Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek



#121 25.03.2016 14:23:37

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

Od paru lat tutaj nie bylem, ale ja się bawię opisywaniem zdjęć na Wikimedia Commons i od czasu do czasu proszę o pomoc. Tak przy okazji jeśli jakieś opisy fotografii on Commons są nieprawidłowe to proszę poprawić albo napisać do mnie,  a ja chętnie poprawie. Ostatnio patrzyłem na opisy zdjęć z albumu Stroopa (moje notatki) i jest parę zdjęć dla których nie mam lokalizacji:

#1: File:Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN46.jpg (wieksza wersja)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN46.jpg/371px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN46.jpg

#2: File:Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN35.jpg (wieksza wersja)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN35.jpg/640px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN35.jpg

#3: File:Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_NARA48.jpg (wieksza wersja)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_NARA48.jpg/343px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_NARA48.jpg

Jeśli przeoczyłem dyskusje na temat tych zdjęć to z góry przepraszam.

Offline

 

#122 28.03.2016 22:20:55

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

Jeśli mnie pamięć nie zawodzi, to żadne z tych trzech zdjęć nie było do tej pory zidentyfikowane. Są dość prawdopodobne hipotezy dotyczące dwóch z nich ale ich przedstawienie wymaga dłuższego opisu. Nie chcąc być gołosłownym na razie się powstrzymam. Szczegóły, mam nadzieję, wkrótce.

Co się tyczy notatek, mam następujące uwagi:

  - Warsaw copy Nr.45 jest "Nowolipki" powinno być "Nowolipie"
  - Warsaw copy Nr.9, NARA copy Nr.8 tu bym rozważył lokalizację plac Muranowski, w tle kamienica pl. Muranowski 10 róg Sierakowska, link do dyskusji.
  - Warsaw copy Nr.20, NARA copy Nr.21 jest  sekcji "Niezidentyfikowane fotografie", tymczasem to ujęcie z pl. Muranowskiego u wylotu Nalewek i Miłej. W tle Nalewki 42 róg pl. Muranowski, link do dyskusji.

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (28.03.2016 22:31:56)

Offline

 

#123 29.03.2016 15:23:23

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

VCS-3, Dziękuje bardzo za pomoc. Poprawiłem wszystkie trzy opisy. Co do trzech zdjęć to nawet  linki do dyskusji były by bardzo przydatne. Niestety wiele starych dyskusji jest mało czytelne, ponieważ linkowane fotografie już nie istnieją.

Offline

 

#124 29.03.2016 23:13:47

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

Hipoteza odnośnie #3 (NARA copy Nr.48) opiera się na spostrzeżeniu, że najprawdopodobniej jest to miejsce znane z dyskutowanej przypadkiem niedawno fotografii W. Georg'a.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 104#p33104
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459284344.jpg http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/497_1450915190.jpg
Na pierwszy rzut oka trudno w to uwierzyć, ale jednak. Można np. porównać układ odprysków na łuku
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459283896.jpg
Zdjęcia dzieli dwa lata. Na fotografii z raportu brakuje prawej i poprzecznej oficyny, na zdjęciu Georga są kompletnie wypalone i zapewne zostały wkrótce rozebrane.
Zdjęcie Georga było typowane na Franciszkańską 26. Pytanie, czy widać inne szczegóły które mogłyby taką lokalizację uprawdopodobnić? Owszem, dzięki rozbiórce oficyn można przeanalizować układ uskoków na ślepej ścianie oficyny z sąsiedniej posesji. Zdaje się on idealnie pasować do tego co widać na planie Lindleya:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459283877.jpg


GPS
52°15'4.05"N
20°59'59.98"E

SV
https://www.google.pl/maps/@52.2511016, … 312!8i6656

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (29.03.2016 23:16:05)

Offline

 

#125 30.03.2016 20:03:15

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

Ciekawe, kompozycja tego zdjęcia jest dosyć podobna do zdjęcia z raportu Stroopa  Warsaw copy Nr.51, NARA copy Nr.49
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN48.jpg/345px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN48.jpg
Które przypuszczalnie było zrobione na Franciszkańskiej 30.

Raport Stroopa (kopia IPN i NARA) ma 70 fotografii, ale większość była robiona w jednym z paru miejsc. Wiec nie dziwie się że te dwa mogły być zrobione tuż koło siebie.

Dziwne ze z tych trzech zdjęć miałem najmniej nadziei na rozpoznanie tego zdjęcia. Numer #1 i #2 maja więcej użytecznych detali.

