Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#21 18.02.2014 22:29:24

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Mówiąc ludzkim językiem: czy pierwotnie - jak mi się zdaje - linia obwodowa z dworca terespolskiego biegła najpierw na wschód pod Nadwiślańską, potem łukiem w lewo docierała pod wiadukt nad dzisiejszą Radzymińską/Solidarności i skręcała za nim w prawo biegnąc w kierunku 11 Listopada? Interesuje mnie też stan po ostatniej wojnie. Działo się tam jeszcze coś, czy od razu zdegradowano stary tor w okolicy fabryki Kijewskiego do tego, czym jest obecnie? (nie wiadomo, czym)

Parę razy w tygodniu przejeżdżam przez przejazd na ks. Ziemowita i zawsze sobie myślę, że się w końcu wypada tym nasypem przejść... Może nawet jakieś fajne szyny się tam znajdzie? (nie wierzę, niestety ) Kawał historii mam pod ręką, tylko jakoś nigdy nie mogę się zatrzymać w pobliżu (a jest parking tuż obok, przy Hydrobudowie ). Bezwład i brak zainteresowań, ot co.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#22 18.02.2014 22:38:53

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

chrisfox napisał:

Wiesz, jak jest ze mną, muszę nakręcić. Potem mnie za to wyrzucają z różnych miejsc

Ze mną jest podobnie .... co to jest? Syndrom dwudziestegopierwszego?

chrisfox napisał:

ale wygląda mi na to, że był tam splot (i stąd Twoje słuszne wątpliwości co do szerokości toru),
Moim zdaniem, widać splot.

Ja widziałem to samo co Ty. Ale nie chciałem niczego ukierunkowywać.
Nigdy wcześniej mi to nie przyszło do głowy ..... i chyba nie tylko mnie.


chrisfox napisał:

W razie czego, mogę to wszystko pokazać z większej wysokości, ale widok szczegółów będzie mniej wyraźny.

Może warto spróbować.

chrisfox napisał:

Ponieważ nie ma lekko, od razu pojawia się pytanie dotyczące powojennej hurtowni. Co tam było wcześniej?

Niestety nie wiem. Może jest jakaś informacja w jakiejś księdze adresowej.

Pozdrawiam serdecznie. J.

Offline

 

#23 18.02.2014 23:24:43

lachim

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.12.2013
Posty: 13

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Mechanik Jarząbek napisał:

A przy okazji - przypomnijcie mi czy łącznica W-wa Wileńska Marki - Targówek przecinała Al. Świerczewskiego czy Al. Solidarności?

Chyba ani ani . Przecinała Radzymińską.

Tak na serio chodzi mi o datę likwidacji w/w łącznicy.

Na planie Warszawy z 1991 r. jeszcze jest, w następnym wydaniu (1993) - już nie ma. Co oczywiście nie oznacza, że nie mogła zniknąć już przed wydaniem z 1991 tylko nie poprawili tego.

M.

Offline

 

#24 18.02.2014 23:29:47

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Prostego rozwiązania kwestii hurtowni (przed wojną), pobieżnie szukając, nie znalazłem. Ostatnie posesje po nieparzystej stronie Stalowej należały do Dyrekcji Kolei Państwowych (nr 75 i 79) a właścicielem działki leżącej pomiędzy nimi, pod nr 77, było - co całkiem w tej okolicy logiczne - Ministerstwo Spraw Wojskowych (stan z roku 1930).

(po chwili)

Późniejsza hurtownia to numer 77, działka o nr hip. 728 - MSWojsk.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#25 18.02.2014 23:45:57

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

chrisfox napisał:

Mówiąc ludzkim językiem: czy pierwotnie - jak mi się zdaje - linia obwodowa z dworca terespolskiego biegła najpierw na wschód pod Nadwiślańską, potem łukiem w lewo docierała pod wiadukt nad dzisiejszą Radzymińską/Solidarności i skręcała za nim w prawo biegnąc w kierunku 11 Listopada?

Jest (było) dokładnie tak jak mówisz. W terenie parę śladów nawet pozostało z flagowym już wiaduktem w okolicach Boruty. To było dokładnie to miejsce, gdzie pod nadwiślanką biegła łącznica z dworca brzeskiego:

http://i017.radikal.ru/1402/8e/03e498e90c40.jpg
http://s019.radikal.ru/i636/1402/5d/d7e56ee31376.jpg
http://s018.radikal.ru/i507/1402/78/4b234bb1d22e.jpg
http://s003.radikal.ru/i204/1402/79/f28b2842b659.jpg
http://s018.radikal.ru/i515/1402/7a/6b900273d55d.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#26 19.02.2014 09:29:36

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Dziękuję - choć nie oznacza to w praktyce niczego dobrego, naprawdę muszę się tam kiedyś przejść

Znalazłem. Na terenie powojennej hurtowni spożywczej na Stalowej 77, wcześniej istniała wojskowa Główna Składnica Samochodowa (Cała Warszawa, 1930).

