Forum Stowarzyszenia
Moderator
Ten temat poruszyłem już wcześniej na forum WERTTREW'a, ale zamieszczam go i tu - może pojawią się nowe informacje i szczegóły...
Wg artykułu ze "Stolicy" nr 10/1949
http://publikacje.koszykowa.pl/Stolica/ … kacja.html
w latach 1946-48 zbudowano 6-kilometrową bocznicę kolejową, łączącą składnicę materiałów budowlanych na Polu Mokotowskim ze stacją Okęcie. Bocznica ta biegła m.in. wzdłuż ul.Wołoskiej. Rozebrano ją w początkach lat 60-tych - potem na jej miejscu była alejka spacerowa, a następnie istniejące do dziś tory tramwajowe.
Może ktoś zna szczegóły (mapy, opis, zdjęcia) dotyczące tej bocznicy, a zwłaszcza jej dokładnego przebiegu?
Przydatna byłaby mapa topograficzna z 1957r., której fragment można znaleźć w sieci na stronie:
http://www.th.enhost.pl/kiedys/
Są na niej zaznaczone bocznice na terenie Służewca, a jedna z nich biegnie na północ - prawdopodobnie właśnie na Pole Mokotowskie. Może ktoś ma dostęp do tej mapy?
Będę wdzięczny za wszelkie informacje na ten temat, a także na temat Pola Mokotowskiego z tamtego okresu.
j.
Ostatnio edytowany przez J23 (10.01.2016 03:40:50)
Offline
Moderator
Poszukiwania się posuwają. Oto mapa z lat 50-tych na tle współczesnego zdjęcia satelitarnego Pola Mokotowskiego. Widoczny jest tor kolejowy, biegnący w kierunku magazynów w pobliżu ul. Polnej:
Może ktoś ma jakieś zdjęcia tych okolic z tamtego okresu? Może wspomnienia?
Ostatnio edytowany przez J23 (10.01.2016 02:26:59)
Offline
administrator
Marne to czasy do takich poszukiwań. Wszystko tajne, oficjalna kartografia miała sporo wspólnego z niejakim Andersenem... Tym bardziej dziękuję za poruszenie tego tematu. Nic tu nie mogę dodać, ale rzecz naprawdę ciekawa.
Offline
Użytkownik
Na przedstawionej mapie widoczne jest skrzyżowanie torów tramwajowych i kolejowych. Posiadam schemat torowy MZK z roku 1961, gdzie takowej krzyżówki już nie ma. Więc można przyjąć, że w tym roku bocznicy już nie było. O ile oczywiście Andersen nie miał "wtyczek" także w MZK ;-)
Offline
Moderator
Moja Babcia, która w drugiej połowie lat 50-siątych dostała mieszkanie przy Odyńca, opowiadała, że w miejscu gdzie póżniej, jeżdziły tramwaje(pamiętam, że na pewno "12" i chyba "33"), "były tory kolejki". Myślę ze mogły iść w stronę Służewca Przemysłowego. Tam jeszcze do dzisiaj istnieją jeszcze, zarośnięte kikuty, nie używanych już od dawna bocznic.
Offline
Moderator
Trasa tej bocznicy, biegnącej ze stacji Okęcie na Pole Mokotowskie, widoczna jest na poniższym rysunku. W okolicy ul.Odyńca widać rozwidlenie (coś jakby mijankę lub tory postojowe), przy czym jeden tor biegnie w wykopie lub wzdłuż rampy:
lipton: W 1961r. mogło już nie być skrzyżowania z torami tramwajowymi w Al.Niepodległości, natomiast z pewnością były jeszcze tory bocznicy wzdłuż ul.Wołoskiej. Następnie w połowie lat 60-tych przez krótki czas w miejscu bocznicy była alejka spacerowa (na przedłużeniu ul.Wiktorskiej powstała nawet górka do zjeżdżania na sankach), a następnie położono tam tory tramwajowe, istniejące do dziś. Linię tramwajową wzdłuż ul.Wołoskiej otwarto jesienią 1967r.
Zdjęcia i wpisy dotyczące tego tematu są też na forum WERTTREW'a - zainteresowanych zapraszam:
http://www.werttrew.fora.pl/warszawa-na … ,7774.html
http://www.werttrew.fora.pl/warszawa-in … ,7775.html
ale dostępne tylko po zalogowaniu się. Tu dostęp może być szerszy, stąd pewne powtórzenia.
Ostatnio edytowany przez J23 (10.01.2016 03:40:25)
Offline
Moderator
Może i dobre linki. Dla kielmona
Offline
Moderator
lipton napisał:
Na przedstawionej mapie widoczne jest skrzyżowanie torów tramwajowych i kolejowych. Posiadam schemat torowy MZK z roku 1961, gdzie takowej krzyżówki już nie ma. Więc można przyjąć, że w tym roku bocznicy już nie było. O ile oczywiście Andersen nie miał "wtyczek" także w MZK ;-)
A czy na tym schemacie MZK jest skrzyżowanie z torami kolejowymi przy ul.Woronicza (widoczne na zamieszczonym wyżej fragmencie mapy)?
Offline
Użytkownik
J23 napisał:
W 1961r. mogło już nie być skrzyżowania z torami tramwajowymi w Al.Niepodległości, natomiast z pewnością były jeszcze tory bocznicy wzdłuż ul.Wołoskiej.
A skąd ta pewność?
