Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#41 19.01.2010 08:50:58

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

survey06 napisał:

Jedno wydaje się pewne. Za mostem istniały już tylko dwa tory. Chociaż narzuca się pytanie, czy fotograf czegoś nie „przyciął”.

Piękne foto!!! Ale pokazuje fragment tuż za mostem, a dalej chyba jednak coś jeszcze się działo jakieś rozjazdy, bocznice, itd.
Przynajmniej wedle B. Pokropińskiego, tak to wygląda na schemacie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/150_1263886871.jpg

Zdjęcie wykonano gdzieś w okolicy cyferki 9 - widać na nim ten rozjazd.

Na schemacie, przed budynkiem stacji widać zaznaczone tylko trzy perony, choć tory są 4. To by tłumaczyło, dlaczego na obrazku z "wiślaną wylewką" nie widać 4 peronu. Być może był tylko w sensie symbolicznym. Ale toru numer 4 na innych fotach też nie widziałem.


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#42 20.02.2010 11:50:18

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Pogoda raczej nie zachęca do spacerów, pozostaje zatem surfowanie w sieci. Weekendowe dywagacje też raczej sobie odpuszczę...
Wracam do wątku stacji Most. Choć jej lokalizacja budziła wiele kontrowersji, trzeba przyznać, że od strony "fotograficznej" była znakomita. W zasadzie możemy ją oglądać na każdej niemal panoramie praskiego brzegu. Poniżej wygrzebane dziś z allegro kolejne foto (sprzed 1915):

http://lh3.ggpht.com/_6PononYbX50/S3-7CTNqj2I/AAAAAAAABIM/20pIUyRmwgs/most.jpg


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#43 4.11.2012 16:33:34

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Stacja Warszawa Most

Od jakiegoś czasu krąży w necie, jeśli by jednak ktoś jednak tego nie znał - polecam:

http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/5104

Materiał, który miał być użyty w kronice filmowej. Kilka scen ze stacji Warszawa Most i dalej w kierunki Grochowskiej. Fajna sprawa.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#44 4.11.2012 20:17:10

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Ładne. Zapytam cichutko: czy ktoś to już to zgrał, czy muszę się męczyć?

(normalnymi narzędziami mi się nie udaje, trzeba chwilę pokombinować a nie mam kiedy)


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#45 12.06.2022 22:22:30

Jale

Użytkownik

Zarejestrowany: 5.06.2014
Posty: 19

Re: Stacja Warszawa Most

Ponieważ trochę mnie nurtuje cała sprawa ze stacją - m.in. ze względu na skrobanie pracy o mazowieckich powodziach (pewnie niedługo wyjdzie, ale raczej w niedużym nakładzie) - pozwolę sobie na odkopanie wątku.

Po pierwsze - stacja widoczna na pocztówce z początkowego postu była tymczasowa, ale raczej w sensie bycia zapasową, m.in. na okresy powodzi. Gdy była wysoka woda, pociągi od strony Wawra kończyły bieg w rejonie komory wodnej, a te z Jabłonny - właśnie pod Parkiem Praskim. Wynikało to zresztą ze specyfiki miejsca - stacja pod Parkiem Praskim była zorganizowana na regularnym wale, który kończył się na filarach mostu. Na co dzień kolejka musiała zaś zjeżdżać pod most, żeby przedostać się na drugą stronę.

Po drugie - podniesienie nasypu torowiska raczej nie nastąpiło w latach 1904-1906, skoro w późniejszych latach rokrocznie powtarzały się komunikaty o skróconych trasach ciuchci. Zrobiono to dopiero na przełomie 1924 i 1925 roku, od razu z wybudowaniem nowego dworca, który - wciąż w stanie surowym - otworzył podwoje na początku stycznia 1925 r. A skąd wiadomo, że wtedy podniesiono też nasyp? Bo w trakcie powodzi lipcowej 1925 r. prasa nadmieniła, że "tor kolejki, dzięki nasypowi, jeszcze nie zalany" ("Nasz Przegląd" z 5 lipca). A było to w sytuacji, gdy woda stała już na bulwarach, co zawsze dotąd oznaczało, że ciuchcia nie dojeżdża do Mostu.

Zaś co do daty zrobienia zdjęcia  - na pewno powstało przed 1905 rokiem. Tego roku latem (a prócz bujnej roślinności mamy letnie wagony z zaciągniętymi ze względu na słońce zasłonkami) powinny być już widoczne jakieś prace przy drugim moście kolejowym (ruszyły oficjalnie w styczniu). A tu wciąż stoi tylko ten pierwszy, i obok niego absolutnie nic się nie dzieje. Może to być np. 1903 rok, bo pod koniec lipca była wtedy większa powódź. Ale to tylko zgadywanie...

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
HĂŠbergement Guyana https://www.berlin-hotel.pl/