Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Jest taki ciekawy „Rozk³ad jazdy poci±gów osobowych i mieszanych od dnia 15 Maja 1919 r.” Szczególnie jest ciekawa tabelka nr 31: Warszawa – Brze¶æ. Dlaczego? Bo sporo w nim pere³ek i to mnie sprowokowa³o kiedy¶ do przej¶cia siê nasypem kolei obwodowej i nie tylko... Po kolei jednak!
WARSZAWA WIEDEÑSKA OSOBOWA.
Jest to chyba jedyny rozk³ad PKP, który u¿ywa jeszcze starych nazw i starych po³±czeñ. Otó¿ mamy w nim poci±gi z tej stacji do Brze¶cia czy Wilna przez Siedlce, Lidê omijaj±ce jednak Warszawê Brzesk±. Rzecz raczej pó¼niej ma³o spotykana. Jeszcze w 1927 roku raz w tygodniu z tego dworca wyje¿d¿a³ poci±g pospieszny przez Warszawê Gdañsk±, omijaj±c Wschodni± i dalej przez Siedlce, Brze¶æ do Sto³pców.
WARSZAWA KOWELSKA
Sytuacja z nazw± podobna, nastêpne rozk³ady bêd± j± nazywaæ ju¿ Warszaw± Gdañsk±. Przez ca³y okres miêdzywojnia bêdzie st±d odje¿d¿a³a czê¶æ poci±gów w kierunku na Siedlce/Brze¶æ.
Przystanek WOLA.
Kilometra¿ podaje, ¿e znajdowa³ siê w odleg³o¶ci 3.1 km od stacji Warszawa Wiedeñska. Odmierzaj±c tê odleg³o¶æ wychodzi mi, ¿e to mniej wiêcej niedawna Warszawa Wola a obecnie peron VIII Warszawy Zachodniej. Nie mogê znale¼æ na dostêpnych mi mapach czy zdjêciach lotniczych przybli¿onego miejsca. Musia³o to byæ gdzie¶ na nieistniej±cym dzi¶ ³uku pozwalaj±cym wyjechaæ z Warszawy Wiedeñskiej na tory kolei obwodowej. Tylko gdzie? Bli¿ej Pr±dzyñskiego/Bema czy bli¿ej Tunelowej? Chyba nie znalaz³by siê ju¿ tam ¿aden ¶lad po tym przystanku.
Przystanek WIS£A
W odleg³o¶ci 2.0 km od Warszawy Kowelskiej, 7 minut jazdy poci±giem... Tu sprawa wydaje siê byæ stosunkowo prosta. Odleg³o¶æ wyra¼nie wskazuje na okolicê p.o. Warszawa ZOO z tym, ¿e wg mnie musia³o to byæ raczej bli¿ej mostu. Gdzie¶ nad wiaduktem nad Wybrze¿em Helskim/Puckim?
Przystanek SZMULEW(IZNA?)
Wed³ug kilometra¿u wychodzi mi, ¿e to musia³o byæ gdzie¶ w okolicy przejazdu w osi Stalowej/Cynowej
WARSZAWA BRZESKA
Sytuacja identyczna jak w przypadkach poprzednich. Jeszcze Brzeska, jeszcze nie Wschodnia.
Przystanek SORTOWNIA
Licz±c od dawnego dworca brzeskiego/wschodniego wychodzi mi, ¿e to musia³o byæ gdzie¶ w okolicach Ksiê¿nej Anny/Wiatracznej. Sama nazwa wszystko t³umaczy.
PLATFORMA WESO£A
To ju¿ piêkny ¶lad historii obecnego p.o Warszawa Weso³a, który na pocz±tku siê nazywa³ Platforma a potem Platforma Weso³a. Na carskich kolejach termin „platforma” oznacza³ po prostu przystanek
c.d.n.
Offline
Użytkownik
Teraz konfrontacja z map±:
wykre¶lon± w roku:
W roku 1920 zmieniono ju¿ nazwy stacjom na te, które dzisiaj brzmi± mniej obco. Mamy ju¿ nie Warszawê Wiedeñsk± Osobow± a Warszawê G³ówn±:
Przystanek Wola to nic innego jak posterunek Wola. Porównuj±c to z innymi mapami, raczej nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e to zaraz obok Pr±dzyñskiego/Bema:
Warszawa Gdañska czyli niedawna Kowelska. Ciekawi± mnie te bocznice miêdzy fortem Mieros³awskiego a Cytadel±, szczególnie ten tor zbli¿aj±cy siê to samej twierdzy.
