Forum Stowarzyszenia
Moderator
króciutki typowy reporta¿ ze stacji Warszawa -Praga z roku 1972.
http://www.tvp.pl/retro/tak-to-bylo/mig … tart_rec=8
Nic specjalnego (choæ parowóz zawsze warto poogl±daæ), ale mo¿e kogo¶ zainteresuje.
Offline
Moderator
Nic specjalnego? Obejrzeæ nieistniej±c± Pragê to nic specjalnego? Ty2 ex ZSRR i Ty45 - rarytasiki.
Offline
administrator
Obejrza³em pod silnikiem IE - ale to mi niewiele daje, có¿ za przyjemno¶æ z samego ogl±dania. Pod ff pokazuje siê pierwsza klatka a pó¼niej czarno to widzê i w dodatku wiesza siê przegl±darka. Jadowita jaka¶ ta strona
Offline
Moderator
Teigreki dwójki i czterdziestki pi±tki. SP45. A dla mi³o¶ników motoryzacji Syrenki i Ursusy ...... nowiutkie.
Offline
administrator
Widzia³em - ale co to za rado¶æ, nie móc zapisaæ
Offline
Moderator
Jako uzupe³nienie do tego filmiku-seria zdjêæ z NAC:
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/13 … 222da5fb0/
Offline
Moderator
Kapitalne. To by³a Kolej!! Wielkie dziêki
Offline
administrator
Tak miêdzy nami, od jakiego¶ czasu zastanawiam siê nad lokalizacj± tego w±tku. Mo¿e jednak "Inne koleje"? Chyba, ¿e jest jaki¶ powód, by go trzymaæ w czê¶ci niepublicznej.
A zdj±tka, owszem...
Offline
Moderator
To oczywi¶cie moja wina. Nie bardzo wiedzia³em gdzie go umie¶ciæ, a poniewa¿ mia³ to byæ tylko link, trafi³ tu. Poniewa¿ w±tek siê rozrasta, chyba dobrze by by³o umie¶ciæ go tak, jak proponujesz w Innych kolejach.
Offline
Warszawa Praga z 1877 - widok jak z dzikiego zachodu
Z albumu O. Budrewicza, Warszawa przedwczorajsza, s. 47.
Offline
Użytkownik
W lipcu zapu¶ci³em siê w krzaki ))))) Okaza³o siê, ¿e to Warszawa Praga... Nawet nie tyle stacja co pozosta³o¶ci po g³ównych warsztatach Kolei Nadwi¶lañskiej, pó¼niej Kolei Nadwi¶lañskich, PKP, Ostbahnu, znowu PKP... Dzisiaj to co pozosta³o znika po cichu. Zapraszam do obejrzenia, niektórych budynków mo¿e ju¿ nie zobaczymy:
Wartownia i dawna g³ówna brama na teren warsztatów.
Wej¶cie do wartowni. Kiedy¶ Oliwska bieg³a przed wschodni± elewacj±, dzisiaj przeskoczy³a na zachodni±. Tak ju¿ czasami ulice maj±
Wartownia od pó³nocy. W g³êbi - zó³ty budynek to nadbudowana czê¶æ niegdy¶ parterowego ambulatorium.
Nieco dalej budynek okre¶lany jako administracyjny. S³ysza³em te¿ wersjê, ¿e by³ to dom dyrekcji warsztatów. Dzisiaj s± tu mieszkania komunalne.
Wej¶cie do tego¿ budynku administracyjnego.
Po³udniowo zachodni ryzalit.
Ostatnie chwile ³a¼ni kolejowej. Jako, ¿e jestem leniwy - w tym miejscu skopiujê fragment tekstu. Poniewa¿ jest mojego autorstwa, pozwolê sobie w ten sposób zaoszczêdziæ czas na stukanie palcami:
"Wiêkszo¶æ budynków powsta³a przy okazji budowy linii kolejowej Kowel - Warszawa - M³awa (granica pruska) w latach 1876 - 1877. Warsztaty te by³y bardzo rozbudowane przez Niemców w ramach przygotowañ do ataku na Zwi±zek Sowiecki. Niestety, ci sami Niemcy wycofuj±c siê z Warszawy niemal kompletnie zniszczyli ogromny kompleks budynków warsztatów, lokomotywowni itp. Dlatego tym bardziej cenne s± pozosta³o¶ci tego co doczeka³o dnia dzisiejszego.
