Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszaw



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualnoci - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualnoci - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#21 18.02.2014 21:29:24

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mówi±c ludzkim jêzykiem: czy pierwotnie - jak mi siê zdaje - linia obwodowa z dworca terespolskiego bieg³a najpierw na wschód pod Nadwi¶lañsk±, potem ³ukiem w lewo dociera³a pod wiadukt nad dzisiejsz± Radzymiñsk±/Solidarno¶ci i skrêca³a za nim w prawo biegn±c w kierunku 11 Listopada? Interesuje mnie te¿ stan po ostatniej wojnie. Dzia³o siê tam jeszcze co¶, czy od razu zdegradowano stary tor w okolicy fabryki Kijewskiego do tego, czym jest obecnie? (nie wiadomo, czym)

Parê razy w tygodniu przeje¿d¿am przez przejazd na ks. Ziemowita i zawsze sobie my¶lê, ¿e siê w koñcu wypada tym nasypem przej¶æ... Mo¿e nawet jakie¶ fajne szyny siê tam znajdzie? (nie wierzê, niestety ) Kawa³ historii mam pod rêk±, tylko jako¶ nigdy nie mogê siê zatrzymaæ w pobli¿u (a jest parking tu¿ obok, przy Hydrobudowie ). Bezw³ad i brak zainteresowañ, ot co.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#22 18.02.2014 21:38:53

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

chrisfox napisał:

Wiesz, jak jest ze mn±, muszê nakrêciæ. Potem mnie za to wyrzucaj± z ró¿nych miejsc

Ze mn± jest podobnie .... co to jest? Syndrom dwudziestegopierwszego?

chrisfox napisał:

ale wygl±da mi na to, ¿e by³ tam splot (i st±d Twoje s³uszne w±tpliwo¶ci co do szeroko¶ci toru),
Moim zdaniem, widaæ splot.

Ja widzia³em to samo co Ty. Ale nie chcia³em niczego ukierunkowywaæ.
Nigdy wcze¶niej mi to nie przysz³o do g³owy ..... i chyba nie tylko mnie.


chrisfox napisał:

W razie czego, mogê to wszystko pokazaæ z wiêkszej wysoko¶ci, ale widok szczegó³ów bêdzie mniej wyra¼ny.

Mo¿e warto spróbowaæ.

chrisfox napisał:

Poniewa¿ nie ma lekko, od razu pojawia siê pytanie dotycz±ce powojennej hurtowni. Co tam by³o wcze¶niej?

Niestety nie wiem. Mo¿e jest jaka¶ informacja w jakiej¶ ksiêdze adresowej.

Pozdrawiam serdecznie. J.

Offline

 

#23 18.02.2014 22:24:43

lachim

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.12.2013
Posty: 13

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mechanik Jarz±bek napisał:

A przy okazji - przypomnijcie mi czy ³±cznica W-wa Wileñska Marki - Targówek przecina³a Al. ¦wierczewskiego czy Al. Solidarno¶ci?

Chyba ani ani . Przecina³a Radzymiñsk±.

Tak na serio chodzi mi o datê likwidacji w/w ³±cznicy.

Na planie Warszawy z 1991 r. jeszcze jest, w nastêpnym wydaniu (1993) - ju¿ nie ma. Co oczywi¶cie nie oznacza, ¿e nie mog³a znikn±æ ju¿ przed wydaniem z 1991 tylko nie poprawili tego.

M.

Offline

 

#24 18.02.2014 22:29:47

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Prostego rozwi±zania kwestii hurtowni (przed wojn±), pobie¿nie szukaj±c, nie znalaz³em. Ostatnie posesje po nieparzystej stronie Stalowej nale¿a³y do Dyrekcji Kolei Pañstwowych (nr 75 i 79) a w³a¶cicielem dzia³ki le¿±cej pomiêdzy nimi, pod nr 77, by³o - co ca³kiem w tej okolicy logiczne - Ministerstwo Spraw Wojskowych (stan z roku 1930).

