Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszaw±



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualno¶ci - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualno¶ci - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#1 13.02.2014 17:50:25

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Piechot± po warszawskich nasypach.

Jest taki ciekawy „Rozk³ad jazdy poci±gów osobowych i mieszanych od dnia 15 Maja 1919 r.” Szczególnie jest ciekawa tabelka nr 31: Warszawa – Brze¶æ. Dlaczego? Bo sporo w nim pere³ek i to mnie sprowokowa³o kiedy¶ do przej¶cia siê nasypem kolei obwodowej i nie tylko... Po kolei jednak!

WARSZAWA WIEDEÑSKA OSOBOWA.
Jest to chyba jedyny rozk³ad PKP, który u¿ywa jeszcze starych nazw i starych po³±czeñ. Otó¿ mamy w nim poci±gi z tej stacji do Brze¶cia czy Wilna przez Siedlce, Lidê omijaj±ce jednak Warszawê Brzesk±. Rzecz raczej pó¼niej ma³o spotykana. Jeszcze w 1927 roku raz w tygodniu z tego dworca wyje¿d¿a³ poci±g pospieszny przez Warszawê Gdañsk±, omijaj±c Wschodni± i dalej przez Siedlce, Brze¶æ  do Sto³pców.

WARSZAWA KOWELSKA
Sytuacja z nazw± podobna, nastêpne rozk³ady bêd± j± nazywaæ ju¿ Warszaw± Gdañsk±. Przez ca³y okres miêdzywojnia bêdzie st±d odje¿d¿a³a czê¶æ poci±gów w kierunku na Siedlce/Brze¶æ.

Przystanek WOLA.
Kilometra¿ podaje, ¿e znajdowa³ siê w odleg³o¶ci 3.1 km od stacji Warszawa Wiedeñska. Odmierzaj±c tê odleg³o¶æ wychodzi mi, ¿e to mniej wiêcej niedawna Warszawa Wola a obecnie peron VIII Warszawy Zachodniej. Nie mogê znale¼æ na dostêpnych mi mapach czy zdjêciach lotniczych przybli¿onego miejsca. Musia³o to byæ gdzie¶ na nieistniej±cym dzi¶ ³uku pozwalaj±cym wyjechaæ z Warszawy Wiedeñskiej na tory kolei obwodowej. Tylko gdzie? Bli¿ej Pr±dzyñskiego/Bema czy bli¿ej  Tunelowej? Chyba nie znalaz³by siê ju¿ tam ¿aden ¶lad po tym przystanku.

Przystanek WIS£A
W odleg³o¶ci 2.0 km od Warszawy Kowelskiej, 7 minut jazdy poci±giem... Tu sprawa wydaje siê byæ stosunkowo prosta. Odleg³o¶æ wyra¼nie wskazuje na okolicê p.o. Warszawa ZOO z tym, ¿e wg mnie musia³o to byæ raczej bli¿ej mostu. Gdzie¶ nad wiaduktem nad Wybrze¿em Helskim/Puckim?

Przystanek SZMULEW(IZNA?)
Wed³ug kilometra¿u wychodzi mi, ¿e to musia³o byæ gdzie¶ w okolicy przejazdu w osi Stalowej/Cynowej

WARSZAWA BRZESKA
Sytuacja identyczna jak w przypadkach poprzednich. Jeszcze Brzeska, jeszcze nie Wschodnia.

Przystanek SORTOWNIA
Licz±c od dawnego dworca brzeskiego/wschodniego wychodzi mi, ¿e to musia³o byæ gdzie¶ w okolicach Ksiê¿nej Anny/Wiatracznej. Sama nazwa wszystko t³umaczy.

PLATFORMA WESO£A
To ju¿ piêkny ¶lad historii obecnego p.o Warszawa Weso³a, który na pocz±tku siê nazywa³ Platforma a potem Platforma Weso³a. Na carskich kolejach termin „platforma” oznacza³ po prostu przystanek

c.d.n.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#2 14.02.2014 12:21:30

