Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Akurat szynie zrobi³em tylko jedno zdjêcie. Wystaje ona przy krawêdzi asfaltowej alejki ci±gn±cej siê tu¿ przed lekkim wzniesieniem czyli resztkami budynku dworca. Pomiêdzy ocala³ym fragmentem dworca a blaszan± hal± wybudowan± na pozosta³o¶ciach prawej czê¶ci korpusu. Mówi±c pro¶ciej przed dawnym ¶rodkowym ryzalitem dworca w odleg³o¶ci kilku metrów od domniemanej fasady
Patrz±c nieco szerzej, miêdzy budynkiem TK Telekom a nasypem, dok³adnie w osi ulicy Markowskiej.
Je¿eli trzeba, mogê w poniedzia³ek zrobiæ zdjêcia.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
Nie jestem pewien ale chyba nie. To mi raczej wygl±da na resztki bocznicy do portu i rze¼ni. Jak mo¿esz dodaj zdjêcie obejmuj±ce wiêkszy teren.Pozosta³e zdjêcia - ¶liczno¶ci.
IMHO to wygl±da w³a¶nie na pozosta³o¶ci jakiej¶ bocznicy kolejowej. Dok±d, nie wiem.
Niemniej ciekawe odkrycia, trzeba bêdzie siê tam przejechaæ
afmks napisał:
Je¿eli trzeba, mogê w poniedzia³ek zrobiæ zdjêcia.
Zdecydowanie porób.
BTW: czujê siê nieco zmotywowany, bo obieca³em kiedy¶ co¶ do tego w±tku jeszcze dorzuciæ. Mam nadziejê, ¿e dzi¶ mi siê to w koñcu uda
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
Nie jestem pewien ale chyba nie. To mi raczej wygl±da na resztki bocznicy do portu i rze¼ni. Jak mo¿esz dodaj zdjêcie obejmuj±ce wiêkszy teren.
Bocznica do portu by³a po po³udniowej stronie budynku dworca. Ten kawa³ek szyny wystaje z asfaltowej alejki w miejscu dawnego placu przed dworcem czyli po pó³nocnej. Co za czort zatem? Nie mia³em ¿adnego ostrego narzêdzia, ¿eby j± nieco odkopaæ. Tutaj zdjêcia w szerszej perspektywie:
Tu¿ obok w doskona³ym stanie zachowa³ siê kolejowy budynek pamiêtaj±cy czasy Привислинских Железных Дорог. Patrz±c na detale nie wystawi³bym mu metryki starszej ni¿ 1890 rok. Plan Lindleya dostêpny na miejskiej stronie nie obejmuje terenów stacji Warszawa kolei terespolskiej, kawa³ek tego budynku jednak widaæ. Dzisiaj ma to adres Kijowska 8:
Po dawnej stacji znale¼æ mo¿na te¿ nieco innych ¶ladów mniejszych lub wiêkszych. Pomiêdzy dworcem dalekobie¿nym a Objazdow±, na Kijowskiej z ziemi wystaje co¶ takiego:
Na ortofotomapie z 1945 roku w tym miejscu s± jakie¶ budynki (warsztaty? magazyny?) otoczone z trzech stron ¶lepymi torami (bocznicami). Tu¿ obok koñczy³y siê wysokie perony.