Ostatnio edytowany przez JarekT (30.03.2016 20:41:35)

Offline

 

#126 1.04.2016 00:27:15

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

[edit 09.04.2017 Hipoteza przedstawiona w tym poscie została obalona tu http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 164#p34164. Jest też nowy trop http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 166#p34166 ]


http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459458084.jpg
Warsaw copy Nr.49 Widać trakcję, to mocno zawęża obszar poszukiwań. Skoro zdjęcie nie zostało jeszcze rozpoznane, można przypuszczać że przedstawia jakieś nieobfotografowane miejsce na którejś z głównych ulic. To dodatkowo zawęża obszar poszukiwań do kilku zaledwie miejsc, ale z drugiej strony ogranicza też możliwości identyfikacji do planów i fotomap. Czego szukać na planach? Kamienica w centrum kadru ma po lewej stronie występ lica, zapewne analogicznie (symetrycznie) wyglądała prawa zawalona stona. Takie akcenty są widoczne na planach Lindleya, w obszarze poszukiwań jest kilka budynków, które mogłyby pasować. Dodatkowo uwagę zwracają szerokie kominy, które, patrząc od frontu, są wyraźnie na prawo od osi symetrii. Pod tym względem wyraźnie pasuje już jeden adres, ulica Dzielna 5. Kolejny szczegół widoczny na fotoplanie- sąsiednia kamienica, numerr 7, jest wyraźnie niższa, podobnie jest na zdjęciu.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459457994.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459458521.jpg
Jest jeszcze ten dziwny mur. Na fotoplanie 1945 akurat na styku Dzielnej 5 i 7 widać coś co być może jest jego pozostałością.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459458032.jpg

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (9.04.2017 23:00:40)

Offline

 

#127 2.04.2016 05:36:15

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

Świetna robota. Wygląda na to ze wszystko się zgadza. Chyba nie widziałem jeszcze żadnych zdjęć z ulicy Dzielnej (dlatego trudno coś znaleźć). I ile się nie mylę był to teren niezamieszkały w czasach powstanie. Dziękuje.

Offline

 

#128 3.04.2016 23:49:59

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459716446.jpg
Warsaw copy Nr.34, NARA copy Nr.16.
http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic. … 228#p33228
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459716312.jpg
Lewa strona przedstawia podobno podwórze przy ulicy Franciszkańskiej 26. Zatem możliwe, że zdjęcie z murem przedstawia ulicę Wałową. Przebieg Wałowej na styku nr 7 i 9 zakrzywiał się, co tłumaczy dlaczego mur na zdjęciu "idzie ukosem". Wałowa 9 spłonęła w '39 i zapewne, tak jak wiele innych kamienic w okolicy, rozebrano ją do parteru. W konsekwencji odsłonięto boczną ścianę kamienicy Wałowa 11 i to ją przypuszczalnie widać na zdjęciu za murem pol lewej.
I taka geometryczna obserwacja. Fotografujący stoi na przedłużeniu linii fasady hipotetycznej Wałowej 11, co można stwierdzić po tym, że samego frontu na zdjęciu nie widać, natomiast niemal w całości widać skrzydła otwartych okien. Przedłużając tą linię w kierunku Franciszkańskiej i odchylając nieco w prawo, trafiamy najpierw na oficynę Franciszkańskiej 26, która, jeśli wierzyć wywodom z analizy zdjęcia porównawczego, musiała zostać rozebrana między '41 a '43. Zatem trafiamy dokładnie w miejsce gdzie w uskoku ściany oficyny Franciszkańskiej 24 widać otwory okienne (?), co zdaje się idealnie pasować do rozpoznawanego zdjęcia. Szkic dla lepszego zobrazowania:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1459716236.jpg
Linia widoczności uskoku oficyny Franciszkańskiej 24 zaznaczona jest na czerwono. Przebieg muru zaznaczony jest na czarno. Kadr na żółto. W świetle hipotezy pozycja fotografującego byłaby następująca:

GPS
52°14'58.83"N
21° 0'0.97"E

SV
https://www.google.pl/maps/@52.2496587, … 312!8i6656

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (16.08.2016 23:35:31)

Offline

 

#129 5.04.2016 15:55:34

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

Świetnie. Udało ci się znaleźć lepsza wersję zdjęcia #2, to zawsze pomocne. Podobieństwo z Franciszkańska 26 nie jest oczywiste ale prawdopodobne. Reszta się zgadza bardzo dobrze: zakrzywiony mur i pół-widoczna brama getta. Jak patrzyłem na to zdjęcie to wyobrażałem sobie uskok muru w rodzaju

http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1213355311.jpg

Ale masz rację ze on "idzie ukosem".