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Teraz konfrontacja z map±:

http://i024.radikal.ru/1402/8b/590a8b6295f7.jpg


wykre¶lon± w roku:

http://i024.radikal.ru/1402/c5/373b64d69fe7.jpg



W roku 1920 zmieniono ju¿ nazwy stacjom na te, które dzisiaj brzmi± mniej obco. Mamy ju¿ nie Warszawê Wiedeñsk± Osobow± a Warszawê G³ówn±:

http://s004.radikal.ru/i205/1402/68/bea37e406bd4.jpg



Przystanek Wola to nic innego jak posterunek Wola. Porównuj±c to z innymi mapami, raczej nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e to zaraz obok Pr±dzyñskiego/Bema:

http://s020.radikal.ru/i722/1402/89/efb472af7646.jpg



Warszawa Gdañska czyli niedawna Kowelska. Ciekawi± mnie te bocznice miêdzy fortem Mieros³awskiego a Cytadel±, szczególnie ten tor zbli¿aj±cy siê to samej twierdzy.

http://s019.radikal.ru/i636/1402/1d/3ce09bea9b6e.jpg



Przystanek Wis³a wg mapy by³by jednak nieco dalej na wschód? Tu¿ obok wiaduktu nad Jagielloñsk±? Problem polega na tym, ¿e w tym przypadku nazwa "Post. Wis³a" nie ma odno¶nika do konkretnego miejsca tak jak inne. Na nasypach s± ¶lady po budynkach w obydwu miejscach: i przy Wybrze¿u Helskim i przy Jagielloñskiej.

http://s006.radikal.ru/i213/1402/58/7d3960846119.jpg



Przystanek Szmulew(izna) to posterunek Szmulowizna? Wed³ug kilometra¿u z rozk³adu jazdy przystanek musia³by byc gdzie¶ w okolicy Stalowej/Cynowej. Ca³kiem zreszt± logiczne - ³atwy dostêp. Posterunek Szmulowizna z mapy to okolice ks. Ziemowita, oko³o 700 m dalej a i nasyp wysoki, nie³atwy do zdobycia dla pieszego.

http://s020.radikal.ru/i722/1402/5b/cc519c19639b.jpg



Warszawa Wschodnia. Tu wielkich zagadek na razie nie znajdujê:

http://s019.radikal.ru/i618/1402/a9/5929136e1cfe.jpg



Przystanek Sortownia. Kilometra¿ z rozk³adu i mapa jednoznacznie wskazuj± na posterunek nr 11. Nazwa Sortownia to oczywi¶cie nic innego jak stacja rozrz±dowa, tutaj Warszawa Wschodnia Rozrz±dowa.

http://s003.radikal.ru/i202/1402/28/10076947d1ec.jpg



Na koniec ciekawostka... Je¶li wszêdzie zmiany nazw stacji i przystanków odchodzi³y od rosyjskich schematów to w przypadku Weso³ej mamy tu co¶ odwrotnego. Na mapie mamy przystanek o nazwie Platforma. Pomy³ka? Rozk³ad jazdy z lata 1922 roku nazywa ten przystanek ju¿ jako Weso³a.

http://s005.radikal.ru/i211/1402/d1/06e90a487488.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#3 15.02.2014 21:10:59

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

afmks napisał:

Przystanek Wis³a wg mapy by³by jednak nieco dalej na wschód?

A wg mnie to nie przystanek tylko posterunek odga³ê¼ny, dzisiejsza Jagiellonka. Niestety te¿ ju¿ zlikwidowany a budynek zburzony..

afmks napisał:

Przystanek Szmulew(izna) to posterunek Szmulowizna?

A to nic innego jak posterunek Micha³ów - dzi¶ te¿ ju¿ nieczynny.

Pozdrawiam. MJ

Offline

 

#4 15.02.2014 23:55:52

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mechanik Jarz±bek napisał:

A wg mnie to nie przystanek tylko posterunek odga³ê¼ny,

W³a¶nie! To jest ciekawe w tym rozk³adzie z 1919 roku, ¿e kilka posterunków pe³ni tam rolê przystanków... W niektórych przypadkach mam jednak powa¿ne w±tpliwo¶ci co do lokowania ich.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#5 16.02.2014 13:52:51

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

afmks napisał:

To jest ciekawe w tym rozk³adzie z 1919 roku, ¿e kilka posterunków pe³ni tam rolê przystanków...

Tak sobie my¶lê ..... mo¿e s± to tak zwane postoje techniczne, zaplanowane dla dojazdu pracowników do nastawni.
A przy okazji - przypomnijcie mi czy ³±cznica W-wa Wileñska Marki - Targówek przecina³a Al. ¦wierczewskiego czy Al. Solidarno¶ci?
Tak na serio chodzi mi o datê likwidacji w/w ³±cznicy.
Pozdrawiam.
MJ

Offline

 

#6 16.02.2014 15:00:12

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mechanik Jarz±bek napisał:

Tak sobie my¶lê ..... mo¿e s± to tak zwane postoje techniczne, zaplanowane dla dojazdu pracowników do nastawni.

