Forum Stowarzyszenia
administrator
O, tyle mo¿e byæ na wielu. Normalny tor, wiêksze mo¿liwo¶ci.
Offline
po ul.Chru¶ciela chodzi³a w±ska kolejka ci±gniêta by³a przez konie . Mia³a przed³u¿enie w kierunku poligonu (artyleryjskiego) .Obecnie na poligonie po nasypie tej dawnej kolejki jest zrobiona droga asfaltowa któr± GROM dojezdza na codzienne æwiczenia na czê¶æ tego poligonu która jest w Ich posiadaniu od pocz±tku lat 90. Ale asfalt by³ po³o¿ony znacznie wcze¶niej .... Przypomnia³o mi siê ¿e jad±c t± asfaltówk± mo¿na zobaczyæ mostki piesze nad rowami z wod± gdzie urzêduj± bobry.Te mostki s± z podk³adów kolejowych...
Ostatnio edytowany przez adiridas (9.12.2009 20:32:12)
Offline
administrator
adiridas napisał:
ci±gniêta by³a przez konie
Na obrazku w po¶cie #44 widzê lokomotywê. Zreszt±, gdyby trakcja by³a wy³±cznie konna, nie by³aby konieczna mijanka s³u¿±ca do "oblotu" sk³adu - a widaæ j± z kolei w po¶cie #51.
Offline
Moderator
Dla Centrum Wyszkolenia Piechoty w Rembertowie lokomotywa zosta³a wyprodukowana w Chrzanowie w roku 1934. Byæ mo¿e Twoja Babcia pamiêta okres wcze¶niejszy.
Offline
Użytkownik
adiridas napisał:
Co do toru który szed³ przez Wygodê i przecina³ ul.Marsa to ostatnio zauwa¿y³em ¿e jest zaznaczony na dosyæ nowej mapie samochodowej warszawy postaram sie zrobic fote albo skan pzdr.
Móg³by¶ pokazaæ to na jakiej¶ mapce?
Mo¿e bêdê w stanie pomóc?
Offline
Moderator
Tor niegdy¶ przecinaj±cy ul. Marsa to zlikwidowana ³±cznica towarowa Wawer-Warszawa Wschodnia Rozrz±dowa. Na Wygodzie rozga³êzia³a siê w kierunku WWR i Rembertowa.
Swego czasu t± ³±cznic±, oczywi¶cie z pominiêciem stacji Warszawa Wschodnia Osobowa je¼dzi³ tak¿e sezonowy po¶pieszny Lublin - Gdynia, zatrzymuj±cy siê na stacji Warszawa Praga. Wzd³u¿ ulicy Rekruckiej jest widoczny nasyp, kilka lat temu jeszcze le¿a³y podk³ady. Natomiast pod asfaltem na ul. Marsa s± jeszcze szyny.
Offline
Użytkownik
A ja mam do was pytanie. Mo¿liwe ¿e zwi±zane z kolejk± poligonow±, ewentualnie z torami które dochodz± do jednostki JW 1230 i "tasy" na Miñsk Maz.
Otó¿ na poligonie, w okolicach "instytutu lotnictwa" s± dwa miejsca w których s± drewniane podk³ady kolejowe.
Tutaj widzia³em podk³ady kolejowe wraz z taj jakby fundamentami jakiego¶ em budynku - tudzie¿ móg³by byæ to jaki¶ plac roz³adunkowy
Na nasypie równie¿ widoczne (na miejscu rzecz jasna) drewniane podk³adu.
Co to mo¿e byæ? Mog³a tamtêdy biec jaka¶ linia kolejowa? Czy te¿ jest to jaka¶ u³añska fantazja wojska polskiego?
Niestety zdjêæ tego terenu daæ nie mogê, gdy¿ ich nie posiadam. A pojechaæ i ich zrobiæ nie mogê poniewa¿ ¶nieg na to mi nie pozwala
Offline
Moderator
Brat ¯o³nierz napisał:
Mo¿liwe ¿e zwi±zane z kolejk± poligonow±, ewentualnie z torami które dochodz± do jednostki JW 1230 i "tasy" na Miñsk Maz.