Tak przy okazji zaczynam dodawać do Lokalizacja fotografii kolekcji Stroopa zdjęcia Stroopa które nie były użyte w raporcie. Wiec jest trochę nowych słabo podpisanych fotografii.

Jest także "nowe" zdjecie z Ulicy Niskiej 23:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File … icides.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ef/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_Niska_Street_suicides.jpg/521px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_Niska_Street_suicides.jpg
którą połączyłem z 3 oryginalnych fotografii.

Ostatnio edytowany przez JarekT (5.04.2016 16:07:43)

Offline

 

#130 6.04.2016 23:00:17

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

JarekT napisał:

Reszta się zgadza bardzo dobrze: zakrzywiony mur i pół-widoczna brama getta.

Jeśli to tam, to jest to raczej brama "szopu szczotkarzy".

JarekT napisał:

Tak przy okazji zaczynam dodawać do Lokalizacja fotografii kolekcji Stroopa zdjęcia Stroopa które nie były użyte w raporcie. Wiec jest trochę nowych słabo podpisanych fotografii.

Np. ta https://commons.wikimedia.org/wiki/Loka … _05507.jpg opisana jako Niska 23. Obecność trakcji tramwajowej wyklucza Niską.

Offline

 

#131 7.04.2016 17:19:36

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

Masz racje na temat File:Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_05507.jpg tam jest  trakcja tramwajowa albo jakiś inny drut a na innych zdjęciach z ulicy Niskiej 23 nie ma. Zasugerowałem się podobnymi balustradami balkonów i kształtem okien. Poprawiłem. Tak przy okazji jak coś znajdziesz  do poprawienia na "Lokalizacja fotografii kolekcji Stroopa" czy jakiekolwiek innej stronie czy pliku i chcesz poprawić  to się nie krepuj i poprawiaj. Jak potrzeba to mogę pomóc z poprawianiem albo pokazywaniem jak poprawiać. 

Co sadzisz na temat
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_NARA16.jpg/1024px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_NARA16.jpg
i
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_26546.jpg/1024px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_26546.jpg

Bo zdjęcia i ściana wygląda na podobna do

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_11.jpg/1024px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_11.jpg

ale czy można udowodnić ze to prawda albo nieprawda?


Także ostatnio dodałem:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/Stroop_Collection_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_Prosta_-_01.jpg
i
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Stroop_Collection_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_Prosta_-_02.jpg
Zdjęcia opisane w galerii jako Ulica Prosta. Zakładam ze to w okolicy Prostej 11 patrząc w stronę ulicy Twardej: budynki nieparzyste 1-11?

Offline

 

#132 7.04.2016 18:25:53

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

Tak przy okazji zobacz dyskusje http://www.kolejkamarecka.pun.pl/troche … l-1144.htm na temat zdjęcia z brama "szopu szczotkarzy".

Offline

 

#133 8.04.2016 17:17:38

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

Identyfikacja to to raczej nie będzie, ale sądzę, że warto odnotować jako hipotezę.

NARA copy Nr.23. Na latarence nr 4
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1176288192.gif  http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1401356193.jpg
Ten kto fotografował ludzi pod murem (zdjęcie postu #128) stał prawdopodobnie pod nr 4 na Wałowej. Czy nie to samo miejsce jest na zdjęciu jak wyżej?
Niestety zdjęć do porównania praktycznie nie ma. Mały fragmencik Wałowej 4 widać zdaje się na fotografii wykonanej w 1933 roku:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 192#p31192
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1460122999.jpg
Boniowanie wydaje się podobne a pobielone rowki mogły przez dziesięć lat zostać przemalowane.
Mimo to, cała rzecz nie byłaby warta odnotowania gdyby nie to, że... na obu zdjęciach z raportu widać chyba te same osoby. Najbardziej charakterystyczna postać, wysoki starszy mężczyzna w cyklistówce w ciemnej kurtce i jaśniejszych spodniach z zawiniętymi nogawkami, który wychodzi jako pierwszy- stoi pod murem piąty. Mężczyzna w czarnym płaszczu obrócony do wychodzących stoi pod murem czwarty, no i jest jeszcze kobieta z chłopcem na ręku...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1460126641.jpg

GPS
52°14'58.83"N
21° 0'0.97"E

SV
https://www.google.pl/maps/@52.2497293, … 312!8i6656

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (16.08.2016 23:41:23)

Offline

 

#134 8.04.2016 22:11:34

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

JarekT napisał:

Co sadzisz na temat
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … NARA16.jpg
i
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … _26546.jpg

Bo zdjęcia i ściana wygląda na podobna do

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … ing_11.jpg

ale czy można udowodnić ze to prawda albo nieprawda?