¯eby nie byæ go³os³ownym, oto tabela nr 31 (Warszawa - Brze¶æ) z tego rozk³adu:

http://s020.radikal.ru/i723/1402/27/ec718c095f48.jpg

Widac tu wszystkie przystanki nad którymi siê zastanawiam. Z Warszawy Wiedeñskiej odje¿d¿a³ jeszcze poci±g do Wilna przez Siedlce, Czeremchê, Lidê i tak samo zatrzymywa³ siê na tych wszystkich przystankach. Ma³o tego. Wszystkie poci±gi, które odje¿d¿a³y z dworca wiedeñskiego zatrzymywa³y siê zawsze na przystankach Wola i Wis³a, na innych w zale¿no¶ci od trasy. Dla przyk³adu, tabele nr 25 (Warszawa - M³awa) i nr 29 (Warszawa - T³uszcz - £om¿a)

http://i047.radikal.ru/1402/90/02cbc52c6617.jpg

http://s020.radikal.ru/i722/1402/c1/fdda47e2381b.jpg


Nie s±dzê, ¿e to by³y postoje zwi±zane z dowozem pracowników. Do tego s³u¿y³y liczne (7 par) poci±gi s³u¿bowe relacji Warszawa Wiedeñska Osobowa - Warszawa Kowelska - Warsztaty na Pelcowi¼nie:

http://s017.radikal.ru/i408/1402/8d/a93d220f83e6.jpg

W uwagach do tej tabeli jest jeszcze informacja: "Poci±gi N (...) kursuj± codziennie i zatrzymuj± siê po jednej minucie na przejazdach przy ul. ¯elaznej, Towarowej i posterunku N 5."


¯eby by³o mniej prosto dorzucê jeszcze takie co¶... poci±gi s³u¿bowe (6 par) Warszawa Kowelska - Wiadukt:

http://s019.radikal.ru/i624/1402/13/e48d92ca0823.jpg





Mechanik Jarz±bek napisał:

A przy okazji - przypomnijcie mi czy ³±cznica W-wa Wileñska Marki - Targówek przecina³a Al. ¦wierczewskiego czy Al. Solidarno¶ci?
Tak na serio chodzi mi o datê likwidacji w/w ³±cznicy.

A to pytanie chcia³em zadaæ w nastêpnych odcinkach


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#7 16.02.2014 17:36:16

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
SkÄ…d: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Likwidacja ³±cznicy... Mam wra¿enie, ¿e po mojej (drugiej) przeprowadzce na Targówek (jesieñ 1990) ju¿ jej nie by³o - ale to nic pewnego. Na pewno funkcjonowa³a jeszcze dwa lata wcze¶niej, je¼dzi³ ni± nawet do¶æ ciekawy poci±g relacji T³uszcz-Warszawa Praga. Ciekawy, bo by³ to (tak mówiono) poci±g w zasadzie s³u¿bowy, ale ogólnodostêpny. Przedostatni przystanek znajdowa³ siê za wiaduktem nad 11 Listopada, ¶miesznie siê wysiada³o na nasypie


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#8 16.02.2014 19:09:07

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Dziêkujê Krzysiu za wyja¶nienie. 


afmks napisał:

oto tabela nr 31 (Warszawa - Brze¶æ) z tego rozk³adu .....

...... s³u¿bowego. Na tych posterunkach zosta³ podany tylko czas odjazdu a to oznacza, ¿e poci±g przeje¿d¿a bez zatrzymania. Jest to informacja dla dru¿yny parowozowej pozwalaj±ca na planowe prowadzenie poci±gu.

Pozdrawiam. MJ

Offline

 

#9 16.02.2014 19:28:39

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Musia³ to byæ jednak s³u¿bowy. Sprawdzi³em rozk³ady jazdy z tamtych lat, ¶ladu po takim egzotyku nie ma.

