Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
W Internecie, na rosyjskich stronach mo¿na czasami trafiæ na sympatyczne niespodzianki.
Za³±czam fotkê pochodz±c± z czasów carskich ytamwaju konnego kursuj±cego z Wawra do Mi³osnej.
Na tej trasie zwyczajowo kursowa³o 8 par wozów (tramwajów) konnych a w dni ¶wi±teczne 9. Linia musia³a cieszyæ siê popularno¶ci± i zapewne by³a dochodowa. Jak wspominaj± rosyjskie ¼ród³a, tylko w roku 1909 przewieziono t± kolejk± 50.683 pasa¿erów.
Jest te¿ schemat trasy kolejki konnej Wawer-Wi±zowna.
[Конная железная дорога Вавер•Вёнзовна].
Chocia¿ ca³y projekt obejmowa³ budowê trasy z Wawra do Wi±zownej, to ostatecznie z powodu braku funduszy nigdy nie wybudowano odcinka z Mi³osnej do Wi±zownej. Ostatni tramwaj konny przejecha³ têdy 7go wrze¶nia 1939r. W roku 1940 Niemcy ca³kowicie rozebrali tory kolejki. Dzisiaj po niej ju¿ chyba nie ma w terenie ¿adnego ¶ladu. Niew±tpliwie by³a to najd³u¿ej dzia³aj±ca na obszarze dzisiejszej Warszawy linia kolei konnej.
Offline
administrator
W terenie? Janek pewnie zna jakie¶ nasypy. No i do¶æ dziwna jak na podwarszawsk± miejscowo¶æ nazwa ulicy - Tramwajowa
Offline
Moderator
Dzi¶ w terenie zapewne bêdzie trudno co¶ znale¼æ. Tak jak napisa³ Krzysztof - w Starej Mi³o¶nie jest ulica Tramwajowa. Ponadto jeszcze kilka lat temu by³ drewniany budynek z ³adn± drewnian± tablic± - Cegielnia Mi³osna. Obok le¿a³a powykrêcana szyna waskotorowa a to wszystko w pobli¿u nowo budowanego osiedla. Gdzie¶-kiedy¶ us³ysza³em informacjê, ¿e obok tego budyneczku, w zasypanej gliniance pozostawiono wagonik towarowy.
A ze 40 lat temu po lewej stronie linii Warszawa - Otwock, na odc. Wawer-Anin jeszcze by³ ma³y mosteczek, chyba jedyna pozosta³o¶æ po tej kolejce.
Offline
Użytkownik
Na stronie linii otwockiej (http://www.linia.³omatko, mia³o byæ com.pl/public/article.php?58-3501-0) jest ciekawy opis historii powstawania tej kolejki. Cytujê obszerne fragmenty:
„Dopiero po 1906 r. podjêto prace projektowe i uzyskano pozwolenie od w³adz carskich na inwestycje w okolicach fortu Suworowa w Wawrze. Spór o trasê kolejki interesowa³ sto³eczn± prasê i pojawi³y siê artyku³y na ten temat. Warto podkre¶liæ, ze mieszkañcy doliny Mieni byli tym mocno zainteresowani. In¿. Henryk Huss (1838-1915), twórca g³ównych kolejek podwarszawskich, ju¿ w 1907 r. przed³o¿y³ projekt budowy odcinka Wawer-Wi±zowna: Nowa linia kieruje siê w sposób nastêpuj±cy: od Wawra wzd³u¿ linii nadwi¶lañskiej do starego traktu wo³owego, Wawer Fabryczny (fabryka ¿elaza Tow. Akc. „Wawer”), Kaczy Dó³ (willa i fabryka Edmunda Chrzanowskiego), Podkaczy Dó³ w którym maj± swe posiad³o¶ci, przeciête przez now± liniê kolejow±, pp. Dobkiewicz, D³ugosz, Podobalski, Ulanicki i kilku innych. Nastêpnie kolej wchodzi w granice posiad³o¶ci pp. Brunona, Kaetzlera, Langnera, Poradowskiego, Grendyszyñskiego, Straszewicza, Grzegorzewskiego, Karola Junga; wreszcie kolejka dochodzi do terytorium sukcesorów ¶p. Leona Chrzanowskiego, gdzie istnieje pensjonat, a ma stan±æ sanatorium, po czym przecina Mi³osnê z posiad³o¶ciami ksiêdza Gralewskiego, Szlenkiera, ksiêdza Rostkowskiego i koñczy w Wi±zownie, nale¿±cej do p. Szymona Neumana. D³ugo¶æ linii do koñca wyniesie 12 wiorst. [ -- ] Niestety, projekt ten pozosta³ na papierze, a linia kolejki nigdy nie dotar³a do centrum Wi±zowny. Pozosta³a po nim ma³a lokalna rekompensata w postaci tramwaju konnego kursuj±cego przez wiele lat na trasie Wawer-Mi³osna.”
Ostatni kurs tramwaju konnego z Wawra do Mi³osnej odby³ siê 7 wrze¶nia 1939.
