Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Je¿eli by kto¶ nadal stacji Marki szuka³:
Niestety nie wiem z którego to roku.
Offline
Moderator
podobno 1910r
Offline
Użytkownik
Daros napisał:
podobno 1910r
Czy ja ju¿ nie zastrzega³em, ¿e na ogó³ nie pamiêtam gdzie co mam i tak w ogóle ba³aganiarz jestem
Czyta³em jakie¶ rosyjskojêzyczne forum, wpad³o w oko i bach na kolejkê wrzuci³em )))))
Offline
Użytkownik
Zrobi³em w³a¶nie wizjê lokaln± w miejscu gdzie wg wszelkiego prawdopodobieñstwa by³a platforma Drewnica. Zrobi³em nawet kilka zdjêæ, tyle tylko, ¿e na nich nie widaæ tego co siê widzi bêd±c na miejscu. Otó¿ na wysoko¶ci nadle¶nictwa Drewnica nasyp ziemny jest zdecydowanie szerszy od strony pó³nocnej. Zaczyna siê to mniej wiêcej od przejazdu przez tory ulicy Kolejowej i ci±gnie siê w stronê Warszawy oko³o 500 m. Po stronie po³udniowej jest tylko urwany fragment nasypu ³±cznicy i dalej ten nasyp w postaci ³uku Kolejowej. Obecno¶æ nadle¶nictwa, moim zdaniem, mo¿e potwierdzaæ to, ¿e w tym miejscu by³a ³adownia drewna wycinanego w okolicznych lasach. Jeden z RJ cytowanych przez k_n_g podaje odleg³o¶æ 0.9 wiorsty miêdzy Древница пл. a Зубки пл. - to by siê zgadza³o. Penetrowane przeze mnie dzisiaj krzaczory pe³ne komarów s± w³a¶nie w odleg³o¶ci oko³o jednego kilometra od p.o. Z±bki.
Sk±d taka niewielka odleg³o¶æ? Wydaje mi siê, ¿e móg³ palce maczaæ w tym hrabia Adam Feliks Ronikier - ojciec za³o¿yciel wspó³czesnych Z±bek. W roku 1905 hrabia Adam przej±³ po ojcu miêdzy innymi maj±tek Z±bki. ¦wie¿o upieczony architekt postanowi³ za³o¿yæ w ojczystym maj±tku wzorcowe miasto - ogród. Niew±tpliwie, czynnikiem mocno pomagaj±cym w urzeczywistnieniu idei mia³ byæ przystanek kolejowy. Od tego prawdopodobnie zacz±³ swoje starania, skoro w 1909 roku w RJ tu¿ przed platform± Drewnica pojawia siê platforma Z±bki. Nied³ugo potem Roniker rozparcelowa³ swoje ziemie i razem z Towarzystwem Budowy Miasta Ogrodu Z±bki og³osi³ konkurs urbanistyczny. Wkrótce jednak wybuch³a wielka wojna i plany spali³y na panewce. Z±bki wygl±daj± jak wygl±daj±, mamy przystanek Z±bki, nie mamy przystanku Drewnica.
Zdjêcie wykonano w 1932 roku. Patrz±c jednak na kszta³t latarni my¶lê, ¿e to "postrojka" z czasów hrabiego Ronikiera.
Tyle w temacie
Ostatnio edytowany przez afmks (2.06.2012 21:40:52)
Offline
Użytkownik
Tak przy okazji... kolejny kamyk do ogródka "Drewnica":
Rok 1915, niemiecka mapa okolic Warszawy. Mamy kolejno: Hst (Haltestelle) Sombki, Hst Drewnitza i Hst Sjelonka. Wszystko na linii petersburskiej. Na linii mareckiej Bhf (Bahnhof) Drewnitza
Offline
Użytkownik
¯eby nieco zagmatwaæ sprawê Drewnicy :
(¼ród³o: "1913 г. СПРАВОЧНИКЪ для желѣзнодорожныхъ статистическихъ отдѣловъ (списки станцій россійскихъ желѣзныхъ дорогъ въ алфавитномъ и географическомъ порядкѣ ихъ распожоженія, свѣдѣнія о переимеіованіи станцій, объ открытіи новыхъ линій и проч.)" С.-ПЕТЕРБУРГЪ. 1913)
(teraz mo¿e bêdzie lepiej widaæ )
Ostatnio edytowany przez afmks (21.08.2013 21:35:25)
Offline
administrator
Niestety, na moim urlopowym sprzêcie nie widzê
Offline
administrator
Przeczytaæ potrafiê, co jednak nie do koñca oznacza zrozumienie istoty przemian Miejsce na 1039 wior¶cie przemianowano najpierw na Z±bki, potem na Drewnicê a w koñcu Z±bki nazwano Drewnic± a Drewnicê Z±bkami? Wiem, taka wiorsta to jest pare metrów, pewnie mowa o dwóch lokalizacjach, ale zapis wygl±da zabawnie.
Offline
Użytkownik
Odleg³o¶æ miêdzy obecnym przystankiem Z±bki a domniemanym miejscem gdzie by³a zagadkowa "platforma" to oko³o kilometr - czyli wiorsta w³a¶nie. Moja teoria (niczym nie poparta) wygl±da tak:
1.Zlokalizowana w okolicach le¶niczówki "Platforma 1039 wiorsta" otrzymuje w 1894 roku nazwê "Zubki". Mog³o to siê staæ za spraw± w³a¶ciciela maj±tku Z±bki, który st±d ekspediowa³ drewno z okolicznych lasów.