Szersze ujęcie terenu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392799865.jpg

Nie wiem, czy tu widać, ale tor do składnicy się przed Stalową rozdwajał. Do hurtowni także docierały dwa tory, czy jeden po wojnie zlikwidowano?


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#27 19.02.2014 16:30:43

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

To akurat dobrze pamiętam.
Do hurtowni docierał jeden tor ale w bruku ul. Stalowej były szyny drugiego toru. Najprawdopodobniej tam są nadal tylko przykryte warstwą asfaltu.
Zabierzmy się teraz za ulicę Stalową w latach sześćdziesiątych. Od strony nasypu kolei nadwiślańskiej  przecinały ulicę następujące tory:
- do hurtowni - normalnotorowy, czynny,
- do hurtowni - normalnotorowy, resztka w jezdni,
- łącznica 800 mm, resztka w jezdni,
- normalnotorowy do Schichta, czynny.

Pozdrawiam serdecznie. MJ.

Offline

 

#28 19.02.2014 21:39:25

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

No to Stalowa Odrobinę skręciłem obrazek, żeby nam się ładniej mieściła w kadrze.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392841966.jpg

Robiłem, co mogłem, ale zbyt dobrze tych torów przecinających ulicę tu nie widać. Najśmieszniej jest z łącznicą - na dalszym odcinku, zwłaszcza za 11 Listopada, widać ją ładnie; tu akurat nie bardzo.

Janku, pamiętasz może, przedłużeniem którego z torów stacji była łącznica?


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#29 19.02.2014 22:26:07

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Pamiętam, że tak to mniej więcej wyglądało.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/5_1392844923.jpg

Offline

 

#30 19.02.2014 23:29:42

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

To teraz w którą stronę? Na Gdański czy Wschodni dworzec? W obydwu kierunkach nie będzie łatwo...

Idąc w stronę stacji Praga i Gdańska napotkamy na prawdziwy węzeł gordyjski. Ten układ stworzyła przede wszystkim przebudowa z około 1910 roku a zagmatwała dodatkowo cała masa bocznic. Jeden tor linii obwodowej wspina się na wysoki nasyp jeszcze przed ulicą 11 Listopada by drapac sie na wiadukt, drugi krzyżuje się z nią w poziomie gruntu bo niemal nieskończenie się rozgałęziac ale i też dołączyc do "głównego nurtu". Co jest pierwotnym przebiegiem z 1876 roku?

http://s018.radikal.ru/i503/1402/95/4189b61294c0.jpg
http://s52.radikal.ru/i137/1402/d4/847c0a0d7549.jpg
http://s020.radikal.ru/i721/1402/4f/2d10f1e74df0.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#31 20.02.2014 12:31:11

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Miejsce w którym tor z poziomu Szwedzkiej wspinał się na nasyp przy posterunku Targówek dzisiaj wygląda tak:
http://s020.radikal.ru/i711/1402/8d/e80076cae78e.jpg
http://s006.radikal.ru/i214/1402/16/2c573967bd00.jpg
http://i031.radikal.ru/1402/57/3877d770413d.jpg

Dalej, za wiaduktem tory rozwidlają się w kierunku Warszawy Gdańskiej i Warszawy Pragi:
http://s020.radikal.ru/i711/1402/7a/b0e5cfd0a257.jpg
http://s018.radikal.ru/i520/1402/b4/6eebee5f27ec.jpg

Sam wiadukt różni się diametralnie od tego co zostało na Boruty i tego co można zobaczyc na ilustracjach przedstawiających skrzyżowanie nadwiślanki z petersburską. Tam przyczółki były ceglane, tu kamienne. Oznacza to, że pochodzi z okresu rozbudowy węzła przed pierwszą wojną. Pytanie co tu było wcześniej?
http://s018.radikal.ru/i517/1402/28/a4643ffb908e.jpg
http://i024.radikal.ru/1402/b7/b62d44b4afa1.jpg
http://s019.radikal.ru/i605/1402/94/ca7d54a2a259.jpg

Ten drugi tor musiał przebiegać w miejscu obecnego wiaduktu drogowego:
http://s020.radikal.ru/i722/1402/4f/cd998752f449.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#32 20.02.2014 15:49:45

