Forum Stowarzyszenia
administrator
O, tyle może być na wielu. Normalny tor, większe możliwości.
Offline
po ul.Chruściela chodziła wąska kolejka ciągnięta była przez konie . Miała przedłużenie w kierunku poligonu (artyleryjskiego) .Obecnie na poligonie po nasypie tej dawnej kolejki jest zrobiona droga asfaltowa którą GROM dojezdza na codzienne ćwiczenia na część tego poligonu która jest w Ich posiadaniu od początku lat 90. Ale asfalt był położony znacznie wcześniej .... Przypomniało mi się że jadąc tą asfaltówką można zobaczyć mostki piesze nad rowami z wodą gdzie urzędują bobry.Te mostki są z podkładów kolejowych...
Ostatnio edytowany przez adiridas (9.12.2009 20:32:12)
Offline
administrator
adiridas napisał:
ciągnięta była przez konie
Na obrazku w poście #44 widzę lokomotywę. Zresztą, gdyby trakcja była wyłącznie konna, nie byłaby konieczna mijanka służąca do "oblotu" składu - a widać ją z kolei w poście #51.
Offline
Moderator
Dla Centrum Wyszkolenia Piechoty w Rembertowie lokomotywa została wyprodukowana w Chrzanowie w roku 1934. Być może Twoja Babcia pamięta okres wcześniejszy.
Offline
Użytkownik
adiridas napisał:
Co do toru który szedł przez Wygodę i przecinał ul.Marsa to ostatnio zauważyłem że jest zaznaczony na dosyć nowej mapie samochodowej warszawy postaram sie zrobic fote albo skan pzdr.
Mógłbyś pokazać to na jakiejś mapce?
Może będę w stanie pomóc?
Offline
Moderator
Tor niegdyś przecinający ul. Marsa to zlikwidowana łącznica towarowa Wawer-Warszawa Wschodnia Rozrządowa. Na Wygodzie rozgałęziała się w kierunku WWR i Rembertowa.
Swego czasu tą łącznicą, oczywiście z pominięciem stacji Warszawa Wschodnia Osobowa jeździł także sezonowy pośpieszny Lublin - Gdynia, zatrzymujący się na stacji Warszawa Praga. Wzdłuż ulicy Rekruckiej jest widoczny nasyp, kilka lat temu jeszcze leżały podkłady. Natomiast pod asfaltem na ul. Marsa są jeszcze szyny.
Offline
Użytkownik
A ja mam do was pytanie. Możliwe że związane z kolejką poligonową, ewentualnie z torami które dochodzą do jednostki JW 1230 i "tasy" na Mińsk Maz.
Otóż na poligonie, w okolicach "instytutu lotnictwa" są dwa miejsca w których są drewniane podkłady kolejowe.
Tutaj widziałem podkłady kolejowe wraz z taj jakby fundamentami jakiegoś em budynku - tudzież mógłby być to jakiś plac rozładunkowy
Na nasypie również widoczne (na miejscu rzecz jasna) drewniane podkładu.
Co to może być? Mogła tamtędy biec jakaś linia kolejowa? Czy też jest to jakaś ułańska fantazja wojska polskiego?
Niestety zdjęć tego terenu dać nie mogę, gdyż ich nie posiadam. A pojechać i ich zrobić nie mogę ponieważ śnieg na to mi nie pozwala
Offline
Moderator
Brat Żołnierz napisał:
Możliwe że związane z kolejką poligonową, ewentualnie z torami które dochodzą do jednostki JW 1230 i "tasy" na Mińsk Maz.
Otóż na poligonie, w okolicach "instytutu lotnictwa"
Może jakieś bliższe określenie. Jeśli Tobie chodzi o jednostkę w Wesołej i Instytut w Sulejówku to tam dochodziły /dochodzą?/ bocznice kolejowe.
Offline
to co zaznaczyłeś na zdjęciu drugim te drewniane podkłady są przydłużeniem lini która obecnie kończy się w wojskowym instytucie lotnictwa nr.4(chyba tak to się nazywa)
zresztą tam jest sporo nasypów niektóre np. te przed wjazdem do instytutu maja szyny ( i nie chodzi mi o te idące to pancerniaków z Wesołej ) i jutro zdjęcie z tej mapy samochodowej postaram się wrzucić
Zdjęcia z mapy samochodowej . Przepraszam za jakość ale tylko tel. miałem pod ręką...
Do Instytutu w Sulejówku już nie dochodzą tory czołgi i sprzęt przewożą na lawetach ewentualnie przejezdzają poligonem do jednostki z Wesołej i tam na wagony ale w to wątpię.Sprzęt z Jednostki z Wesołej i z Instytutu w Sulejówku przejezdza poligonem na strzelanie do WITiU w Zielonce tytułowej.
Ostatnio edytowany przez adiridas (14.01.2010 09:30:24)
Offline
administrator
Trochę wcześniej napisałem coś takiego...
chrisfox napisał:
Bogdan Pokropiński twierdzi wręcz, że w Karolówce istniało połączenie linii Struga-Wawer z rembertowskim systemem wąskotorówek - ale uczciwie napiszę, że nie znalazłem potwierdzenia tej tezy.
