Forum Stowarzyszenia
Moderator
Ju¿ kiedy¶ o tym pisa³em, ale nie zaszkodzi odkurzyæ trochê temat.
Przebudowê linii wyko³a przed 1926 rokiem (prawdopodobnie w 1924 lub 1925) znana firma Wolski Wi¶niewski In¿ynierowie. Zachowa³o siê nawet zdjêcie ukazuj±ce przebudowê w rejonie Wilko³azu.
Ogólnie przebudowa wygl±da³a jak poni¿ej. Zliwidowano 2 przystanki (Sobieszczany i Borkowizna) a stacjê Wilko³az przeniesiono w inne miejsce.
¦ladów materialnych uchowa³o siê niewiele. Ale patrz±c z wiêkszej wysoko¶ci mo¿na stwierdziæ ze mimo up³ywu ponad 80 lat widaæ zarysy dawnego przebiegu linii.
Pozdrawiam serdecznie i wysoko.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
administrator
Zawsze, kiedy widzê takie zdjêcia, my¶lê sobie, ¿e nieraz im dalej, tym lepiej widaæ... Swoj± drog±, fascynuj±ce.
Offline
Moderator
Patrzê na wojenn± trzysetkê - DISTRIKT LUBLIN i widzê, ¿e jest jeszcze ciekawiej. Od nowej stacji Wilko³az do starej jest zaznaczona linia normalna a dalej w±skotorówka ale tym razem na po³udniowy wschód - przez Zakrzówek do Ga³ezowa.
Offline
Moderator
Znalaz³em stronê gminy Zakrzówek......
Ma³y cytacik:
Postanowieniem carskim z dnia 5 lipca 1866 r. ziemie nie objête uw³aszczeniem - nale¿±ce do folwarków Zakrzówek, Rudnik i Sulów oraz folwarku Krzczonów (z dóbr Lublin) i czê¶æ lasów le¶nictwa lubelskiego - nazwane Majoratem Zakrzówek, otrzyma³ rosyjski genera³-adiutant Teodor Trepow. Z donacji tej nowo za³o¿one Towarzystwo Akcyjne Cukrowni „Zakrzówek” zakupi³o 201 mórg i 12 prêtów ziemi, na której w roku w 1875 wybudowa³o pierwsz± w guberni lubelskiej wielkoprzemys³ow± fabrykê cukru. Jednak z powodu zad³u¿enia i braku surowca w 1887 r. cukrownia upad³a. Cztery lata pó¼niej naby³ j± od Banku Pañstwa kijowski kupiec ¿ydowskiego pochodzenia Markus Sachs. Zak³ad funkcjonowa³ do roku 1932 (z przerw± w latach 1915-1922). Cukrownia zatrudnia³a od 240 do 520 robotników.
Nieopodal cukrowni dzia³alno¶æ produkcyjn± prowadzi³y tak¿e mniejsze zak³ady: browar, gorzelnia oraz fabryka mebli giêtych.
Z my¶l± o najm³odszych mieszkañcach Zakrzówka i okolic w 1899 r. otworzono w osadzie Gminn± Jednoklasow± Szko³ê Elementarn±.
Na prze³omie XIX i XX w. ludno¶æ gminy Zakrzówek by³a zró¿nicowana pod wzglêdem narodowo¶ciowym i wyznaniowym. Istotn± rolê w kszta³towaniu siê sk³adu spo³ecznego tutejszego ¶rodowiska odegrali przedstawiciele obcego kapita³u. Pod koniec XIX stulecia syn genera³a Trepowa - Kazimierz (spadkobierca donacji), za zgodê na parcelacjê dóbr majoratowych zobowi±za³ siê do utworzenia w Zakrzówku parafii prawos³awnej. Sprowadzono wówczas 60 rodzin z terenów wschodnich, dla których w latach 1899-1900 wybudowano cerkiew. Dwa lata pó¼niej (w 1902 r.) na posiad³o¶ci w³a¶ciciela cukrowni Markusa Sachsa stan±³ dom modlitwy dla ludno¶ci ¿ydowskiej.
W czasach pierwszej wojny ¶wiatowej przez tereny nad górn± Bystrzyc± trzykrotnie przetoczy³ siê front rosyjsko-austriacki, pozostawiaj±c po sobie wiele ¿o³nierskich mogi³ oraz du¿e zniszczenia materialne.
