Forum Stowarzyszenia
administrator
Piêkne (choæ niedu¿e ) zdjêcia gdañskich tramwajów mo¿na podziwiaæ tu: http://sabaoth.infoserve.pl/danzig-onli … sbahn.html - tam te¿ wystêpowa³y odbieraki rolkowe, aczkolwiek w roku 1945 ju¿ tylko na niewielkiej czê¶ci tras sieæ by³a przystosowana do wspó³pracy z nimi (aj, to ca³a ga³±¼ wiedzy ). Tak sobie my¶lê, ¿e na naszym obrazku charakterystyczny jest te¿ s³up - a konkretnie okolice wysiêgnika.
Offline
chrisfox napisał:
Czyli znów Niemcy. Przedtem Szczecin, teraz Wroc³aw... Nawet na ca³kiem starych obrazkach z warszawskimi tramwajami (choæby i typu A), odbieraki s± lirowe.
Warszawa otwierala tramwaje elektryczne na tyle pozno, ze wykorzystano znacznie nowoczesniejsze od trolei slizgi miedziane. Co zreszta po wojnie bylo ulatwieniem przy wprowadzaniu odbierakow kolejowych a potem Stemannow, poniewaz nie wymagalo przebudowy sieci trakacyjnej.
Odbieraki rolkowe byly we Wroclawiu, Szczecinie, Poznaniu, Krakowie (waskotorowe), GOP (waskotorowe) i innych, szczegolnie tam, gdzie tramwaje elektryczne pojawily sie w XIX wieku.
Wagony L maksimum i Lw, ktore trafily do Warszawy otrzymywaly poczatkowo liry, a potem odbieraki kolejowe.
Lodz poczatkowo uzywala odbierakow rolkowych, jednak juz w okresie miedzywojennym wymieniono badz na liry (KEL), badz na odbieraki nozycowe (LWEKD).
Koblenckie letniaki jezdzily po Lodzi z lirami.
Do getta przakazano dwa z czterech letniakow, oraz grupe wagonow towarowych. W 1942 roku byly lacznie 4 wagony silnikowe i 29 towarowych. Do przewozow pasazerskich uzywano wylacznie wagonow silnikowych. Przewozy te byly jednak mocno ograniczone do wybranych godzin porannych i wieczornych.
Getto w Lodzi miescilo sie na Balutach, obejmowalo linie na Franciszkanskiej, Brzezinskiej i rynek Balucki. Tranzyt dla czesci aryjskiej prowadzony byl po Zgierskiej i Limanowskiego.
Krzysztof
Offline
administrator
Szczecin - wed³ug tego, co mi siê uda³o wygrzebaæ - odpada. W S³upsku - przynajmniej w interesuj±cym nas okresie - odbieraki by³y lirowe.
(Wikipedia)
Bydgoski przedwojenny tabor nie pasuje do zdjêcia, choæ tu ¼ród³a nie s± zbyt obszerne, mo¿e mieli te¿ co¶ innego. Inowroc³awskie tramwaje na starych zdjêciach maj± liry, czy wrêcz pantografy.
W Elbl±gu chyba do¶æ d³ugo stosowano rolkowe - http://www.tramwaje.elblag.webd.pl/archiwalne.html - trochê fajnych zdjêæ, w roku 1916 nawet ichni (elbl±ski) cysorz przejecha³ siê tramwajem z dworca . Na dwóch pó¼nych obrazkach widaæ jednak lirê a nawet pantograf - a wymaga³y one (dotar³em, pochwalê siê ) nieco innej sieci trakcyjnej i nie mog³y byæ u¿ywane na tych samych trasach. Gwoli ¶cis³o¶ci, nietypowa sytuacja by³a w Gdañsku, gdzie do roku 1945 funkcjonowa³y oba systemy, jednak (bodaj¿e m. in. do Jelitkowa) je¼dzi³ po prostu tabor eksploatowany wy³±cznie na trasie przystosowanej do starego typu odbieraka. Mo¿e i w Elbl±gu by³o podobnie?
Ale siê nam zrobi³o tramwajowo...
Offline
administrator
Tak sobie spokojniej spojrza³em na obrazek ze S³upska i wcale ju¿ nie jestem pewien - to chyba nie lira, tylko element podtrzymuj±cy sieæ
A za to w Elbl±gu...
Policjanci z elbl±skiej drogówki zatrzymali motorniczego tramwaju, który mia³ ponad 1.5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Policjê wezwa³ pasa¿er.
