Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Ponieważ już dawno przestałem się orientować w tym co mam. wiele rzeczy odnajduję przypadkowo. Schemat z roku 1920, tutaj można dokładniej umiejscowić zakłady "Parowóz":
Offline
Moderator
Widzisz, a chcialeś już zamykać wątek ..... a tu takie śliczności. Czy mogę poprosić o tak jak poprzednio?
Offline
Użytkownik
To jest fragment całej Polski. Chcesz całość czy tylko Warszawę?
Offline
Moderator
Jeśli się zmieści to całą Polskę poproszę.
Offline
Użytkownik
Masz już u siebie.
Offline
Użytkownik
Gdyby ktoś jeszcze chciał tę mapę jest do pobrania tutaj:
www.mapywig.org/m/General_and_tourist_m … M_1920.jpg
Offline
Użytkownik
Witam,
jak zwykle czegos szukalem i trafilem tutaj
ta fabryka istniala i ciesze ze taki watek powstal i zaraz wyjasnie dlaczego .pisze teraz to co pamietam ale dokladniejszych info moge poszukac w rodzinnych "archiwach". To byla filia O&K z Berlina do ktorej byl oddelegowany moj pradziadek Felix Artur Borchardt i byl jej dlugoletnim dyrektorem gen i udzialowcem i na pewno znajdowala sie na woli w tej lokalizacji gdzie odkryliscie bocznice kolejowe polaczenia z koleja wiedenska w ktorej budowie wlasnie O&K bralo udzial tak slyszalem z przekazow. wiem na pewno ze kolejka EKD czyli WKD to ich dzielo a przy ostatniej stacji wtedy w Milanowku stala willa pradziadka w ktorej mieszkal to wszystko w latach 1915 -30. filia nazywala sie: Warszawska Fabryka Parowozow. Pradziadek lezy na Mlynarskiej na cmentarzu ewangelickim razem z zona i moim dziadkiem romanem cezarem. Wiem ze byl tez w grupie inicjatorow powstania szkoly Wawelberga i rotwanda. ta sama grupa Zydowskich i polskich przedsiebiorcow ( w historiach o Milanowku jest tylko wspomniane o tym) przyczynila sie do stworzenia letniska w Milanowku w czym wlasnie miala pomoc kolej EKD. Tak jak po drugiej stronie waskotorowka do Marek i Strugi Czarnej.Na temat samej Fabryki nie mam wiecej info sam szukalem bez skutku kiedys.Pisalem nawet do O&K bo nadal istnieja produkuja maszyny bud i schody ruchome. odpisali ze maja ogromne archiwa ale ktos musialby je sam przeszukac bo oni nie maja na to czasu zeby mi pomoc.
Ciekawe czy cos jeszcze sie znajdzie bede sledzil. Ci co mogliby pamietac juz nie zyja ale jakies zdjecia pradziadka i dokladniejsze daty moge popytac pozdrawiam
Offline
administrator
Dziękujemy i polecamy się (to o tych dokładniejszych informacjach).
Offline
Użytkownik
postaram sie cos wiecej dowiedziec: rodzina w anglii i niemczech. Moge napisac do O&K moze cos wiecej wiedza niz ok 20 lat temu jak pytalem.
Zauwazylem ze nie ma watku o EKD.
pozdrawiam
Offline
Użytkownik
witam jest legitymacja ze zdjeciem z 1927r wydana przez ministerstwo komunikacji o nr 559
na Felix Artur Borchardt jako przedstawiciela Erste Eisenbahnwagen Leihgesellschaft
i nekrolog w ktorym jest napisane ze byl dlugoletnim dyrektorem Orenstein &Koeppel w Warszawie .Bede mial skany to wrzuce.
Matka mowi ,ze jej ojciec opowiadal o wspolpracy ojca W/W z EKD i innych kolejowych iwestycjach w Polsce w latach 20tych.
Kolega adiunkt z UW powiedzial mi ze informacje moga byc w Instytucie historii transportu.. czy cos takiego ,jeszcze dokladnie zapytam.
Matka mowila tez ze ojciec pokazywal jej w latach 70tych przy obozowej jakis budynek z czerwonej cegly ktory podobno byl czescia tej fabryki.
to tyle na razie a skany moge wkleic w post czy jak to zrobic?
Offline
administrator
Wspaniale, że coś się znalazło.