W³a¶nie... Napisa³em na Kijowskiej Je¿eli pójdziemy dalej, miniemy Markot (z adresem Kijowska 22), dojdziemy do budynków z adresem... Brzeska 2A i tu¿ za nim Brzeska 2 Nie¼le? Brzesk± 2A nawet sfotografowa³em bo jaka¶ taka fotogeniczna by³a:
Kiedy przyjrza³em siê ortofotomapie z 1945 roku, okaza³o siê, ¿e nie ma tam tego budynku. Wydawa³ mi siê przedwojenny)))) Czasy g±szczu torowisk wokó³ pamiêta za to budynek (jaki¶ warsztat?) o adresie Brzeska 2, tu¿ za tym ze zdjêcia. Brn±c dalej b³otnist± Kijowsko/Brzesk± dojdziemy do Objazdowej z "Druciank±" i "Warszawskim M³ynem Parowym". Szczególnie ten drugi zapad³ mi, prowincjonalnemu dziecku, w pamiêci - jego widok by³ dla mnie sygna³em, ¿e za chwilê stanê na wielkomiejskim bruku))))
Pomiêdzy torami zachowa³y siê resztki (nie w oryginalnej ju¿ formie) warsztatów naprawczych kolei warszawsko terespolskiej. Stoj±c na wschodnim krañcu peronu siódmego widaæ charakterystyczny "grzybek" i równie charakterystyczny szczyt budynku. To s± w³a¶nie owe dawne warsztaty naprawcze. Mniej wiêcej w miejscu gdzie stoi sobie nastawnia zdalnego sterowania (grzybek) do czasu przebudowy stacji Warszawa Wschodnia (oko³o 1935) sta³a wachlarzowa parowozownia z czasów budowy linii. W dole niedosz³a Aleja Tysi±clecia której zabrak³o si³, ¿eby przebiæ siê dalej :
Z bliska szczyt warsztatów wygl±da tak:
Boczna fasada za¶ tak:
Jest jeszcze jeden budynek, swojego czasu okrzykniêty jednym z najstarszych (1866) na Kamionku. Schowany miêdzy nasypem a Skaryszewsk±. Ma zreszt± adres Lubelska 33 Dawne warsztaty kolei warszawsko terespolskiej, podobno jedyna zachowana w ca³o¶ci realizacja Alfonsa Kropiwnickiego, autora projektu dworca terespolskiego:
Z drugiej strony widaæ nieco wiêcej:
Nie ulega w±tpliwo¶ci, ¿e budynek powsta³ przy okazji budowy linii. Powtarza schemat wszystkich dworców i koszarek ca³ej linii a tych jeszcze nawet sporo dotrwa³o do naszych czasów. Dlatego podda³em w w±tpliwo¶æ tezê o tym, ¿e to jedyny zachowany budynek Kropiwnickiego. Mo¿e w Warszawie ale i tego nie jestem pewien, sprawdzê.
Na dzisiaj koniec ale to jeszcze nie wszystkie pozosta³o¶ci zwi±zane z dworcem terespolskim)))) Wkrótce nastêpne
Offline
Moderator
afmks napisał:
Bocznica do portu by³a po po³udniowej stronie budynku dworca.
Bocznica do portu i rze¼ni by³a po pó³nocnej stronie dworca. Wychodz±c z dworca na ulicê Kijowsk± przechodzi³o siê przez tor. Przej¶cie by³o zabezpieczone szlabanami, zamykanymi w czasie przejazdu poci±gu. Na ul. Targowej tor do portu krzy¿owa³ siê w poziomie z torami tramwajowymi. Tu te¿ by³y szlabany. Nastêpnie tor przecina³ ul. Zamoyskiego i wchodzi³ na teren portu na naro¿niku ul. Sokolej i Zamoyskiego. Ja to pamietam ..... niestety.
A Ty mo¿esz zobaczyæ ogl±daj±c film Kazimierza Karabasza "Jak co dzieñ"
http://www.youtube.com/watch?v=6BQFvg_h4kQ
Oczywi¶cie, kiedy¶ by³o inaczej ale tamten okres znam tylko z planów .
Offline
Użytkownik
Dziêki za film, nie zna³em a fajny.
Mam wielk± lukê w wiedzy o tym jak wygl±da³a Warszawa Wschodnia przez pierwsze dwudziestolecie PRL-u. Czarn± dziurê wrêcz... tym bardziej cenne s± dla mnie takie informacje jak Twoja. Nie ulega w±tpliwo¶ci, ¿e pierwotnie sporna bocznica bieg³a jak logika kaza³a, po po³udniowej stronie dworca. Potwierdza to choæby ortofotomapa z 1945 roku - przebieg toru jest doskonale widoczny. Skoro mówisz, ¿e pamiêtasz jej przebieg po przeciwnej stronie dawnego dworca... Próbujê dorobiæ do tego teoriê... Mo¿e wi±za³o siê to z tym, ¿e dawne perony niskie dworca wschodniego zosta³y zasypane przez poszerzony nasyp a fragment bocznicy prze³o¿ono nieco dalej na pó³noc, ¿eby powi±zaæ je z bocznicami, których tereny zajmuj± teraz tereny ogródków dzia³kowych?