Otó¿ na poligonie, w okolicach "instytutu lotnictwa"
Mo¿e jakie¶ bli¿sze okre¶lenie. Je¶li Tobie chodzi o jednostkê w Weso³ej i Instytut w Sulejówku to tam dochodzi³y /dochodz±?/ bocznice kolejowe.
Offline
to co zaznaczy³e¶ na zdjêciu drugim te drewniane podk³ady s± przyd³u¿eniem lini która obecnie koñczy siê w wojskowym instytucie lotnictwa nr.4(chyba tak to siê nazywa)
zreszt± tam jest sporo nasypów niektóre np. te przed wjazdem do instytutu maja szyny ( i nie chodzi mi o te id±ce to pancerniaków z Weso³ej ) i jutro zdjêcie z tej mapy samochodowej postaram siê wrzuciæ
Zdjêcia z mapy samochodowej . Przepraszam za jako¶æ ale tylko tel. mia³em pod rêk±...
Do Instytutu w Sulejówku ju¿ nie dochodz± tory czo³gi i sprzêt przewo¿± na lawetach ewentualnie przejezdzaj± poligonem do jednostki z Weso³ej i tam na wagony ale w to w±tpiê.Sprzêt z Jednostki z Weso³ej i z Instytutu w Sulejówku przejezdza poligonem na strzelanie do WITiU w Zielonce tytu³owej.
Ostatnio edytowany przez adiridas (14.01.2010 09:30:24)
Offline
administrator
Trochê wcze¶niej napisa³em co¶ takiego...
chrisfox napisał:
Bogdan Pokropiñski twierdzi wrêcz, ¿e w Karolówce istnia³o po³±czenie linii Struga-Wawer z rembertowskim systemem w±skotorówek - ale uczciwie napiszê, ¿e nie znalaz³em potwierdzenia tej tezy.
...a przed chwil± dozna³em iluminacji. Wiem, o co najprawdopodobniej chodzi³o. Spójrzmy:
Co to tam jest napisane? Ano, Karolówka. A obok, co widzimy? Znane nam nasypy pomiêdzy lini± Wawer-Wieliszew (czy Nowy Dwór, czy cokolwiek ) a terespolsk±. Znaj±c podej¶cie do innych szerokotorowych pozosta³o¶ci w pobli¿u, sk³onny jestem przypuszczaæ, ¿e chodzi tu o te w³a¶nie nasypy.
Offline
Moderator
Ja takiej iluminacji nie dozna³em. Zale¿y co rozumiemy przez "po³±czenie z sieci± rembertowskich w±skotorówek" - czy bezpo¶rednie po³±czenie torów o tej samej szeroko¶ci, czy po³o¿enie w s±siedztwie dwóch róznych w±skotorówek?
Ja niestety w chwili obecnej nie znam odpowiedzi na to pytanie. Zapewne nie zna te¿ autor tego stwierdzenia, który w kilku swoich publikacjach podawa³ swoje "iluminacje" jako pewniki ...... a pó¼niej okazywa³o siê niestety inaczej.
Mog³o te¿ byæ tak, ¿e do fortu w Karolówce z jednej strony dochodzi³a bocznica z linii Wawer-Struga a od strony Rembertowa bocznica z sieci kolejek wojskowych ....... ale to tylko moje przypuszczenie.