- Pasa¿er wyczu³ woñ alkoholu od motorniczego, gdy kupowa³ w tramwaju bilet. Zaniepokojony wezwa³ policjantów, ci zatrzymali pijanego motorniczego na pêtli tramwajowej. Alkomat wskaza³ ponad 1,5 promila alkoholu - powiedzia³a Anna Siwek, rzecznik prasowy warmiñsko-mazurskiej policji.
Przy motorniczym policjanci znale¼li reklamówkê z puszk± po piwie.
I b±d¼ tu cz³owieku m±dry
Offline
Moderator
Poniewaz w tym watku lacza sie klimaty warszawsko - lubelskie pozwalam sobie wkleic dwa dwa zdjecia podpisane jako Lublin a jest podejrzenie, ze moze byc to Warszawa (ale niekoniecznie).
Pochodza one z http://www.skyscrapercity.com/showthrea … 11&page=51
Warszawa czy nie Warszawa i ewentualnie gdzie ??
Pozdrawiam serdecznie i gdzieniegdzie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
administrator
Górne to Przebieg - widok z Bonifraterskiej. Na dolnym pl. Pi³sudskiego (wówczas raczej Adolfa H.) widziany od Królewskiej w kierunku pó³nocnym (po lewej fragment Pa³acu Saskiego).
To drugie, obleci - pierwsze jest dla mnie rewelacj±, dziêki ogromne
Inne zdjêcie k³adki z ulicy Przebieg mamy w naszej galerii:
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
To drugie, obleci - pierwsze jest dla mnie rewelacj±, dziêki ogromne
Prosze bardzo.
Pozdrawiam serdecznie i rewelacyjnie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
Użytkownik
Yorik napisał:
Z tramwajami te¿ ró¿nie bywa³o. W takim np. Tarnowie tramwaj je¼dzi³ przed I i II wojn±, a¿ do okupacji. Dzi¶ ma³o kto by pomy¶la³.
Taaa..., Niemcom rzekomo tarnowskie tramwaje przeszkadza³y w transporcie rzeczy wszelakich na front. To zaiste ciekawe, bo tych tramwajów tam by³y ca³e zajezdnie ;] Swoj± szos±, to jeden tarnowski tramwaj istnieje do dzi¶!
Yorik napisał:
Po wojnie zlikwidowano tramwaje w S³upsku, Inowroc³awiu, Wa³brzychu, Olsztynie, Legnicy, Jeleniej Górze, Bielsku Bia³ej.
Zapomnia³e¶ o Kostrzynie nad Odr±, S³ubicach, Gubinie i Zgorzelcu. O ile by³y to wtedy polskie miasta Do tego Cieszyn oraz Bia³ystok. Choæ w tym drugim mie¶cie trakcja ta poleg³a jeszcze d³ugo przed II wojn±. A na deser zostaje Sopot :->
Ostatnio edytowany przez lipton (8.11.2009 21:19:45)
Offline
Moderator Kombinator
lipton napisał:
O ile by³y to wtedy polskie miasta
Kostrzyñ, Gorzów Wlkp to przecie¿ prastare polskie miasta... Nie rozumiem u¿ycia w tym przypadku trybu przypuszczaj±cego.
Offline
administrator
Naturalnie. Tak samo Szczecin, ¦winouj¶cie i Berlin. Tego ostatniego, nie wiem, czemu nam nie zwrócono.
Offline
Użytkownik
zaruk napisał:
lipton napisał:
O ile by³y to wtedy polskie miasta
Kostrzyñ, Gorzów Wlkp to przecie¿ prastare polskie miasta... Nie rozumiem u¿ycia w tym przypadku trybu przypuszczaj±cego.
O Gorzowie nic nie pisa³em ;] Bo tam strassenbahny siê jako¶ uchowa³y! Choæ by³y zakusy... A Kostrzyn, hmm...
Zdanie mog³o wyj¶æ niesk³adne, bo mi siê ze 3 razy jego koncepcja zmienia³a
I mo¿na rzecz, ¿e to przez tamtejsze tramwaje pad³ blisko 400-letni Festung Kustrin, bo to w³a¶nie przez ¶rodek twierdzy przebiega³a linia tramwajowa. Niemniej ³atwo siê ona "nie poddawa³a", bo podczas robót strza³owych przy wysadzaniu najs³ynniejszego bastionu Hoher Kavalier (I po³owa lat 30. ub. wieku) kilkukrotnie uszkodzeniu ulega³y s³upy i sieæ trakcyjna! Dobra, koniec tego OT
Ostatnio edytowany przez lipton (8.11.2009 22:28:37)
Offline