Forum Stowarzyszenia
administrator
Mówi±c ludzkim jêzykiem: czy pierwotnie - jak mi siê zdaje - linia obwodowa z dworca terespolskiego bieg³a najpierw na wschód pod Nadwi¶lañsk±, potem ³ukiem w lewo dociera³a pod wiadukt nad dzisiejsz± Radzymiñsk±/Solidarno¶ci i skrêca³a za nim w prawo biegn±c w kierunku 11 Listopada? Interesuje mnie te¿ stan po ostatniej wojnie. Dzia³o siê tam jeszcze co¶, czy od razu zdegradowano stary tor w okolicy fabryki Kijewskiego do tego, czym jest obecnie? (nie wiadomo, czym)
Parê razy w tygodniu przeje¿d¿am przez przejazd na ks. Ziemowita i zawsze sobie my¶lê, ¿e siê w koñcu wypada tym nasypem przej¶æ... Mo¿e nawet jakie¶ fajne szyny siê tam znajdzie? (nie wierzê, niestety ) Kawa³ historii mam pod rêk±, tylko jako¶ nigdy nie mogê siê zatrzymaæ w pobli¿u (a jest parking tu¿ obok, przy Hydrobudowie ). Bezw³ad i brak zainteresowañ, ot co.
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
Wiesz, jak jest ze mn±, muszê nakrêciæ. Potem mnie za to wyrzucaj± z ró¿nych miejsc
Ze mn± jest podobnie .... co to jest? Syndrom dwudziestegopierwszego?
chrisfox napisał:
ale wygl±da mi na to, ¿e by³ tam splot (i st±d Twoje s³uszne w±tpliwo¶ci co do szeroko¶ci toru),
Moim zdaniem, widaæ splot.
Ja widzia³em to samo co Ty. Ale nie chcia³em niczego ukierunkowywaæ.
Nigdy wcze¶niej mi to nie przysz³o do g³owy ..... i chyba nie tylko mnie.
chrisfox napisał:
W razie czego, mogê to wszystko pokazaæ z wiêkszej wysoko¶ci, ale widok szczegó³ów bêdzie mniej wyra¼ny.
Mo¿e warto spróbowaæ.
chrisfox napisał:
Poniewa¿ nie ma lekko, od razu pojawia siê pytanie dotycz±ce powojennej hurtowni. Co tam by³o wcze¶niej?
Niestety nie wiem. Mo¿e jest jaka¶ informacja w jakiej¶ ksiêdze adresowej.
Pozdrawiam serdecznie. J.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
A przy okazji - przypomnijcie mi czy ³±cznica W-wa Wileñska Marki - Targówek przecina³a Al. ¦wierczewskiego czy Al. Solidarno¶ci?
Chyba ani ani . Przecina³a Radzymiñsk±.
Tak na serio chodzi mi o datê likwidacji w/w ³±cznicy.
Na planie Warszawy z 1991 r. jeszcze jest, w nastêpnym wydaniu (1993) - ju¿ nie ma. Co oczywi¶cie nie oznacza, ¿e nie mog³a znikn±æ ju¿ przed wydaniem z 1991 tylko nie poprawili tego.
M.
Offline
administrator
Prostego rozwi±zania kwestii hurtowni (przed wojn±), pobie¿nie szukaj±c, nie znalaz³em. Ostatnie posesje po nieparzystej stronie Stalowej nale¿a³y do Dyrekcji Kolei Pañstwowych (nr 75 i 79) a w³a¶cicielem dzia³ki le¿±cej pomiêdzy nimi, pod nr 77, by³o - co ca³kiem w tej okolicy logiczne - Ministerstwo Spraw Wojskowych (stan z roku 1930).
(po chwili)
Pó¼niejsza hurtownia to numer 77, dzia³ka o nr hip. 728 - MSWojsk.