Inny cokół, brak rynny- nie, to nie tam.
Swoją drogą  to zdjęcie zawsze kojarzyło mi się z Nowolipiem, ale jak teraz "na szybko" próbowałem dojść na jakiej podstawie, to nie doszedłem do żadnych wniosków.

https://www.warszawa.ap.gov.pl/referat_ … /4839.html
https://www.warszawa.ap.gov.pl/referat_gabarytow/galerie/Nowolipie_galeria/duze/4839.jpg

Offline

 

#135 10.04.2016 04:58:05

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

VCS-3 napisał:

Identyfikacja to to raczej nie będzie, ale sądzę, że warto odnotować.

... na obu zdjęciach z raportu widać chyba te same osoby. Najbardziej charakterystyczna postać, wysoki starszy mężczyzna w cyklistówce w ciemnej kurtce i jaśniejszych spodniach z zawiniętymi nogawkami, który wychodzi jako pierwszy- stoi pod murem piąty. Mężczyzna w czarnym płaszczu obrócony do wychodzących stoi pod murem czwarty, no i jest jeszcze kobieta z chłopcem na ręku...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 126641.jpg

Masz racje to wyglądają na te same osoby. Szkoda ze brak zdjęć przed-wojennych z tej okolicy.

Także dziękuje za opinie w sprawie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … NARA16.jpg i https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … _26546.jpg. Dodałem je do niezidentyfikowanych.

Offline

 

#136 14.04.2016 05:34:36

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

Tak przy okazji

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_06b.jpg/1024px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_06b.jpg

w http://www.deathcamps.org/occupation/gunpoint.html ktos napisal ze jedma z mozlimych lokacji to "Ulica Kupiecka kolo Nalewki". Trochę dziwne bo te dwie ulice chyb się nie krzyżują. Czy można to udowodnić tak czy nie?

Offline

 

#137 15.04.2016 00:11:34

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

JarekT napisał:

Tak przy okazji
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … ng_06b.jpg
w http://www.deathcamps.org/occupation/gunpoint.html ktos napisal ze jedma z mozlimych lokacji to "Ulica Kupiecka kolo Nalewki". Trochę dziwne bo te dwie ulice chyb się nie krzyżują. Czy można to udowodnić tak czy nie?

Słońce świeci wzdłuż ulicy. Jeśli miałaby to być ulica Kupiecka, to wchodziłaby w grę tylko parzysta (północna) strona a zdjecie byłoby wykonane o 15  +-1h. Strona nieparzysta odpada, gdyż oznaczałoby to, ze zdjęcie zrobiono o 4-5  rano, kiedy w kwietniu jest jeszcze ciemno.  Z powyższego wynikałoby coś dziwnego: ludzie są kierowani nie na ulicę Zamenhofa (najkrótsza droga droga na Umshlagplatz) ale w stronę ślepego końca ulicy.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1460669039.jpg

Wiadomo skądinąd, że ten koniec nie był taki ślepy, można było przejść na Nalewki podwórzem kamienicy Nalewki 39. Możliwe, że tę akurat grupę z powodu jakichś działań na Zamenhofa skierowano na Nalewki. Warto zatem sprawdzić Kupiecką pod kątem innych szczegółów. Np tego, że jak się dobrze przyjrzeć to brama kamienicy ze zdjęcia znajdowała się w występie lica:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443797924.jpg

To dość często spotykany motyw, ale jak się okazuje, nie na Kupieckiej. Tego typu akcenty są zaznaczone na planie Lindleya a na żadnej kamienicy przy ulicy Kupieckiej nie daje się tego zaobserwować.
Biorąc zatem wszystko powyższe pod uwagę, szanse, że zdjęcie przedstawia ulicę Kupiecką są raczej  niewielkie (choć oczywiście nie ma pewności, że plany Lindleya w 100% pokrywały się z rzeczywistością).