TRASBUS na swojej stronie tak to relacjonuje:
Najprawdopodobniej tego dnia (07.09.1939) zakoñczy³a dzia³alno¶æ najd³u¿ej dzia³aj±ca na obszarze dzisiejszej Warszawy linia kolei konnej, ³±cz±ca Wawer z Miedzeszynem i Star± Mi³osn±. W okresie okupacji nie wznowiono dzia³alno¶ci linii, za¶ w roku 1940 rozebrano ca³kowicie jej tory.
Offline
administrator
Trasbus - wiadomo - znakomity jest. Jednak, co do kolejek, by³bym ostro¿ny. Oczywi¶cie, mo¿e byæ dok³adnie tak, jak podaj±. Byæ mo¿e tylko z lini± mareck± maj± problemy
Offline
survey06 napisał:
TRASBUS na swojej stronie tak to relacjonuje:
{...} ³±cz±ca Wawer z Miedzeszynem i Star± Mi³osn±. {...}
Chyba ³±cz±ca Wawer z Miêdzylesiem. Bo do Miedzeszyna to jeszcze kawa³ drogi. I Rado¶æ miêdzy nimi.
Offline
Moderator
Z ca³± pewno¶ci±.
Offline
administrator
O, proszê. Przeczyta³em Trasbus i ju¿ nie patrzy³em dalej
Offline
Użytkownik
Czy ta kolejka nie mia³a mo¿e metalowych podk³adów,ca³a masa takich podk³adów wzmocni³a ziemianki w Starej Mi³osnej w 1944roku.
Offline
Moderator
survey06 napisał:
Na tej trasie zwyczajowo kursowa³o 8 par wozów (tramwajów) konnych a w dni ¶wi±teczne 9. Linia musia³a cieszyæ siê popularno¶ci± i zapewne by³a dochodowa. Jak wspominaj± rosyjskie ¼ród³a, tylko w roku 1909 przewieziono t± kolejk± 50.683 pasa¿erów.
Z tego co sobie policzy³em to wychodzi mi 18 osób na jedn± parê a na zdjêciu widaæ wiêcej.
W zimie 1912 by³o 14 par poci±gów, ¿e siê tak wyra¿ê.
Jak widaæ tramwaj by³ skomunikowany z kolejk± karczewsk±. Niestety wiêcej tabelek, jak na razie nie znalaz³em.
Pozdrawiam serdecznie i komunikatywnie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
PS.
Witam po d³ugiej nieobecno¶ci.
Offline
administrator
Jakie ¶liczno¶ci... Dziêki, Jarku
Offline
Użytkownik
Nieco nie w temacie...
¦ladem po kolejce konnej Wawer - Mi³osna jest ulica Tramwajowa w Starej Mi³osnej (Mi³o¶nie - nigdy nie wiem której formy u¿ywaæ). ¦ladem po kolejce konnej Okuniew - stacja Mi³osna jest ulica Tramwajowa w Mi³osnej (Mi³o¶nie - j.w. )
Offline
Moderator
afmks napisał:
Starej Mi³osnej (Mi³o¶nie - nigdy nie wiem której formy u¿ywaæ)
Proste rozwi±zanie - obecnie w Warszawie - niegdy¶ w Weso³ej a ten drugi w Sulejówku
Tak¿e w Wo³ominie jest ulica Tramwajowa a Karczew bije na g³owê wszystkie miejscowo¶ci, gdy¿ s± tam ulice o nazwach: Kolejkowa, Zakolejkowa i Dojazd. Przemieszczj±c siê przez £omianki stoimy w korku na ulicy Kolejowej, przebiegaj±cej po dawnym szlaku kolejowym do Palmir.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
Proste rozwi±zanie - obecnie w Warszawie - niegdy¶ w Weso³ej a ten drugi w Sulejówku
He, he... To tytu³owa kolejka by³aby Warszawa - Weso³a czy Warszawa - Warszawa? Od mi³o¶niaków za¶ nigdy nie s³ysza³em, ¿e s± z Sulejówka Dwa lata mieszka³em w Mi³osnej (gdzie ja nie mieszka³em...) i tylko raz powiedzia³em, ¿e to Sulejówek)))))
Wracaj±c do rzeczy. Gdzie¶ (tylko gdzie?) mam przyzwoicie opracowan± ksi±¿kê o historii Mi³osnej - kilka s³ów by³o tam o tramwaju konnym z Okuniewa do stacji Mi³osna. Poszukam, znajdê, napiszê tutaj co znalaz³em)))
Po kilku minutach...
Wiele tam tego nie znalaz³em.. Tramwaj konny z Okuniewa do dworca kolejowego w Mi³osnej funkcjonowa³ w latach 1898 - 1914. Tory oczywi¶cie rozebrali wycofuj±cy siê Rosjanie.
Ostatnio edytowany przez afmks (29.04.2012 16:23:56)
Offline
Moderator
afmks napisał:
Tory oczywi¶cie rozebrali wycofuj±cy siê Rosjanie.
Troszeczkê zostawili Kilka lat temu gdzie¶ czyta³em, ¿e przy przebudowie ulicy natrafiono na stare szyny.
Offline