Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszaw



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualnoci - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualnoci - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#41 24.02.2014 21:15:42

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

(o ile dobrze czytam)

Druga tabelka, pozycja pierwsza od góry. Tu chodzi o bocznicê do zak³adów Kijewski i Scholtze. D³ugo¶æ siê raczej zgadza, móg³ ten tor mieæ 218 s±¿ni. Tylko lokalizacjê okre¶lono ciekawie. Przy stacji Praga?

1885, dwie pow±zkowskie bocznice do sk³adów Tow. Nobel - to¿ to Naftusia, jak nic


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#42 24.02.2014 23:24:13

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Pozwolicie, ¿e trochê sam sobie bêdê odpowiada³? Najpierw to zrobiê a potem poczekam na pozwolenie

afmks napisał:

Oznacza to, ¿e w okolicy ¦liwickiej nie by³a to du¿a przeszkoda do pokonania wiêc na pewno przejazd by³ w poziomie szyn.

Patrz±c na tê mapê nie mam ju¿ najmniejszych w±tpliwo¶ci:
http://i054.radikal.ru/1402/fa/42c7e163ee29.jpg
Ma³o tego, wyra¼nie widac sposobno¶c przej¶cia z nadwi¶lanki na kolej obwodow± w obydwu kierunkach. Czyli nie by³y to dwa oddzielne nasypy, przynajmniej w maju 1897 roku bo tak datowana jest ta mapa.


afmks napisał:

Zastanawia mnie ten przepust widoczny tu¿ przed parowozem. Nie znajdujê jego ¶ladów gdzie indziej. Ten szpaler drzew to musi byæ droga do stacji Praga.

Chodzi mi ten przepust:
http://s006.radikal.ru/i213/1402/5c/f54cc4672a45.jpg
Przez moment my¶la³em, ¿e perspektywa oszukuje i jest to wiadukt ówczesnych ulicy Petersburskiej i Szosy Kowieñskiej. To jednak nie to:
http://s018.radikal.ru/i515/1402/c3/246f5f35b031.jpg
Przeczy temu szpaler drzew wzd³u¿ Szosy Kowieñskiej, widoczny jeszcze na lewo od poci±gu. Na mapie niczego takiego nie widaæ... Jest za to po drugiej stronie nasypu (w wid³ach nasypów) jaki¶ budynek, najpewniej posterunek. Mo¿e to co nazwa³em przepustem to jaka¶ forma doj¶cia do tego posterunku, co¶ w rodzaju schodów?


chrisfox napisał:

Druga tabelka, pozycja pierwsza od góry. Tu chodzi o bocznicê do zak³adów Kijewski i Scholtze. D³ugo¶æ siê raczej zgadza, móg³ ten tor mieæ 218 s±¿ni. Tylko lokalizacjê okre¶lono ciekawie. Przy stacji Praga?

Najbli¿sza tej bocznicy stacja drogi ¿elaznej nadwi¶lañskiej to Praga w³a¶nie, Wawer trochê za daleko. To, ¿e tu¿ obok by³a inna stacja o podobnej nazwie? Zbieg okoliczno¶ci (Dla przypomnienia tylko... Dzisiejsza Warszawa do roku 1898: Warszawa Praga, 1898 - 1904: Praga Terespolska, 1904 - 1919: Warszawa Brzeska, potem Warszawa Wschodnia. Dzisiejsza Warszawa Praga do roku 1902: Praga Nadwi¶lañska, 1902 - 1919: Praga, od 1920: Warszawa Praga.) Na mapie wygl±da³o to tak:
http://s020.radikal.ru/i721/1402/44/1863baf5fc81.jpg


chrisfox napisał:

1885, dwie pow±zkowskie bocznice do sk³adów Tow. Nobel - to¿ to Naftusia, jak nic

Zwróæ jeszcze uwagê na rozstaw szyn...


W Warszawie ma³o rozeznany jestem... nie mogê doj¶æ co to za fabryka Dembo i Kogan (Kohan). Bêdê wdziêczny za obja¶nienia


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#43 25.02.2014 08:40:50

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Móg³by¶ podaæ jakie¶ namiary na tego Lindleya z 1897? Z niewiadomych przyczyn, jako¶ tego nie mam.

Nad przepustem siê nieco zastanawia³em - i te¿ doszed³em do wniosku, ¿e to nie jest to, o czym pomy¶la³em na pocz±tku Pomys³ ze schodami ca³kiem mi siê podoba.