Mam za to pami±tkê z ma³ej wycieczki po ³±cznicy sprzed roku. Po kolei:

Widok w stronê Petersburga lub je¶li kto¶ woli na Warszawê Marki:
http://s019.radikal.ru/i633/1402/6c/4b32c2bf4a27.jpg

W drug± stronê, w asfalcie widaæ ¶lady po ³±cznicy:
http://s020.radikal.ru/i711/1402/f7/30e217f216d0.jpg

Nie jest to zreszt± jedyny ¶lad w asfalcie:
http://s004.radikal.ru/i208/1402/e1/33c1ae1669af.jpg


¦lady wspinaj±cego siê nasypu s± widoczne praktycznie ju¿ od Solidarno¶ci:
http://s020.radikal.ru/i715/1402/7c/87ff51a2b686.jpg
http://s019.radikal.ru/i615/1402/94/8c664b246082.jpg
http://s60.radikal.ru/i169/1402/9d/12ed9303352f.jpg

Po drodze mijaj±c pozosta³o¶ci dawnego przejazdu Cynowa - Stalowa:
http://s014.radikal.ru/i326/1402/9a/1542bc41614d.jpg
http://i023.radikal.ru/1402/da/b38afb8c8aa8.jpg
Jak widaæ, miejsce nie jest zapomniane i nadal s³u¿y do pokonywania nasypu linii obwodowej... Jest to najkrótsza droga z Targówka do Tesco

Jest jeszcze masa innych artefaktów kolejowych po drodze:
http://s52.radikal.ru/i138/1402/7e/fa29fce38e24.jpg
http://i024.radikal.ru/1402/7f/25568f8dbe59.jpg
http://s017.radikal.ru/i440/1402/eb/97983170a66a.jpg
http://s006.radikal.ru/i213/1402/db/23cf393e20c6.jpg
http://s006.radikal.ru/i213/1402/bc/2773a27fa4fa.jpg

Tutaj koniec wycieczki i koniec ³±cznicy:
http://s018.radikal.ru/i514/1402/3a/ee2a02057be0.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#10 16.02.2014 19:34:09

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mechanik Jarz±bek napisał:

...... s³u¿bowego. Na tych posterunkach zosta³ podany tylko czas odjazdu a to oznacza, ¿e poci±g przeje¿d¿a bez zatrzymania. Jest to informacja dla dru¿yny parowozowej pozwalaj±ca na planowe prowadzenie poci±gu.

To jest dobre wyt³umaczenie... Wiêc "p. Wis³a" by³by posterunkiem Wis³a a nie przystankiem Wis³a.

(po chwili) Tak to jest jak siê chce widzieæ co¶ czego nie ma

Ostatnio edytowany przez afmks (16.02.2014 19:42:34)


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#11 16.02.2014 20:26:13

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

afmks napisał:

Jest jeszcze masa innych artefaktów kolejowych po drodze .....

.... potwierdzaj±cych elektryfikacjê tej ³±cznicy.

¦wietna relacja - dziêkujê i pozdrawiam.
MJ

Offline

 

#12 16.02.2014 21:04:30

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
SkÄ…d: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Chcia³em co¶ do tych widoczków dorzuciæ, jednak okaza³o siê, ¿e w roku 2005 stan dawnej ³±cznicy by³ identyczny - ³±cznie z tym, co w asfalcie. I tak mi siê skojarzy³o... Ca³kiem przy okazji, jeszcze jeden obrazek z asfaltem, tym razem po praskiej stronie nasypu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392583840.jpg

To stan sprzed prawie dziewiêciu lat, ale widoczny tu za wiaduktem ¶lad bocznicy na teren dawnej stacji Stalowa, dzi¶ wygl±da bardzo podobnie, szyny nadal wystaj± z jezdni.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#13 16.02.2014 22:06:23

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Kto¶ mnie kiedy¶ chcia³ przekonaæ, ¿e akurat te szyny to jeszcze carski rozstaw maj±. Nie uwierzy³em... Na wszelki jednak wypadek sprawdzi³em - nie maj±.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#14 17.02.2014 10:05:14

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
SkÄ…d: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Nie powinny mieæ, to powojenny tor. Ja bym jego powstanie umiejscawia³ nie wcze¶niej, ni¿ po otwarciu stacji Warszawa Targowa w 1949 -  a byæ mo¿e powsta³ dopiero po likwidacji kolejki w roku 1974.


