Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Tajemnicze oczywiście dla mnie, bo nie znalazłem żadnej wzmianki na ten "wąski" temat.
Z widocznej powyżej ulicy 6 sierpnia skręcają w Polną, co widać również poniżej
i widoczne są na placu Unii Lubelskiej
Może ktoś coś wie i podzieli się?
Offline
administrator
Bocznica do linii wiedeńskiej - biegła dalej obok Filtrów. Zlikwidowana... nie pamiętam, kiedy (na dość długo przed wojną). Niestety, nie mam teraz czasu szukać.
(mam nadzieję, że nic mi się nie pomyliło - pisałem całkowicie z głowy)
Offline
Moderator
Może jakaś bocznica na teren Politechniki, może w związku z Wystawą Higieniczną a może na teren szpitala wojskowego?
Offline
Moderator
Krzysztof zapomniał dodać, że była to linia wąskotorowa łącząca Kolej Grójecką ze stacją przeładunkową.
Offline
administrator
Dziękuję za uzupełnienie Wąskie mam horyzonty i tor normalny w ogóle nie przyszedł mi do łepetyny.
Pamiętasz może, kiedy to zlikwidowano? Mnie się rzecz kojarzy z wielką hecą rozpętaną wokół wąskotorówek na ulicach (na początku lat trzydziestych?). Nawet chyba wiem, gdzie tego szukać ale chwilowo nie mam czasu.
Offline
chrisfox napisał:
Pamiętasz może, kiedy to zlikwidowano? Mnie się rzecz kojarzy z wielką hecą rozpętaną wokół wąskotorówek na ulicach (na początku lat trzydziestych?). Nawet chyba wiem, gdzie tego szukać ale chwilowo nie mam czasu.
Pasowal by 1935 rok.
Krzysztof
Offline
Moderator
Na zdjęciu widzimy pogrzeb Marszałka Piłsudskiego czyli z całą pewnością jest to rok 1935. I mniej więcej w tym okresie została wybudowana nowa stacja styczna Kolei Grójeckiej z koleją normalnotorową. Nowa stacja to Piaseczno Przeładunkowe. Linia przez miasto stała się zbędna, jak widzimy tor jest ale czy jeszcze używany? Być może tak, gdyż całkowite otwarcie Piaseczna Przeł. nastąpiło na jesieni 1935 r.
I jeszcze taka mała ciekawostka związana z pogrzebem Marszałka.
Na Pole Mokotowskie dochodziła bocznica normalnotorowa. I właśnie tą bocznicą przeprowadzono wagon z lawetą, na której umieszczona była trumna. Początkowo wagon był ciagnięty przez oficerów WP.
Wagon został specjalnie przygotowany. Był to wagon osobowy, czteroosiowy z którego zostało zdjęte nadwozie.
Offline
administrator
Mechanik Jarząbek napisał:
Na Pole Mokotowskie dochodziła bocznica normalnotorowa.
A właśnie... Widziałem ją na jakiejś mapie - a ponieważ nie zaznaczono tam naszej wąskotorówki, podejrzewałem nawet, że to ją tak tam niechlujnie narysowano.
Offline
Moderator
Niestety, kiedyś demontażu linii kolejowych dokonywano bardzo skutecznie. Nie pozostawiając ani kawałeczka starych szyn. Dziś b.często /na szczęście/ pozostaje malutki fragment w ulicy, zalany asfaltem. Po kilku latach uwidacznia się. I to trzeba dokumentować. Ja niestety przegapiłem odkrycie przez firmę remontową rozjazdu tramwajowego na rogu Czerniakowskiej i Chełmskiej. Za chwilę znikną ślady bocznic na Służewcu - Bokserska, Cybernetyki. Dziś jeszcze są ...... a jutro?
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
Ja niestety przegapiłem odkrycie przez firmę remontową rozjazdu tramwajowego na rogu Czerniakowskiej i Chełmskiej.
Ja na szczęście nie przegapiłem Niestety nie "załapałem się" już na samą zwrotkę. Wtedy sądziłem, że jej po prostu już tam fizycznie nie było. Widać spóźniłem się, tym bardziej szkoda...
Offline
lipton napisał:
Ja na szczęście nie przegapiłem Niestety nie "załapałem się" już na samą zwrotkę. Wtedy sądziłem, że jej po prostu już tam fizycznie nie było. Widać spóźniłem się, tym bardziej szkoda...