Przystanek Wis³a wg mapy by³by jednak nieco dalej na wschód? Tu¿ obok wiaduktu nad Jagielloñsk±? Problem polega na tym, ¿e w tym przypadku nazwa "Post. Wis³a" nie ma odno¶nika do konkretnego miejsca tak jak inne. Na nasypach s± ¶lady po budynkach w obydwu miejscach: i przy Wybrze¿u Helskim i przy Jagielloñskiej.
Przystanek Szmulew(izna) to posterunek Szmulowizna? Wed³ug kilometra¿u z rozk³adu jazdy przystanek musia³by byc gdzie¶ w okolicy Stalowej/Cynowej. Ca³kiem zreszt± logiczne - ³atwy dostêp. Posterunek Szmulowizna z mapy to okolice ks. Ziemowita, oko³o 700 m dalej a i nasyp wysoki, nie³atwy do zdobycia dla pieszego.
Warszawa Wschodnia. Tu wielkich zagadek na razie nie znajdujê:
Przystanek Sortownia. Kilometra¿ z rozk³adu i mapa jednoznacznie wskazuj± na posterunek nr 11. Nazwa Sortownia to oczywi¶cie nic innego jak stacja rozrz±dowa, tutaj Warszawa Wschodnia Rozrz±dowa.
Na koniec ciekawostka... Je¶li wszêdzie zmiany nazw stacji i przystanków odchodzi³y od rosyjskich schematów to w przypadku Weso³ej mamy tu co¶ odwrotnego. Na mapie mamy przystanek o nazwie Platforma. Pomy³ka? Rozk³ad jazdy z lata 1922 roku nazywa ten przystanek ju¿ jako Weso³a.
Offline
Moderator
afmks napisał:
Przystanek Wis³a wg mapy by³by jednak nieco dalej na wschód?
A wg mnie to nie przystanek tylko posterunek odga³ê¼ny, dzisiejsza Jagiellonka. Niestety te¿ ju¿ zlikwidowany a budynek zburzony..
afmks napisał:
Przystanek Szmulew(izna) to posterunek Szmulowizna?
A to nic innego jak posterunek Micha³ów - dzi¶ te¿ ju¿ nieczynny.
Pozdrawiam. MJ
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
A wg mnie to nie przystanek tylko posterunek odga³ê¼ny,
W³a¶nie! To jest ciekawe w tym rozk³adzie z 1919 roku, ¿e kilka posterunków pe³ni tam rolê przystanków... W niektórych przypadkach mam jednak powa¿ne w±tpliwo¶ci co do lokowania ich.
Offline
Moderator
afmks napisał:
To jest ciekawe w tym rozk³adzie z 1919 roku, ¿e kilka posterunków pe³ni tam rolê przystanków...
Tak sobie my¶lê ..... mo¿e s± to tak zwane postoje techniczne, zaplanowane dla dojazdu pracowników do nastawni.
A przy okazji - przypomnijcie mi czy ³±cznica W-wa Wileñska Marki - Targówek przecina³a Al. ¦wierczewskiego czy Al. Solidarno¶ci?
Tak na serio chodzi mi o datê likwidacji w/w ³±cznicy.
Pozdrawiam.
MJ
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
Tak sobie my¶lê ..... mo¿e s± to tak zwane postoje techniczne, zaplanowane dla dojazdu pracowników do nastawni.
¯eby nie byæ go³os³ownym, oto tabela nr 31 (Warszawa - Brze¶æ) z tego rozk³adu:
Widac tu wszystkie przystanki nad którymi siê zastanawiam. Z Warszawy Wiedeñskiej odje¿d¿a³ jeszcze poci±g do Wilna przez Siedlce, Czeremchê, Lidê i tak samo zatrzymywa³ siê na tych wszystkich przystankach. Ma³o tego. Wszystkie poci±gi, które odje¿d¿a³y z dworca wiedeñskiego zatrzymywa³y siê zawsze na przystankach Wola i Wis³a, na innych w zale¿no¶ci od trasy. Dla przyk³adu, tabele nr 25 (Warszawa - M³awa) i nr 29 (Warszawa - T³uszcz - £om¿a)
Nie s±dzê, ¿e to by³y postoje zwi±zane z dowozem pracowników. Do tego s³u¿y³y liczne (7 par) poci±gi s³u¿bowe relacji Warszawa Wiedeñska Osobowa - Warszawa Kowelska - Warsztaty na Pelcowi¼nie:
W uwagach do tej tabeli jest jeszcze informacja: "Poci±gi N (...) kursuj± codziennie i zatrzymuj± siê po jednej minucie na przejazdach przy ul. ¯elaznej, Towarowej i posterunku N 5."