(po chwili)

Pó¼niejsza hurtownia to numer 77, dzia³ka o nr hip. 728 - MSWojsk.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#25 18.02.2014 22:45:57

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

chrisfox napisał:

Mówi±c ludzkim jêzykiem: czy pierwotnie - jak mi siê zdaje - linia obwodowa z dworca terespolskiego bieg³a najpierw na wschód pod Nadwi¶lañsk±, potem ³ukiem w lewo dociera³a pod wiadukt nad dzisiejsz± Radzymiñsk±/Solidarno¶ci i skrêca³a za nim w prawo biegn±c w kierunku 11 Listopada?

Jest (by³o) dok³adnie tak jak mówisz. W terenie parê ¶ladów nawet pozosta³o z flagowym ju¿ wiaduktem w okolicach Boruty. To by³o dok³adnie to miejsce, gdzie pod nadwi¶lank± bieg³a ³±cznica z dworca brzeskiego:

http://i017.radikal.ru/1402/8e/03e498e90c40.jpg
http://s019.radikal.ru/i636/1402/5d/d7e56ee31376.jpg
http://s018.radikal.ru/i507/1402/78/4b234bb1d22e.jpg
http://s003.radikal.ru/i204/1402/79/f28b2842b659.jpg
http://s018.radikal.ru/i515/1402/7a/6b900273d55d.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#26 19.02.2014 08:29:36

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Dziêkujê - choæ nie oznacza to w praktyce niczego dobrego, naprawdê muszê siê tam kiedy¶ przej¶æ

Znalaz³em. Na terenie powojennej hurtowni spo¿ywczej na Stalowej 77, wcze¶niej istnia³a wojskowa G³ówna Sk³adnica Samochodowa (Ca³a Warszawa, 1930).

Szersze ujêcie terenu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392799865.jpg

Nie wiem, czy tu widaæ, ale tor do sk³adnicy siê przed Stalow± rozdwaja³. Do hurtowni tak¿e dociera³y dwa tory, czy jeden po wojnie zlikwidowano?


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#27 19.02.2014 15:30:43

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

To akurat dobrze pamiêtam.
Do hurtowni dociera³ jeden tor ale w bruku ul. Stalowej by³y szyny drugiego toru. Najprawdopodobniej tam s± nadal tylko przykryte warstw± asfaltu.
Zabierzmy siê teraz za ulicê Stalow± w latach sze¶ædziesi±tych. Od strony nasypu kolei nadwi¶lañskiej  przecina³y ulicê nastêpuj±ce tory:
- do hurtowni - normalnotorowy, czynny,
- do hurtowni - normalnotorowy, resztka w jezdni,
- ³±cznica 800 mm, resztka w jezdni,
- normalnotorowy do Schichta, czynny.

Pozdrawiam serdecznie. MJ.

Offline

 

#28 19.02.2014 20:39:25

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

No to Stalowa Odrobinê skrêci³em obrazek, ¿eby nam siê ³adniej mie¶ci³a w kadrze.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392841966.jpg

Robi³em, co mog³em, ale zbyt dobrze tych torów przecinaj±cych ulicê tu nie widaæ. Naj¶mieszniej jest z ³±cznic± - na dalszym odcinku, zw³aszcza za 11 Listopada, widaæ j± ³adnie; tu akurat nie bardzo.

Janku, pamiêtasz mo¿e, przed³u¿eniem którego z torów stacji by³a ³±cznica?


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#29 19.02.2014 21:26:07

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Pamiêtam, ¿e tak to mniej wiêcej wygl±da³o.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/5_1392844923.jpg

Offline

 

#30 19.02.2014 22:29:42

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

To teraz w któr± stronê? Na Gdañski czy Wschodni dworzec? W obydwu kierunkach nie bêdzie ³atwo...

