Forum Stowarzyszenia
administrator
(o ile dobrze czytam)
Druga tabelka, pozycja pierwsza od góry. Tu chodzi o bocznicê do zak³adów Kijewski i Scholtze. D³ugo¶æ siê raczej zgadza, móg³ ten tor mieæ 218 s±¿ni. Tylko lokalizacjê okre¶lono ciekawie. Przy stacji Praga?
1885, dwie pow±zkowskie bocznice do sk³adów Tow. Nobel - to¿ to Naftusia, jak nic
Offline
Użytkownik
Pozwolicie, ¿e trochê sam sobie bêdê odpowiada³? Najpierw to zrobiê a potem poczekam na pozwolenie
afmks napisał:
Oznacza to, ¿e w okolicy ¦liwickiej nie by³a to du¿a przeszkoda do pokonania wiêc na pewno przejazd by³ w poziomie szyn.
Patrz±c na tê mapê nie mam ju¿ najmniejszych w±tpliwo¶ci:
Ma³o tego, wyra¼nie widac sposobno¶c przej¶cia z nadwi¶lanki na kolej obwodow± w obydwu kierunkach. Czyli nie by³y to dwa oddzielne nasypy, przynajmniej w maju 1897 roku bo tak datowana jest ta mapa.
afmks napisał:
Zastanawia mnie ten przepust widoczny tu¿ przed parowozem. Nie znajdujê jego ¶ladów gdzie indziej. Ten szpaler drzew to musi byæ droga do stacji Praga.
Chodzi mi ten przepust:
Przez moment my¶la³em, ¿e perspektywa oszukuje i jest to wiadukt ówczesnych ulicy Petersburskiej i Szosy Kowieñskiej. To jednak nie to:
Przeczy temu szpaler drzew wzd³u¿ Szosy Kowieñskiej, widoczny jeszcze na lewo od poci±gu. Na mapie niczego takiego nie widaæ... Jest za to po drugiej stronie nasypu (w wid³ach nasypów) jaki¶ budynek, najpewniej posterunek. Mo¿e to co nazwa³em przepustem to jaka¶ forma doj¶cia do tego posterunku, co¶ w rodzaju schodów?
chrisfox napisał:
Druga tabelka, pozycja pierwsza od góry. Tu chodzi o bocznicê do zak³adów Kijewski i Scholtze. D³ugo¶æ siê raczej zgadza, móg³ ten tor mieæ 218 s±¿ni. Tylko lokalizacjê okre¶lono ciekawie. Przy stacji Praga?
Najbli¿sza tej bocznicy stacja drogi ¿elaznej nadwi¶lañskiej to Praga w³a¶nie, Wawer trochê za daleko. To, ¿e tu¿ obok by³a inna stacja o podobnej nazwie? Zbieg okoliczno¶ci (Dla przypomnienia tylko... Dzisiejsza Warszawa do roku 1898: Warszawa Praga, 1898 - 1904: Praga Terespolska, 1904 - 1919: Warszawa Brzeska, potem Warszawa Wschodnia. Dzisiejsza Warszawa Praga do roku 1902: Praga Nadwi¶lañska, 1902 - 1919: Praga, od 1920: Warszawa Praga.) Na mapie wygl±da³o to tak:
chrisfox napisał:
1885, dwie pow±zkowskie bocznice do sk³adów Tow. Nobel - to¿ to Naftusia, jak nic
Zwróæ jeszcze uwagê na rozstaw szyn...
W Warszawie ma³o rozeznany jestem... nie mogê doj¶æ co to za fabryka Dembo i Kogan (Kohan). Bêdê wdziêczny za obja¶nienia
Offline
administrator
Móg³by¶ podaæ jakie¶ namiary na tego Lindleya z 1897? Z niewiadomych przyczyn, jako¶ tego nie mam.
Nad przepustem siê nieco zastanawia³em - i te¿ doszed³em do wniosku, ¿e to nie jest to, o czym pomy¶la³em na pocz±tku Pomys³ ze schodami ca³kiem mi siê podoba.
Rozstaw faktycznie, ciekawy (oczywi¶cie, nie spojrza³em). Do Kijewskiego tor szeroki - i to nawet logiczne - do Naftusi tylko normalny... Gazownia i elewatory przygotowane na obie mo¿liwo¶ci a Nobel nie.
Te¿ mnie ci panowie od sk³adu nafty zastanowili, jeszcze nie zd±¿y³em ich poszukaæ.
Offline
administrator
"Informator". Przewodnik handlowo-przemys³owy Cesarstwa Rossyjskiego. Królestwa Polskiego i Warszawy. Wydanie pierwsze na rok 1889.:
Offline
Użytkownik
Tak siê cz³owiek przyzwyczai³ do tych planów Lindleya na stronie urzêdu miasta... Tymczasem, wydaje mi siê nawet, ¿e d³u¿ej, nieco pe³niejszy jest na stronie Archiwum Pañstwowego (http://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/skorowidz.html).
