Forum Stowarzyszenia
Moderator
Początkowo stacja Wilanów była końcową stacją kolei konnej, wiodącej od rogatki belwederskiej. Oficjalne otwarcie tego odcinka nastąpiło 5 maja 1892r.
(5.05.1892r. – uroczystość otwarcia Kolei Konnej Wilanowskiej) http://warszawa.fotopolska.eu/724421,foto.html http://warszawa.fotopolska.eu/724622,foto.html
Stacja Wilanów (1895r.) - poprawna orientacja zdjęcia (w gazecie "Wędrowiec" zamieszczono zdjęcie odwrócone).
https://okolicekonstancina.pl/2021/05/0 … oranskiej/ https://www.facebook.com/okoliceKonstan … 4761271462
W 1895r. wprowadzono trakcję parową, a linię przedłużono do Klarysewa. We wrześniu 1896r. ukończono budowę linii do Piaseczna (do stacji przy ul. Chyliczkowskiej).
W 1936r. przebudowano tory kolei wilanowskiej z 800mm na 1000mm i połączono ją z koleją grójecką na stacji Iwiczna. W 1957r. zamknięto odcinek Belweder – Wilanów, a w 1971r. zlikwidowano odcinek Wilanów – Iwiczna.
Istniejący do dziś budynek stacji Wilanów zbudowano w latach 1922-1924 według projektu architekta K. S. Jakimowicza.
(1927r.) https://www.facebook.com/photo/?fbid=33 … 3228523670
(1930r.) https://www.facebook.com/pg/Warszawskie … e_internal
(11.09.1939r.) https://www.facebook.com/photo.php?fbid … =3&theater
(1943r.) https://www.facebook.com/photo.php?fbid … ater&ifg=1 https://www.facebook.com/photo.php?fbid … ater&ifg=1 https://www.przegladpiaseczynski.pl/his … jny-cz-ii/
(1946r.) https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d … oid=232851
(1955r.) https://www.facebook.com/photo.php?fbid … =3&theater
(lata 50-te lub 60-te) https://www.facebook.com/photo.php?fbid … =3&theater
https://www.facebook.com/11209226227489 … =3&theater
https://www.facebook.com/photo/?fbid=25 … 1050903546
https://www.facebook.com/photo/?fbid=25 … 1050903546
(lata 60-te) https://www.facebook.com/photo.php?fbid … =3&theater
(1970r.) https://www.wkl. com.pl/fragmenty_ksiazek/250_978_83_206_1466_4_kolej_grojecka.pdf
(1971r.) https://www.facebook.com/photo.php?fbid … =3&theater
Wkrótce po likwidacji kolejki (ok. 1971r.) https://www.facebook.com/photo?fbid=662 … 7089988799
Ostatnio edytowany przez J23 (17.06.2023 11:23:47)
Offline
administrator
Z tym 11 września, coś się chyba jednak odrobinę pomyliło. Mam wrażenie, że wtedy raczej kolejka akurat nie kursowała (zwłaszcza trakcja spalinowa) - w ogóle, obrazek wygląda dość pokojowo . A jeśli źle mi się wydaje, to by była naprawdę spora ciekawostka.
Offline
Moderator
Datowanie nie jest pewne (link powołuje się na opis zdjęcia w niemieckim albumie). B.Pokropiński w książce "Kolej grójecka" pisze, że Niemcy przywrócili kursowanie kolejki grójeckiej (do której należała też kolejka wilanowska) w październiku - początkowo z trakcją parową, a od 1940r. również spalinową.
Na zdjęciu widać mężczyznę w mundurze. Może udałoby się rozpoznać, jaki to mundur?
Offline
administrator
Na pierwszy rzut oka, spodnie mi nie pasują do niemieckiego munduru. Może to w ogóle nie żołnierz (nie wiem: kolejarz, pocztowiec, ktoś taki)?
Offline
Moderator
Arkadiusz Świderski, który zamieścił omawiane zdjęcie, napisał, że pozostałe zdjęcia w tym albumie mają daty z września i października 1939.
Offline
administrator
Czy Wilanów był wówczas w polskich rękach?
Szybciutko: fragment dotyczący przygotowań obrony zaraz po 8 września: (...)Płk. Porwit (...) nakazał prowadzenie intensywnego rozpoznania przedpola i wysunięcie silnych czat na linię: Siekierki, Czerniaków, Królikarnia (...) (Warszawa we wrześniu 1939 roku. Obrona i życie codzienne, Warszawa 2004 s. 123)
Offline
Moderator
Obrona Warszawy trwała do 28 września. Jak wynika ze wspomnień w linku poniżej Powsinek i Wilanów został zajęty przez Niemców 17 września.
https://www.facebook.com/Stowarzyszenie … 305407496/
Offline
administrator
Jak zwykle, niezbyt wyraźnie się tu i ówdzie wypowiedziałem. I tak:
Datę kapitulacji Warszawy znam - tyle, że nie o to mi chodziło (dzięki za informację o 17.09, nigdzie tego dotąd nie znalazłem). Tak naprawdę - skoro już wiemy, że Niemców wtedy jeszcze w Wilanowie nie było - zastanawiałem się, czy kolejka mogła wówczas kursować i czy życie w strefie przyfrontowej mogło wyglądać tak sielsko, jak na zdjęciu. Pytanie, czy kursowała bierze się stąd, że siły niemieckie były już zapewne całkiem blisko (13 września zamknięto pierścień okrążenia, przy czym najpóźniej miało to miejsce na prawym brzegu, po wycofaniu się grupy Zulaufa). Na lewym brzegu walki zaczęły się przecież ósmego a np. 12.09 jednostki naszego 360 pp odbijały wcześniej utracone lotnisko Okęcie, w końcu niedaleko. Gdyby linia frontu była gdzieś blisko, pociągi mogły już nie jeździć. Ciekawie by było, gdyby się udało gdzieś trafić na informację o ruchu kolejki w tamtych dniach. W datowaniu zdjęcia to nie pomoże, ale tak w ogóle...
Offline
Moderator
Nawet, jeżeli tereny bliżej lub dalej na południe od Wilanowa były zajęte przez Niemców, kolejka mogła jeszcze jakiś czas kursować w stronę Belwederskiej. Oczywiście przydały by się jakieś konkrety...
Poniżej nawiązanie do tego tematu: wspomnienia z Piaseczna
https://www.przegladpiaseczynski.pl/his … iasecznie/
Offline