Id±c w stronê stacji Praga i Gdañska napotkamy na prawdziwy wêze³ gordyjski. Ten uk³ad stworzy³a przede wszystkim przebudowa z oko³o 1910 roku a zagmatwa³a dodatkowo ca³a masa bocznic. Jeden tor linii obwodowej wspina siê na wysoki nasyp jeszcze przed ulic± 11 Listopada by drapac sie na wiadukt, drugi krzy¿uje siê z ni± w poziomie gruntu bo niemal nieskoñczenie siê rozga³êziac ale i te¿ do³±czyc do "g³ównego nurtu". Co jest pierwotnym przebiegiem z 1876 roku?

http://s018.radikal.ru/i503/1402/95/4189b61294c0.jpg
http://s52.radikal.ru/i137/1402/d4/847c0a0d7549.jpg
http://s020.radikal.ru/i721/1402/4f/2d10f1e74df0.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#31 20.02.2014 11:31:11

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Miejsce w którym tor z poziomu Szwedzkiej wspina³ siê na nasyp przy posterunku Targówek dzisiaj wygl±da tak:
http://s020.radikal.ru/i711/1402/8d/e80076cae78e.jpg
http://s006.radikal.ru/i214/1402/16/2c573967bd00.jpg
http://i031.radikal.ru/1402/57/3877d770413d.jpg

Dalej, za wiaduktem tory rozwidlaj± siê w kierunku Warszawy Gdañskiej i Warszawy Pragi:
http://s020.radikal.ru/i711/1402/7a/b0e5cfd0a257.jpg
http://s018.radikal.ru/i520/1402/b4/6eebee5f27ec.jpg

Sam wiadukt ró¿ni siê diametralnie od tego co zosta³o na Boruty i tego co mo¿na zobaczyc na ilustracjach przedstawiaj±cych skrzy¿owanie nadwi¶lanki z petersbursk±. Tam przyczó³ki by³y ceglane, tu kamienne. Oznacza to, ¿e pochodzi z okresu rozbudowy wêz³a przed pierwsz± wojn±. Pytanie co tu by³o wcze¶niej?
http://s018.radikal.ru/i517/1402/28/a4643ffb908e.jpg
http://i024.radikal.ru/1402/b7/b62d44b4afa1.jpg
http://s019.radikal.ru/i605/1402/94/ca7d54a2a259.jpg

Ten drugi tor musia³ przebiegaæ w miejscu obecnego wiaduktu drogowego:
http://s020.radikal.ru/i722/1402/4f/cd998752f449.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#32 20.02.2014 14:49:45

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Niezale¿nie od smutnego faktu, ¿e dla mnie rumakowanie w tym temacie skoñczy³o siê na okolicach Schichta, chcia³bym wysun±æ ¶mia³± tezê, ¿e autentycznym, pierwotnym przebiegiem linii obwodowej, by³ tor przecinaj±cy 11 Listopada w poziomie. Tak mi siê wydaje logiczniej. Ba, gdzie¶ co¶ takiego chyba widzia³em na jakich¶ planach, ale odnalezienia ich/przypomnienia sobie, gdzie to by³o, nie mogê teraz obiecywaæ.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#33 20.02.2014 15:10:24

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Jestem dok³adnie tego samego zdania. Dlatego szukam niezbitych dowodów, jak na razie podpieram siê tylko poszlakami.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#34 21.02.2014 00:40:51

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Jedn± z takich poszlak jest ta mapa:

http://s52.radikal.ru/i137/1402/fa/961d930666f9.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#35 21.02.2014 10:20:34

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Takich obrazków jest sporo. Bardzo schematycznych i wyra¼nie kopiowanych od poprzedników, ale te¿ i takich, które wygl±daj± sporo powa¿niej - choæby plany Lindleya z triangulacj± z 1911. G³êboko wierzê, ¿e by³o tak, jak widaæ.

Datowania pokazanych poni¿ej fragmentów nie analizowa³em - tak te plany mam opisane - nie ma to raczej zreszt± w tej chwili ogromnego znaczenia.