Offline
administrator
Oczywi¶cie. Tyle, ¿e tu siê troszkê mog± nie zgadzaæ daty. Fort zniesiono oficjalnie po likwidacji twierdzy (1908 o ile mi siê nie myli). Wiem, ¿e fizycznie istnia³ jeszcze d³ugo potem, ale po co by do niego doprowadzano tory, skoro nie by³ u¿ytkowany? Linia szerokotorowa powsta³a (tak siê mówi tu i ówdzie ) w okolicach roku 1914 a tor w±ski pojawi³ siê jeszcze pó¼niej - ju¿ nie mówi±c o tym, ¿e kolejki rembertowskie... No w³a¶nie, mamy co¶ pewnego od kiedy one istnia³y? Mo¿e co¶ gdzie¶ na ten temat by³o, ale w³a¶nie szuka³em i nie znalaz³em. Na WIG-owskiej dwudziestcepi±tce z 1929 (ale ponoæ w zasadzie stan z 1923 - jest tam taka adnotacja) jest tylko odcinek na dzisiejszej Chru¶ciela, innych nie ma.
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
Wiem, ¿e fizycznie istnia³ jeszcze d³ugo potem, ale po co by do niego doprowadzano tory, skoro nie by³ u¿ytkowany?
Mo¿e do wywozu cegie³ z rozbieranego fortu? Ale to te¿ tylko przypuszczenie.
Offline
administrator
To by by³o ca³kiem prawdopodobne.
Sk±din±d, na wspomnianej mapie, piêknie widaæ Zak³ady Amunicyjne "Pocisk" a konkretnie sieæ kolejowa na ich terenie. Bocznica normalnotorowa z Rembertowa (tory obiegaj± zak³ad) a w ¶rodku sieæ w±skich torów krzy¿uj±cych siê pod k±tem prostym (obrotnice, obrotnice ). Jest jeszcze doprowadzona w±skotorówka z pobliskiej Czaplowizny (ju¿ wiemy, sk±d siê wziê³y ceg³y na budynki) i w±skotorowy odcinek od po³udniowego wschodu, którego przeznaczenia jako¶ nie mogê odgadn±æ. ¦liczno¶ci. Na wszelki wypadek powtórzê link: http://www.mapywig.org/m/OTHER_WIG_MAPS … ow_25K.jpg
Offline
administrator
Ale¿ oczywi¶cie - zreszt± nie tylko na jednym, pod Zielonk± tak¿e by³ kawa³ek szyny i ¶ruba. Nie pamiêtam teraz dok³adnie, gdzie mam daty. Tam by³a najpierw (bardzo krótko, dos³ownie przez rok, czy dwa) linia szerokotorowa Wawer- Nowy Dwór (albo nieco bli¿ej), pó¼niej dopiero pojawi³ siê tor w±ski z Wawra do Zegrza. Jak nietrudno zgadn±æ, w±skotorówka raczej z tych ³±cznikowych nasypów nie korzysta³a.
(¿eby jeszcze bardziej sprawê zaciemniæ: niewykluczone, ¿e obie linie przez jaki¶ czas istnia³y równocze¶nie)
Offline
Coraz bardziej zastanawia mnie (nie doczytalem siê tego nigdzie) dlaczego kolejka wojskowa/poligonowa sz³a a¿ do Pustelnika i po co ? nie by³o tam ¿adnego wojska . ¯e na poligon jezdzi³a na poligon jezdzi³a wo¿±c sprzêt i amunicje spoko ale a¿ do Pustelnika? I jeszcze jedno kiedy¶ to mieli gest przez najwiêksze bagna w okolicy robiæ kolejkê Dzi¶ podczas wysokiego stanu wody mo¿na dopiero zobaczyæ czê¶æ tych bagien jak od¿ywa... musia³y byæ lata ¿e kolejka prawie "p³ynê³a" po wodzie ahhh piêkne to czasy by³y bez ¶mieci w lesie. Nied³ugo po "Naszym" poligonie zostan± tylko wspomnienia na forum i liczne drogi czo³gowe ...
Offline
Moderator
adiridas napisał:
i po co ? nie by³o tam ¿adnego wojska .
Jednostka Wojskowa w Pustelniku.
Offline
administrator
No w³a¶nie, mnie siê te¿ jako¶ tak wydawa³o
Offline