Offline
Moderator
Kiedy¶ opowiada³ mi mój Kolega, który swego czasu mieszka³ przy Skaryszewskiej, ¿e by³ tor po po³udniowej stronie stacji ale koñcz±cy siê przy Targowej. Niestety Kolega zmar³ kilka lat temu i wiêcej szczegó³ów siê nie dowiemy.
Pamiêtam, ¿e tor do portu zosta³ rozebrany oko³o roku 1967 r.
To mo¿e kilka s³ów o rozbudowie peronów na st. W-wa Wsch.
Kiedy¶ by³y tylko cztery. W latach sze¶ædziesi±tych dla ruchu podmiejskiego dobudowano perony 5 i 6. Jednocze¶nie zbudowano nowe tory na linii otwockiej na odcinku Dw. Wsch - okolice przejazdu na ul. Wiatracznej. A dla poci±gów dalekobie¿nych w kierunku pó³nocnym /Gdynia, Olsztyn/ zbudowano prowizoryczny peron 7. Nie trwa³o to zbyt d³ugo .... mo¿e trzy lub cztery lata. Dzi¶ w tym miejscu jest pêtla tramwajowa.
A chyba w koñcu lat osiemdziesi±tych zbudowano od strony ul. Kijowskiej jeszcze jeden peron, który zosta³ nazwany pierwszym a numeracja pozosta³ych przesunê³a siê o jeden. W ten o to sposób pierwszy sta³ siê drugim, drugi trzecim itd.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarz±bek napisał:
Kiedy¶ opowiada³ mi mój Kolega, który swego czasu mieszka³ przy Skaryszewskiej, ¿e by³ tor po po³udniowej stronie stacji ale koñcz±cy siê przy Targowej. Niestety Kolega zmar³ kilka lat temu i wiêcej szczegó³ów siê nie dowiemy.
Tory po po³udniowej stronie nasypów kolei ¶rednicowej, wzd³u¿ Skaryszewskiej to by³a pami±tka po czasach kiedy stacja by³a czo³owa. Tory kolei terespolskiej dochodzi³y do Targowej czy raczej wówczas Wo³owej - taki zreszt± mia³ adres dworzec terespolski (drogê dojazdow± do samego dworca nazwano Kijowsk± dopiero w 1915 roku). Wybudowanie nasypów i wiaduktów nad Targow± rozdzieli³o dawne tory stacyjne na dwie grupy. Po po³udniowej stronie zosta³y tory tam gdzie dzisiaj s± prowizoryczne parkingi Kolei Mazowieckich przy Lubelskiej i w³a¶nie w okolicach Skaryszewskiej - w okolicy wspominanego przeze mnie budynku warsztatów z 1866 roku. My¶lê, ¿e bocznice te mia³y wiele wspólnego z Durchgangslager ze Skaryszewskiej w³a¶nie.
Mechanik Jarz±bek napisał:
Pamiêtam, ¿e tor do portu zosta³ rozebrany oko³o roku 1967 r.
i wcze¶niej:
Mechanik Jarz±bek napisał:
Bocznica do portu i rze¼ni by³a po pó³nocnej stronie dworca. Wychodz±c z dworca na ulicê Kijowsk± przechodzi³o siê przez tor. Przej¶cie by³o zabezpieczone szlabanami, zamykanymi w czasie przejazdu poci±gu. Na ul. Targowej tor do portu krzy¿owa³ siê w poziomie z torami tramwajowymi. Tu te¿ by³y szlabany. Nastêpnie tor przecina³ ul. Zamoyskiego i wchodzi³ na teren portu na naro¿niku ul. Sokolej i Zamoyskiego. Ja to pamietam ..... niestety.