Rozstaw faktycznie, ciekawy (oczywi¶cie, nie spojrza³em). Do Kijewskiego tor szeroki - i to nawet logiczne - do Naftusi tylko normalny... Gazownia i elewatory przygotowane na obie mo¿liwo¶ci a Nobel nie.

Te¿ mnie ci panowie od sk³adu nafty zastanowili, jeszcze nie zd±¿y³em ich poszukaæ.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#44 25.02.2014 11:49:15

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

"Informator". Przewodnik handlowo-przemys³owy Cesarstwa Rossyjskiego. Królestwa Polskiego i Warszawy. Wydanie pierwsze na rok 1889.:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393328757.jpg


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#45 25.02.2014 19:52:06

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Tak siê cz³owiek przyzwyczai³ do tych planów Lindleya na stronie urzêdu miasta... Tymczasem, wydaje mi siê nawet, ¿e d³u¿ej, nieco pe³niejszy jest na stronie Archiwum Pañstwowego (http://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/skorowidz.html).


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#46 25.02.2014 23:09:39

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Dziêkujê. Jako¶ ostatnio sporo zajmowa³em siê zupe³nie czym innym i nieco mi siê pozapomina³o.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#47 25.02.2014 23:57:36

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mam tak samo. Zdesperowany, ¿e nic z map Lindleya (tych ze stron urzêdu miasta) podpar³em siê google'm. Wtedy mnie ol¶ni³o, ¿e ja to od dawna znam)))))

Dziêkujê za nafciarzy Dembo i Kagana! Zastanawiam siê teraz gdzie ich dok³adnie ulokowaæ obok tej huty szk³a. Szopa za piêcioma beczkami to raczej nie by³a...


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#48 26.02.2014 09:53:35

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mam ich. Mapa Lindleya, 1900:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393408106.jpg

Nie wiem w tej chwili, jak d³ugo sk³ad dzia³a³, ale po odzyskaniu niepodleg³o¶ci doczeka³ siê upamiêtnienia w postaci nazwy ulicy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393408295.jpg

Naftowa pojawia siê na planach ju¿ w roku 1919, znika zaraz po wojnie (w 1946 ju¿ jej nie by³o). Powy¿ej plan z 1938 r.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#49 10.03.2014 22:07:26

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Znów nie do koñca o tym, ale trochê siê te sprawy jednak zazêbiaj±, wiêc pozwolê sobie nie tworzyæ odrêbnego w±tku dla tej jednej informacji.

Na - bardzo zreszt± sympatycznej - stronie Fundacji Wspó³pracy Polsko-Niemieckiej www.polacyzwyboru.pl znalaz³em informacjê, która mnie zmusi³a do poszukiwañ... Nie, jednak to oni siê myl±. Zacytujê:

W budynkach przy ul. Radzymiñskiej 116, które dzi¶ zajmuj± hurtownie i magazyny, przed II wojn± ¶wiatow± dzia³a³a huta szk³a. Zosta³a wybudowana w 1879 r. przez firmê „Kijewski, Scholtze i S-ka, Spó³ka Akcyjna Fabryk Chemicznych i Huty Szklanej”. W zak³adzie produkowano szk³o laboratoryjne oraz opakowania szklane. Na pocz±tku XX w. firma wydzier¿awi³a teren spó³ce „Huta i Rafineria Szk³a Targówek”, która dzia³a³a tu do 1939 r.

Stanowczo, huta Kijewskiego by³a tam, gdzie byæ powinna, nie przy dzisiejszej Radzymiñskiej. Gdyby kto¶ nie dowierza³, mo¿na siê na tê informacjê (oprócz niniejszego w±tku ) natkn±æ choæby w spisach (nawet ksi±¿ka adresowa z roku 1920) i na kilku - rosyjskich i niemieckich - mapach z okolic roku 1914. Ca³kiem zreszt± by³ to poka¼ny zak³ad, zatrudnia³ w roku 1904 279 robotników.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#50 11.03.2014 10:46:40

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

I jeszcze, przy okazji linii Obwodowej. Przewodnik z roku 1892 o mo¶cie:

Most kolejowy. Drugi most, Kolejowym zwany, stan±³ na Wi¶le w 1875 r. (8 luty) i wybudowany zosta³ w nieca³e dwa lata, zaczêto bowiem roboty w 1873 r. (w koñcu kwietnia). D³ugo¶æ mostu wynosi 1,657 stóp. Oparty on na dwóch przyczó³kach i sze¶ciu filarach. Z tych pierwszy od strony Pragi, mimo najwiêkszych usi³owañ in¿ynierów, ma fundament ni¿szy o 16 stóp — poniewa¿ kieson nie chcia³ g³êbiej opadaæ. Most jest wystawiony w ten sposób, ¿e do³em zrobione przej¶cie dla wozów, a u góry le¿± dwa tory jeden w drugim: wazki i szeroki dla po³±czenia drogi warszawsko-wiedeñskiej z drogami wschodniemi. Most wybudowa³o Towarzystwo Lilpop, Rau i S-ka, kontrakt z Departamentem dróg ¿elaznych w imieniu przedsiêbiorców podpisa³ Henryk Marconi i podj±³ siê wybudowaæ most za anszlagowan± sumê 1,083,182 rs. 12 kop. z zastrze¿eniem, ¿e je¿eli siê roboty zwiêksz± i koszta podniesione zostan±. Na most ten wysz³o ¿elaza kutego 168,455 pudów, ¿elaza lanego 4,211 pudów, stali 457 pudów i o³owiu 44 pudy. Plany na most wykoñczy³ Tadeusz Chrzano¬wski z udzia³em in¿ynierów Brzezickiego i W³adys³awa Sobolewskiego i technika Stanis³awa Rona.

Czy ten p³ycej posadowiony filar nadal tam stoi? Chyba tak...


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#51 11.03.2014 15:07:54

 weldon

Użytkownik

19455822
Skąd: £omianki
Zarejestrowany: 4.03.2011
Posty: 1184
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Przyczó³ek na warszawskim brzegu by³ posadowiony bezpo¶rednio na gruncie, a przyczó³ek praski i wszystkie filary na stalowych kesonach opuszczanych na g³êboko¶æ 12 m, licz±c od zera Wis³y (78,79 m n.p.m.), tj. najni¿szego jej poziomu ustalonego komisyjnie w 1865 r. (zero obowi±zywa³o do 1959 r.). By³y to pierwsze kesony na ziemiach polskich opuszczane przy wykorzystaniu polskiego potencja³u technicznego.

Stopa rosyjska to zdaje siê 0,3 m, wiêc wychodzi, ¿e pierwszy keson zag³êbili tylko na 7-8 metrów i ¿e tak jest do dzi¶.

Offline

 

#52 28.05.2014 21:51:13

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

http://s018.radikal.ru/i528/1405/20/68060b8cb0c5.jpg

To wzmianka z 1913 roku. Czy to mo¿e chodziæ o tor, który przecina³ obecn± alejê Solidarno¶ci?


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#53 29.05.2014 06:33:33

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Opis siê zgadza, data te¿ by mog³a pasowaæ, bior±c pod uwagê mapkê datowan± na rok 1915:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1393022553.jpg

(by³o w po¶cie #37, powtarzam ¿eby zanadto nie trzeba by³o skakaæ)


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#54 4.06.2014 20:11:40

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

W³a¶nie znalaz³em w gazecie z 1908 roku tak± piêkn± fotografiê i dziêki temu wracam do zaniedbanego przeze mnie w±tku. Nie bêdê siê na temat mostów kolejowych rozpisywa³ bo du¿o o nich napisano i nic m±drego nie potrafiê dodaæ...

Oto sprawczyni:
http://s010.radikal.ru/i311/1406/fc/4663007f80d1.jpg

A oto ów szczegó³owy opis:
http://i055.radikal.ru/1406/75/d030dfc5e518.jpg

(Obydwie rzeczy pochodz± z "Kuriera Kolejowego i Asekuracyjnego", rocznik 1908, nry 14-15)


Zacz±³em ten w±tek nadaj±c mu tytu³ "Piechot± po warszawskich nasypach" nie bez powodu. Po prostu z braku m±drzejszych zajêæ wa³êsa³em siê swojego czasu po tych nasypach szukaj±c artefaktów. Skoro dzisiaj jestem przy mo¶cie to voila! Dla w³asnego widzimisiê mosty bêdê tytu³owa³ "pierwszym" i "drugim" mostem kolejowym chocia¿ "pierwszy" od dawna kolejowym nie jest.