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#15 17.02.2014 18:31:27

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Powojenny, nie powojenny- zawsze lepiej sprawdziæ.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#16 17.02.2014 20:16:05

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Oczywi¶cie, ¿e lepiej sprawdziæ. Ale .... chyba mam za daleko.
A co do torów tam znajduj±cych siê to mo¿e byæ kilka pod asfaltem.
W kolejno¶ci od wiaduktu w kierunku ul. Szwedzkiej.
- normalnotorowy do hurtowni spo¿ywczej  na ul. Stalowej,
- w±ski do parowozowni,
- normalnotorowy do Schichta i parowozowni Stalowa,
- szerokotorowy do Stalowni.
Nie wiem, który akurat widaæ na powy¿szym zdjêciu - przypuszczam, ¿e ten, który by³ do Fabryki Schichta.

Pozdrawiam serdecznie.

Offline

 

#17 18.02.2014 11:42:22

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
SkÄ…d: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Bardzo przepraszam za rozróbki w w±tku o czym¶ zupe³nie innym, ale skoro ju¿ zaczêli¶my, jeszcze co¶ dorzucê.

Mam tu widoczek torów przechodz±cych pod wiaduktem w roku 1945.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392722437.jpg

Wówczas sytuacja by³a taka (od góry/pó³nocy)
- w±ski tor do stacji Stalowa
- tor normalny, linii obwodowej
- tor normalny, w zasadzie dojazd do Schichta, odga³êzia siê od linii petersburskiej ju¿ za wiaduktem, od niego nieco dalej odchodzi w prawo bocznica do zbrojowni
(dalej ju¿ petersburska)

1. Mam w tej chwili g³êbokie prze¶wiadczenie, ¿e od roku 1949 - a w ka¿dym razie, od po³±czenia za wiaduktem ulic ¦wierczewskiego z Radzymiñsk± (nie pamiêtam teraz, kiedy to nast±pi³o) - tor w±ski na tym odcinku prze³o¿ono na po³udniowy wschód, puszczaj±c go pod wiaduktem znacznie bli¿ej Radzymiñskiej i dopiero po stronie praskiej odginaj±c ostro ku stacji Stalowa.

2. Nie mam pojêcia - i tu mocno liczê na wsparcie - o powojennym funkcjonowaniu linii obwodowej w jej dziewiêtnastowiecznym kszta³cie (tor biegn±cy istniej±cym do dzi¶ ³ukiem w lewo przez Targówek Fabryczny do Radzymiñskiej, za Nadwi¶lañsk± skrêcaj±cy w prawo opodal Schichta).

3. Nie wiem, czy zak³ady Schichta (co siê z nimi dzia³o po wojnie, zanim sta³y siê Urod±?) po roku 1945 korzysta³y jeszcze z bocznicy.

W ka¿dym razie, to co pokaza³em na zdjêciu z 2005, na pewno nie jest ¿adnym z torów widocznych na ortofotomapie 1945, biegnie zupe³nie inaczej, sk±din±d i pod ca³kiem innym k±tem.

I jeszcze jedno (zawsze zapominam zapytaæ). Janku, hurtownia spo¿ywcza, o której wspominasz, mie¶ci³a siê na terenie dzisiejszej zajezdni?


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#18 18.02.2014 12:58:58

Mechanik Jarz±bek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

chrisfox napisał:

jeszcze co¶ dorzucê.

.... ale ¿e¶ dorzuci³ ! I to co by³o ju¿ jasne .... ¶ciemnia³o.

chrisfox napisał:

Wówczas sytuacja by³a taka (od góry/pó³nocy)
- w±ski tor do stacji Stalowa

A gdzie jest tor do hurtowni?
Zdjêcie jest niewyra¼ne ale ..... nie chcê niczego sugerowaæ. Spójrzcie na te tory (pierwsze od pó³nocy) i spróbujcie porównaæ ich szeroko¶æ szczególnie od rozjazdu .... co¶ mi tu nie gra.

chrisfox napisał:

1. Mam w tej chwili g³êbokie prze¶wiadczenie, ¿e od roku 1949 - a w ka¿dym razie, od po³±czenia za wiaduktem ulic ¦wierczewskiego z Radzymiñsk± (nie pamiêtam teraz, kiedy to nast±pi³o) - tor w±ski na tym odcinku prze³o¿ono na po³udniowy wschód, puszczaj±c go pod wiaduktem znacznie bli¿ej Radzymiñskiej i dopiero po stronie praskiej odginaj±c ostro ku stacji Stalowa.