Tor do portu wed³ug wszelkiego prawdopodobieñstwa powsta³ w 1931 roku - przynajmniej oficjalnie zosta³ w³±czony do ogólnej sieci transportowej ³±cz±cej w³a¶nie port z reszt± kraju via stacja Warszawa Wschodnia. Na tê okazjê ustalono nawet specjaln± zni¿kow± taryfê przewozow±. Niewykluczone, ¿e istnia³ ju¿ wcze¶niej pe³ni±c funkcjê bocznicy, któr± dowo¿ono materia³y budowlane potrzebne dla realizacji portu. Mo¿na by³oby wiêc mówiæ ju¿ nawet o roku 1919. Tak na marginesie mia³a te¿ istnieæ tramwajowa bocznica towarowa, któr± mo¿na by³oby rozwoziæ towary z portu po ca³ej Warszawie. Tu jednak Lipton móg³by pewnie co¶ powiedzieæ. Na tym zdjêciu widaæ jak od niskiego peronu dworca wschodniego, w sin± dal czyli w stronê portu odchodzi rzeczona bocznica (na ostatnim planie kamienica Nagórskiego przy Targowej 15):
Tutaj w³a¶nie widaæ moje w±tpliwo¶ci co do znalezionej szyny, która patrz±c na to zdjêcie musia³aby byæ po drugiej stronie budynku dworca - na przeddworcowym placu... Gdyby mia³a przedwojenny przebieg, rzecz jasna.
Mechanik Jarz±bek napisał:
To mo¿e kilka s³ów o rozbudowie peronów na st. W-wa Wsch.
Kiedy¶ by³y tylko cztery.
Pocz±tkowo perony dworca terespolskiego, jak zwyczaj kaza³ le¿a³y w tym samym poziomie co dworzec:
Obecne perony 2,3,4,5 wybudowane zosta³y w latach trzydziestych przy okazji budowy linii ¶rednicowej. ¯eby móc przerzuciæ tory nad Targow± i dalej byæ ju¿ na odpowiedniej wysoko¶ci ju¿ przy dworcu wschodnim wybudowano nasypy tworz±c w³a¶nie te cztery perony nazywane "wysokimi" w odró¿nieniu do starego peronu pierwszego "niskiego" Z "wysokich" peronów, jak dzi¶ schodzi³o siê schodami i przej¶ciem podziemnym do poziomu gruntu:
Przy samym budynku dworca, przy jego wschodnim skrzydle przeciska³ siê jeden tor. Tutaj doskonale widoczna jest sytuacja "niski/wysoki" peron:
Dalej na zachód, bli¿ej Targowej, robi³o siê ju¿ lu¼niej. Peron ten niejednokrotnie by³ wykorzystywany do paradnych powitañ:
Tutaj fragment filmu z 1938 roku ("Druga m³odo¶æ") z epizodem nagranym przed frontonem dworca (minuta 2:27 do 2:46):
http://www.youtube.com/watch?v=xBVcqZJTG0o
c.d.n.
Offline
Użytkownik
Kiedy na Pragê dotar³a kolej terespolska, okolice koñcowej stacji wygl±da³y nieco inaczej ni¿ dzisiaj:
(Kó³kiem zaznaczono ów s³ynny kamionkowski zabytek kolejowy Polecam ca³y tekst: http://www.kamionek.waw.pl/content/view/329/106/) Za dworcem widaæ warsztaty kolejowe, które w zmienionej formie dotrwa³y do dnia dzisiejszego.
Za spraw± tej¿e stacji powsta³a te¿ ulica Brzeska, st±d zreszt± nazwa tej ulicy. Jej za¶ powstanie ³±czy siê z wybudowaniem w latach 1872 - 73 Szko³y Technicznej Kolei Terespolskiej. Budynek ma dzi¶ adres Brzeska 12:
Ten sam budynek od podwórka:
Tak, tak... to dzisiejszy szpital kolejowy. Po upañstwowieniu kolei warszawsko - terespolskiej i przej¶ciu pod zarz±d kolei nadwi¶lañskich (nie myliæ z kolej± nadwi¶lañsk± ) szko³ê zamieniono w³a¶nie na szpital. Mniej wiêcej z tego okresu (1910) pochodzi szpitalna kaplica ufundowana przez pos³uguj±ce w szpitalu siostry kanoniczki:
Kaplica p.w. Naj¶wiêtszego Serca Pana Jezusa (akurat dzisiaj jest obchodzone ¶wiêto NSPJ) funkcjonuje do dzi¶, msze odprawiane s± w dni ¶wi±teczne o 10.00
(Polecam te¿ do przeczytania: http://www.ngp.pl/str/tekst253.html)
Offline
Moderator
Bardzo ciekawy post!