¯eby by³o mniej prosto dorzucê jeszcze takie co¶... poci±gi s³u¿bowe (6 par) Warszawa Kowelska - Wiadukt:
Mechanik Jarz±bek napisał:
A przy okazji - przypomnijcie mi czy ³±cznica W-wa Wileñska Marki - Targówek przecina³a Al. ¦wierczewskiego czy Al. Solidarno¶ci?
Tak na serio chodzi mi o datê likwidacji w/w ³±cznicy.
A to pytanie chcia³em zadaæ w nastêpnych odcinkach
Offline
administrator
Likwidacja ³±cznicy... Mam wra¿enie, ¿e po mojej (drugiej) przeprowadzce na Targówek (jesieñ 1990) ju¿ jej nie by³o - ale to nic pewnego. Na pewno funkcjonowa³a jeszcze dwa lata wcze¶niej, je¼dzi³ ni± nawet do¶æ ciekawy poci±g relacji T³uszcz-Warszawa Praga. Ciekawy, bo by³ to (tak mówiono) poci±g w zasadzie s³u¿bowy, ale ogólnodostêpny. Przedostatni przystanek znajdowa³ siê za wiaduktem nad 11 Listopada, ¶miesznie siê wysiada³o na nasypie
Offline
Moderator
Dziêkujê Krzysiu za wyja¶nienie.
afmks napisał:
oto tabela nr 31 (Warszawa - Brze¶æ) z tego rozk³adu .....
...... s³u¿bowego. Na tych posterunkach zosta³ podany tylko czas odjazdu a to oznacza, ¿e poci±g przeje¿d¿a bez zatrzymania. Jest to informacja dla dru¿yny parowozowej pozwalaj±ca na planowe prowadzenie poci±gu.
Pozdrawiam. MJ
Offline
Użytkownik
Musia³ to byæ jednak s³u¿bowy. Sprawdzi³em rozk³ady jazdy z tamtych lat, ¶ladu po takim egzotyku nie ma.
Mam za to pami±tkê z ma³ej wycieczki po ³±cznicy sprzed roku. Po kolei:
Widok w stronê Petersburga lub je¶li kto¶ woli na Warszawê Marki:
W drug± stronê, w asfalcie widaæ ¶lady po ³±cznicy:
Nie jest to zreszt± jedyny ¶lad w asfalcie:
¦lady wspinaj±cego siê nasypu s± widoczne praktycznie ju¿ od Solidarno¶ci:
Po drodze mijaj±c pozosta³o¶ci dawnego przejazdu Cynowa - Stalowa:
Jak widaæ, miejsce nie jest zapomniane i nadal s³u¿y do pokonywania nasypu linii obwodowej... Jest to najkrótsza droga z Targówka do Tesco
Jest jeszcze masa innych artefaktów kolejowych po drodze:
Tutaj koniec wycieczki i koniec ³±cznicy:
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
...... s³u¿bowego. Na tych posterunkach zosta³ podany tylko czas odjazdu a to oznacza, ¿e poci±g przeje¿d¿a bez zatrzymania. Jest to informacja dla dru¿yny parowozowej pozwalaj±ca na planowe prowadzenie poci±gu.
To jest dobre wyt³umaczenie... Wiêc "p. Wis³a" by³by posterunkiem Wis³a a nie przystankiem Wis³a.
(po chwili) Tak to jest jak siê chce widzieæ co¶ czego nie ma
Ostatnio edytowany przez afmks (16.02.2014 19:42:34)
Offline
Moderator
afmks napisał:
Jest jeszcze masa innych artefaktów kolejowych po drodze .....
.... potwierdzaj±cych elektryfikacjê tej ³±cznicy.
¦wietna relacja - dziêkujê i pozdrawiam.
MJ
Offline
administrator
Chcia³em co¶ do tych widoczków dorzuciæ, jednak okaza³o siê, ¿e w roku 2005 stan dawnej ³±cznicy by³ identyczny - ³±cznie z tym, co w asfalcie. I tak mi siê skojarzy³o... Ca³kiem przy okazji, jeszcze jeden obrazek z asfaltem, tym razem po praskiej stronie nasypu:
To stan sprzed prawie dziewiêciu lat, ale widoczny tu za wiaduktem ¶lad bocznicy na teren dawnej stacji Stalowa, dzi¶ wygl±da bardzo podobnie, szyny nadal wystaj± z jezdni.