Obrazki można bez trudu wkleić w post, tu jest instrukcja: http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=378
Offline
Użytkownik
a czyli htmlem
odnosnie historii to jeszcze znalazlem w wiki kawalek pracy magisterskiej mojego kolegi Remka Grodzickiego na temat spolki ktora inwestowala w kolej EKD i inne rzeczy w 20 leciu "Sila i Swiatlo" mysle ze jest to bardzo prawdopodobne,że tam trzeba szukac bo jesli O&K bralo udzial w budowie EKD to musiala byc jakims rodzajem podwykonawcy.Erste Eisenbahnwagen Leihgessellschaft to prawdopodobnie spolka ktora leasingowala wynajmowala tabor polskim kolejom czy spolkom .bo skad w nazwie LEIH
Pradziadek byl oddelegowany z Berlina do Warszawy chyba przed 1927 a byl dyrektorem do smierci w 1937r po tym rodzina wyjechala do Wiednia a z Wiednia do Londynu gdzie zyja do tej pory.tylko moj dziadek zostal w warszawie dlatego jestem
Mysle ze jesli Politechnika ma jakies archiwum Wawelberga to tam tez moga byc slady wspolpracy z O&K
W historii EKD jest tylko o spolce Sila i Swiatlo ale ona byla tylko inwestorem i wlascicielem. wszystko robily firmy takie jak AEG, Siemens, itd mysle ze jedna z takich firm bylo O&K .Zbudowali tez elektrownie w Pruszkowie bo jakos trzeba bylo kolejke zasilac a tam jeszcze do niedawna byly sprzety AEG i SIemensa(stare)
Mysle ze analogicznie teraz sa podobne czasy wtedy po odzyskaniu niepodleglosci probowano stworzyc Polski Przemysl zbudowac infrastruktiure itd zachowujac kontrole nad tymi strategicznymi dzialkami jak transport energetyka. Teraz po wojnie i latach komuny dzieje sie to samo ale juz nie pod nasza kontrola taka roznica. czyli tak naprawde cofnelismy sie do czasow sprzed 1918r( to takie moje spostrzeżenie ) Nawet te same firmy wrocily ale juz jako wlasciciele.Napisze tez do Berlina do O&K z prosba o info o fabryce i tej spolce Erste Eisenbahnwagen......aus Ulm
pozdrawiam
Offline
Użytkownik
to ja do galerii wstawiam bo to jedyna mozliwosc szybka a dopiero pozniej w post
Offline
Użytkownik
Ostatnio edytowany przez borchardt (5.10.2013 20:24:56)
Offline
Użytkownik
Offline
Użytkownik
Offline
Użytkownik
cz jest jakis dalszy ciag tej historii ,czy nic? ja na razie nie mam nic wiecej
Offline
administrator
My - ja przynajmniej - też w tej chwili nic nie możemy dorzucić. Chyba, że ktoś coś...
Offline
Użytkownik
Fabryka na Kole zatrudniała 800 osób
Wykopałem ten wątek bo znalazłem kilka interesujących informacji. Pełna nazwa to Towarzystwo Akcyjne "Parowóz". Przedwojenny adres to Zawiszy 33.
Przypomnę, że roox zlokalizował zabudowania fabryki obok kolei obwodowej. Na podstawie historycznej UM z 1936 można ustalić nr działki
http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/map … faff006x70
dla ułatwienia orientacji w terenie dzisiejszy układ ulic oraz oznaczony na czerwono pub na Moczydle (Czorsztyńska 1)
W taryfie z 1930 dla tej działki jest adres Zawiszy 33, właścicielem jest Ministerstwo Spraw Wojskowych.
Prawdopodobnie dla tego były początkowo były trudności z ustaleniem gdzie na Kole mógł być zlokalizowane tak duży zakład. Udało mi się jednak znaleźć w przedwojennej prasie co było pod tym adresem.
Były to warsztaty wojsk saperskich.
W dyskusji pojawił się również watek "bocznicy kolejowej". Zwróciłem się zatem o pomoc do księżyc_nad_gieesem. Oto co od Niego dostałem
Tym sposobem, wiemy na 100%, że zakłady wojskowe mieszczące się przy Zawiszy 33 był kiedyś fabryką "Parowóz"
Światło na to jak do tego doszło po I wojnie światowej, rzuca artykuł z Robotnika z 1921
Dzięki temu artykułowi dowiadujemy się również o tym, że "Parowóz" był częścią niemieckiego koncernu Orenstein & Koppel, firmy Artur Koppel.
