Forum Stowarzyszenia
survey06 napisał:
Jedno wydaje siê pewne. Za mostem istnia³y ju¿ tylko dwa tory. Chocia¿ narzuca siê pytanie, czy fotograf czego¶ nie „przyci±³”.
Piêkne foto!!! Ale pokazuje fragment tu¿ za mostem, a dalej chyba jednak co¶ jeszcze siê dzia³o jakie¶ rozjazdy, bocznice, itd.
Przynajmniej wedle B. Pokropiñskiego, tak to wygl±da na schemacie:
Zdjêcie wykonano gdzie¶ w okolicy cyferki 9 - widaæ na nim ten rozjazd.
Na schemacie, przed budynkiem stacji widaæ zaznaczone tylko trzy perony, choæ tory s± 4. To by t³umaczy³o, dlaczego na obrazku z "wi¶lan± wylewk±" nie widaæ 4 peronu. Byæ mo¿e by³ tylko w sensie symbolicznym. Ale toru numer 4 na innych fotach te¿ nie widzia³em.
Offline
Pogoda raczej nie zachêca do spacerów, pozostaje zatem surfowanie w sieci. Weekendowe dywagacje te¿ raczej sobie odpuszczê...
Wracam do w±tku stacji Most. Choæ jej lokalizacja budzi³a wiele kontrowersji, trzeba przyznaæ, ¿e od strony "fotograficznej" by³a znakomita. W zasadzie mo¿emy j± ogl±daæ na ka¿dej niemal panoramie praskiego brzegu. Poni¿ej wygrzebane dzi¶ z allegro kolejne foto (sprzed 1915):
Offline
Użytkownik
Od jakiego¶ czasu kr±¿y w necie, je¶li by jednak kto¶ jednak tego nie zna³ - polecam:
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/5104
Materia³, który mia³ byæ u¿yty w kronice filmowej. Kilka scen ze stacji Warszawa Most i dalej w kierunki Grochowskiej. Fajna sprawa.
Offline
administrator
£adne. Zapytam cichutko: czy kto¶ to ju¿ to zgra³, czy muszê siê mêczyæ?
(normalnymi narzêdziami mi siê nie udaje, trzeba chwilê pokombinowaæ a nie mam kiedy)
Offline
Użytkownik
Poniewa¿ trochê mnie nurtuje ca³a sprawa ze stacj± - m.in. ze wzglêdu na skrobanie pracy o mazowieckich powodziach (pewnie nied³ugo wyjdzie, ale raczej w niedu¿ym nak³adzie) - pozwolê sobie na odkopanie w±tku.
Po pierwsze - stacja widoczna na pocztówce z pocz±tkowego postu by³a tymczasowa, ale raczej w sensie bycia zapasow±, m.in. na okresy powodzi. Gdy by³a wysoka woda, poci±gi od strony Wawra koñczy³y bieg w rejonie komory wodnej, a te z Jab³onny - w³a¶nie pod Parkiem Praskim. Wynika³o to zreszt± ze specyfiki miejsca - stacja pod Parkiem Praskim by³a zorganizowana na regularnym wale, który koñczy³ siê na filarach mostu. Na co dzieñ kolejka musia³a za¶ zje¿d¿aæ pod most, ¿eby przedostaæ siê na drug± stronê.
Po drugie - podniesienie nasypu torowiska raczej nie nast±pi³o w latach 1904-1906, skoro w pó¼niejszych latach rokrocznie powtarza³y siê komunikaty o skróconych trasach ciuchci. Zrobiono to dopiero na prze³omie 1924 i 1925 roku, od razu z wybudowaniem nowego dworca, który - wci±¿ w stanie surowym - otworzy³ podwoje na pocz±tku stycznia 1925 r. A sk±d wiadomo, ¿e wtedy podniesiono te¿ nasyp? Bo w trakcie powodzi lipcowej 1925 r. prasa nadmieni³a, ¿e "tor kolejki, dziêki nasypowi, jeszcze nie zalany" ("Nasz Przegl±d" z 5 lipca). A by³o to w sytuacji, gdy woda sta³a ju¿ na bulwarach, co zawsze dot±d oznacza³o, ¿e ciuchcia nie doje¿d¿a do Mostu.
Za¶ co do daty zrobienia zdjêcia - na pewno powsta³o przed 1905 rokiem. Tego roku latem (a prócz bujnej ro¶linno¶ci mamy letnie wagony z zaci±gniêtymi ze wzglêdu na s³oñce zas³onkami) powinny byæ ju¿ widoczne jakie¶ prace przy drugim mo¶cie kolejowym (ruszy³y oficjalnie w styczniu). A tu wci±¿ stoi tylko ten pierwszy, i obok niego absolutnie nic siê nie dzieje. Mo¿e to byæ np. 1903 rok, bo pod koniec lipca by³a wtedy wiêksza powód¼. Ale to tylko zgadywanie...
Offline