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (16.08.2016 23:45:25)

Offline

 

#138 16.04.2016 05:13:17

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_06c.jpg
W tej wersji zdjecia jest lepszy kontrast i mniej jest przycięte

Offline

 

#139 18.04.2016 23:12:40

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1139

Re: Likwidacja

Kolejna możliwość dotycząca znanego zdjęcia. Warta opisania ale nie po to, żeby rozgłaszać jako prawdopodobną hipotezę ale w nadziei (raczej rozpaczliwej), że znajdzie się coś na jej potwierdzanie lub zaprzeczenie.
Punktem wyjścia znów jest charakterystyczny wygląd chodnika: od strony rynsztoka jest szeroki pas "kocich łbów" a od strony frontu kamienicy są płyty chodnikowe (1).
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1461012838.jpg
Jak się okazuje, podobnie to wyglądało  na ulicy Nowolipie przy numerze 38.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=4026
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1461012651.jpg
Oczywiście ten adres nie wchodzi w grę, fasada wyglądała zupełnie inaczej. Podobnie nr 36. Ale Nowolipie 34? Widać tu kilka podobieństw, niestety jedyne zdjęcie do porównania jest zrobione z dużego dystansu.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=4026
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1461012628.jpg
Podobnie jak na zdjęciu z raportu, na Nowolipiu 34 był ciemny cokół (2).  Na lewo od bramy (5) widać okno wysokiego parteru (3) a dalej wejście lub witrynę (4). Rynna na prawo od bramy nie jest na zdjęciu porównawczym widoczna, ale to daje się wytłumaczyć tym, że schowana jest za uskokiem lica (6) i z tej perspektywy jej nie widać. To że na Nowolipiu 34 uskok w tym miejscu był - widać na planie Lindleya.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1461012670.jpg
Nie jest natomiast na planie widoczny uskok po lewej stronie bramy.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443797924.jpg
Mógł on być po prostu nieznaczny i z tego powodu nie naniesiono go na plan. Tak czy inaczej jest to pewien mankament.

Warto też wspomnieć, że w raporcie znajdują się zdjęcia wykonane przy Nowolipiu 32. Kierunek padania promieni słonecznych pokrywa się z tym co widać na analizowanym zdjęciu.
http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic. … 574#p10574
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1190275978.jpg

W świetle hipotezy pozycja fotografującego byłaby następująca:

SV
  https://www.google.pl/maps/@52.2436181, … 312!8i6656

GPS
  52.2436181
  20.9934178

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (17.08.2016 00:17:48)

Offline

 

#140 22.04.2016 19:45:46

JarekT

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.02.2009
Posty: 67

Re: Likwidacja

VCS-3 napisał:

Nie jest natomiast na planie widoczny uskok po lewej stronie bramy.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 797924.jpg
Mógł on być po prostu nieznaczny i z tego powodu nie naniesiono go na plan. Tak czy inaczej jest to mankament hipotezy.

VCS-3 napisał:

Np tego, że jak się dobrze przyjrzeć to brama kamienicy ze zdjęcia znajdowała się w występie lica:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 797924.jpg
To dość często spotykany motyw, ale jak się okazuje, nie na Kupieckiej. Tego typu akcenty są zaznaczone na planie Lindleya a na żadnej kamienicy na Kupieckiej nie daje się tego zaobserwować.

Nie bardzo rozumiem problemu z  "uskokiem po lewej stronie bramy" czy "występie lica". Czy możesz to pokazać na innych zdjęciach? Nad hełmem SS-mana widzę coś co wygląda na pozostałości po tabliczce z nazwa ulicy. Czy o tym mowisz? Widać to trochę lepiej na https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … ng_06c.jpg.

Co do rynny "schowanej za uskokiem lica (6)" to także  nie widzę tego "uskoku" na zdjęciu. Widzę cień rynny ale nie widzę cienia uskoku.

Lubię teorie ze
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/59/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_06.jpg/320px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_06.jpg było zrobione w tej samej okolicy co
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1190275978.jpg.
Zawsze sądziłem ze niezlokalizowane zdjęcia z Raportu maja większą szanse być zrobione w okolicach jakiegoś znanego zdjęcia niż w zupełnie nowym miejscu.  I szukałem elementów które pozwoliły mi połączyć to zdjęcie z jakimś innym. Jednym z takich elementów jest Josef Blösche (https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate … %C3%B6sche) ktory jedynie na tych dwóch zdjęciach nosił gogle na hełmie. W takim razie

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN12.jpg/640px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN12.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File … _IPN12.jpg
Nowolipie 32

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_10501.jpg/640px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_10501.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File … _10501.jpg
Nowolipie, między Smoczą a Karmelicką. Po prawej budynek Nowolipie 34

Sa także z tej samej okolicy.

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
calivita dysze malarskie