Forum Stowarzyszenia
administrator
Gdyby ktoś jeszcze nie widział, link jest gdzieś na dole tej strony: http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic. … 4704#p4704 . Rzecz - od razu widać - piękna, a po bliższym przyjrzeniu się, nachodzą człowieka refleksje. Jak to u mnie - niespójne
Plik ma w nazwie rok 1930 i na pierwszy rzut oka trudno w to wątpić. Nie ma linii średnicowej, jest za to uruchomiona w roku 1929 linia do Palmir. Tak gwoli ścisłości, opisana jest jako kolej do Palmir, ale - zgodnie z legendą - kończy się w Dąbrowie. Dalej biegnie na mapie odcinek planowany - jak to przy ówczesnym entuzjaźmie (gdzie te czasy, poważnie) było modne i praktykowane. Na tej podstawie, zapewne można by było datować mapę na rok 1928-29.
I tu mam dwie drogi:
- uznając tę datę, mocno dziwić się temu, co widzę gdzie indziej
(albo)
- na podstawie tamtego, kwestionować rzetelność aktualizacji mapy - kiedykolwiek by nie została wydana
Gdzie indziej widzę bowiem coś takiego:
Moja legenda do powyższego obrazka jest taka:
1 - linia Struga-Zegrze (rozebrana w roku 1923)
2 - bocznica do Nadmy (rozebrana na początku lat trzydziestych)
3 - odgałęzienie do folwarku Czarna Struga (rozebrane nie wiadomo kiedy - na pewno przed rokiem 1931)
4 - zwrotnica - która na innych mapach znajduje się kilkaset metrów dalej w stronę Radzymina
Odsapnę trochę i będę pisać dalej
Offline
administrator
Już na tej - kontrowersyjnej nieco, wiem - mapie z roku nie_wiadomo_którego (wiem, napisali "Druck 1914" ) widać gołym okiem różnice w przebiegu izabelińskiego odgałęzienia. Zwrotnica oznaczona wyżej czwórką, mieści się przy przystanku (stacji?) Struga a tor w kierunku Czarnej (którą w końcu przekracza), skręca na północny zachód znacznie wcześniej.
Offline
Moderator
Sądzę, że mapa Karpowicza jest unacześnioną koło 1930 ( nie do końca) mapą z początku lat 20'. Długość geograficzna na mapie jest liczona od Ferro, co zanikło ostatecznie właśnie w latach dwudziestych.
Offline
administrator
Zapewne coś w tym jest - marnie im te aktualizacje powychodziły, nie wszystkie zmiany zauważyli. Poniżej jeszcze jedna ciekawostka ze Strugi:
Do dziś sądziłem głupawo, że jest to ta sama mapa, z której pochodzi fragment ukazany powyżej. Brednie - ta jest ponoć drukowana o rok później, w 1915 a różnice na tym terenie dostrzeże nawet niewidomy - pojawiła się bocznica do Nadmy (zbudowana jeszcze w czasach Rosjan, czyli najpóźniej wiosną 1915) a za to odgałęzienie do Izabelina zaczyna się bliżej Marek - tak, jak na mapie, od której te dziwaczne rozważania zacząłem. Czyżby więc obie niemieckie mapy mówiły prawdę? Może z jakichś przyczyn ten krótki odcinek toru zmienił jednak przebieg?
Offline
Moderator
Nasyp w Strudze, na linii do Izabelina przebiega tak jak go widać na ostatniej mapie. Kilka lat temu był widoczny jeszcze dalszy ciąg tego nasypu, po prawej stronie ulicy Legionów. Niestety, dziś nie mogę Wam towarzyszyć ale życzę udanej wyprawy i spodziewam się obszernej relacji. Pozdrawiam.
Offline
administrator
Mechanik Jarząbek napisał:
dziś nie mogę Wam towarzyszyć
To się nazywa "paskudnie"
Cóż, aby do wiosny... Jakąś relację też spróbuję (mam nadzieję, że nie sam) przygotować. Pozdrawiam
Offline
Użytkownik
kontrowersyjnej nieco, wiem - mapie z roku nie_wiadomo_którego (wiem, napisali "Druck 1914" ) widać gołym okiem różnice w przebiegu izabelińskiego odgałęzienia. Zwrotnica oznaczona wyżej czwórką, mieści się przy przystanku (stacji?) Struga a tor w kierunku Czarnej (którą w końcu przekracza), skręca na północny zachód znacznie wcześniej.
Jeszcze jeden zablokowany spamer, nienawidzę tego świństwa
Offline