Offline
Użytkownik
chrisfox napisał:
Mówi±c ludzkim jêzykiem: czy pierwotnie - jak mi siê zdaje - linia obwodowa z dworca terespolskiego bieg³a najpierw na wschód pod Nadwi¶lañsk±, potem ³ukiem w lewo dociera³a pod wiadukt nad dzisiejsz± Radzymiñsk±/Solidarno¶ci i skrêca³a za nim w prawo biegn±c w kierunku 11 Listopada?
Jest (by³o) dok³adnie tak jak mówisz. W terenie parê ¶ladów nawet pozosta³o z flagowym ju¿ wiaduktem w okolicach Boruty. To by³o dok³adnie to miejsce, gdzie pod nadwi¶lank± bieg³a ³±cznica z dworca brzeskiego:
Offline
administrator
Dziêkujê - choæ nie oznacza to w praktyce niczego dobrego, naprawdê muszê siê tam kiedy¶ przej¶æ
Znalaz³em. Na terenie powojennej hurtowni spo¿ywczej na Stalowej 77, wcze¶niej istnia³a wojskowa G³ówna Sk³adnica Samochodowa (Ca³a Warszawa, 1930).
Szersze ujêcie terenu:
Nie wiem, czy tu widaæ, ale tor do sk³adnicy siê przed Stalow± rozdwaja³. Do hurtowni tak¿e dociera³y dwa tory, czy jeden po wojnie zlikwidowano?
Offline
Moderator
To akurat dobrze pamiêtam.
Do hurtowni dociera³ jeden tor ale w bruku ul. Stalowej by³y szyny drugiego toru. Najprawdopodobniej tam s± nadal tylko przykryte warstw± asfaltu.
Zabierzmy siê teraz za ulicê Stalow± w latach sze¶ædziesi±tych. Od strony nasypu kolei nadwi¶lañskiej przecina³y ulicê nastêpuj±ce tory:
- do hurtowni - normalnotorowy, czynny,
- do hurtowni - normalnotorowy, resztka w jezdni,
- ³±cznica 800 mm, resztka w jezdni,
- normalnotorowy do Schichta, czynny.
Pozdrawiam serdecznie. MJ.
Offline
administrator
No to Stalowa Odrobinê skrêci³em obrazek, ¿eby nam siê ³adniej mie¶ci³a w kadrze.
Robi³em, co mog³em, ale zbyt dobrze tych torów przecinaj±cych ulicê tu nie widaæ. Naj¶mieszniej jest z ³±cznic± - na dalszym odcinku, zw³aszcza za 11 Listopada, widaæ j± ³adnie; tu akurat nie bardzo.
Janku, pamiêtasz mo¿e, przed³u¿eniem którego z torów stacji by³a ³±cznica?
Offline
Moderator
Pamiêtam, ¿e tak to mniej wiêcej wygl±da³o.
Offline
Użytkownik
To teraz w któr± stronê? Na Gdañski czy Wschodni dworzec? W obydwu kierunkach nie bêdzie ³atwo...
Id±c w stronê stacji Praga i Gdañska napotkamy na prawdziwy wêze³ gordyjski. Ten uk³ad stworzy³a przede wszystkim przebudowa z oko³o 1910 roku a zagmatwa³a dodatkowo ca³a masa bocznic. Jeden tor linii obwodowej wspina siê na wysoki nasyp jeszcze przed ulic± 11 Listopada by drapac sie na wiadukt, drugi krzy¿uje siê z ni± w poziomie gruntu bo niemal nieskoñczenie siê rozga³êziac ale i te¿ do³±czyc do "g³ównego nurtu". Co jest pierwotnym przebiegiem z 1876 roku?
Offline
Użytkownik
Miejsce w którym tor z poziomu Szwedzkiej wspina³ siê na nasyp przy posterunku Targówek dzisiaj wygl±da tak:
Dalej, za wiaduktem tory rozwidlaj± siê w kierunku Warszawy Gdañskiej i Warszawy Pragi:
Sam wiadukt ró¿ni siê diametralnie od tego co zosta³o na Boruty i tego co mo¿na zobaczyc na ilustracjach przedstawiaj±cych skrzy¿owanie nadwi¶lanki z petersbursk±. Tam przyczó³ki by³y ceglane, tu kamienne. Oznacza to, ¿e pochodzi z okresu rozbudowy wêz³a przed pierwsz± wojn±. Pytanie co tu by³o wcze¶niej?
