Forum Stowarzyszenia
Moderator
Znalazlem kilka zdjec i slow o otwarciu kolejki na trasie Warszawa - Otwock. Jako, ze nie mam ostatnio czasu skanowac w pracy, niestety, poki co, fotki fotek. Jak ktos bedzie nalegal na skan, oczywiscie, zrobie.
Podpisy oryginalne, bynajmniej nie ode mnie
Wzdluz calej trasy nowej linii tlumy, tlumy, tlumy. Do samej Warszawy.
Celestynow takze nie byl "od macochy". Wylegl radosnie caly na stacje.
Probna jazda uda sie z pewnoscia. Popatrzcie, z jakim zaufaniem oczekuja na sygnal odjazdu , wicepremier Jaroszewicz i minister Strzelecki.
Wicepremiera Jaroszewicza witano w Pilawie chlebem, sola i calym sercem, jako swojaka. W tych okolicach uczyl on wszak przed wojna.
Nie bylo wprawdzie specjalnego transparentu "Dziekujemy redakcji Zycia Warszawy", ale o jej zasludze dla Pilawy mowili wszyscy.
Offline
trzydziestka napisał:
Znalazlem kilka zdjec i slow o otwarciu kolejki na trasie Warszawa - Otwock.
To co pokazales dotyczy elektryfikacji w 1958 roku, czesci dawnwj kolei nadwislanskiej miedzy Otwockiem a Pilawa. Odcinek z Warszawy do Otwocka zostal zelektryfikowany w 1936 roku, podczaas wprowadzania trakcji elektrycznej do ruchu w Warszawskim Wezle Kolejowym.
Krzysztof
Offline
administrator
Tamta - niesłuszna, burżuazyjna, sanacyjna, wsteczna, oparta na wyzysku ludu pracującego miast i wsi (itd.) - elektryfikacja się wówczas nie liczyła.
Offline
Moderator
Przy okazji moze ktos mnie oswieci kiedy i w jakich okolicznosciach dolozono drugi tor na linii do Otwocka (Pilawy) ??
Pozdrawiam serdecznie i oklicznosciowo.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
Moderator
Pamiętam odcinek Otwock - Dęblin jako jednotorowy. Mogę się ciut mylić ale wydaje mi się, że przy okazji elektryfikacji odcinka Pilawa - Dęblin zbudowano drugi tor, natomiast odcinek Otwock - Pilawa pozostał do dnia dzisiejszego jednotorowy. W trzech miejscach - Pogorzel Warszawska, Celestynów i Zabieżki możliwe było krzyżowanie pociągów. Kilka lat temu zlikwidowano drugi tor i nastawnie w Pogorzeli.
Offline
Moderator
Mechanik Jarząbek napisał:
Pamiętam odcinek Otwock - Dęblin jako jednotorowy. Mogę się ciut mylić ale wydaje mi się, że przy okazji elektryfikacji odcinka Pilawa - Dęblin zbudowano drugi tor, natomiast odcinek Otwock - Pilawa pozostał do dnia dzisiejszego jednotorowy. W trzech miejscach - Pogorzel Warszawska, Celestynów i Zabieżki możliwe było krzyżowanie pociągów. Kilka lat temu zlikwidowano drugi tor i nastawnie w Pogorzeli.
Oczywiscie mea culpa, bo drugiego toru miedzy Otwockiem a Pilawa nie ma do tej pory. Rozchodzilo mi sie o drugi tor do Otwocka od strony Warszawy. Mam niejasne wrazenie, ze powstal on w czasie I Wojny Swiatowej. Ponizej mapa z lat 1919-22.
Pozdrawiam serdecznie i jasnie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
Moderator
Świetna mapka - uwidoczniona jest na niej kolejka ze stacji Otwock do Cegielni w Teklinie. W latach dwudziestych ubiegłego wieku kolejka była doprowadzona do budowanego Sanatorium m. st. Warszawy. Dowożono nią materiały budowlane i sprzęt. Po zakończonej budowie odgałęzienie zostało rozebrane a w późniejszym okresie cała kolejka. Na mapie 1:100 000 WIG uwidoczniona jest kolejka wąskotorowa z Cegielni w Teklinie do wyrobisk położonych w okolicach Szosy Lubelskiej. Dziś wyrobiska te zalane są wodą i noszą nazwę Doły Goldmana.
Offline
Moderator
księżyc_nad_gieesem napisał:
Rozchodzilo mi sie o drugi tor do Otwocka od strony Warszawy. Mam niejasne wrazenie, ze powstal on w czasie I Wojny Swiatowej. Ponizej mapa z lat 1919-22.
Najprawdopodobniej. Na pocztówce przedstawiającej dworzec w Świdrze / piękny, drewniany/, widać dwa tory.
Offline
Użytkownik
zdjęcie z tej samej uroczystości z roku 1958
Natomiast 12.07.1946 również miała miejsce pewna uroczystość w Otwocku. Było to ponowne uruchomienie linii kolejki elektrycznej Warszawa Wschodnia - Otwock
Uroczystość ta była połączona z oddania do użytku nowo wybudowanego dworca osobowego Warszawa Główna przy ul. Towarowej.
Offline