1888
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977220.jpg

1888-96
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977241.jpg

1892
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977264.jpg

1893
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977285.jpg

1895
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977309.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977334.jpg

1896
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977365.jpg

1900-1910 (?) - tak by³o opisane
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977428.jpg

1911
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392977509.jpg


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#36 21.02.2014 11:38:49

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Tor kolei obwodowej zaczyna siê wznosiæ nad poziom gruntu, na nasyp mniej wiêcej tam gdzie koñczy siê na mapie Szwedzka.  £ukiem skrêca na zachód i krzy¿uje siê ze ¦liwick± ale nie tak jak dzisiaj. Charakterystyczny zygzak (jak na Stalowej/Cynowej) sugeruje, ¿e to przejazd kolejowy w poziomie gruntu. Czyli ze ¦liwickiej wje¿d¿a³o siê podjazdem mniej wiêcej równoleg³ym do nasypu na poziom szyn. Musia³ nie byæ to wysoki nasyp co sugeruje prostopad³a do nadwi¶lanki linia drogi. Ta zreszt± (kolej nadwi¶lañska) wygl±da tak, ¿e nie idzie tu po nasypie. Oznacza to, ¿e zej¶cie do poziomu gruntu zaczyna³o siê du¿o wcze¶niej.





Tutaj ¦liwicka jest ju¿ wyprostowana - czyli mamy do czynienia z wiaduktem. Nasyp kolei nadwi¶lañskiej jest ju¿ podniesiony dostatecznie wysoko. Tor kolei obwodowej wspina siê na niego jeszcze przed wiaduktem, na nim samym widaæ ³±cznik z kolej± nadwi¶lañsk±. Bocznice do magazynów id± w poziomie gruntu ale nie widaæ tego co na zdjêciach z 1944 - 1945 czyli toru linii obwodowej omijaj±cego wiadukt.





Jeszcze jedna ciekawa rzecz. Na ¿adnym z tych planów nie ma wspominanej ju¿ tu ³±cznicy, której ¶lady do dzisiaj tkwi± w asfalcie. Widaæ j± na planie z 1920 roku. Czy¿by pruska pami±tka? Umo¿liwia³aby szybsze przerzucanie transportów z kierunku Pragi na front wschodni?




Gdzie¶ tu pewnie siê mylê. Gdzie?


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#37 21.02.2014 22:49:48

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Co do ³±cznicy...

Niemieckojêzyczna mapka okolic Warszawy (g³ównie chyba chodzi w niej o pier¶cieñ fortów wokó³ miasta), datowana ponoæ na rok 1915, pokazuje co¶ takiego:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393022553.jpg

Je¶li to prawda, ³±cznicê mogli zbudowaæ zarówno Rosjanie - choæby dla usprawnienia komunikacji w pocz±tkach wojny - jak i Niemcy.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#38 22.02.2014 00:40:46

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Pora jak dla mnie najlepsza do pisania ale dzisiaj co¶ za leniwy jestem, wiêc wiêksze rewelacje na jutro zostawiê. Dzisiaj ma³y tylko drobiazg.

Ca³y czas w g³owie siedzi mi przejazd ze ¦liwickiej na Bródno. To, ¿e by³o to skrzy¿owanie w jednym poziomie to mi bardzo pasuje. Wydaje mi siê tylko, ¿e nasypy musia³y byæ w tym czasie zdecydowanie ni¿sze. Wiadomo, ¿e je podwy¿szano w okolicach lat dwudziestych ubieg³ego wieku na Woli ale czy na Pradze nie mam pewno¶ci. Wydaje mi siê jednak, ¿e po wschodniej stronie powinno to mieæ miejsce jeszcze nieco wcze¶niej, w okolicach 1910 roku. Mapa z 1891 roku pokazuje, ¿e w tym miejscu istnia³ ³±cznik kolei obwodowej z nadwi¶lañsk±. Wiêc poziom g³ówek szyn musia³ byæ na identycznym poziomie. Przy okazji i na tej mapie widaæ charakterystyczny kszta³t drogi przecinaj±cej tory, zupe³nie inny ni¿ pó¼niej (po wybudowaniu wiaduktu):
http://s006.radikal.ru/i214/1402/43/afd5049339a9.jpg
Ten ³±cznik widoczny jest te¿ na mapach pokazanych przez chrisfox'a z datami 1888-96 i 1892.

Szersze spojrzenie na okolicê tak z kronikarskiego obowi±zku:
http://s006.radikal.ru/i214/1402/19/654d06cb0807.jpg

Gdzie¶ tu na forum widzia³em fotografiê carskich koszar (plac, konie, musztra) z nasypem w tle (i poci±giem?). Nie mogê jej znale¼æ, kto¶ mi pomo¿e?