Ten drugi tor musia³ przebiegaæ w miejscu obecnego wiaduktu drogowego:
Offline
administrator
Niezale¿nie od smutnego faktu, ¿e dla mnie rumakowanie w tym temacie skoñczy³o siê na okolicach Schichta, chcia³bym wysun±æ ¶mia³± tezê, ¿e autentycznym, pierwotnym przebiegiem linii obwodowej, by³ tor przecinaj±cy 11 Listopada w poziomie. Tak mi siê wydaje logiczniej. Ba, gdzie¶ co¶ takiego chyba widzia³em na jakich¶ planach, ale odnalezienia ich/przypomnienia sobie, gdzie to by³o, nie mogê teraz obiecywaæ.
Offline
Użytkownik
Jestem dok³adnie tego samego zdania. Dlatego szukam niezbitych dowodów, jak na razie podpieram siê tylko poszlakami.
Offline
Użytkownik
Jedn± z takich poszlak jest ta mapa:
Offline
administrator
Takich obrazków jest sporo. Bardzo schematycznych i wyra¼nie kopiowanych od poprzedników, ale te¿ i takich, które wygl±daj± sporo powa¿niej - choæby plany Lindleya z triangulacj± z 1911. G³êboko wierzê, ¿e by³o tak, jak widaæ.
Datowania pokazanych poni¿ej fragmentów nie analizowa³em - tak te plany mam opisane - nie ma to raczej zreszt± w tej chwili ogromnego znaczenia.
1888
1888-96
1892
1893
1895
1896
1900-1910 (?) - tak by³o opisane
1911
Offline
Użytkownik
chrisfox napisał:
Tor kolei obwodowej zaczyna siê wznosiæ nad poziom gruntu, na nasyp mniej wiêcej tam gdzie koñczy siê na mapie Szwedzka. £ukiem skrêca na zachód i krzy¿uje siê ze ¦liwick± ale nie tak jak dzisiaj. Charakterystyczny zygzak (jak na Stalowej/Cynowej) sugeruje, ¿e to przejazd kolejowy w poziomie gruntu. Czyli ze ¦liwickiej wje¿d¿a³o siê podjazdem mniej wiêcej równoleg³ym do nasypu na poziom szyn. Musia³ nie byæ to wysoki nasyp co sugeruje prostopad³a do nadwi¶lanki linia drogi. Ta zreszt± (kolej nadwi¶lañska) wygl±da tak, ¿e nie idzie tu po nasypie. Oznacza to, ¿e zej¶cie do poziomu gruntu zaczyna³o siê du¿o wcze¶niej.
chrisfox napisał:
Tutaj ¦liwicka jest ju¿ wyprostowana - czyli mamy do czynienia z wiaduktem. Nasyp kolei nadwi¶lañskiej jest ju¿ podniesiony dostatecznie wysoko. Tor kolei obwodowej wspina siê na niego jeszcze przed wiaduktem, na nim samym widaæ ³±cznik z kolej± nadwi¶lañsk±. Bocznice do magazynów id± w poziomie gruntu ale nie widaæ tego co na zdjêciach z 1944 - 1945 czyli toru linii obwodowej omijaj±cego wiadukt.
Jeszcze jedna ciekawa rzecz. Na ¿adnym z tych planów nie ma wspominanej ju¿ tu ³±cznicy, której ¶lady do dzisiaj tkwi± w asfalcie. Widaæ j± na planie z 1920 roku. Czy¿by pruska pami±tka? Umo¿liwia³aby szybsze przerzucanie transportów z kierunku Pragi na front wschodni?
Gdzie¶ tu pewnie siê mylê. Gdzie?
Offline
administrator
Co do ³±cznicy...