Offline
Użytkownik
Kto¶ mnie kiedy¶ chcia³ przekonaæ, ¿e akurat te szyny to jeszcze carski rozstaw maj±. Nie uwierzy³em... Na wszelki jednak wypadek sprawdzi³em - nie maj±.
Offline
administrator
Nie powinny mieæ, to powojenny tor. Ja bym jego powstanie umiejscawia³ nie wcze¶niej, ni¿ po otwarciu stacji Warszawa Targowa w 1949 - a byæ mo¿e powsta³ dopiero po likwidacji kolejki w roku 1974.
Offline
Użytkownik
Powojenny, nie powojenny- zawsze lepiej sprawdziæ.
Offline
Moderator
Oczywi¶cie, ¿e lepiej sprawdziæ. Ale .... chyba mam za daleko.
A co do torów tam znajduj±cych siê to mo¿e byæ kilka pod asfaltem.
W kolejno¶ci od wiaduktu w kierunku ul. Szwedzkiej.
- normalnotorowy do hurtowni spo¿ywczej na ul. Stalowej,
- w±ski do parowozowni,
- normalnotorowy do Schichta i parowozowni Stalowa,
- szerokotorowy do Stalowni.
Nie wiem, który akurat widaæ na powy¿szym zdjêciu - przypuszczam, ¿e ten, który by³ do Fabryki Schichta.
Pozdrawiam serdecznie.
Offline
administrator
Bardzo przepraszam za rozróbki w w±tku o czym¶ zupe³nie innym, ale skoro ju¿ zaczêli¶my, jeszcze co¶ dorzucê.
Mam tu widoczek torów przechodz±cych pod wiaduktem w roku 1945.
Wówczas sytuacja by³a taka (od góry/pó³nocy)
- w±ski tor do stacji Stalowa
- tor normalny, linii obwodowej
- tor normalny, w zasadzie dojazd do Schichta, odga³êzia siê od linii petersburskiej ju¿ za wiaduktem, od niego nieco dalej odchodzi w prawo bocznica do zbrojowni
(dalej ju¿ petersburska)
1. Mam w tej chwili g³êbokie prze¶wiadczenie, ¿e od roku 1949 - a w ka¿dym razie, od po³±czenia za wiaduktem ulic ¦wierczewskiego z Radzymiñsk± (nie pamiêtam teraz, kiedy to nast±pi³o) - tor w±ski na tym odcinku prze³o¿ono na po³udniowy wschód, puszczaj±c go pod wiaduktem znacznie bli¿ej Radzymiñskiej i dopiero po stronie praskiej odginaj±c ostro ku stacji Stalowa.
2. Nie mam pojêcia - i tu mocno liczê na wsparcie - o powojennym funkcjonowaniu linii obwodowej w jej dziewiêtnastowiecznym kszta³cie (tor biegn±cy istniej±cym do dzi¶ ³ukiem w lewo przez Targówek Fabryczny do Radzymiñskiej, za Nadwi¶lañsk± skrêcaj±cy w prawo opodal Schichta).
3. Nie wiem, czy zak³ady Schichta (co siê z nimi dzia³o po wojnie, zanim sta³y siê Urod±?) po roku 1945 korzysta³y jeszcze z bocznicy.
W ka¿dym razie, to co pokaza³em na zdjêciu z 2005, na pewno nie jest ¿adnym z torów widocznych na ortofotomapie 1945, biegnie zupe³nie inaczej, sk±din±d i pod ca³kiem innym k±tem.
I jeszcze jedno (zawsze zapominam zapytaæ). Janku, hurtownia spo¿ywcza, o której wspominasz, mie¶ci³a siê na terenie dzisiejszej zajezdni?
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
jeszcze co¶ dorzucê.
.... ale ¿e¶ dorzuci³ ! I to co by³o ju¿ jasne .... ¶ciemnia³o.
chrisfox napisał:
Wówczas sytuacja by³a taka (od góry/pó³nocy)
- w±ski tor do stacji Stalowa
A gdzie jest tor do hurtowni?