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Niezależnie od smutnego faktu, że dla mnie rumakowanie w tym temacie skończyło się na okolicach Schichta, chciałbym wysunąć śmiałą tezę, że autentycznym, pierwotnym przebiegiem linii obwodowej, był tor przecinający 11 Listopada w poziomie. Tak mi się wydaje logiczniej. Ba, gdzieś coś takiego chyba widziałem na jakichś planach, ale odnalezienia ich/przypomnienia sobie, gdzie to było, nie mogę teraz obiecywać.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#33 20.02.2014 16:10:24

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Jestem dokładnie tego samego zdania. Dlatego szukam niezbitych dowodów, jak na razie podpieram się tylko poszlakami.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#34 21.02.2014 01:40:51

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Jedną z takich poszlak jest ta mapa:

http://s52.radikal.ru/i137/1402/fa/961d930666f9.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#35 21.02.2014 11:20:34

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Takich obrazków jest sporo. Bardzo schematycznych i wyraźnie kopiowanych od poprzedników, ale też i takich, które wyglądają sporo poważniej - choćby plany Lindleya z triangulacją z 1911. Głęboko wierzę, że było tak, jak widać.

Datowania pokazanych poniżej fragmentów nie analizowałem - tak te plany mam opisane - nie ma to raczej zresztą w tej chwili ogromnego znaczenia.

1888
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977220.jpg

1888-96
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977241.jpg

1892
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977264.jpg

1893
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977285.jpg

1895
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977309.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977334.jpg

1896
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977365.jpg

1900-1910 (?) - tak było opisane
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977428.jpg

1911
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977509.jpg


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#36 21.02.2014 12:38:49

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Tor kolei obwodowej zaczyna się wznosić nad poziom gruntu, na nasyp mniej więcej tam gdzie kończy się na mapie Szwedzka.  Łukiem skręca na zachód i krzyżuje się ze Śliwicką ale nie tak jak dzisiaj. Charakterystyczny zygzak (jak na Stalowej/Cynowej) sugeruje, że to przejazd kolejowy w poziomie gruntu. Czyli ze Śliwickiej wjeżdżało się podjazdem mniej więcej równoległym do nasypu na poziom szyn. Musiał nie być to wysoki nasyp co sugeruje prostopadła do nadwiślanki linia drogi. Ta zresztą (kolej nadwiślańska) wygląda tak, że nie idzie tu po nasypie. Oznacza to, że zejście do poziomu gruntu zaczynało się dużo wcześniej.





Tutaj Śliwicka jest już wyprostowana - czyli mamy do czynienia z wiaduktem. Nasyp kolei nadwiślańskiej jest już podniesiony dostatecznie wysoko. Tor kolei obwodowej wspina się na niego jeszcze przed wiaduktem, na nim samym widać łącznik z koleją nadwiślańską. Bocznice do magazynów idą w poziomie gruntu ale nie widać tego co na zdjęciach z 1944 - 1945 czyli toru linii obwodowej omijającego wiadukt.





Jeszcze jedna ciekawa rzecz. Na żadnym z tych planów nie ma wspominanej już tu łącznicy, której ślady do dzisiaj tkwią w asfalcie. Widać ją na planie z 1920 roku. Czyżby pruska pamiątka? Umożliwiałaby szybsze przerzucanie transportów z kierunku Pragi na front wschodni?




Gdzieś tu pewnie się mylę. Gdzie?


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#37 21.02.2014 23:49:48

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Co do łącznicy...

Niemieckojęzyczna mapka okolic Warszawy (głównie chyba chodzi w niej o pierścień fortów wokół miasta), datowana ponoć na rok 1915, pokazuje coś takiego:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393022553.jpg

Jeśli to prawda, łącznicę mogli zbudować zarówno Rosjanie - choćby dla usprawnienia komunikacji w początkach wojny - jak i Niemcy.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#38 22.02.2014 01:40:46

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Pora jak dla mnie najlepsza do pisania ale dzisiaj coś za leniwy jestem, więc większe rewelacje na jutro zostawię. Dzisiaj mały tylko drobiazg.

Cały czas w głowie siedzi mi przejazd ze Śliwickiej na Bródno. To, że było to skrzyżowanie w jednym poziomie to mi bardzo pasuje. Wydaje mi się tylko, że nasypy musiały być w tym czasie zdecydowanie niższe. Wiadomo, że je podwyższano w okolicach lat dwudziestych ubiegłego wieku na Woli ale czy na Pradze nie mam pewności. Wydaje mi się jednak, że po wschodniej stronie powinno to mieć miejsce jeszcze nieco wcześniej, w okolicach 1910 roku. Mapa z 1891 roku pokazuje, że w tym miejscu istniał łącznik kolei obwodowej z nadwiślańską. Więc poziom główek szyn musiał być na identycznym poziomie. Przy okazji i na tej mapie widać charakterystyczny kształt drogi przecinającej tory, zupełnie inny niż później (po wybudowaniu wiaduktu):
http://s006.radikal.ru/i214/1402/43/afd5049339a9.jpg
Ten łącznik widoczny jest też na mapach pokazanych przez chrisfox'a z datami 1888-96 i 1892.

