Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Jakiś czas temu, na odkrywca.pl pojawił się wątek pokazujący zdjęcia z przedwojennych warsztatów wojskowych;
https://forum.odkrywca.pl/topic/769134- … skie-kamo/
ponieważ w dyskusji były sugestie, że mogą to być warsztaty 3 Batalionu Pancernego na Górczewskiej, zaiteresowałem się tematem; przypomnę że o obiekcie, który używał przed II wojną adresów policyjnych Górczewska 44a lub Zawisza 33 pisaliśmy już na tym forum :
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 949#p35949
obiekty to XIX wieczna fabryka Parowóz znajdująca się na Kole obok torów kolei obwodowej;
Fabryka produkowała "przemysłowe kolejki wąskotorowe" głownie trakcje (tory, zwrotnice itp.) montowała przysyłane w częściach wagoniki przemysłowe, oraz sprzedawała małe parowozy do wąskotorówek, swojej niemieckiej firmy matki O&K; kolejki wąskotorowe produkowane przez 'Parowóz' przeznaczone były głownie dla cukrowni
Po I wojnie światowej nie wznowiła produkcji a zabudowania i teren przejęło wojsko; najpierw urzędowali tu saperzy a od 1933, 3 Batalion Pancerny;
https://pl.wikipedia.org/wiki/3_Batalion_Pancerny
Wracając do zdjęć padła sugestia że przedstawiają one adaptacje zakupionych w Anglii czołgów Vickers (czołg lekki Vickers Mk. E) przed wprowadzeniem do służby w 1934, ponieważ czołgi wyglądają na nowe i pomalowane są w tzw. kamuflaż japoński, którego używano w latach 1932-36
Czołgów tych używał właśnie 3 Batalion Piechoty a w literaturze możemy się dowiedzieć, że adaptacje odbywały się właśnie w warsztatach tego Batalionu; niestety na podstawie zdjęć wewnątrz hal trudno jednoznacznie określić gdzie?
oto moje hipotezy:
Górczewska 44a/Zawiszy 33: na zdjęciach widzimy typowe XIX wieczne hale fabryczne - niskie, ze skośnymi dachami ze świetlikami; duże okna o półokrągłym zwieńczeniu; takie budynki widzimy na rycinie z 1913; budynki przetrwały w niezmienionej formie do Powstania, co widać na zdjęciach lotniczych; w zakładach pracowało przed I wojną 400 (w szczytowym okresie podczas okupacji 800) co świadczy o ich wielkości;
Hala montażowa Centralnych Warsztatów Saperskich, które były ulokowane przy Zawiszy 33, wydaje się bardzo podobna do tych przedstawionych na zdjęciach z odkrywca.pl
źródło: Przegląd Wojskowo-Techniczny. R. 2, 1928, t. 4, z. 6, Saper
w źródłach (Magnuski) podaje się też enigmatycznie, że przeróbki czołgów Vickers odbywały się również w warsztatach Państwowych Zakładów Inżynierii, w skrócie PZInż; Państwowa Wytwórnia Saperska (wcześniej Centralne Warsztaty Saperskie) był w strukturach PZInż
druga lokalizacja gdzie były również warsztaty 3BPanc to Fort Wola; nie wydaje mi się żeby na terenie starego fortu rosyjskiego były XIX wieczne hale przemysłowe?
niemieckie zdjęcie lotnicze z okresu okupacji
podczas okupacji na terenie Fortu Wola znajdowały się niemieckie samochodowe warsztaty remontowe które naprawiały między innymi gąsienicowe transportery opancerzone; oprócz lakierni czy blacharni była tam też silnikownia; zapewne okupant wykorzystał przedwojenne warsztaty 3 Batalionu Pancernego;
wspomnienia robotnika który pracował w Forcie Wola w latach 1943-44, pozwalają zapoznać się z organizacją pracy warsztatów remontowych dla potrzeb wojska:
http://www.warszawa.pl/za-oknem/fort-wola-1943-1944/
powyższe sugeruje, że remonty Vickersów mogły odbywać się również w Forcie Wola
zdjęcia "z ziemi" Fortu Wola podczas okupacji:
http://warsawid.blogspot.com/search/label/Fort%20Wola
Gdziekolwiek nie były by wykonane zdjęcia remontowanych Vickersów warto pamiętać, że gdy oglądamy je podczas defilad w Warszawie, w 20-leciu międzywojennym, to na pewno są to czołgi 3 Batalionu Pancernego, który stacjonował na Woli, przy Górczewskiej i w Forcie Wola
Ostatnio edytowany przez marcinguzek (26.07.2021 20:52:07)
Offline
Użytkownik
Dla zainteresowanych historią służby czołgu Vickers E w Wojsku Polskim, polecam:
https://dobroni.pl/artykul/czolg-lekki-vickers/565957
mnie zaintrygował fragment:
"We wrześniu 1931 roku podpisano umowę zakupu 50 czołgów Vickers Mk.E Typ A (...). Czołgi przybyły od lata 1932 do początku 1933 roku. (...). Na żądanie strony polskiej wprowadzono w nich pewne ulepszenia (...). Prawdopodobnie ulepszono też same silniki. Modyfikacje te były opracowane na polskie żądanie przez producenta, natomiast czołgi przerabiano już w Polsce (w warsztatach 3. batalionu pancernego i zakładach PZInż). Oficjalnego odbioru czołgów Wojsko Polskie dokonało dopiero po dokonaniu opisanych przeróbek, w sierpniu 1934 roku"
na ulicy Górczewskiej 44a, w latach 30, znajdowała się Państwowa Wytwórnia Saperska należąca do PZInż a od 1933, 3 Batalion Pancerny. Zapewne ta zmiana nazwy i przeznaczenia zakładów przy Górczewskiej powoduje, że podawane są zarówno warsztaty PZInż jak i warsztaty 3BPanc jako miejcie przeróbki Vickersów.
