Forum Stowarzyszenia
Moderator
Znalazlem kilka zdjec i slow o otwarciu kolejki na trasie Warszawa - Otwock. Jako, ze nie mam ostatnio czasu skanowac w pracy, niestety, poki co, fotki fotek. Jak ktos bedzie nalegal na skan, oczywiscie, zrobie.
Podpisy oryginalne, bynajmniej nie ode mnie
Wzdluz calej trasy nowej linii tlumy, tlumy, tlumy. Do samej Warszawy.
Celestynow takze nie byl "od macochy". Wylegl radosnie caly na stacje.
Probna jazda uda sie z pewnoscia. Popatrzcie, z jakim zaufaniem oczekuja na sygnal odjazdu , wicepremier Jaroszewicz i minister Strzelecki.
Wicepremiera Jaroszewicza witano w Pilawie chlebem, sola i calym sercem, jako swojaka. W tych okolicach uczyl on wszak przed wojna.
Nie bylo wprawdzie specjalnego transparentu "Dziekujemy redakcji Zycia Warszawy", ale o jej zasludze dla Pilawy mowili wszyscy.
Offline
trzydziestka napisał:
Znalazlem kilka zdjec i slow o otwarciu kolejki na trasie Warszawa - Otwock.
To co pokazales dotyczy elektryfikacji w 1958 roku, czesci dawnwj kolei nadwislanskiej miedzy Otwockiem a Pilawa. Odcinek z Warszawy do Otwocka zostal zelektryfikowany w 1936 roku, podczaas wprowadzania trakcji elektrycznej do ruchu w Warszawskim Wezle Kolejowym.
Krzysztof
Offline
administrator
Tamta - nies³uszna, bur¿uazyjna, sanacyjna, wsteczna, oparta na wyzysku ludu pracuj±cego miast i wsi (itd.) - elektryfikacja siê wówczas nie liczy³a.
Offline
Moderator
Przy okazji moze ktos mnie oswieci kiedy i w jakich okolicznosciach dolozono drugi tor na linii do Otwocka (Pilawy) ??
Pozdrawiam serdecznie i oklicznosciowo.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
Moderator
Pamiêtam odcinek Otwock - Dêblin jako jednotorowy. Mogê siê ciut myliæ ale wydaje mi siê, ¿e przy okazji elektryfikacji odcinka Pilawa - Dêblin zbudowano drugi tor, natomiast odcinek Otwock - Pilawa pozosta³ do dnia dzisiejszego jednotorowy. W trzech miejscach - Pogorzel Warszawska, Celestynów i Zabie¿ki mo¿liwe by³o krzy¿owanie poci±gów. Kilka lat temu zlikwidowano drugi tor i nastawnie w Pogorzeli.
Offline
Moderator
Mechanik Jarz±bek napisał:
Pamiêtam odcinek Otwock - Dêblin jako jednotorowy. Mogê siê ciut myliæ ale wydaje mi siê, ¿e przy okazji elektryfikacji odcinka Pilawa - Dêblin zbudowano drugi tor, natomiast odcinek Otwock - Pilawa pozosta³ do dnia dzisiejszego jednotorowy. W trzech miejscach - Pogorzel Warszawska, Celestynów i Zabie¿ki mo¿liwe by³o krzy¿owanie poci±gów. Kilka lat temu zlikwidowano drugi tor i nastawnie w Pogorzeli.
Oczywiscie mea culpa, bo drugiego toru miedzy Otwockiem a Pilawa nie ma do tej pory. Rozchodzilo mi sie o drugi tor do Otwocka od strony Warszawy. Mam niejasne wrazenie, ze powstal on w czasie I Wojny Swiatowej. Ponizej mapa z lat 1919-22.
Pozdrawiam serdecznie i jasnie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
Moderator
¦wietna mapka - uwidoczniona jest na niej kolejka ze stacji Otwock do Cegielni w Teklinie. W latach dwudziestych ubieg³ego wieku kolejka by³a doprowadzona do budowanego Sanatorium m. st. Warszawy. Dowo¿ono ni± materia³y budowlane i sprzêt. Po zakoñczonej budowie odga³êzienie zosta³o rozebrane a w pó¼niejszym okresie ca³a kolejka. Na mapie 1:100 000 WIG uwidoczniona jest kolejka w±skotorowa z Cegielni w Teklinie do wyrobisk po³o¿onych w okolicach Szosy Lubelskiej. Dzi¶ wyrobiska te zalane s± wod± i nosz± nazwê Do³y Goldmana.
Offline
Moderator
ksiê¿yc_nad_gieesem napisał:
Rozchodzilo mi sie o drugi tor do Otwocka od strony Warszawy. Mam niejasne wrazenie, ze powstal on w czasie I Wojny Swiatowej. Ponizej mapa z lat 1919-22.
Najprawdopodobniej. Na pocztówce przedstawiaj±cej dworzec w ¦widrze / piêkny, drewniany/, widaæ dwa tory.
Offline
Użytkownik
zdjêcie z tej samej uroczysto¶ci z roku 1958
Natomiast 12.07.1946 równie¿ mia³a miejsce pewna uroczysto¶æ w Otwocku. By³o to ponowne uruchomienie linii kolejki elektrycznej Warszawa Wschodnia - Otwock
Uroczysto¶æ ta by³a po³±czona z oddania do u¿ytku nowo wybudowanego dworca osobowego Warszawa G³ówna przy ul. Towarowej.
Offline