Szersze spojrzenie na okolicę tak z kronikarskiego obowiązku:
http://s006.radikal.ru/i214/1402/19/654d06cb0807.jpg

Gdzieś tu na forum widziałem fotografię carskich koszar (plac, konie, musztra) z nasypem w tle (i pociągiem?). Nie mogę jej znaleźć, ktoś mi pomoże?





Na koniec drobna ciekawostka:
http://s019.radikal.ru/i641/1402/9f/54154a02826d.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#39 22.02.2014 12:18:10

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

O ten obrazek chodziło?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393067784.jpg

A ciekawostka, rzeczywiście, ciekawa.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#40 24.02.2014 00:57:13

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechotą po warszawskich nasypach.

Dziękuję! Właśnie o tę fotografię 2 Orenburskiego Pułku Kozaków mi chodziło!

Zdjęcie zrobione zostało w kwietniu 1908 roku czyli przed przebudową linii obwodowej. Nasyp jest tu stosunkowo niski a na pewno za niski, żeby puszczać pod nim ruch z Pragi na Targówek. Tym bardziej, że jeśli się przyjrzymy to jego wysokość powoli wzrasta w kierunku mostu. Oznacza to, że w okolicy Śliwickiej nie była to duża przeszkoda do pokonania więc na pewno przejazd był w poziomie szyn.

Zastanawia mnie ten przepust widoczny tuż przed parowozem. Nie znajduję jego śladów gdzie indziej. Ten szpaler drzew to musi być droga do stacji Praga.






Teraz coś z oficjalnych dokumentów:

http://s019.radikal.ru/i629/1402/83/512016017b00.jpg
http://i031.radikal.ru/1402/94/e9fa63c16b72.jpg
http://i023.radikal.ru/1402/64/35d4cf5be518.jpg
http://s019.radikal.ru/i607/1402/41/6e218751dfcf.jpg
http://i022.radikal.ru/1402/ac/91d76ed692ff.jpg
http://i074.radikal.ru/1402/65/ea3fabadacc5.jpg
http://s019.radikal.ru/i634/1402/61/a0c6771e7cc9.jpg
http://i023.radikal.ru/1402/96/358cc377a740.jpg
Tutaj niczego odkrywczego nie znajduję ale obrazki lubię, dlatego wrzucam.

Ciekawiej się robi za to tutaj:
http://s006.radikal.ru/i214/1402/4d/d0d0495e4865.jpg
http://s020.radikal.ru/i719/1402/82/76a7a18c205c.jpg
http://s019.radikal.ru/i635/1402/f7/fa0ea08e1dba.jpg
http://s52.radikal.ru/i137/1402/0d/bf2ce2628ea0.jpg
http://s017.radikal.ru/i410/1402/39/a67ad10eef13.jpg
http://s019.radikal.ru/i638/1402/f3/66dbe72d64c4.jpg
http://s019.radikal.ru/i608/1402/b4/f617238d09f1.jpg
http://s018.radikal.ru/i517/1402/1b/62c73938f334.jpg
http://i062.radikal.ru/1402/89/97f1f6d2dc3c.jpg
http://s005.radikal.ru/i212/1402/51/101f0fd07c5a.jpg
http://s003.radikal.ru/i201/1402/10/a7bda79c330e.jpg
http://i011.radikal.ru/1402/23/76c35877607f.jpg
http://s43.radikal.ru/i101/1402/b1/8c526dbcd91d.jpg
Oczywiście to tylko fragmenty dotyczące kolei obwodowej.

Całość obrazków za:  "1913 g. SPRAVOChNIK dlja zhelеznodorozhnyh statisticheskih otdеlov (spiski stancіj rossіjskih zhelеznyh dorog v alfavitnom i geograficheskom porjadkе ih raspozhozhenіja, svеdеnіja o pereimeіovanіi stancіj, ob otkrytіi novyh linіj i proch." S.-PETERBURG. 1913. Data wydania to co prawda rok 1913, niestety wszystkie dane tam zawarte kończą się na roku 1897.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
https://www.berlin-hotel.pl/ Boende Tyskland https://www.hotels-world.pl/ Ξενοδοχεία Λεσότο Hotels Konjic