Forum Stowarzyszenia
http://www.kolej.pl/galeria/stacje/Wars … ka.hol.jpg
http://www.kolej.pl/galeria/stacje/Wars … enska1.jpg
http://www.kolej.pl/galeria/stacje/Wars … enska2.jpg
http://www.kolej.pl/galeria/stacje/Wars … enska3.jpg
z galerii
http://www.kolej.pl/galeria/
Offline
administrator
Co jest ze mną takiego, że wciąż muszę się zachowywać złośliwie... (a ja człowiek dobry i niespotykanie spokojny). Link do miejsca pochodzenia obrazków bym zamieścił - bo to dobry obyczaj i tak należy. Ale te cztery powyżej...
Pozwoliłem sobie uczynić, co uznałem za stosowne
To było w czasach, kiedy jeszcze jeździłem koleją. Człowiek był taki głupi, że potrafił (samotnie) wyjechać z Wileńskiej pociągiem o 23.50...
Offline
jeszcze raz przepraszam bo baran ze mnie nieprzeciętny, mogłem się domysleć że skoro z tutejszej galerii można wklejać to i z całego świata. ale jak obce żródło zdjęcia zniknie to zdjęcie znika, dlatego lepiej galeria ciasna ale własna.
Offline
administrator
Nie przepraszaj. A co do znikających źródeł - właśnie dlatego, ciekawe obrazki najpierw kopiuję do naszej galerii. Jeśli znikną, to razem z nami
Offline
a tak swoją drogą to czy są jakieś galerie, opisy, historie, artykuły, mapy i plany torowisk oczywiście na starego wileniaka. jak zeskanuje stare zdjęcie to wrzucę małą ciekawostkę chodzi mi także o W-wa Targowa.
Offline
administrator
W "Kolejce mareckiej" Pokropińskiego są planiki. Kiedyś je nawet dla kolegi skanowałem, więc mam gdzieś na dysku. Natomiast stary Wileński... Ten przedwojenny widziałem (chyba - ze starości i opilstwa już mi się trochę miesza) na jakichś planach miasta. Może czarnobiałe arcydzieło z roku 1935? Poszukam w wolnej chwili - w razie czego, możesz znaleźć plany na http://www.trasbus.com/planywarszawy.htm
(po chwili)
Zajrzałem. Skan tam mają marny. Mam nawet dojście do papierowego reprintu, ale nieprędko się doń fizycznie dostanę, zresztą faktycznie chyba tam tory narysowano bardzo gęsto i wiele się nie zobaczy. Równie dobry - a może lepszy - jest plan z roku 1939, którego na trasbusie nie ma. W wolnej chwili zeskanuję stosowny fragment. Gdybym się nie wywiązywał z obietnicy - przypomnij.
Offline
administrator
Lepiej od razu, potem bym się pewnie nigdy do tego nie zabrał.
Plan datowany 1939. Stan na pewno nie jest z tego roku - brakuje mi charakterystycznych budynków mieszkalnych na tyłach parowozowni. Powiększyłem na tyle, na ile się dało, żeby nie obciąć zbyt wiele i zmieścić się w 800x600.
Jeszcze rzecz ciekawa. Być może wynika to z przyjętej przy tworzeniu planu konwencji - nie ma zaznaczonej bocznicy do Monopolu.
Offline
administrator
Tego z Dyrekcją nie miałem, ładne.
Offline
Moderator
No, na tym planie są przynajmniej zaznaczone bocznice do Monopolu
Offline
administrator
Mechanik Jarząbek napisał:
No, na tym planie są przynajmniej zaznaczone bocznice do Monopolu
Ale - zwróć uwagę - w sposób dość przewrotny. Leciutkie wygięcie przy torach Wileńskiej, sugeruje - jak dla mnie - istnienie tam zwrotnic. Tymczasem wiemy, że były tam skrzyżowania pod kątem prostym i obrotnice.
Offline
administrator
Której jezdni? Mnie jakoś na żadnej nie wychodzi
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
Mnie jakoś na żadnej nie wychodzi
Starość nie radość
Offline
chrisfox napisał:
Lepiej od razu, potem bym się pewnie nigdy do tego nie zabrał.