W prasie Królestwa Polskiego można znaleźć reklamy, na których firmy Parowóz i Artur Koppel reklamują się wspólnie (jeden adres)
W informatorach adresowych są dane dotyczące powstania fabryki w1899, jej lokalizacji na Kole, oraz dotyczące zatrudnienia. Wymieniany jest też dyrektor Borchardt obecny w tym wątku.
Ciekawe, że przed I wojną zatrudnienie nie przekraczało 200 osób. Artykuł z Robotnika z 1921 mówi o redukcji z 800 pracowników do 400. Czy tak duże zatrudnienie wynikało z produkcji dla wojska podczas I wojny?
O tym, że fabryka normalnie funkcjonowała podczas I wojny, świadczy poniższe ogłoszenie
W żadnym z polskich źródeł opisujących przemysł na Woli, w Warszawie, czy Królestwie Polskim nie spotkałem się z informacją, że tak duża fabryka była na warszawskim Kole (na Woli). Nazwa Towarzystwa Akcyjnego "Parowóz" pojawia się, bez konkretnej lokalizacji oraz bez opisu co właściwie produkowała. Na ślad fabryki na Kole łatwiej jest trafić w niemieckich czy anglojęzycznych publikacjach np.
Bude, Fricke, Murray: O & K Dampflokomotiven
https://www.abebooks.co.uk/978392189400 … 89400X/plp
tu jest streszczenie jeżeli ktoś nie chce wydawać 150 euro
http://albert-gieseler.de/dampf_de/firm … 6604.shtml
Na koniec ciekawostka, w końcu nazwa strony "Kolejka M." do czegoś zobowiązuje! Katalog z wyrobami O&K.... wydany w Sydney. Fachowcy wypowiadają się, że wydany prawdopodobnie przed 1899 ... bo nie ma ryciny z Fabryki na Kole (jest np. Budapeszt i Praga)
https://www.zelmeroz.com/album_rail/eur … Cat600.pdf
Ostatnio edytowany przez marcinguzek (31.03.2019 17:13:02)
Offline
Użytkownik
3 Batalion Pancerny
naszą historię skończyliśmy w latach 20. XX wieku; z wikipedi wyczytałem że od 1933 mieścił się na teranie fabryki Parowóz 3 Batalion Pancerny;
nieruchomość używała adresy Górczewska 44a i Zawiszy 33 (działka należąca do Ministerstwa Spraw Wojskowych) ciągnęła się od Górczewskiej do Zawiszy
https://pl.wikipedia.org/wiki/3_Batalion_Pancerny
kolejną kwestią związaną z zabudowaniami dawnej Fabryki Parowóz jest jej związek z Rzezią Woli, podczas Powstania Warszawskiego;
we wspomnieniach Jana Napiórkowskiego
https://www.zapisyterroru.pl/dlibra/pub … I2IGdqO2c0
znajdziecie taki ustęp:
"Pochód, po przejściu wiaduktu na ul. Górczewskiej, został zatrzymany" (...) i dalej "Wszyscy pozostali zostali zaprowadzeni do hal po byłych warsztatach kolejowych przy ul. Moczydło"
wydaje się że chodzi o "nasze warsztaty kolejowe" a świadek myli ul. Zagłoby, która była przedłużeniem ul. Moczydło?
nie znalazłem w okolicy ul. Moczydło żadnych innych warsztatów kolejowych??
jeszcze bardziej precyzyjny w opisie jest Jan Piekarek:
'Polami pędzono nas do ul. Moczydło, gdzie znajdowała się fabryka „staroparowozowa”. Idąc pod tunelem przez Górczewską, zauważyłem stojących pod mostem ludzi z ul. Płockiej. Do fabryki „staroparowozowej” spędzono mężczyzn, kobiety i rannych(...)'
szczególnie użycie neologizmu "staroparowozowa" jest ciekawe; na Woli, w 20-leciu, przy Kolejowej, działała fabryka nazywana potocznie 'Czerwony Parowóz' (Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów, Kolejowa 57); podobno część robotników która straciła pracę w Parowozie na Kole znalazła zatrudnienie w 'nowym' Parowozie na Kolejowej; zrozumiałe wydaje się w mowie potocznej odróżnianie nowego od starego Parowozu?
https://www.zapisyterroru.pl/dlibra/pub … zIgMzk7Mng
Ostatnio edytowany przez marcinguzek (2.05.2021 10:01:40)
Offline