Forum Stowarzyszenia
administrator
No, teraz to ju¿ przegiêcie
Wiêcej dzi¶ nie napiszê, ale nie zasygnalizowaæ nie potrafiê. Otrzyma³em przed chwil± fragmenty dwóch map (na jednej widzê rok 1911). Pierwsza z nich pokazuje liniê z Wawra piêknie po³±czon± z szerokim torem Jab³onna-Zegrze i biegn±ca sobie dalej, przez Wieliszew do miejscowo¶ci Ka³uszyn (na zachód od Skrzeszewa). Druga jest jeszcze gorsza - na niej zaznaczono (raczej szerokotorow±) liniê Nowy Dwór - Wieliszew - Struga -Wawer. Powinienem wiedzieæ coraz wiêcej, a coraz bardziej g³upiejê.
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
No, teraz to ju¿ przegiêcie
Otrzyma³em przed chwil± fragmenty dwóch map (na jednej widzê rok 1911). Druga jest jeszcze gorsza - na niej zaznaczono (raczej szerokotorow±) liniê Nowy Dwór - Wieliszew - Struga -Wawer. Powinienem wiedzieæ coraz wiêcej, a coraz bardziej g³upiejê.
Poniewa¿ t± drug± mapê posiadam od conajmniej dwunastu lat , to o ten tuzin jestem wcze¶niej zg³upia³y..... Choæ mo¿e nie do koñca.... W tym co¶ jest... Kiedy¶ Ci o tym chyba pisa³em .....
Offline
administrator
Pisa³e¶. Tyle, ¿e ja w dalszym ci±gu nie wiem, o co tu chodzi. W±skotorówka by³a, niew±tpliwie - przynajmniej od Strugi do Zegrza, prawdopodobnie tak¿e do Wawra. Normalny/szeroki tor te¿ by³ bez ¿adnej w±tpliwo¶ci, co sami stwierdzili¶my - przynajmniej na odcinku Zielonka - Wawer. Co z ca³± reszt±?
Mapa nr 2 pochodzi z roku... s±dz±c po Poniatowskim, przynajmniej 1913. Jest tam zreszt± tak¿e odcinek jab³onowskiej z Wawra na po³udnie, wiêc mamy rok przynajmniej 1913-14. Dwa lata pó¼niej ruszy³y poci±gi w±skotorowe z Wawra i Strugi. Dok±d?
Offline
Moderator
Egzemplarz mapy, który posiadam pochodzi z wydawnictwa Ludwig Ravenstein Frankfurt a/M. i nosi tytu³ Kriegskarte No 7 - bez roku wydania. Jest "bardzo ciekawa", gdy¿ jest na niej linia Wawer - Nowy Dwór! Jest kolejka Marecka do Radzymina, nie ma wcale jab³onowskiej a kolej do Grójca jest poprowadzona przez Górê Kalwariê i Chynów!!! I jak to teraz oceniaæ? Wszystko w kategorii b³edów? Czy tylko czê¶æ?
Offline
administrator
W takim razie, to, co dosta³em, jest fragmentem jeszcze innej mapy. Jest linia Wawer-Nw. Dwór i jest tak¿e jab³onowska - ³±cznie z bocznic± w okolice stacji P³udy. Tajemnicza linia po drodze ³±czy siê z kolej± petersbursk± - nasypem po³udniowym, po którym dzi¶ biegnie droga z Zielonki do Drewnicy - i terespolsk± - po³udniowym, zbadanym przez nas nasypem.
Czy jest mo¿liwe, ¿e przed zbudowaniem linii wojennej, na ca³ej jej d³ugo¶ci - a nawet nieco dalej - funkcjonowa³a linia szerokotorowa, któr± potem zlikwidowano? Mo¿liwe jest, tylko czy to siê w ogóle trzyma kupy?
Nieco z innej beczki. Sam kilkana¶cie lat temu widzia³em w okolicach Skrzeszewa pozosta³o¶ci po linii kolejowej. Co¶ mi siê obi³o o uszy/oczy, ¿e kiedy¶ jaka¶ kolej tam by³a. Nie mam w tej chwili czasu poszperaæ w mapach. Pomerda³o mi siê a¿ tak, czy rzeczywi¶cie?
Offline
Moderator
Przypuszczam, ¿e by³a to linia szerokotorowa, ³±czaca carskie forty. Bardzo mo¿liwe, ¿e potem zosta³a rozebrana a nastêpni odbudowali j± jako normalnotorow± - mo¿e nie na ca³ej d³ugo¶ci ale na jakim¶ odcinku. Mo¿e? A mo¿e by³ te¿ splot 1435/800???
Natomiast Skrzeszew - masz ca³kowit± racjê Krzysiu. Tylko inny okres. W Skrzeszewie w dawnym budunku dworca by³ /moze jeszcze jest/ posterunek policji, jest wiadukt nad dawnym torowiskiem. Po filarach mostu nad Narwi± biegnie ruroci±g Przyja¼ñ a dalej jest stacja z budynkiem i wiaduktem w miejscowo¶ci Wójtostwo. Krótko mówi±c jest to linia Wieliszew - Nasielsk.
Sporo lat temu intrygowa³ mnie nasyp kolejowy przed stacj± Nasielsk, tak mnie intrygowa³, ¿e ze dwadzie¶cia lat temu a mo¿e wiêcej przejecha³em siê po nim. A pó¼niej jeszcze kilka razy.