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kole … 787382.jpg
Plan datowany 1939. Stan na pewno nie jest z tego roku - brakuje mi charakterystycznych budynków mieszkalnych na tyłach parowozowni.
Ale za uklad linii tramwajowych sie zgadza. Dokladnie dotyczy to trasy poprowadzonej do Warszawy Stalowej. Od 1908 do 1918 roku tramwaje jezdzily Wilenska, Konopacka i Stalowa. W okresie miedzy 1919, a 1938 rokiem kursujaca wowczas na Stalowa "18." jechala Konopacka, Strzelecka i Szwedzka do Stalowej. Od 1936 roku mijanke kolo stacji Kolei Mareckiej zastapiono petla w postaci toru idacego wzdluz bocznicy kolejowej do Strzeleckiej, a od 27 sierpnia 1938 tramwaj na calej trasie kursowal Stalowa z zawrotem torem wzdluz bocznicy i Szwedzka do Stalowej. Co ciekawe mijanke przywrocono po wojnie w latach 50. - funkcjonowala do czasu skrocenia trasy do kryterium ulicznego Srodkowa-Wilenska-Czynszowa w 1958 roku.
Tak wiec plan byl aktualizowany pod katem komunikacji miejskiej, juz po 27 sierpnia 1938.
Krzysztof
Offline
administrator
Tak to z planami bywa - częściowo aktualne, miejscami nie całkiem Chyba najzabawniejsze pod tym względem są dla mnie plany z okolic roku 1920. Co tam się wyrabia...
Offline
Pozwolę sobie zacytować ciekawe pytanie z 750mm:
Może to nie jest temat na krzakobranie, ale wieczorem w poniedziałek (najgorszy dzień tygodnia - zgodzą się chyba wszyscy) zajrzałem do starych szpargałów i notatek - tych sprzed 40 lat.
I cóż widzę. Ulicę Białostocką na mojej rodzinnej Pradze. (Dla niewtajemniczonych - Warszawa dzielila sie na Pragę i resztę, czyli Warszawę lewobrzeżną. Znakiem tego, szanujący mieszkaniec Pragi jak najrzadziej pokazywał się za Wisłą, bo i po co. Coś chyba w tym jest, bo;
- Moi Rodzice (juz mocno wiekowi) mieszkaja na Pradze
- ja mieszkam na Pradze (mimo przeprowadzki w 1999 r.)
- pracuję na Pradze.)
Ale wracając do ul. Białostockiej:
Otóż ul. Białostocka oddzielała tory i bocznice stacji Warszawa Wileńska od Monopolu Spirytusowego, mieszczącego się między ul. Białostocką i Ząbkowską. Na teren monopolu (zacna i znana firma na Pradze, obecie już nie działa) wchodziły 2 bocznice. Przecinały ową ulicę pod kątem prostym, zaś z bocznicami i torami manewrowymi stacji Warszawa Wileńska łączyły się poprzez obrotnice. Pamiętam (mieszkałem niedaleko z drugiej strony stacji, przy ul. Środkowej), jak wagony na obrotnice wpychała lokomotywa parowa "rezydująca" na stacji. Nie pamiętam typu, miała 4 osie napędne i 3 osiowy tender. Potem obrotnice obracano o 90 stopni i wagony ściągano ciągnikiem na teren monopolu, lub jakąś starą zdezelowaną ciężarówką. Czasami pomagali przy tym robotnicy i okoliczne żule, oczekując rewanżu w bulgoczącej monecie. Nie wiem jak to było i dlaczego, ale koło monopolu to trzeżwych sie rzadko widywało....
Teraz Monopol nie działa, bocznic na stacji W-wa Wileńska nie ma (jest osiedle Białostocka), szyny tylko zostały w asfalcie...
Cały temat tu
http://750mm.pl/viewtopic.php?p=26037#26037
Offline
administrator
Sympatyczne wspominki
Offline
Moderator
gajos napisał:
Nie pamiętam typu, miała 4 osie napędne i 3 osiowy tender.
Ale ja pamiętam. To były parowozy serii Tp4.
Offline