o tym że Państwowa Wytwórnia Saperska, była zakładem przygotowanym i przystosowanym do "produkcji" (modyfikacji, ulepszeń) sprzętu pancernego może świadczyć wyprodukowany tam w 1928, "Wagon pancerny elektrospalinowy wz.28"
dla zainteresowanych więcej informacji tu>>
http://derela.pl/wagon28_pl.htm
Państwowej Wytwórni Saperskiej przypisuje się również modernizację wagonu szturmowego nr 423502, będącego w składzie Pociągu pancernego nr 13 "Sosnkowski"
więcej ino o samym pociągu i wagonie tu>>
http://derela.pl/gspl.htm
Ostatnio edytowany przez marcinguzek (20.05.2021 18:30:08)
Offline
Użytkownik
1 Dywizjon Samochodowy
W latach 1933-35 stacjonował w obiekcie przy Górczewskiej 44a, 1 Dywizjon Samochodowy (który wszedł później w skład 3 Batalionu Pancernego)
warsztaty samochodowe Górczewska 44a
w opracowaniu A. Jońcy nt. Vickersów w polskiej armii, znajdujemy taki fragment:
(w 1932) Zakłady Vickersa zobowiązały się do wprowadzenia poprawek i skonstruowania nowego haka pociągowego, tak by było możliwe holowanie armaty 105 mm wz.29. (...) Poprawiony według polskich wymagań ciągnik znalazł się w Polsce w połowie 1933 roku „...Pojazd ten, który już wcześniej dwu-krotnie – w marcu i październiku 1932 roku, był poddany próbom technicznym w Polsce, został ponownie wysłany do Warszawy po modyfikacjach dokonanych w Elswick...” (notatka z 19 czerwca 1933 roku).
w opracowaniu J. Korbala (WLU Tom 218), publikowana jest notatka o 1 dyonie sam. i ciągniku artyleryjskim Vickers'a
zestaw który przemieszczał się Górczewską do Babic wyglądał tak:
wspomniany wózek, na którym porusza się haubica, mógł być wyprodukowany w warsztatach na Górczewskiej (na zlecenie WIBI); tłumaczyło by to obecność zestawu w koszarach 1 Dyonu Sam.
na kolejnym zdjęciu widoczne prawdopodobnie maszty radiostacji transatlantyckiej w Babicach
Pojazd nie wszedł na wyposażenie polskiej armii (wg A. Jońcy); prototyp który widzimy na zdjęciach do września 1939 był przechowywany w warsztatach na Górczewskiej
więcej informacji o ciągniku artyleryjskim Vickers 4 tony (a także czołgu lekkim Vickers mk. E)
http://www.wydawnictwostratus.pl/assets … polska.pdf
Ostatnio edytowany przez marcinguzek (22.05.2021 16:55:05)
Offline
Użytkownik
Brama 3 BPanc ul. Górczewska 44a
zdjęcie bramy jednostki, do której wjazd był nieistniejącą dziś ulicą Zagłoby (adres policyjny Górczewska 44a), zdjęcie pochodzi z odkrywca.pl
oznaczenie obiektu na fotoplanie z 1935 można zobaczyć tu
http://www.warszawa1939.pl/obiekt/gorczewska-44a
jako ciekawostka: na niemieckiej mapie wojskowej datowanej 1939, są oznaczone warsztaty 3BPanc (jeszcze jako 'Haupt Pionier werkstätten' czyli Centralne Warsztaty Saperskie a taką funkcję obiekt pełnił do 1933)
http://maps.mapywig.org/m/City_plans/Ce … milgeo.jpg
Offline
Użytkownik
3 Batalion Pancerny i Sporty Motocyklowe
Ostatnio edytowany przez marcinguzek (25.09.2021 18:11:08)
Offline
Użytkownik
Fort Wola
trochę zdjęć z 3bpanc z Fortu Wola z 1937 (źródło odkrywca.pl)
w tle widoczna wieża starego kościoła Mariawitów przy Wolskiej oraz słupy trakcyjne pętli tramwajowej przy cm. Wolskim
kierunek wykonania zdjęcia na lotniczym z 1944
biały budynek, widoczny za żołnierzami, stał do 2016!
widok z google maps
link do archiwalnego widoku
https://maps.app.goo.gl/LxrJoxab8jpp9tWe8
pomoc w identyfikacji - Daros /Warszawska Identyfikacja, dzięki!
Ostatnio edytowany przez marcinguzek (10.11.2023 08:28:10)
Offline