Osobiscie podczas odkopywania torow na skrzyzowaniu Czerniakowskiej i Chelmskiej byc nie moglem, bo bylem wowczas gdzies w innym miejscu naszego kontynentu. Ale zdjecie z fragmnetami widocznej jednej z szyn na Chelmskiej mam
Krzysztof
Offline
Użytkownik
oelka napisał:
lipton napisał:
Ja na szczęście nie przegapiłem Niestety nie "załapałem się" już na samą zwrotkę. Wtedy sądziłem, że jej po prostu już tam fizycznie nie było. Widać spóźniłem się, tym bardziej szkoda...
Osobiscie podczas odkopywania torow na skrzyzowaniu Czerniakowskiej i Chelmskiej byc nie moglem, bo bylem wowczas gdzies w innym miejscu naszego kontynentu. Ale zdjecie z fragmnetami widocznej jednej z szyn na Chelmskiej mam
No ja też mam A "Twoje" fotki kojarzę - robił je zdaje się Twój brat. Zdziwiła mnie tylko informacja Mechanika Jarząbka, że odkopano tam wówczas również rozjazd. Co jest przecież bardzo prawdopodobne.
PS. Ja w ogóle nie przypuszczałem, że tam cokolwiek po tramwajach się ostało. Byłem więc pozytywnie zaskoczony Zresztą nie pierwszy raz!
Offline
Użytkownik
Dziękuję za wyjaśnienia.
Mechanik Jarząbek napisał:
Początkowo wagon był ciagnięty przez oficerów WP.
Wagon został specjalnie przygotowany. Był to wagon osobowy, czteroosiowy z którego zostało zdjęte nadwozie.
Pozwolę sobie to zobrazować
Opis obrazu:
Oficerowie Wojska Polskiego przeciągają platformę kolejową z trumną na Dworzec Główny.
Spory dystans
Offline
lipton napisał:
Zdziwiła mnie tylko informacja Mechanika Jarząbka, że odkopano tam wówczas również rozjazd. Co jest przecież bardzo prawdopodobne.
Oczywiscie. Choc rozjazdy jakos czesciej byly jednak demontowane.
Ja w ogóle nie przypuszczałem, że tam cokolwiek po tramwajach się ostało. Byłem więc pozytywnie zaskoczony Zresztą nie pierwszy raz!
Ja tez nie podejrzewalem, aby tam co kolwiek zostalo po przebudowie Czerniakowskiej w Wislostrade. Jednak pospiech i koniecznosc utrzymania deklarowanych na rozne polityczne okazje terminow mialo jak widac i te zalete, ze wszystko co bylo zostalo pod spodem, lacznie z torowiskiem z 1957 roku.
chrisfox napisał:
Mechanik Jarząbek napisał:
Na Pole Mokotowskie dochodziła bocznica normalnotorowa.
A właśnie... Widziałem ją na jakiejś mapie - a ponieważ nie zaznaczono tam naszej wąskotorówki, podejrzewałem nawet, że to ją tak tam niechlujnie narysowano.
W sumie to dosc latwo da sie zlokalizowac jej przebieg na ortofotomapie zlozonej ze zdjec z 1945 roku. Choc w dzisiejszych warunkach tor kolejowy np. w Parku Wielkopolskim wydaje sie dosc abstrakcyjnym zjawiskiem.
A ta bocznica odegrala jeszcze swoja role w 1937 roku, gdy na Polu Mokotowskim zoorganizowano wystawe, ktorej czesc ekspozycji stanowil tabor kolejowy, w tym najnowsze parowozy, czy zespol 91000/92000 i lokomotywa E100.
Swoja droga ciekawie musial sie prezentowac pozniejszy EW51 na Filtrowej
Krzysztof
Ostatnio edytowany przez oelka (23.11.2009 00:16:53)
Offline
administrator
Niestety. Już sama nazwa Pole Mokotowskie wprawia mnie w lekką dezorientację. Jakoś się w tamtych okolicach nie specjalizuję. Bardzo ciekawy wątek, dorzućcie jeszcze coś
Offline
Moderator
To musiała być niezła plątanina torów na niezbyt dużym obszarze: normalny, normalny EKD, tramwajowy, 1000 mm i 800 mm.
Offline