J23 napisał:
Następnie w połowie lat 60-tych przez krótki czas w miejscu bocznicy była alejka spacerowa (na przedłużeniu ul.Wiktorskiej powstała nawet górka do zjeżdżania na sankach), a następnie położono tam tory tramwajowe, istniejące do dziś. Linię tramwajową wzdłuż ul.Wołoskiej otwarto jesienią 1967r.
Ja wiem kiedy otwarto tę linie
J23 napisał:
A czy na tym schemacie MZK jest skrzyżowanie z torami kolejowymi przy ul.Woronicza (widoczne na zamieszczonym wyżej fragmencie mapy)?
Nie ma (mimo, że jest zaznaczonych wiele innych tego typu skrzyżowań). Za to na przedmiotowej mapie nie ma też linii tramwajowej wzdłuż ul. Wołoskiej na PDPS (wybudowanej właśnie w roku 1961). Tak więc moim zdaniem jest ona wcześniejsza (aczkolwiek wykonana nie wcześniej niż w roku 1955 patrząc na inne szczegóły). I potwierdzałoby to tylko, że w 1961 r. bocznicy kolejowej już nie było.
Offline
Moderator
Pisząc, że w 1961r. z pewnością tor był, polegam na swojej pamięci, która jednak może być zawodna. Mógł to być rok 1960 - kiedy rozpoczynałem podstawówkę i chodziłem tamtędy z kolegami na Pole Mokotowskie. Wydaje mi się, że jeszcze przez jakiś czas tor był, ale mogę się mylić. Możliwe jest również, że tor likwidowano stopniowo i pewne odcinki zniknęły wcześniej, a inne później (chętnie poznam opinie tych, co pamiętają).
Co do mapy - pokazany fragment pochodzi z cywilnej wersji, wydanej przez Zarząd topograficzny Sztabu Generalnego w 1965r. Wersja ta wydaje się być kopią (być może nieco zmodyfikowaną) mapy wojskowej, widocznej we fragmencie w pierwszym poście, pochodzącej - jeśli wierzyć opisowi na stronie, skąd została pobrana - z roku 1957.
Offline
Użytkownik
Jeśli opierasz się tylko na swojej pamięci, to po tylu latach nie może być to niestety pewnik I wedle posiadanych przeze mnie źródeł w roku 1960 przynajmniej teoretycznie tor kolejowy mógł tam być (niestety nie dotarłem do tramwajowych układów torowych starszych niż te z 1961 roku; nie licząc przedwojennych, ale one wiele tu nie pomogą). I według mnie mapa śmiało może być z 1957 roku.
Offline
Użytkownik
Ciekawe czy to może być pozostałość po infrastrukturze tego toru? Skrzyżowanie Woronicza i Wołoskiej
Pozdr
P.S. Fotka nie moja tylko użytkownika Krzysztof_90 na Google Earth
Ostatnio edytowany przez drewnojady (10.12.2013 23:04:48)
Offline
Użytkownik
jak ktoś mi powie jak tu się dodaje zdjęcia to dodam, bo już mi się nie chce nad tym główkować....
Offline
administrator
Gdzie szukać pomocy? Ja bym chyba próbował w dziale, który tak się nazywa (Pomocy!). I faktycznie: http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=378
Offline
Użytkownik
Dobra próbuję:
http://www.panoramio.com/photo/82397244 … google.com
...i jak widzę się nie udało. Trudno, ale przynajmniej jest link widoczny, to jak ktoś chce niech sobie tam popatrzy.
pozdr
Ostatnio edytowany przez drewnojady (18.12.2013 13:53:29)
Offline
Użytkownik
Wygląda to jak górna część kratownicowego słupa tramwajowego typu K4. Natomiast sama jego "symbioza" z drzewem jest zaskakująca ;-)
Offline
Użytkownik
J23 napisał:
Pisząc, że w 1961r. z pewnością tor był, polegam na swojej pamięci, która jednak może być zawodna. Mógł to być rok 1960 - kiedy rozpoczynałem podstawówkę i chodziłem tamtędy z kolegami na Pole Mokotowskie. Wydaje mi się, że jeszcze przez jakiś czas tor był, ale mogę się mylić. Możliwe jest również, że tor likwidowano stopniowo i pewne odcinki zniknęły wcześniej, a inne później (chętnie poznam opinie tych, co pamiętają).
Moja rodzina wprowadziła się do nowego budynku Spółdzielni Politechnika (Wołoska 88 - jeśli się nie mylę, z okien tego domu zrobione są zdjęcia z tramwajami, bylibyśmy więc (byłymi) sąsiadami) 4 grudnia 1957 - kolejka istniała wtedy i nawet jeździła, trąbiąc o 6 rano . Moja Mama twierdzi, że w 1959, przed moim urodzeniem, chodziła na spacer z psem "czarną drogą" - pozostałością po wtedy już rozebranych torach w okolicach Madalińskiego - Narbutta - Rakowieckiej. To by oznaczało, że bocznica nie dotrwała do lat 60-tych, przynajmniej na tym odcinku.
Offline
administrator
Ta informacja wygląda dobrze, takich charakterystycznych momentów się raczej nie zapomina a przemieszczenie ich w czasie jest mocno wątpliwe.
Offline
Użytkownik
lachim napisał:
Moja rodzina wprowadziła się do nowego budynku Spółdzielni Politechnika (Wołoska 88 - jeśli się nie mylę, z okien tego domu zrobione są zdjęcia z tramwajami [...]
A mógłbyś się podzielić tymi fotkami?
Offline