac w 750mm, lub 600mm. Patrzac na wagony, to mozna odniesc wrazenie, ze mamy do czynienia z linia 600mm.
Krzysztof
Offline
administrator
O w³a¶nie. Czego¶ takiego nie chcia³o mi siê napisaæ, dziêki
Akurat w okolicach Warszawy, osiemsetki by³y jako¶ dziwnie popularne - budowane w tym rozstawie zreszt± na ca³kiem dziwnych zasadach, bo carskie przepisy ujednolici³y w±ski tor na 750 mm - ale to ju¿ ca³kiem inna historia. A to naprawdê - i tabor i widok w zestawieniu z lud¼mi - wygl±da mi na co¶ bli¿szego sze¶æsetce.
Offline
Rzeczywi¶cie, go¶æ drugi od prawej jest jaki¶ ma³y i chudy, wiêc mo¿e mieæ 35 cm wszerz, a nie 40, wtedy wysz³oby 750.
Offline
Moderator
Zagadka rozwi±zana. Bogdan Pokropiñski w swojej najnowszej ksi±¿ce Koleje bielañskie wyja¶nia, ¿e zdjêcie przedstawia kolejkê biegn±c± od Kêpy Potockiej do £omianek i dalej, wykorzystywan± przy umacnianiu wa³u powodziowego. Mia³a rozstaw 600 mm. Przez pewien czas w niedziele przewozi³a pasa¿erów na "zielon± trawkê".
Offline