1. Widok drugiego mostu kolejowego z poziomu Wis³ostrady:
http://s001.radikal.ru/i195/1406/da/495da60f25db.jpg


2. Pierwszy od Cytadeli filar, w oryginalnej formie, niegdy¶ stoj±cy w nurcie  rzeki - dzisiaj l±dowy:
http://i062.radikal.ru/1406/80/d9da86e05f07.jpg


3. Z prawej pierwszy, z lewej drugi most kolejowy. Ca³y czas z poziomu Wis³ostrady.
http://i080.radikal.ru/1406/69/3782b37c3fb6.jpg


4. Drugi filar pierwszego mostu z widoczn± granic± miêdzy pierwotnym granitowym boniowaniem a pó¼niejszym - "udaj±cym" kamienn± ok³adzinê:
http://s020.radikal.ru/i702/1406/c9/0758d6fc3d76.jpg


5. Jego odpowiednik w drugim mo¶cie:
http://s020.radikal.ru/i723/1406/cc/aa736233d1df.jpg


6. Widok na obydwa mosty z Wis³ostrady, od po³udnia:
http://s019.radikal.ru/i611/1406/80/d903731c8c68.jpg

Dla porównania widok nieco wcze¶niejszy:
http://s019.radikal.ru/i610/1406/06/fd4d95db10b5.jpg


7. Dzisiaj wnêtrze pierwszego mostu wygl±da tak:
http://s019.radikal.ru/i612/1406/ad/e083295dcd82.jpg

Sto lat temu wygl±da³o to nieco inaczej bo i konstrukcja mostu by³a zupe³nie inna:
http://i021.radikal.ru/1406/cb/55816dc03180.jpg

Bo to i most ju¿ zupe³nie inny:
http://s020.radikal.ru/i716/1406/61/a7130d410a2e.jpg


8. Filar pierwszego mostu ju¿ po praskiej stronie z widoczn± granic± miêdzy starym i nowym:
http://i055.radikal.ru/1406/e1/904e6650bc9a.jpg

Oraz walaj±ce siê resztki starego:
http://s019.radikal.ru/i619/1406/62/869a341e4d87.jpg


9. Praski przyczó³ek drugiego mostu:
http://s018.radikal.ru/i523/1406/81/48ef183ac025.jpg


10. Na pierwszym planie pierwszy most widziany z praskiej strony. Widac tu doskonale w jaki sposób wykorzystuj±c stare, w±skie filary poszerzono górny (drogowy) poziom mostu:
http://s43.radikal.ru/i101/1406/00/609e22c7b9a6.jpg

Co prawda obecna konstrukcja pierwszego mostu jest i tak szersza od pierwotnej ale tylko na tyle ile pozwalaj± stare filary. Dla porównania pierwotne szeroko¶ci obydwu mostów:
http://s019.radikal.ru/i635/1406/7b/c4f17ef8dbdb.jpg


11. Jeszcze spojrzenie na sielski widok mostów z praskiego brzegu:
http://s019.radikal.ru/i619/1406/de/f8829abc9532.jpg


12. Czêsto spotykam siê z w±tpliwo¶ciami czy mostem i  ca³± lini± obwodow± bieg³y dwa tory (w±ski i szeroki) czy te¿ by³y to dwa sploty. Cytowana wcze¶niej notatka i to zdjêcie rozwiewa wszelkie w±tpliwo¶ci:
http://s018.radikal.ru/i519/1406/13/62672cdee9c7.jpg


13. Na dobranoc widoczek pierwszego mostu z czasów okupacji. Widaæ tu doskonale jaki by³ w±ski:
http://i016.radikal.ru/1406/61/a64c27753eec.jpg
http://s020.radikal.ru/i707/1406/79/9495dda673ba.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#55 6.06.2014 12:12:17

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Jeszcze jako ma³y aneks do mostów:

http://s020.radikal.ru/i719/1406/c6/6272106035bf.png


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#56 6.06.2014 13:37:07

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Fajne opracowanie Nie podlizywa³em siê wcze¶niej, bo jeszcze nie mia³em czasu spokojnie siê przyjrzeæ


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#57 9.06.2014 16:37:55

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mo¿e mi ulecieæ pó¼niej z pamiêci a akurat trafi³em:

http://s019.radikal.ru/i614/1406/2d/fc08f159309e.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#58 9.06.2014 20:48:27

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Ten zak³ad w nazwie... Stalownia? Który to rok?


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#59 9.06.2014 21:12:03

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Owszem, ten zak³ad... Stalownia znaczy siê. Rok za¶ 1899.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#60 9.06.2014 21:47:41

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

No proszê, przeczyta³em tamte hieroglify a jedyne, co by³o napisane po ludzku jako¶ mi umknê³o. Trzeba wiêcej je¶æ albo mniej piæ. I spaæ wiêcej (albo mniej).
Nic dziwnego, ¿e przemianowali. Trochê to ju¿ wtedy by³o nieaktualne.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

Czasy takie, e na fb te trzeba troch istnie - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jestemy ju od dobrych dziesiciu lat :)

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.033 seconds, 8 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
ehotelsreviews https://www.ehotelsreviews.com/ https://www.ehotelsreviews.com https://www.hotels-world.pl/