Offline
administrator
Fragment mapy z roku - ponoæ - 1911:
Tu linia dociera do Ka³uszyna. Otrzyma³em w³a¶nie informacjê, ¿e zaczêli j± budowaæ Rosjanie, dokoñczyli Niemcy i oni te¿ j± w roku 1918 zdemontowali. O szeroko¶ci toru mowy nie by³o, ale przypuszczam, ¿e musia³ byæ szeroki/normalny. Powy¿sze dotyczy naturalnie odcinka Zegrze (Wieliszew?) - Nowy Dwór.
Offline
administrator
A mnie ostatnio strasznie intryguje promieñ podwójnego wygiêcia toru z Wieliszewa do Nieporêtu, w okolicy skrzy¿owania z lini± Jab³onna-Zegrze. Te dwa ³uczki - choæ mo¿e akurat nie na tej mapie - wygl±daj± mi bardzo ciasno, ca³kiem w±skotorowo. Paranoja
Offline
Moderator
Jak dobrze pamiêtam to w terenie nie wygladaj± tak ciasno
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
W takim razie, to, co dosta³em, jest fragmentem jeszcze innej mapy. Jest linia Wawer-Nw. Dwór i jest tak¿e jab³onowska - ³±cznie z bocznic± w okolice stacji P³udy.
Jeszcze kilka temu by³ fragment przepustu na tej linii. Teraz teren wyrównano i nie ma ¶ladu. ..............przynajmniej w tym miejscu
Offline
administrator
Mechanik Jarz±bek napisał:
Jak dobrze pamiêtam to w terenie nie wygladaj± tak ciasno
Jako¶ dawno tam nie by³em - z czego wynika, ¿e muszê niebawem siê wybraæ i obejrzeæ parê konkretnych rzeczy. A conieco jeszcze chyba pozosta³o.
Offline
hm co jeszcze znajdzie siê w tych okolicach? od dziecka teren miêdzy Radzyminem a Modlinem wydawa³ mi siê wyj±tkowy i tajemniczy. eehh gdyby znalaz³ siê kto¶ ¿yj±cy i pamiêtaj±cy tamte czasy...
Offline
administrator
Nastêpny kwiatek (a mo¿e wreszcie co¶, co pomo¿e trochê wiêcej zrozumieæ)(a mo¿e brednie...)
Dos³ownie przed chwil± wklei³em w linkach taki odno¶nik: http://pliki.praga-pn.waw.pl/books/Dzieje_Pragi.pdf . Na stronie 113 czytamy:
Wokó³ Pragi dzia³a³y liczne cegielnie z których najwiêksza, w Kawêczynie, zosta³a w 1868 roku po³±czona bocznic± z lini± petersbursk± i terespolsk± (bocznica do cegielni w Kawêczynie by³a pierwsz± bocznic± kolejow± prowadz±cado zak³adu przemys³owego)
Cegielnia Granzowa liniê terespolsk± mia³a pod bokiem, wiêc przeprowadzenie tu bocznicy nie by³o niczym wielkim. Natomiast po³±czenie z lini± petersbursk±... Czy przypadkiem nie bieg³o tras± pó¼niejszej linii wojennej? Je¶li nic siê nikomu nie pomyli³o i nie chodzi tu o pó¼niejsz± o - bagatela - 48 lat w±skotorówkê, to...
Oczywi¶cie, mo¿emy te¿ mieæ do czynienia z do¶æ karko³omnym skrótem my¶lowym - je¶li by³o po³±czenie z lini± terespolsk± a ta przecie¿ by³a po³±czona z petersbursk±... (itd.) Mo¿e jednak co¶ w tym (co w akapitach powy¿ej) jest?
Offline
chrisfox napisał:
Nieco z innej beczki. Sam kilkana¶cie lat temu widzia³em w okolicach Skrzeszewa pozosta³o¶ci po linii kolejowej. Co¶ mi siê obi³o o uszy/oczy, ¿e kiedy¶ jaka¶ kolej tam by³a. Nie mam w tej chwili czasu poszperaæ w mapach. Pomerda³o mi siê a¿ tak, czy rzeczywi¶cie?
Jakos nikt wczesniej nie napisal, wiec pozwole sobie teraz...
Linia Legionowo-Skrzeszew-Wojtostwo-Nasielsk oddana zostala w 1939 roku, jako skrot omijajacy Nowy Dwor i Modlin. Czynna byla ledwie kilka miesiecy.
Slady w terenie sa do dzis: budynki, krawedzie peronowe i rownie stacyjnie w Skrzeszewie i Wojtostwie, oraz most przez Narew sluzacy obecnie rurociagowi. Z wyjatkiem niedostepnego dla postronych mostu, reszte mozna przebyc bez problemu.
Krzysztof
Offline
administrator
Aj, nie zauwa¿y³em Wklejaj, nie pytaj, wklejaj
Offline
zeskanowa³em 5 stron i w galeriê wesz³y tylko 2, zeskanuje jeszcze raz w mniejszym formacie ale ju¿ nie mam cierpliwo¶ci, jak wrzucê wszytko to wklejê tu w wolnej chwili.
Offline
administrator
A nie masz przypadkiem w oprogramowaniu do skanera funkcji rozpoznawania pisma - OCR? Skanujesz i otrzymujesz tekst, który mo¿esz po prostu skopiowaæ i wkleiæ.
Offline
administrator
Stanowczo. Je¶li nie da siê tego przekonwertowaæ na tekst, skanuj przynajmniej po po³owie strony - tak, jak jest, nie za bardzo daje siê czytaæ, nawet po skopiowaniu obrazka i powiêkszeniu go.
Offline