Offline
administrator
Dziêkujê. Jako¶ ostatnio sporo zajmowa³em siê zupe³nie czym innym i nieco mi siê pozapomina³o.
Offline
Użytkownik
Mam tak samo. Zdesperowany, ¿e nic z map Lindleya (tych ze stron urzêdu miasta) podpar³em siê google'm. Wtedy mnie ol¶ni³o, ¿e ja to od dawna znam)))))
Dziêkujê za nafciarzy Dembo i Kagana! Zastanawiam siê teraz gdzie ich dok³adnie ulokowaæ obok tej huty szk³a. Szopa za piêcioma beczkami to raczej nie by³a...
Offline
administrator
Mam ich. Mapa Lindleya, 1900:
Nie wiem w tej chwili, jak d³ugo sk³ad dzia³a³, ale po odzyskaniu niepodleg³o¶ci doczeka³ siê upamiêtnienia w postaci nazwy ulicy:
Naftowa pojawia siê na planach ju¿ w roku 1919, znika zaraz po wojnie (w 1946 ju¿ jej nie by³o). Powy¿ej plan z 1938 r.
Offline
administrator
Znów nie do koñca o tym, ale trochê siê te sprawy jednak zazêbiaj±, wiêc pozwolê sobie nie tworzyæ odrêbnego w±tku dla tej jednej informacji.
Na - bardzo zreszt± sympatycznej - stronie Fundacji Wspó³pracy Polsko-Niemieckiej www.polacyzwyboru.pl znalaz³em informacjê, która mnie zmusi³a do poszukiwañ... Nie, jednak to oni siê myl±. Zacytujê:
W budynkach przy ul. Radzymiñskiej 116, które dzi¶ zajmuj± hurtownie i magazyny, przed II wojn± ¶wiatow± dzia³a³a huta szk³a. Zosta³a wybudowana w 1879 r. przez firmê „Kijewski, Scholtze i S-ka, Spó³ka Akcyjna Fabryk Chemicznych i Huty Szklanej”. W zak³adzie produkowano szk³o laboratoryjne oraz opakowania szklane. Na pocz±tku XX w. firma wydzier¿awi³a teren spó³ce „Huta i Rafineria Szk³a Targówek”, która dzia³a³a tu do 1939 r.
Stanowczo, huta Kijewskiego by³a tam, gdzie byæ powinna, nie przy dzisiejszej Radzymiñskiej. Gdyby kto¶ nie dowierza³, mo¿na siê na tê informacjê (oprócz niniejszego w±tku ) natkn±æ choæby w spisach (nawet ksi±¿ka adresowa z roku 1920) i na kilku - rosyjskich i niemieckich - mapach z okolic roku 1914. Ca³kiem zreszt± by³ to poka¼ny zak³ad, zatrudnia³ w roku 1904 279 robotników.
Offline
administrator
I jeszcze, przy okazji linii Obwodowej. Przewodnik z roku 1892 o mo¶cie:
Most kolejowy. Drugi most, Kolejowym zwany, stan±³ na Wi¶le w 1875 r. (8 luty) i wybudowany zosta³ w nieca³e dwa lata, zaczêto bowiem roboty w 1873 r. (w koñcu kwietnia). D³ugo¶æ mostu wynosi 1,657 stóp. Oparty on na dwóch przyczó³kach i sze¶ciu filarach. Z tych pierwszy od strony Pragi, mimo najwiêkszych usi³owañ in¿ynierów, ma fundament ni¿szy o 16 stóp — poniewa¿ kieson nie chcia³ g³êbiej opadaæ. Most jest wystawiony w ten sposób, ¿e do³em zrobione przej¶cie dla wozów, a u góry le¿± dwa tory jeden w drugim: wazki i szeroki dla po³±czenia drogi warszawsko-wiedeñskiej z drogami wschodniemi. Most wybudowa³o Towarzystwo Lilpop, Rau i S-ka, kontrakt z Departamentem dróg ¿elaznych w imieniu przedsiêbiorców podpisa³ Henryk Marconi i podj±³ siê wybudowaæ most za anszlagowan± sumê 1,083,182 rs. 12 kop. z zastrze¿eniem, ¿e je¿eli siê roboty zwiêksz± i koszta podniesione zostan±. Na most ten wysz³o ¿elaza kutego 168,455 pudów, ¿elaza lanego 4,211 pudów, stali 457 pudów i o³owiu 44 pudy. Plany na most wykoñczy³ Tadeusz Chrzano¬wski z udzia³em in¿ynierów Brzezickiego i W³adys³awa Sobolewskiego i technika Stanis³awa Rona.
Czy ten p³ycej posadowiony filar nadal tam stoi? Chyba tak...
Offline
Przyczó³ek na warszawskim brzegu by³ posadowiony bezpo¶rednio na gruncie, a przyczó³ek praski i wszystkie filary na stalowych kesonach opuszczanych na g³êboko¶æ 12 m, licz±c od zera Wis³y (78,79 m n.p.m.), tj. najni¿szego jej poziomu ustalonego komisyjnie w 1865 r. (zero obowi±zywa³o do 1959 r.). By³y to pierwsze kesony na ziemiach polskich opuszczane przy wykorzystaniu polskiego potencja³u technicznego.
