Forum Stowarzyszenia
administrator
Mam parę fotek z tego roku, którym moglibyśmy się - mam nadzieję - wspólnie przyjrzeć. Najpierw to:
W pierwszym odruchu uznałem to za Mickiewicza, na północ od Placu Inwalidów. Późniejsze zerknięcie na trasy tramwajów nieco mi nastrój popsuło... Ale może?
(właściwie, nabieram przekonania - budynek z tyłu to Mickiewicza 27)
Offline
Ale ze mnie baran. Usiłowałem to dopasować do odcinka na południe od pl. Inwalidów i mi wychodziło (skądinąd zupełnie słusznie) że to nie może być tam. Musiałem to odkręcić o 180 stopni i zaczęło pasować. Z galerii z obrazków różnych możesz wywalić moją wrzutkę z ortofotomapą, do której szykowałem długi wywód na nie
Offline
administrator
Prawdę mówiąc, spojrzałem na to zdjęcie i bardzo byłem ciekaw, co też zamierzasz za jego pomocą udowodnić Bywa...
Czyli Ty też uważasz, że pasuje? Jedźmy wobec tego dalej. Dwa zdjęcia z dość znanego cyklu - tzn. cyklem on się dla mnie stał całkiem niedawno temu, kiedy ujrzałem te dwa. Przedtem widziałem tylko jedno - rzeczywiście znane - ujęcie, które dorzucę do kompletu, jak tylko uda mi się je znaleźć. Oto tamte:
Tu - jak dla mnie, przynajmniej - jest już sporo gorzej. Nie mam pomysłu, gdzie też by to mogło być.
Offline
Można zacząć od roboczego założenia, że drugie zdjęcie to te same dwa tramwaje, które widać na pierwszym w oddali, tyle że robione z drugiej strony ulicy, czyli niejako w dokładnie przeciwnym kierunku.
Offline
administrator
To są te same - i to samo miejsce. Twierdzę tak, bo znane jest mi trzecie zdjęcie, będące czymś w rodzaju kompromisu między tymi dwoma. Mogę jeszcze dodać, że pomiędzy tramwajami na środku ulicy a budynkami po lewej, stoi całkiem solidna barykada.
Offline
administrator
Spójrz teraz na to. Wykonano je w nieco innym momencie, ale miejsce to samo.
Offline
To ja albo widziałem już to zdjęcie, albo widziałem jeszcze inne z dokładnie tego samego miejsca (pamiętam tych facetów z łopatami). Rozjazd jest, to ważna wskazówka.
Z tym że o ile pierwsze i trzecie to na pewno to samo miejsce, zacząłem powątpiewać czy drugie też. Na drugim widać, że oba tramwaje stoją na wysokości dwóch parterowych budynków, których nie potrafię zlokalizować ani na pierwszym, ani na trzecim zdjęciu.
Offline
administrator
Te budynki stoją za plecami policjantów widocznych na trzecim zdjęciu. Porównaj piętrowy poprzecznie ustawiony budynek, który na tym zdjęciu kończy się nad głową gościa przechodzącego za policjantami, z tym, który widać na zdjęciu drugim między tramwajem a Niemcami.
Offline
Jeśli tak, to z cieni dość jednoznacznie wynika, że jest to ulica przebiegu z grubsza południowy wschód - północny zachód, może trochę bardziej południkowa, niż równoleżnikowa. Ale i tak nie mam pojęcia co to za miejsce.
Offline
administrator
Chwilowo brak mi czasu, aby się spokojnie do tego - w świetle nowych dowodów - ustosunkować. Przejrzałem właśnie obszerną korespondencję dotyczącą zdjęcia nr 3, które kiedyś próbowaliśmy z kolegą umiejscowić. Pojawiają się tam trzy nieźle umotywowane propozycje: Grójecka/Opaczewska, Czerniakowska/Chełmska i Czerniakowska/Łazienkowska.