https://maps.google.pl/maps?q=Warszawa& … eckie&z=20
Panorama Brandla, jak± znam, koñczy siê przed naro¿nikiem z Kijowsk±, a tu widok poszerzony, widaæ równie¿ naro¿n± karczmê.
Offline
Moderator
afmks napisał:
Polecam ca³y tekst: http://www.kamionek.waw.pl/content/view/329/106/)
Tam te¿ znaleziono dachówkê z wytwórni M. Ma³achowskiego. Znak firmowy identyczny jak na moim g±siorze:
http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=841
Offline
Użytkownik
Tak naprawdê ¶ladów po dawnym dworcu terespolskim/brzeskim/wschodnim jest jeszcze du¿o innych. Czasami na wyci±gniêcie rêki, czasami gdzie¶ w krzakach, czasami na papierze Cztery przedwojenne "wysokie" perony zosta³y ostatnio doszczêtnie przebudowane ale wiaty od przedwojnia siê nie zmieni³y. Bocznice na Skaryszewskiej w postaci szcz±tkowej czyli tory zdawczo odbiorcze nr 120 i 121 (je¶li dobrze pamiêtam numery) oraz pozosta³o¶ci bruku po owej ulicy (chyba po niej ) Pozosta³o¶ci przyczó³ków wiaduktu w miejscu krzy¿owania siê ³acznicy linii terespolskiej/petersburskiej z nadwi¶lañsk±. Ulica Bliska, która wziê³a pocz±tek od ¶cie¿ki, któr± skracali sobie drogê do pracy kamionkowscy kolejarze. Pewnie wielu z tych ¶ladów za czas jaki¶ nie bêdzie.
Jednym z takich ¶ladów s± piêkne fotografie Fajansa wydane w okoliczno¶ciowym albumie z okazji otwarcia linii warszawsko terespolskiej. Fotografie te s± dobrze znane, pozwolê sobie jednak je tu wrzuciæ:
"Po³o¿enie kamienia wêgielnego pod dworzec Dr. ¯el. War. Ter. na Pradze dnia 18/30 Maja 1866."
W centrum grupa oficjeli Berg i Kronenberg - o jednym z nich za chwilê kilka s³ów...
"Lokomotywa Friedrich Rembert"
By³ wówczas taki zwyczaj, ¿e parowozom (jak statkom) nadawano imiona. Ten akurat z nr 1 mia³ za patrona Friedricha Remberta. Mo¿na siê spotkaæ z ca³± mas± b³êdnych informacji kim¿e to mia³ byæ ów Rembert Tymczasem chodzi nie o kogo innego jak o hrabiego Berga, który tak naprawdê nazywa³ siê Friedrich Wilhelm Rembert von Berg ale znany jest bardziej w wersji Фёдор Фёдорович Берг Kronenberg, ¿eby u³askawiæ namiestnika, jego imieniem nazwa³ flagowy parowóz nr 1 (nr 2 mia³ na imiê Warszawa) i pierwsz± pó³stacjê w kierunku terespolskim - Rembertów. Jej wybudowania ¿±da³y w³adze wojskowe ze wzglêdu na s±siedztwo poligonu artyleryjskiego.
W tle parowozu oczywi¶cie buduj±cy siê dworzec terespolski.