Stopa rosyjska to zdaje siê 0,3 m, wiêc wychodzi, ¿e pierwszy keson zag³êbili tylko na 7-8 metrów i ¿e tak jest do dzi¶.
Offline
Użytkownik
To wzmianka z 1913 roku. Czy to mo¿e chodziæ o tor, który przecina³ obecn± alejê Solidarno¶ci?
Offline
administrator
Opis siê zgadza, data te¿ by mog³a pasowaæ, bior±c pod uwagê mapkê datowan± na rok 1915:
(by³o w po¶cie #37, powtarzam ¿eby zanadto nie trzeba by³o skakaæ)
Offline
Użytkownik
W³a¶nie znalaz³em w gazecie z 1908 roku tak± piêkn± fotografiê i dziêki temu wracam do zaniedbanego przeze mnie w±tku. Nie bêdê siê na temat mostów kolejowych rozpisywa³ bo du¿o o nich napisano i nic m±drego nie potrafiê dodaæ...
Oto sprawczyni:
A oto ów szczegó³owy opis:
(Obydwie rzeczy pochodz± z "Kuriera Kolejowego i Asekuracyjnego", rocznik 1908, nry 14-15)
Zacz±³em ten w±tek nadaj±c mu tytu³ "Piechot± po warszawskich nasypach" nie bez powodu. Po prostu z braku m±drzejszych zajêæ wa³êsa³em siê swojego czasu po tych nasypach szukaj±c artefaktów. Skoro dzisiaj jestem przy mo¶cie to voila! Dla w³asnego widzimisiê mosty bêdê tytu³owa³ "pierwszym" i "drugim" mostem kolejowym chocia¿ "pierwszy" od dawna kolejowym nie jest.
1. Widok drugiego mostu kolejowego z poziomu Wis³ostrady:
2. Pierwszy od Cytadeli filar, w oryginalnej formie, niegdy¶ stoj±cy w nurcie rzeki - dzisiaj l±dowy:
3. Z prawej pierwszy, z lewej drugi most kolejowy. Ca³y czas z poziomu Wis³ostrady.
4. Drugi filar pierwszego mostu z widoczn± granic± miêdzy pierwotnym granitowym boniowaniem a pó¼niejszym - "udaj±cym" kamienn± ok³adzinê:
5. Jego odpowiednik w drugim mo¶cie:
6. Widok na obydwa mosty z Wis³ostrady, od po³udnia:
Dla porównania widok nieco wcze¶niejszy:
7. Dzisiaj wnêtrze pierwszego mostu wygl±da tak:
Sto lat temu wygl±da³o to nieco inaczej bo i konstrukcja mostu by³a zupe³nie inna:
Bo to i most ju¿ zupe³nie inny:
8. Filar pierwszego mostu ju¿ po praskiej stronie z widoczn± granic± miêdzy starym i nowym:
Oraz walaj±ce siê resztki starego:
9. Praski przyczó³ek drugiego mostu:
10. Na pierwszym planie pierwszy most widziany z praskiej strony. Widac tu doskonale w jaki sposób wykorzystuj±c stare, w±skie filary poszerzono górny (drogowy) poziom mostu:
Co prawda obecna konstrukcja pierwszego mostu jest i tak szersza od pierwotnej ale tylko na tyle ile pozwalaj± stare filary. Dla porównania pierwotne szeroko¶ci obydwu mostów:
11. Jeszcze spojrzenie na sielski widok mostów z praskiego brzegu:
12. Czêsto spotykam siê z w±tpliwo¶ciami czy mostem i ca³± lini± obwodow± bieg³y dwa tory (w±ski i szeroki) czy te¿ by³y to dwa sploty. Cytowana wcze¶niej notatka i to zdjêcie rozwiewa wszelkie w±tpliwo¶ci:
13. Na dobranoc widoczek pierwszego mostu z czasów okupacji. Widaæ tu doskonale jaki by³ w±ski:
Offline
Użytkownik
Jeszcze jako ma³y aneks do mostów:
Offline
administrator
Fajne opracowanie Nie podlizywa³em siê wcze¶niej, bo jeszcze nie mia³em czasu spokojnie siê przyjrzeæ
Offline
Użytkownik
Mo¿e mi ulecieæ pó¼niej z pamiêci a akurat trafi³em:
Offline
administrator
Ten zak³ad w nazwie... Stalownia? Który to rok?
Offline
Użytkownik
Owszem, ten zak³ad... Stalownia znaczy siê. Rok za¶ 1899.
Offline
administrator
No proszê, przeczyta³em tamte hieroglify a jedyne, co by³o napisane po ludzku jako¶ mi umknê³o. Trzeba wiêcej je¶æ albo mniej piæ. I spaæ wiêcej (albo mniej).
Nic dziwnego, ¿e przemianowali. Trochê to ju¿ wtedy by³o nieaktualne.
Offline