Zdjêcie jest niewyra¼ne ale ..... nie chcê niczego sugerowaæ. Spójrzcie na te tory (pierwsze od pó³nocy) i spróbujcie porównaæ ich szeroko¶æ szczególnie od rozjazdu .... co¶ mi tu nie gra.
chrisfox napisał:
1. Mam w tej chwili g³êbokie prze¶wiadczenie, ¿e od roku 1949 - a w ka¿dym razie, od po³±czenia za wiaduktem ulic ¦wierczewskiego z Radzymiñsk± (nie pamiêtam teraz, kiedy to nast±pi³o) - tor w±ski na tym odcinku prze³o¿ono na po³udniowy wschód, puszczaj±c go pod wiaduktem znacznie bli¿ej Radzymiñskiej i dopiero po stronie praskiej odginaj±c ostro ku stacji Stalowa.
Przypuszczam, ¿e po³±czenie tych ulic nast±pi³o krótko po przeniesieniu stacji koñcowej kolei radzymiñskiej ze Stalowej na Targow±.
Najprawdopodobniej wtedy te¿ zmieniono przebieg linii w±skotorowej.
chrisfox napisał:
2. Nie mam pojêcia - i tu mocno liczê na wsparcie - o powojennym funkcjonowaniu linii obwodowej w jej dziewiêtnastowiecznym kszta³cie (tor biegn±cy istniej±cym do dzi¶ ³ukiem w lewo przez Targówek Fabryczny do Radzymiñskiej, za Nadwi¶lañsk± skrêcaj±cy w prawo opodal Schichta).
Ja te¿ nie wiem.
chrisfox napisał:
3. Nie wiem, czy zak³ady Schichta (co siê z nimi dzia³o po wojnie, zanim sta³y siê Urod±?) po roku 1945 korzysta³y jeszcze z bocznicy.
Oczywi¶cie, ¿e korzysta³y jeszcze w latach osiemdziesi±tych. Na terenie Parowozowni Stalowa, od niej odchodzi³ tor do rampy czo³owej.
chrisfox napisał:
Janku, hurtownia spo¿ywcza, o której wspominasz, mie¶ci³a siê na terenie dzisiejszej zajezdni?
Dok³adnie, tak.
Pozdrawiam serdecznie.
Offline
administrator
Mechanik Jarz±bek napisał:
co by³o ju¿ jasne .... ¶ciemnia³o.
Wiesz, jak jest ze mn±, muszê nakrêciæ. Potem mnie za to wyrzucaj± z ró¿nych miejsc
Mechanik Jarz±bek napisał:
A gdzie jest tor do hurtowni?
Zdjêcie jest niewyra¼ne ale ..... nie chcê niczego sugerowaæ. Spójrzcie na te tory (pierwsze od pó³nocy) i spróbujcie porównaæ ich szeroko¶æ szczególnie od rozjazdu .... co¶ mi tu nie gra.
Toru do hurtowni nie ma... Nie, chyba jednak jest, strasznie marnie to widaæ, ale wygl±da mi na to, ¿e by³ tam splot (i st±d Twoje s³uszne w±tpliwo¶ci co do szeroko¶ci toru), spójrz na te obrazki:
i zbli¿enie:
Moim zdaniem, widaæ splot.
Niebieskie strza³ki na pierwszym obrazku pokazuj± tor w±ski, czerwone normalny, prowadz±cy dalej w kierunku hurtowni.
W razie czego, mogê to wszystko pokazaæ z wiêkszej wysoko¶ci, ale widok szczegó³ów bêdzie mniej wyra¼ny.
Poniewa¿ nie ma lekko, od razu pojawia siê pytanie dotycz±ce powojennej hurtowni. Co tam by³o wcze¶niej?
Offline
Użytkownik
chrisfox napisał:
2. Nie mam pojêcia - i tu mocno liczê na wsparcie - o powojennym funkcjonowaniu linii obwodowej w jej dziewiêtnastowiecznym kszta³cie (tor biegn±cy istniej±cym do dzi¶ ³ukiem w lewo przez Targówek Fabryczny do Radzymiñskiej, za Nadwi¶lañsk± skrêcaj±cy w prawo opodal Schichta).
Przed rokiem 1908/1909 wygl±da³o to zupe³nie inaczej ni¿ dzisiaj. Przej¶cie z linii petersburskiej na wiedeñsk±, czyli w³a¶nie kolej obwodowa, bieg³a sobie pod wiaduktem nadwi¶lanki i dalej skrêca³a w prawo wzd³u¿ Szwedzkiej. Widac to dobrze na tych dwóch schematach:
Po przebudowie wêz³a warszawskiego (1908-1910) wygl±da³o to ju¿ tak:
Offline