Przypuszczam, ¿e po³±czenie tych ulic nast±pi³o krótko po przeniesieniu stacji koñcowej kolei radzymiñskiej ze Stalowej na Targow±.
Najprawdopodobniej wtedy te¿ zmieniono przebieg linii w±skotorowej.

chrisfox napisał:

2. Nie mam pojêcia - i tu mocno liczê na wsparcie - o powojennym funkcjonowaniu linii obwodowej w jej dziewiêtnastowiecznym kszta³cie (tor biegn±cy istniej±cym do dzi¶ ³ukiem w lewo przez Targówek Fabryczny do Radzymiñskiej, za Nadwi¶lañsk± skrêcaj±cy w prawo opodal Schichta).

Ja te¿ nie wiem.

chrisfox napisał:

3. Nie wiem, czy zak³ady Schichta (co siê z nimi dzia³o po wojnie, zanim sta³y siê Urod±?) po roku 1945 korzysta³y jeszcze z bocznicy.

Oczywi¶cie, ¿e korzysta³y jeszcze w latach osiemdziesi±tych. Na terenie Parowozowni Stalowa, od niej odchodzi³ tor do rampy czo³owej.

chrisfox napisał:

Janku, hurtownia spo¿ywcza, o której wspominasz, mie¶ci³a siê na terenie dzisiejszej zajezdni?

Dok³adnie, tak.

Pozdrawiam serdecznie.

Offline

 

#19 18.02.2014 20:17:27

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mio³
SkÄ…d: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11933
WWW

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

Mechanik Jarz±bek napisał:

co by³o ju¿ jasne .... ¶ciemnia³o.

Wiesz, jak jest ze mn±, muszê nakrêciæ. Potem mnie za to wyrzucaj± z ró¿nych miejsc

Mechanik Jarz±bek napisał:

A gdzie jest tor do hurtowni?
Zdjêcie jest niewyra¼ne ale ..... nie chcê niczego sugerowaæ. Spójrzcie na te tory (pierwsze od pó³nocy) i spróbujcie porównaæ ich szeroko¶æ szczególnie od rozjazdu .... co¶ mi tu nie gra.

Toru do hurtowni nie ma... Nie, chyba jednak jest, strasznie marnie to widaæ, ale wygl±da mi na to, ¿e by³ tam splot (i st±d Twoje s³uszne w±tpliwo¶ci co do szeroko¶ci toru), spójrz na te obrazki:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392754425.jpg

i zbli¿enie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1392754504.jpg

Moim zdaniem, widaæ splot.
Niebieskie strza³ki na pierwszym obrazku pokazuj± tor w±ski, czerwone normalny, prowadz±cy dalej w kierunku hurtowni.

W razie czego, mogê to wszystko pokazaæ z wiêkszej wysoko¶ci, ale widok szczegó³ów bêdzie mniej wyra¼ny.


Poniewa¿ nie ma lekko, od razu pojawia siê pytanie dotycz±ce powojennej hurtowni. Co tam by³o wcze¶niej?


Rozczyn dzie³ Marksa wlany w bydl±t czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwn± miksturê

Offline

 

#20 18.02.2014 20:57:05

afmks

Użytkownik

SkÄ…d: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Piechot± po warszawskich nasypach.

chrisfox napisał:

2. Nie mam pojêcia - i tu mocno liczê na wsparcie - o powojennym funkcjonowaniu linii obwodowej w jej dziewiêtnastowiecznym kszta³cie (tor biegn±cy istniej±cym do dzi¶ ³ukiem w lewo przez Targówek Fabryczny do Radzymiñskiej, za Nadwi¶lañsk± skrêcaj±cy w prawo opodal Schichta).

Przed rokiem 1908/1909 wygl±da³o to zupe³nie inaczej ni¿ dzisiaj. Przej¶cie z linii petersburskiej na wiedeñsk±, czyli w³a¶nie kolej obwodowa, bieg³a sobie pod wiaduktem nadwi¶lanki i dalej skrêca³a w prawo wzd³u¿ Szwedzkiej. Widac to dobrze na tych dwóch schematach:

http://i067.radikal.ru/1402/e4/c75ba9b78f21.jpg

http://s018.radikal.ru/i506/1402/b4/de002ce428f1.jpg

Po przebudowie wêz³a warszawskiego (1908-1910) wygl±da³o to ju¿ tak:

http://s019.radikal.ru/i640/1402/dc/b27b6ce3619a.jpg


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

                                 Czasy takie, ¿e na fb te¿ trzeba trochê istnieæ - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jeste¶my ju¿ od dobrych dziesiêciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.042 seconds, 9 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
https://www.berlin-hotel.pl/cologne/de/-dzaiz/ca/