Na koniec drobna ciekawostka:
http://s019.radikal.ru/i641/1402/9f/54154a02826d.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#39 22.02.2014 11:18:10

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

O ten obrazek chodzi³o?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393067784.jpg

A ciekawostka, rzeczywi¶cie, ciekawa.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#40 23.02.2014 23:57:13

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Dziêkujê! W³a¶nie o tê fotografiê 2 Orenburskiego Pu³ku Kozaków mi chodzi³o!

Zdjêcie zrobione zosta³o w kwietniu 1908 roku czyli przed przebudow± linii obwodowej. Nasyp jest tu stosunkowo niski a na pewno za niski, ¿eby puszczaæ pod nim ruch z Pragi na Targówek. Tym bardziej, ¿e je¶li siê przyjrzymy to jego wysoko¶æ powoli wzrasta w kierunku mostu. Oznacza to, ¿e w okolicy ¦liwickiej nie by³a to du¿a przeszkoda do pokonania wiêc na pewno przejazd by³ w poziomie szyn.

Zastanawia mnie ten przepust widoczny tu¿ przed parowozem. Nie znajdujê jego ¶ladów gdzie indziej. Ten szpaler drzew to musi byæ droga do stacji Praga.






Teraz co¶ z oficjalnych dokumentów:

http://s019.radikal.ru/i629/1402/83/512016017b00.jpg
http://i031.radikal.ru/1402/94/e9fa63c16b72.jpg
http://i023.radikal.ru/1402/64/35d4cf5be518.jpg
http://s019.radikal.ru/i607/1402/41/6e218751dfcf.jpg
http://i022.radikal.ru/1402/ac/91d76ed692ff.jpg
http://i074.radikal.ru/1402/65/ea3fabadacc5.jpg
http://s019.radikal.ru/i634/1402/61/a0c6771e7cc9.jpg
http://i023.radikal.ru/1402/96/358cc377a740.jpg
Tutaj niczego odkrywczego nie znajdujê ale obrazki lubiê, dlatego wrzucam.

Ciekawiej siê robi za to tutaj:
http://s006.radikal.ru/i214/1402/4d/d0d0495e4865.jpg
http://s020.radikal.ru/i719/1402/82/76a7a18c205c.jpg
http://s019.radikal.ru/i635/1402/f7/fa0ea08e1dba.jpg
http://s52.radikal.ru/i137/1402/0d/bf2ce2628ea0.jpg
http://s017.radikal.ru/i410/1402/39/a67ad10eef13.jpg
http://s019.radikal.ru/i638/1402/f3/66dbe72d64c4.jpg
http://s019.radikal.ru/i608/1402/b4/f617238d09f1.jpg
http://s018.radikal.ru/i517/1402/1b/62c73938f334.jpg
http://i062.radikal.ru/1402/89/97f1f6d2dc3c.jpg
http://s005.radikal.ru/i212/1402/51/101f0fd07c5a.jpg
http://s003.radikal.ru/i201/1402/10/a7bda79c330e.jpg
http://i011.radikal.ru/1402/23/76c35877607f.jpg
http://s43.radikal.ru/i101/1402/b1/8c526dbcd91d.jpg
Oczywi¶cie to tylko fragmenty dotycz±ce kolei obwodowej.

Ca³o¶æ obrazków za:  "1913 g. SPRAVOChNIK dlja zhelеznodorozhnyh statisticheskih otdеlov (spiski stancіj rossіjskih zhelеznyh dorog v alfavitnom i geograficheskom porjadkе ih raspozhozhenіja, svеdеnіja o pereimeіovanіi stancіj, ob otkrytіi novyh linіj i proch." S.-PETERBURG. 1913. Data wydania to co prawda rok 1913, niestety wszystkie dane tam zawarte koñcz± siê na roku 1897.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

Czasy takie, e na fb te trzeba troch istnie - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jestemy ju od dobrych dziesiciu lat :)

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.031 seconds, 7 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
https://www.ehotelsreviews.com/ hotelstayfinder