2.Oko³o 1905 roku hr. Roniker zak³adaj±c swoje miasto – ogród stara siê o uruchomienie przystanku czyli platformy. Poniewa¿ nazwa Z±bki jest ju¿ zajêta a nowa platforma mie¶ci siê w 1039 wior¶cie w³a¶nie tak±, star± nazwê dostaje. Mamy wiêc „Platformê 1039 wiorsta” w miejscu obecnego p.o. Z±bki.
3.W 1906 roku „Platforma 1039 wiorsta”, czyli dzisiejszy p.o. Z±bki, przemianowana jest na „Drewnicê”. Dlaczego? Nie wiem... Platforma przy le¶niczówce nadal nazywa siê „Zubki”.
4.Roniker porz±dkuje sprawy nazewnictwa - niepolitycznie by³o jad±cym do Z±bek wysiadaæ na platformie „Drewnica”. Mo¿e przez niewiedzê wysiadali na platformie „Zubki” w szczerym lesie... Poza tym sam marketing nakazywa³ zajêcie siê t± spraw±, przecie¿ miasto-ogród by³o interesem maj±cym przynosiæ zyski. Dlatego Roniker wystara³ siê w 1908 roku zamianê „Drewnicy” na „Zubki”. St±d w rozk³adzie jazdy z 1909 roku przed platform± „Drewnica” jest ju¿ platforma „Zubki”.
Brzmi wiarygodnie?
Ostatnio edytowany przez afmks (22.08.2013 14:05:12)
Offline
Drewnica mo¿e ze wzglêdu na to, ¿e s³u¿y³a do ³adowania drewna?
Wydaje mi siê, ¿e z podobn± nazw±, w tym kontek¶cie u¿yt±, ju¿ siê spotka³em.
Ju¿ wiem, to by³o przy okazji pobytu w Sulejówku - tam by³a Cechówka, pochodz±ca od cechowni drewna,
znajduj±cej siê ko³o stacji wraz z osiedlem pracowników kolei i cegielni±.
Pozdrawiam
Offline
Użytkownik
Tak dla przypomnienia sk±d tu Drewnica:
afmks napisał:
ksiê¿yc_nad_gieesem napisał:
Chc±c jako¶ to wszystko pod³±czyæ do kupy znalaz³em tak± mapê, gdzie co prawda stacji Marki nie ma ale jest co¶ na kszta³t obraz i podobieñstwo przystanku w m. Drewnica (przy czerwonej drodze co zak³adam by³o lini± wojenn±).
Trop dobry... Drewnica w tym czasie wpad³a w niejaki dualizm. By³ sobie folwark Drewnica, na pó³noc od niego by³a sobie stacja Drewnica (kolejka marecka), na po³udnie za¶ platforma Drewnica (kolej warszawsko petersburska). Dlatego jeden rozk³ad umieszcza stacjê miêdzy Zaciszem a Markami a drugi miêdzy Z±bkami a Zielonk±. Na mapie widaæ stacjê Drewnica i s³usznie przez Ciebie wskazywane miejsce platformy Drewnica. Dobrze to widaæ na trójwiorstówce z 1913 roku:
http://s019.radikal.ru/i601/1204/2c/ca5214cd0406.jpg
(...)ksiê¿yc_nad_gieesem napisał:
¯eby to wszystko ³adnie wygl±da³o to przyj±³em za³o¿enie, ¿e Drewnica to pó¼niejsze Marki, które ju¿ pó¼niej siê nie pojawiaj±. Problem jest taki, ¿e w pierwszym i drugim kwicie najpierw s± Marki a pó¼niej Z±bki. Chyba, ¿e mo¿na to powi±zaæ ze stacj± wojenna IV klasy (1042 wiorsta) widoczn± tu:
Stacja Drewnica to stacja na linii kolejki mareckiej. Platforma Drewnica to ³adownia/przystanek/rozjazd (jakkolwiek by tego nie nazwa³) na linii petersburskiej. Stacja Marki to nic innego jak wojskowa stacja czwartej klasy nadwi¶lañskich kolei z tego schematu. Tutaj ma³a poprawka! Военная станция le¿y na 11 wior¶cie i 59 s±¿niu (du¿e pomarañczowe kólko) torów kolei nadwi¶lañskich a nie na 1042 wior¶cie (ma³e granatowe kó³ko) torów kolei petersburskiej. St±d te ró¿nice w carskich tabelkach.
Offline
Użytkownik
¯eby nieco skomplikowaæ / rozja¶niæ (niepotrzebne skre¶liæ) notatka prasowa z 1898 roku:
(Kurjer Kolejowy, No 88, 1898)
Offline
administrator
Ju¿ my¶la³em, ¿e co gorszego - Zielonka mi nie przeszkadza
Offline
Użytkownik
chrisfox napisał:
Ju¿ my¶la³em, ¿e co gorszego - Zielonka mi nie przeszkadza
Skoro Zielonka za ma³y kaliber, to proszê bardzo Wasze B³agorodie:
Tym razem dwa lata pó¼niej, rok 1900.
Offline