Offline
miglanc
A propos pierwszej foty - trochę inne, szersze ujęcie. Fakt, trochę żoliborskie.
Sam nie mam teraz czasu szukać, ale może coś pomoże.
A co do pozostałych zdjęć - też siedzę nad nimi od jakiegoś czasu, i Grójecka jest tu zdecydowanym faworytem (co nie jest specjalnie odkrywcze),
ale konkretnego miejsca ustalić nie mogę. Na Grójeckiej były dwie barykady z wagonów- przy Opaczewskiej i na odcinku pomiędzy Winnicką a Nieborowską. Ta pierwsza lokalizacja raczej odpada, miejsce jest nieźle obfotografowane. Stawiam na tą drugą, ale na razie nie potrafię jej zweryfikować.
Offline
administrator
Dziękuję - piękne
(i naturalnie, polecam się...)
Offline
Przy Opaczewskiej była ta słynna kamienica, którą kiedyś wspólnymi siłami rozgryzaliśmy na kielmonowym forum. Zidentyfikowała ją emaus, ale potem przewinęła się kilkakrotnie - byłoby ją tu chyba widać.
http://www.werttrew.fora.pl/stary-temat … -t459.html
Przy Winnickiej - to nie to miejsce, w którym stał rozbity czołg? O tu:
http://www.werttrew.fora.pl/warsiawski- … 75-15.html
Offline
miglanc
Przy okazji tego drugiego linka z czołgiem - niby wszystko ok, ale na kolorowej fotce Jaegera czołg wygląda na kompletnie spalony. Bardziej mi on przypomina ofiarę zasadzki na Wolskiej niż czołg zniszczony po prostu w walce. Tak więc mam nadal pewne wątpliwości co do tamtej lokalizacji.
Kończe już bo trochę zrobił się offtop przy okazji:)
Ostatnio edytowany przez roox (27.09.2007 13:10:13)
Offline
http://www.ztm.waw.pl/historia/index.php?tr=9
Warszawskie wagony tramwajowe zostały użyte do budowy barykad ulicznych, kładziono je na burcie, bądź normalnie na kołach tyle, że zdjęte z szyn. Tak ustawione wagony stanowiły trudną do przebycia zaporę. U wylotu ulicy Marszałkowskiej na plac Unii Lubelskiej barykadę stanowiły wagony nr: 361 i 1301, zaś na ulicy Leszno róg Rymarskiej, przed samym Placem Bankowym, trzy wozy: 351, 1277 i 86 . Wszystkie te wagony w mniejszym lub większym stopniu zostały uszkodzone.
http://www.ztm.waw.pl/historia/index.php?tr=14
01.09.1939 - Atak wojsk niemieckich na Polskę. Po 9 dniach Warszawa stała się linią frontu. Większość wagonów była uszkodzona, a 9 zniszczonych bezpowrotnie (nr 44, 123, 291, 359, 364, 1061, 1064, 1181 i 1186).
Ani to Leszno, ani Marszałkowska, ani się numery nie zgadzają. ALe szukać trzeba.
Te materiały o tramwajach opracował Marcin Dziubiński, gdyby udało się go znaleźć (albo przejrzeć wszystko co napisał) może by się co wyjaśniło.
Offline
administrator
Może - chociaż sprawa tej barykady była pod kątem tramwajowym dość mocno badana, akurat przez ludzi, którzy w tych zagadnieniach siedzą mocno. I - o ile mi wiadomo - nie uzgodnili w końcu wspólnego stanowiska
Offline
miglanc
Jeszcze takie cuś, rozjaśniające trochę sytuację z pierwszej foty
Offline
Moderator
Nie będę zbyt odkrywczy jak pozwolę sobie na stwierdzenie, że zdjęcia te przedstawiają dwa różne miejsca. Zdjęcie 1,5,6 - to jedno a 2,3,4 to drugie miejsce.
Offline