Niemieckojêzyczna mapka okolic Warszawy (g³ównie chyba chodzi w niej o pier¶cieñ fortów wokó³ miasta), datowana ponoæ na rok 1915, pokazuje co¶ takiego:
Je¶li to prawda, ³±cznicê mogli zbudowaæ zarówno Rosjanie - choæby dla usprawnienia komunikacji w pocz±tkach wojny - jak i Niemcy.
Offline
Użytkownik
Pora jak dla mnie najlepsza do pisania ale dzisiaj co¶ za leniwy jestem, wiêc wiêksze rewelacje na jutro zostawiê. Dzisiaj ma³y tylko drobiazg.
Ca³y czas w g³owie siedzi mi przejazd ze ¦liwickiej na Bródno. To, ¿e by³o to skrzy¿owanie w jednym poziomie to mi bardzo pasuje. Wydaje mi siê tylko, ¿e nasypy musia³y byæ w tym czasie zdecydowanie ni¿sze. Wiadomo, ¿e je podwy¿szano w okolicach lat dwudziestych ubieg³ego wieku na Woli ale czy na Pradze nie mam pewno¶ci. Wydaje mi siê jednak, ¿e po wschodniej stronie powinno to mieæ miejsce jeszcze nieco wcze¶niej, w okolicach 1910 roku. Mapa z 1891 roku pokazuje, ¿e w tym miejscu istnia³ ³±cznik kolei obwodowej z nadwi¶lañsk±. Wiêc poziom g³ówek szyn musia³ byæ na identycznym poziomie. Przy okazji i na tej mapie widaæ charakterystyczny kszta³t drogi przecinaj±cej tory, zupe³nie inny ni¿ pó¼niej (po wybudowaniu wiaduktu):
Ten ³±cznik widoczny jest te¿ na mapach pokazanych przez chrisfox'a z datami 1888-96 i 1892.
Szersze spojrzenie na okolicê tak z kronikarskiego obowi±zku:
Gdzie¶ tu na forum widzia³em fotografiê carskich koszar (plac, konie, musztra) z nasypem w tle (i poci±giem?). Nie mogê jej znale¼æ, kto¶ mi pomo¿e?
Na koniec drobna ciekawostka:
Offline
administrator
O ten obrazek chodzi³o?
A ciekawostka, rzeczywi¶cie, ciekawa.
Offline
Użytkownik
Dziêkujê! W³a¶nie o tê fotografiê 2 Orenburskiego Pu³ku Kozaków mi chodzi³o!
Zdjêcie zrobione zosta³o w kwietniu 1908 roku czyli przed przebudow± linii obwodowej. Nasyp jest tu stosunkowo niski a na pewno za niski, ¿eby puszczaæ pod nim ruch z Pragi na Targówek. Tym bardziej, ¿e je¶li siê przyjrzymy to jego wysoko¶æ powoli wzrasta w kierunku mostu. Oznacza to, ¿e w okolicy ¦liwickiej nie by³a to du¿a przeszkoda do pokonania wiêc na pewno przejazd by³ w poziomie szyn.
Zastanawia mnie ten przepust widoczny tu¿ przed parowozem. Nie znajdujê jego ¶ladów gdzie indziej. Ten szpaler drzew to musi byæ droga do stacji Praga.
Teraz co¶ z oficjalnych dokumentów:
Tutaj niczego odkrywczego nie znajdujê ale obrazki lubiê, dlatego wrzucam.
Ciekawiej siê robi za to tutaj:
Oczywi¶cie to tylko fragmenty dotycz±ce kolei obwodowej.
Ca³o¶æ obrazków za: "1913 g. SPRAVOChNIK dlja zhelеznodorozhnyh statisticheskih otdеlov (spiski stancіj rossіjskih zhelеznyh dorog v alfavitnom i geograficheskom porjadkе ih raspozhozhenіja, svеdеnіja o pereimeіovanіi stancіj, ob otkrytіi novyh linіj i proch." S.-PETERBURG. 1913. Data wydania to co prawda rok 1913, niestety wszystkie dane tam zawarte koñcz± siê na roku 1897.
Offline