Poniewa¿ teren jest bardzo atrakcyjny pod zabudowê mieszkaniow±, po cichu te budynki s± niszczone - pomaga w tym ich peryferyjna lokalizacja. Obiekty te maj± najczê¶ciej za³o¿one karty, lecz nie s± wpisane do rejestru zabytków. Procedura trwa - dlatego, pospiesznie s± likwidowane.
W ostatnich dniach wyburzona zosta³a ³a¼nia kolejowa na Oliwskiej. Obiekt wybudowano w latach dwudziestych, jego cechy jednak stanowi³y o wielkim stopniu unikalno¶ci. Do budowy u¿yto modnej w tym czasie szarej cementowej ceg³y, nie u¿yto jednak obowi±zuj±cych w ówczesnej architekturze kolejowej form dworkowych ani nieco pó¼niejszych modernistycznych. Obiekt detalami nawi±zywa³ do wcze¶niejszych budynków z lat siedemdziesi±tych i osiemdziesi±tych dziewiêtnastego wieku. Drugiego takiego precedensu chyba wówczas nie by³o! Tym bardziej, ¿e "carska" architektura przemys³owa w tym czasie mog³a byæ uwa¿ana za bardzo de mode...
Proces ten trwa ju¿ od dawna, tyle tylko, ¿e do tej pory by³o to zatracanie substancji historycznej przez modernizacje, rozbudowy, docieplenie itp. Kompletnie zatracono budynek danego ambulatorium kolejowego nadbudowuj±c je i tynkuj±c. Obok niego w piêknym stanie zachowa³ siê budynek portierni. Hale napraw lokomotyw a w zasadzie ich pozosta³o¶ci te¿ zosta³y ocieplone i otynkowane - w niczym nie przypominaj± pierwowzoru. Co prawda by³a to architektura lat czterdziestych ubieg³ego wieku, niemniej ciekawa. "
W tym miejscu pozdrawiam operatora koparki Pan w sposób bardzo uprzejmy upewnia³ siê czy nie jest mi w stanie w czym¶ pomóc. Nie móg³ niestety...
Carskich (te tylko mnie interesowa³y) budynków jeszcze nieco pozosta³o. Jak d³ugo? To podobno mia³a byæ remiza stra¿acka ale tak naprawdê kto tam wie )))
Ten sam budynek... je¶li dobrze pamiêtam, dzisiaj jest tam jaka¶ hurtownia.
Budynki warsztatów:
Ot, taki sobie lipcowy spacer odby³em
Na koniec deserek. Pozosta³o¶ci oko³o czterdziestu EZT w s³u¿bie samochodowej konkurencji, czyli czterdzie¶ci gara¿y:
Ostatnio edytowany przez afmks (7.11.2012 12:25:04)
Offline
administrator
Tak blisko mnie, a tak mi tam daleko... Jaki¶ czas temu mia³em trochê czasu i zajrza³em tam - ale samochodem i bez aparatu, ¿adne zwiedzanie. Urzek³a mnie ta okolica, jednak wci±¿ mi spada z planu
Offline
Użytkownik
Musia³em dzisiaj z telefonu zrzuciæ zdjêcia bo ju¿ miejsca zabrak³o))) Nabra³em takiego dziwnego nawyku, ¿e robiê nim takie niby fotografie wszystkiego co siê nie rusza - dlatego i tych kilka budyneczków za³apa³o siê na moj± kartê pamiêci. Okazja wiêc by³a, ¿eby to tutaj wrzuciæ. Przy okazji tej okazji ( ) przypomnia³em sobie o kilku dziwnych miejscach w których siê w³óczy³em. Pewnie siê nimi jeszcze pochwalê.
Tak naprawdê te zdjêcia powsta³y nieprzypadkowo. Moja znajoma z pewnej redakcji, jako ¿e by³ sezon ogórkowy, poprosi³a mnie o podrzucenie jakich¶ tematów. Wsiad³em wiêc w 115, pó¼niej w KM albo SKM ... i tak dojecha³em na Bródno czyli Pragê Przy okazji kto¶ od konserwatora tam siê t³umaczy³, ³a¼ni i tak ju¿ nic nie pomog³o... czy innym budynkom pomo¿e? Przypuszczam, ¿e w±tpiê (cytuj±c Wiecha). Post w temacie przyby³? Przyby³
Offline