...a przed chwilą doznałem iluminacji. Wiem, o co najprawdopodobniej chodziło. Spójrzmy:
Co to tam jest napisane? Ano, Karolówka. A obok, co widzimy? Znane nam nasypy pomiędzy linią Wawer-Wieliszew (czy Nowy Dwór, czy cokolwiek ) a terespolską. Znając podejście do innych szerokotorowych pozostałości w pobliżu, skłonny jestem przypuszczać, że chodzi tu o te właśnie nasypy.
Offline
Moderator
Ja takiej iluminacji nie doznałem. Zależy co rozumiemy przez "połączenie z siecią rembertowskich wąskotorówek" - czy bezpośrednie połączenie torów o tej samej szerokości, czy położenie w sąsiedztwie dwóch róznych wąskotorówek?
Ja niestety w chwili obecnej nie znam odpowiedzi na to pytanie. Zapewne nie zna też autor tego stwierdzenia, który w kilku swoich publikacjach podawał swoje "iluminacje" jako pewniki ...... a później okazywało się niestety inaczej.
Mogło też być tak, że do fortu w Karolówce z jednej strony dochodziła bocznica z linii Wawer-Struga a od strony Rembertowa bocznica z sieci kolejek wojskowych ....... ale to tylko moje przypuszczenie.
Offline
administrator
Oczywiście. Tyle, że tu się troszkę mogą nie zgadzać daty. Fort zniesiono oficjalnie po likwidacji twierdzy (1908 o ile mi się nie myli). Wiem, że fizycznie istniał jeszcze długo potem, ale po co by do niego doprowadzano tory, skoro nie był użytkowany? Linia szerokotorowa powstała (tak się mówi tu i ówdzie ) w okolicach roku 1914 a tor wąski pojawił się jeszcze później - już nie mówiąc o tym, że kolejki rembertowskie... No właśnie, mamy coś pewnego od kiedy one istniały? Może coś gdzieś na ten temat było, ale właśnie szukałem i nie znalazłem. Na WIG-owskiej dwudziestcepiątce z 1929 (ale ponoć w zasadzie stan z 1923 - jest tam taka adnotacja) jest tylko odcinek na dzisiejszej Chruściela, innych nie ma.
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
Wiem, że fizycznie istniał jeszcze długo potem, ale po co by do niego doprowadzano tory, skoro nie był użytkowany?
Może do wywozu cegieł z rozbieranego fortu? Ale to też tylko przypuszczenie.
Offline
administrator
To by było całkiem prawdopodobne.
Skądinąd, na wspomnianej mapie, pięknie widać Zakłady Amunicyjne "Pocisk" a konkretnie sieć kolejowa na ich terenie. Bocznica normalnotorowa z Rembertowa (tory obiegają zakład) a w środku sieć wąskich torów krzyżujących się pod kątem prostym (obrotnice, obrotnice ). Jest jeszcze doprowadzona wąskotorówka z pobliskiej Czaplowizny (już wiemy, skąd się wzięły cegły na budynki) i wąskotorowy odcinek od południowego wschodu, którego przeznaczenia jakoś nie mogę odgadnąć. Śliczności. Na wszelki wypadek powtórzę link: http://www.mapywig.org/m/OTHER_WIG_MAPS … ow_25K.jpg
Offline
administrator
Ależ oczywiście - zresztą nie tylko na jednym, pod Zielonką także był kawałek szyny i śruba. Nie pamiętam teraz dokładnie, gdzie mam daty. Tam była najpierw (bardzo krótko, dosłownie przez rok, czy dwa) linia szerokotorowa Wawer- Nowy Dwór (albo nieco bliżej), później dopiero pojawił się tor wąski z Wawra do Zegrza. Jak nietrudno zgadnąć, wąskotorówka raczej z tych łącznikowych nasypów nie korzystała.
(żeby jeszcze bardziej sprawę zaciemnić: niewykluczone, że obie linie przez jakiś czas istniały równocześnie)
Offline
Coraz bardziej zastanawia mnie (nie doczytalem się tego nigdzie) dlaczego kolejka wojskowa/poligonowa szła aż do Pustelnika i po co ? nie było tam żadnego wojska . Że na poligon jezdziła na poligon jezdziła wożąc sprzęt i amunicje spoko ale aż do Pustelnika? I jeszcze jedno kiedyś to mieli gest przez największe bagna w okolicy robić kolejkę Dziś podczas wysokiego stanu wody można dopiero zobaczyć część tych bagien jak odżywa... musiały być lata że kolejka prawie "płynęła" po wodzie ahhh piękne to czasy były bez śmieci w lesie. Niedługo po "Naszym" poligonie zostaną tylko wspomnienia na forum i liczne drogi czołgowe ...
Offline
Moderator
adiridas napisał:
i po co ? nie było tam żadnego wojska .
Jednostka Wojskowa w Pustelniku.
Offline
administrator
No właśnie, mnie się też jakoś tak wydawało
Offline