"Dworzec stacyi Praga"
Stosunkowo niedawno wydano nawet reprint tego albumu. Mo¿na te¿ obejrzeæ go tutaj: http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/do … 8&from=FBC
Offline
Użytkownik
Tylko jeszcze jeden ma³y po¶cik, bo w±tek i tak ju¿ przyd³ugi. Muzeum Kolejnictwa ma nieco ciekawych zdjêæ dotycz±cych tytu³owego dworca. My¶lê, ¿e s± raczej znane ale niechby znalaz³a siê choæ jedna osoba, która ich nie zna - dlatego warto wrzuciæ.
Perony dworca prze rokiem 1914. Do odjazdu gotowy jaki¶ kurier do Brze¶cia albo i dalej, kto to wie? Cz³owiek w czapce z podwójnym galonem na otoku to zapewne zawiadowca odprawiaj±cy poci±g. Za nim stójkowy - porz±dek musi byæ ...
S±dz±c po ciê¿arówce fotografia pochodzi z podobnego okresu co poprzednia.
Nastêpne zdjêcia z okresu o trzydzie¶ci lat (oko³o) pó¼niejszego. Jak widaæ budynek dworca a¿ tak bardzo nie ucierpia³. Widok od strony po³udniowej z widokiem na "wysoki peron":
Najpowa¿niejsze zniszczenia pomiêdzy ¶rodkowym a pó³nocnym korpusem (ryzalitem):
Jeszcze tylko rzut oka na bocznicê do portu i rze¼ni o której pisa³ Mechanik Jarz±bek:
Poniewa¿ ja nietutejszy - mo¿e kto¶ mi wyt³umaczy co to za tory przemykaj±ce pod prawym przelotem wiaduktu?
Offline
Moderator
kolejki do Karczewia
Offline
miglanc
Daros napisał:
kolejki do Karczewia
Oj, chyba nie w tym miejscu chocia¿ na kolejkach to ja siê s³abo znam...
Dziêki afmks, szczególnie za te dwa ostanie zdjêcia.
Offline
Moderator
A jusci, to mi siê pokie³basi³o z tego gor±ca
Ciekawe, ze na orto tego nie widaæ?
Offline
Użytkownik
Jeszcze kilka fotografii z okresu, który dla mnie jest kompletnie nieznany je¶li chodzi o historiê tego dworca:
Wiêcej tutaj: http://www.facebook.com/media/set/?set= … 498&type=3
Offline
administrator
Pierwsze od góry, to by wed³ug opisów na fb (sk±din±d, genialny zbiorek obrazków) mia³a byæ Lubelska. A ja tam na lewo od budynku widzê pêtlê tramwajow± - jak dla mnie, wyra¼nie zakrêcaj±ce przewody trakcyjne. S± s³upy i w ogóle...
Offline
roox napisał:
Daros napisał:
kolejki do Karczewia
Oj, chyba nie w tym miejscu chocia¿ na kolejkach to ja siê s³abo znam...
Witam
Je¶li to wiadukt nad Targow±, to kolejka przemyka³a swym w±skim torem jakie¶ 100m na zachód.
Offline
Użytkownik
Czy to kolejka czy nie - nie ma sensu dyskutowaæ bo to kolejka (ta kolejka) nie jest. (Ale mi kwieci¶cie jako¶ wysz³o)
Nie wiem czy mi siê wydaje ale ten zagadkowy tor jakby by³ szerszy nieco?
Dla przypomnienia: jeszcze niedawno tytu³owy dworzec wschodni wygl±da³ tak:
Wiêcej dla nostalgików tutaj: http://warszawawschodnia.blox.pl/html
Po chwili...
Czy to znowu co¶ z moimi oczami? Czy to jest zachowany do dzisiaj fragment budynku dworca terespolskiego? Ten w którym do niedawna by³ punkt skupu z³omu?
Ostatnio edytowany przez afmks (20.07.2012 18:20:38)
Offline
Użytkownik
Andrzej Skalimowski, Zbigniew Tucholski
"Zachowany fragment dworca Kolei Warszawsko-Terespolskiej na Pradze"
strona 42
(w: "Kronika Warszawy", nr 3(142)/2009)
http://www.warszawa.ap.gov.pl/pub/kroni … ika142.pdf
Offline