Dwudziestolecie miêdzywojenne przynios³o odrodzenie lokalnego ¿ycia spo³eczno-politycznego, gospodarczego i kulturalnego. Rozbudowie uleg³a sieæ szkolnictwa powszechnego w gminie. Po przejêciu w 1922 r. Cukrowni „Zakrzówek” przez Spó³kê Akcyjn± (której za³o¿ycielami byli spadkobiercy maj±tku Markusa Sachsa), wybudowano tu bocznicê kolei normalnotorowej oraz trakcjê w±skotorow±, ³±cz±c± fabrykê z ziemiañskimi plantacjami buraków cukrowych w Józwowie oraz Woli Ga³êzowskiej. Upadek cukrowni w 1932 r., spowodowany ogólno¶wiatowym kryzysem gospodarczym, zawa¿y³ na os³abieniu rozwoju gminy w okresie pó¼niejszym.
Offline
Moderator
Mechanik Jarz±bek napisał:
wybudowano tu bocznicê kolei normalnotorowej oraz trakcjê w±skotorow±, ³±cz±c± fabrykê z ziemiañskimi plantacjami buraków cukrowych w Józwowie oraz Woli Ga³êzowskiej.
To sie wszystko zgadza, z tym zastrze¿eniem, ¿e w miêdzyczasie przebudowano liniê Lublin - Rozwadów co zaskutkowa³o zmian± przebiegu bocznicy. Po upadku cukrowni, bocznicê i w±skotorówkê szybko rozebrano co ilustruje ponizszy rysunek.
Legenda oczywiscie tez sie znajdzie.
Po Cukrowni Zakrzowek nie znalazlem zadnych sladow po bocznicy i kolejce równiez.
Pozdrawiam serdecznie i buraczanie.
ksiezyc_nad_gieesem ....
Offline
Nasz Drogi Go¶æ
Zapewniam Ciê i¿ przebieg linii przed przebudow± by³ zupe³nie inny. Przynajmniej w tej czê¶ci od N-cy do borkowizny.
Pozdro
Nasz Drogi Go¶æ
Witam. Jestem mile zaskoczony, ¿e kogo¶ jeszcze takie rzeczy interesuj±. O starej odnodze linii kolejowej s³ysza³em ju¿ do¶æ dawno. Na tê stronê natkn±³em siê szukaj±c innych "regionaliów". Dorzucê swoje "trzy grosze" na temat przebiegu linii Rozwadów-Lublin: tory zaznaczone s± na mapie K.U.K 1:75000 (na arkuszu Turobin - Zone2 Col XXVII (z 1915 r.) - i na "zbiorówce" Lublin i okolice (z 1917 roku), któr± znalaz³em na stronie www.mapywig.org.pl.
Nasz Drogi Go¶æ
Oczywi¶cie chodzi³o mi o www.mapywig.org!
administrator
Dziêkujemy
Offline
Użytkownik
ksiê¿yc_nad_gieesem napisał:
Mechanik Jarz±bek napisał:
wybudowano tu bocznicê kolei normalnotorowej oraz trakcjê w±skotorow±, ³±cz±c± fabrykê z ziemiañskimi plantacjami buraków cukrowych w Józwowie oraz Woli Ga³êzowskiej.
To sie wszystko zgadza, z tym zastrze¿eniem, ¿e w miêdzyczasie przebudowano liniê Lublin - Rozwadów co zaskutkowa³o zmian± przebiegu bocznicy. Po upadku cukrowni, bocznicê i w±skotorówkê szybko rozebrano co ilustruje ponizszy rysunek.
http://img84.imageshack.us/img84/504/wi … krolb1.jpg
Legenda oczywiscie tez sie znajdzie.
http://img150.imageshack.us/img150/8480/legendacc7.jpg
Po Cukrowni Zakrzowek nie znalazlem zadnych sladow po bocznicy i kolejce równiez.
Pozdrawiam serdecznie i buraczanie.
ksiezyc_nad_gieesem ....
W lesie w zaznaczonym miejscu znajduje siê pewien nasyp, rzekomo wg. miejscowych w³a¶nie po kolejce.
Offline